Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Bönor och kikärtor är väl det som proteindelen består av. Sedan som alla andra, pasta, ris, potatis. Krossade tomater, grädde i olika former.

Sedan har jag även halvfabrikat som qourn hemma som nödmat.
...och för oss som äter mera kött krävs ingen mer planering. Att köpa ett paket närproducerad/inhemsk köttfärs då man handlar annat, är inte svårplanerat tycker jag.
 
Quornisar har oftast lite tunnelseende när det kommer till animaliska produkter kan jag tycka.

Det enda man hör om allehanda kött är att det är vidrigt, det är miljöovänligt, det är dyrt, det är förlegat osv, men nyttan som köttdjur gör för flora, fauna och biotoper glöms för det mesta -och troligen medvetet- helt bort och det är ju lite synd för betesdjur behövs av många anledningar som inte har med mat att göra. De gör en nytta, de fyller en funktion och det är ju avsevärt mer miljövänligt att ta tillvara på så mycket som möjligt av dem, den dag de slaktas än att de ska gå till destruktion.
 
Jag är på landsbygden varje dag. Vid globalt sett superbra åkerjord, mätt i tex veteekvivalenter. Där växer djurfoder. (Norr om Dalälven vet jag som sagt nästan inget om.)

De naturbeten jag känner till i min relativa närhet, betas av islandshästar, herefordkor och får. Knappast delar av storskalig livsmedelsproduktion.

Vanliga kossor går på åkermark, vall, ofta i så pass små hagar att de många kor som går där absolut inte lever på bete. Pga vall, handlar det heller inte om att gynna ängsfloran. Det finns ingen, och fanns den vore den nedtrampad. Åkermark, helt enkelt.
Vad menar du med "vanliga kossor" - mjölkkor? Jag som förutom att jag bor på landet i svealand också jobbar i köttbranschen delar inte din bild av verkligheten här. De flesta betesdjuren betar mark som lämpar sig som bete. Det finns betesmark där man förvisso skulle kunna odla t.ex spannmål, men endast undantagsvis med någon som helst förtjänst. Man kan inte bara jämföra hur bra jorden "är" globalt sett endast i veteekvivalenter utan att ta hänsyn till spannmålspris kontra kvalitet på den globala marknaden.
 
Jag har koll på hur mycket av det jag äter produceras och transporteras. En del flygs hit, en (stor) del produceras nära.
Tycker att det där miljötänket hos många (inte alla) vegetarianer/veganer bara blir till en halv tanke då man tycker att det är dåligt att äta (närproducerat) kött, men själv äter man alla möjliga bönor och gryn och grejer som utan undantag flygs hit från länder där växtskyddsmedelslagarna och -kontrollen är något heeelt annat än vi har här.

Varför äter du mat som flygs hit? Om du nu tycker miljötänket hos vegetarianer/veganer är dubbelmoral eftersom de inte har helt koll på var och hur all deras mat producerar borde du förgå med gott exempel och inte äta någon mat som flygts hits alls.
Min kost är långt ifrån perfekt när det gäller miljöpåverkan(som vegetarianer/veganer måste vara för att det ska räknas) men de böner och linser som jag ersätter köttet med har betydligt lägre miljöpåverkan än köttet självt. Även om det köttet hade varit närproducerat..
 
...och för oss som äter mera kött krävs ingen mer planering. Att köpa ett paket närproducerad/inhemsk köttfärs då man handlar annat, är inte svårplanerat tycker jag.
Det måste ju ätas upp inom en vecka, eller frysas ner och då tas upp = mer planering. Steker man kött som är kylskåpstempererat så blir det segt med, så helst ska det ju stå framme och bli rumstempererat = planering eller åtminstone tidsåtgång.

För min del är ju allt klart, det kan stå i skafferiet i månader om jag inte vill ha dem, och när jag sedan vill ha dem så är det bara att ta, direkt, utan minsta planering.
 
:laugh: är inte tomatsås typ det lättaste man kan göra? :p
Jo, det är det jag slänger ihop när jag o dottern kommer sent hem från stallet och borde ätit middag för typ två timmar sen o är så hungriga att vi är redo att börja knapra på möblerna...
35414

Lök, vitlök, olivolja, tomatpuré, krossade tomater, gärna buljongtärning o nån örtkrydda. Blandas med kokt spaghetti, rostade solrosfrön o flingsalt som topping, gärna ruccola och parmesan också om det finns hemma. Snabbt o gott!
 
Vart vill du komma?

Först säger du att kött är norm för att det är normalt. Sen nästa självklarhet: normavvikelser behöver inte vara negativt. Nej, givetvis inte. Men i den här tråden ser vi många konstiga ifrågasättanden av den normavvikelse som vegosar står för.
Du frågade så jag svarade.

Det jag menade är att "köttisar" används nedsättande och bortförklaras som slang. Kanske inte jätteextremt just här men det är inte första gången jag ser ordet användas och i nästan samtliga fall är det i samma andetag man pratar om mord, att äta likdelar, empatilöst och så vidare.

Det vore ju knappast den första gången ett ord som används för att beskriva en typ av människor används som ett skällsord eller hur? och jag ser liksom inte poängen med att hitta på ett eget ord för det som är den naturliga normen om inte syftet medvetet är att trycka ner de personerna och framställa dem som sämre.
 
Varför äter du mat som flygs hit? Om du nu tycker miljötänket hos vegetarianer/veganer är dubbelmoral eftersom de inte har helt koll på var och hur all deras mat producerar borde du förgå med gott exempel och inte äta någon mat som flygts hits alls.
Min kost är långt ifrån perfekt när det gäller miljöpåverkan(som vegetarianer/veganer måste vara för att det ska räknas) men de böner och linser som jag ersätter köttet med har betydligt lägre miljöpåverkan än köttet självt. Även om det köttet hade varit närproducerat..
Är du säker på det?? Utveckla gärna!

Jag äter delvis mat som flygs hit för att jag vill ha en smakrik mat med peppar och andra kryddor t.ex. På vintern äter jag hitflugna apelsiner för att de inte odlas här. ...och så gillar jag kaffe :) Som jag skrev - det är inte svartvitt.
 
Fast det är väl trist - att säga att det någon annan väljer att äta inte är gott? @Bison tycker uppenbarligen att den är god och väger dessutom in att det bara är att öppna burken och värma.

Korrigering: JAG TYCKER inte att färdigköpt tomatsås är en tiondel så god som hemgjord. Vilket i mitt tycke gäller väldigt många helfabrikat.
 
Det du skriver både här och ibland annars visar att du kan otroligt lite om svensk livsmedelsproduktion. Vilket är synd, eftersom du är en smart person men för mig - och säkert många andra - därför blir helt obsolet i de här diskussionerna.
Nåja, forskare säger ju rätt ofta det jag säger. Eftersom jag lär mig av dem.

Men jag tittar ju inte på jordbruket utifrån att enbart se hur himla bra allt är. Tvärtom, så är det ju ett ett problem både hur djur hålls och att jordbruket är så himla uselt för den biologiska mångfalden.
 
Varför äter folk fortfarande kött?

Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..

/veganen

Jag har för länge sedan accepterat att människan är allätare och jag har inga problem med att döda och äta kött. Däremot köper jag nästan aldrig kött i affären (med undantag av charkprodukter någon gång ibland). Att äta kött innebär inte nödvändigtvis att djuret man äter har farit illa eller att det på något vis är dåligt för miljön.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
1 989
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 810
Senast: MiaMia
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp