Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Men kan vi inte bara lägga ner den här tävlingen om vem som är moralisk vinnare och vem som förstör vår existens? Vi är människor allihop och om vi alla försöker sluta döma andra utefter vad de stoppar i kakhålet lika mycket som vi inte ska döma andra efter vem de har sex med, så har vi kommit ett bra steg på vägen allihop.

Jag dömer ingen för vad de väljer att göra. Jag kommenterade ett påstående som är felaktigt.
 
Fast finns ju väldigt mycket forskning som säger motsatsen. Att det är huruvida du äter kött eller vegetariskt som har störst påverkar på hur stor miljöpåverkan din kost har. Dessutom är det ju många i den här tråden som drar igång hur veganer/vegetarianer är miljöbovar.
Forskningen gäller generellt inte på individuell nivå. Och det beror också på vad man lägger in i begreppet miljö. Lägger man in öppna landskap, att värna om att ha en levande viltstam eller koldioxidutsläpp. Äter man kaninkött från kaniner som växt upp i trädgården eller oxfilé? Det gör en enorm skillnad, liksom om man äter stor mängd avokado och andra importerade produkter eller matvete odlat i Sverige och Svenska frukter/rotfrukter.

Och nej, det är som svar på att de som äter kött är miljöbovar, det är som svar på anklagelser, inte att dra igång.
 
Jag undrar lite var den här iden kommer ifrån att köttet alltid är stjärnan i rätten den ingår? Gäller det typ en fin bit oxfilé eller liknande så javisst men de allra flesta "kötträtter" har ju bara kött som en ingrediens som vilken annan? Ska jag göra en traditionell köttfärssås så är jag ju lika lost utan spagettin som köttfärsen liksom.
 
Forskningen gäller generellt inte på individuell nivå. Och det beror också på vad man lägger in i begreppet miljö. Lägger man in öppna landskap, att värna om att ha en levande viltstam eller koldioxidutsläpp. Äter man kaninkött från kaniner som växt upp i trädgården eller oxfilé? Det gör en enorm skillnad, liksom om man äter stor mängd avokado och andra importerade produkter eller matvete odlat i Sverige och Svenska frukter/rotfrukter.

Och nej, det är som svar på att de som äter kött är miljöbovar, det är som svar på anklagelser, inte att dra igång.

Det finns forskning på individuell nivå också. Helt klart finns det flera olika aspekter av miljö, men de positiva effekterna av öppna landskap och en levande viltstam vägar inte upp de koldioxidutsläpp som köttet ger upphov till. Sånt tas generellt sätt med i forskningen. Det är nog ingen som påstår att de som äter kött är miljöbovar. Däremot så är köttet en miljöbov, även om det finns kött som har mindre miljöpåverkan och kött som har större miljöpåverkan.

Som/med en välriktad spark ja. Det är exakt det jag menar att det är onödigt.

Så tycker det är onödigt att kommentera felaktiga påståenden?
 
Nä, men att det anses "fint" att äta kött så att bli kallad köttis är helt oproblematiskt.

Men va? Vem anser att det ar "fint" att ata kott? Det ar nog en av de samsta forklaringarna till att anvanda ett skallsord jag nagonsin hort.

Jag sag just att man "bygger maltiden runt kottet" vilket ar nasta forsok att formildra att man kallar andra for nedvarderande skallsord. Jag vet inte nagon som specifict bygger maltiden runt kottet, man bygger en maltid med olika ingrediencer man vill anvanda just da, eller i olika smak profiler som just da kanns bra.
 
Det finns forskning på individuell nivå också. Helt klart finns det flera olika aspekter av miljö, men de positiva effekterna av öppna landskap och en levande viltstam vägar inte upp de koldioxidutsläpp som köttet ger upphov till. Sånt tas generellt sätt med i forskningen. Det är nog ingen som påstår att de som äter kött är miljöbovar. Däremot så är köttet en miljöbov, även om det finns kött som har mindre miljöpåverkan och kött som har större miljöpåverkan.



Så tycker det är onödigt att kommentera felaktiga påståenden?
Orka..... hur många varv skall det dras?
 
Jag sag just att man "bygger maltiden runt kottet" vilket ar nasta forsok att formildra att man kallar andra for nedvarderande skallsord. Jag vet inte nagon som specifict bygger maltiden runt kottet, man bygger en maltid med olika ingrediencer man vill anvanda just da, eller i olika smak profiler som just da kanns bra.

Men nog är det oomtvistat att måltiden traditionellt byggts kring köttet? Resten på tallriken har ansetts vara tillbehör. Titta på mastercheftävlingarna t ex, det första de säger när de kommer in i skafferiet är Ok, vilket protein ska jag ha? Det är ingen som går på rödbetorna först och sedan kommer på att de ska laga vaktel till dem.
 
Det finns forskning på individuell nivå också. Helt klart finns det flera olika aspekter av miljö, men de positiva effekterna av öppna landskap och en levande viltstam vägar inte upp de koldioxidutsläpp som köttet ger upphov till. Sånt tas generellt sätt med i forskningen. Det är nog ingen som påstår att de som äter kött är miljöbovar. Däremot så är köttet en miljöbov, även om det finns kött som har mindre miljöpåverkan och kött som har större miljöpåverkan.



Så tycker det är onödigt att kommentera felaktiga påståenden?
Seriöst, vad ger forskning som koncentrerar sig på vad vad Anna Svensson (oansvarig vegetarian) vs Kalle Jonsson (jägare) och Lisa Person (vegan som endast äter inhemska varor) väljer att äta? Ingen annan kommer at täta precis om dem i vilket fall som helst.

Menar du att vi ska skjuta av allt vilt, låta betesmarkerna växa igen och tro att vi gjort något bra för miljön? Djuren producerar koldioxid oavsett om vi äter dem eller inte. Och vad gör det om vi utrotar lite arter på kuppen?
 
Fast det går åt mer mark att hålla en ko vid liv än för att odla vegetarisk mat för en människa.

Du missade nog hela poängen. En ko håller fler människor vid liv än vad marken den betar skulle göra. Sök på nätet så hittar du riktigt bra artiklar/undersökningar i ämnet om du är intresserad av fakta.
Det vore riktigt dåligt för vår planet att bara ha odlad mark och inte betad mark. För att odla mark behöver du dessutom gödsel. Konstgödsel är inget bra alternativ.
 
Men kan vi inte bara lägga ner den här tävlingen om vem som är moralisk vinnare och vem som förstör vår existens? Vi är människor allihop och om vi alla försöker sluta döma andra utefter vad de stoppar i kakhålet lika mycket som vi inte ska döma andra efter vem de har sex med, så har vi kommit ett bra steg på vägen allihop.

:bow:

Men nog är det oomtvistat att måltiden traditionellt byggts kring köttet? Resten på tallriken har ansetts vara tillbehör. Titta på mastercheftävlingarna t ex, det första de säger när de kommer in i skafferiet är Ok, vilket protein ska jag ha? Det är ingen som går på rödbetorna först och sedan kommer på att de ska laga vaktel till dem.

Vi maste titta pa valdigt olika matlagningsprogram. De jag tittar pa har oftare de "mjalla fina rodbettorna som ar i sesong" som "star" i maltiden och kockarna far da valja vad som passar till. Att man lagger till en protein till sin "star of the dish" ar ganska sjalvklart tycker jag.
 
Men nog är det oomtvistat att måltiden traditionellt byggts kring köttet? Resten på tallriken har ansetts vara tillbehör. Titta på mastercheftävlingarna t ex, det första de säger när de kommer in i skafferiet är Ok, vilket protein ska jag ha? Det är ingen som går på rödbetorna först och sedan kommer på att de ska laga vaktel till dem.
Jag vet inte jag, titta bara på veckopressen hur den sett ut under många många år "säsong för rödbetor!" eller "säsong för vårprimörerna!. Att tv-kockarna utformar sina tävlingsprogram enligt traditionellt mönster där man ofta utgår från en råvara men vill ha fram kreativa helheter är väl inte så värst kontroversiellt? Om inte potatisgratängen är sjysst är inte heller steken det, och gud nåde den som failar med rösvinssåsen! 😳
Jag håller inte med om att FOKUS är på köttet riktigt.
 
Ja, att äta kött har varit en lyx i Sverige under lång tid, och människan överlever utan kött. Människor överlever dock inte utan animalier. Att kunna leva veganskt är en västerländsk lyx, lika mycket som det är en västerländsk lyx att äta kött i såna mängder som vi gör nu.
Nja, kött har både varit lyx och vardag beroende vilken tidsålder och vilken grupp av människor man avser. Jag har svårt att tro att samer, bönder, jägare mfl ansett att kött är lyx. Medan fattiga stadsbor säker har haft den åsikten under långa tider, men städer är ett relativt nytt påfund.

Oavsett viket så är det väl dagens samhälle och främst Sverige TS avser när hon undrar varför folk är omoderna och äter kött.
[/QUOTE]
Fattiga stadsbor kan du öka ut till fattiga överallt i Sverige innan 1900-talet. Rovor, senare potatis, salt sill, välling - där har du basföda för majoriteten av svenskarna.
 
För att späda på stereotypen då kan jag väl säga att vi börjar alltid med köttet och sedan köper ”tillbehören”.

Det beror på två saker.

Vi har två stora butiker i vår by men det är ändå inte helt tillräckligt för att det under helgerna är rejält utplockat i köttdisken så om man vill ha bra kött (lokalproducerat helst, svenskt senare) så får man ta det som finns.

Det andra är att vi tycker att olika saker passar med olika kött. Vi älskar ris som bas till kyckling, potatis till fläsk och grönsaker till nöt. Fisk är väl en av de köttsorter som faktiskt passar till alla dessa. Dock är jag personligen inte förtjust i fisk.
Kryddor är också något som vi kan tycka är sådant som passar till olika sorters kött.

Det som däremot slår oss ofta är att vi äter grönsakerna mer än köttet. Vi har bara lite svårt att räkna om i skallen.

Däremot spelar det mindre roll om man bestämt sig för köttfärssås eller paj (som några varit inne på) där man kan använda nästa vilket kött som helst eller fisk.
 
Men nog är det oomtvistat att måltiden traditionellt byggts kring köttet? Resten på tallriken har ansetts vara tillbehör. Titta på mastercheftävlingarna t ex, det första de säger när de kommer in i skafferiet är Ok, vilket protein ska jag ha? Det är ingen som går på rödbetorna först och sedan kommer på att de ska laga vaktel till dem.
Nej det är inte oomtvistat. Det känns som att vegetarianer liksom inte vet hur allätare äter och tror att de skiter i allt utom kött typ.

Oftast blir jag sugen på en hel maträtt typ panerad fisk med potatis och vill laga den. På sommaren blir det naturligt att jag äter mer potatis då färskpotatis är så gott. Jag planerar liksom inte mina måltider efter en köttbit utan vad jag har i frysen, vad som är rabatterat den här veckan på ICA eller bara vad jag är sugen på och ärligt talat är det oftast något udda som typ lime. Om jag ska komponera en rätt runt lime så vill jag ha något protein i för att hålla mig mätt och eftersom jag äter kött är det liksom ett gott och smidigt alternativ. Jag MÅSTE inte ha kött för att det är superviktigt för rätten men jag ser liksom inte varför jag ska anstränga mig till att försöka hitta alternativ jag inte behöver heller.
 
Jag smakar på typ allt. Jag lagar mat med kött för det är roligt med matlagning och då måste jag ju smaka om ingen annan kan göra det åt mig. Finns det nya spännande köttsorter eller styckningsdetaljer så smakar jag det med, för jag är ju nyfiken. Men sen spottar jag ut det. Jag har verkligen ingen lust att svälja kött.

Köttavdelningen i en affär är ganska liten ändå. Jag upplever inte att jag väljer bort livsmedel. Chips- och godisavdelningen är större, och där handlar jag inte heller precis varje dag. Eller på kakavdelningen.

Jag tänkte mer vegan när jag anförde 20%
 
Men nog är det oomtvistat att måltiden traditionellt byggts kring köttet? Resten på tallriken har ansetts vara tillbehör. Titta på mastercheftävlingarna t ex, det första de säger när de kommer in i skafferiet är Ok, vilket protein ska jag ha? Det är ingen som går på rödbetorna först och sedan kommer på att de ska laga vaktel till dem.

Min matlagning sker inte som en deltävling i Masterchef. Inte mina vänners heller.
 
Vi maste titta pa valdigt olika matlagningsprogram. De jag tittar pa har oftare de "mjalla fina rodbettorna som ar i sesong" som "star" i maltiden och kockarna far da valja vad som passar till. Att man lagger till en protein till sin "star of the dish" ar ganska sjalvklart tycker jag.

Mycket möjligt att vi tittar på olika program.

Jag vet inte jag, titta bara på veckopressen hur den sett ut under många många år "säsong för rödbetor!" eller "säsong för vårprimörerna!. Att tv-kockarna utformar sina tävlingsprogram enligt traditionellt mönster där man ofta utgår från en råvara men vill ha fram kreativa helheter är väl inte så värst kontroversiellt? Om inte potatisgratängen är sjysst är inte heller steken det, och gud nåde den som failar med rösvinssåsen! 😳
Jag håller inte med om att FOKUS är på köttet riktigt.
Varken fläskkotlett eller falukorv kommer ju som säsongsvaror, att primörerna framhålls när de är i säsong tycker jag inte är konstigt. Det är väl bara till jul och under grillsäsongen som köttet kan ha nån säsongsanknytning.

Jag scrollade igenom Allt om mats huvud/varmrätter, förutom några vegetariska undantag hade proteinet huvudrollen.

Nej det är inte oomtvistat. Det känns som att vegetarianer liksom inte vet hur allätare äter och tror att de skiter i allt utom kött typ.

Oftast blir jag sugen på en hel maträtt typ panerad fisk med potatis och vill laga den. På sommaren blir det naturligt att jag äter mer potatis då färskpotatis är så gott. Jag planerar liksom inte mina måltider efter en köttbit utan vad jag har i frysen, vad som är rabatterat den här veckan på ICA eller bara vad jag är sugen på och ärligt talat är det oftast något udda som typ lime. Om jag ska komponera en rätt runt lime så vill jag ha något protein i för att hålla mig mätt och eftersom jag äter kött är det liksom ett gott och smidigt alternativ. Jag MÅSTE inte ha kött för att det är superviktigt för rätten men jag ser liksom inte varför jag ska anstränga mig till att försöka hitta alternativ jag inte behöver heller.

Jag är inte vegetarian och det handlade inte om vad jag tycker bör ha huvudrollen, utan om vad jag sett och ser i traditionell matlagning.
 
Ok. T ex Allt om mat är säkert hel fel ute med sina recept då.

Jag måste ha uttryckt mig extremt oklart eftersom så få verkar fatta att det jag skrev var vad jag ser. Inte vad jag förespråkar.

Jag ser samma sak. Men det är inte det vanligaste sättet att konstruera en måltid för mig eller de jag observerar som konstruerar måltider utanför tv och restauranger.

Jag tänkte att det var frågan.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
1 990
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 814
Senast: MiaMia
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp