Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Jag gick med i en grupp på nätet för jag ville få mer tips på grönsaksrätter men det slutade med att jag gick ur pga de andra medlemmarna, främst allt hat från veganerna. Tydligen är det ok att hata andra människor om de inte äter veganskt, även vegetarianer var illa omtyckta trots att det var en vegan/vegetarian matgrupp då de inte helt bekände sig till saken, samtidigt som det är helt ok att ge sin katt eller hund kött i en övergång tills att även de skulle äta veganskt. :crazy:

Där användes ordet "köttisar" genomgående och enbart nedsättande om vi som äter frukt, grönsaker och kött. Varje gång någon lämnade gruppen var det jubel, inte någon var intresserad av att diskutera mat utan enbart ideologi, militanta aktioner och hets mot "köttisar". Jag har inget intresse av att försöka lära mig mer om god vegetarisk mat av sånna människor, jag får fortsätta som jag gjort innan, testa, samla på recept och fråga enstaka personer men aldrig mer någon vegan/vegetarisk matgrupp. :down:
 
Men nog är det oomtvistat att måltiden traditionellt byggts kring köttet? Resten på tallriken har ansetts vara tillbehör. Titta på mastercheftävlingarna t ex, det första de säger när de kommer in i skafferiet är Ok, vilket protein ska jag ha? Det är ingen som går på rödbetorna först och sedan kommer på att de ska laga vaktel till dem.

Jag håller med om att det traditionellt sett har varit så och att det hänger kvar mycket, inte minst inom restaurangvärlden. Men jag tycker samtidigt att det också börjar komma en förändring. För mig är recepten i Allt om Mat förknippat med finare mat och alltså så jag vill se på köttet också - jag tycker alltså att det är mer ok att vaktel står i centrum än att grillkorv gör det.
 
Jag ser samma sak. Men det är inte det vanligaste sättet att konstruera en måltid för mig eller de jag observerar som konstruerar måltider utanför tv och restauranger.

Jag tänkte att det var frågan.
Jag skrev att måltiden ”traditionellt byggts”. En tradition som jag visserligen betraktar som något uppluckrad - men egentligen inte särskilt mycket.
 
Jag håller med om att det traditionellt sett har varit så och att det hänger kvar mycket, inte minst inom restaurangvärlden. Men jag tycker samtidigt att det också börjar komma en förändring. För mig är recepten i Allt om Mat förknippat med finare mat och alltså så jag vill se på köttet också - jag tycker alltså att det är mer ok att vaktel står i centrum än att grillkorv gör det.

Vaktel med pulvermos och allkrydda!
 
Jag skrev att måltiden ”traditionellt byggts”. En tradition som jag visserligen betraktar som något uppluckrad - men egentligen inte särskilt mycket.

Ok, fattar. Jag ser bara en större förändring och en ganska stor skillnad på hur tv-matlagning och hemmamatlagning fungerar.
 
Jag håller med om att det traditionellt sett har varit så och att det hänger kvar mycket, inte minst inom restaurangvärlden. Men jag tycker samtidigt att det också börjar komma en förändring. För mig är recepten i Allt om Mat förknippat med finare mat och alltså så jag vill se på köttet också - jag tycker alltså att det är mer ok att vaktel står i centrum än att grillkorv gör det.
Jag förstår vad du menar. Men det känns ändå långt borta att riset och grönsakerna är huvudsaken och så tar vi lite korv stroganoff vid sidan om.
 
Kommer ihåg en diskussion vid lunchbordet för många år sedan, en på grannföretaget rangordnade de hen ville helst bli bjuden på mat hos. Jag kom på andra plats, för att "det inte var säkert att det skulle serveras kött"...
 
Kommer ihåg en diskussion vid lunchbordet för många år sedan, en på grannföretaget rangordnade de hen ville helst bli bjuden på mat hos. Jag kom på andra plats, för att "det inte var säkert att det skulle serveras kött"...
Jag hamnar nog på folks sista plats, veganskt och ingen alkohol 😅
 
Möjligtvis blir jag slaktad för det här, men. Homo Sapiens, gammaldags eller inte, är omnivors. Jag är homo sapiens, ergo är jag omnivor. Därför äter jag kött och grönsaker och frukt (kött eftersom jag har den otroliga förmånen att bo i ett land där jag har välfärd att köpa kött). Att vara vegetarian/vegan vore dessutom otroligt hycklande av mig eftersom jag delar hem med en obligat karnivor som är genetiskt designad för att äta enbart animaliska produkter. Hon får blötmat (med kött varifrån har jag ingen aning) och hoppas så småningom att börja barfa henne. Även hundar behöver kött i sin diet.

För att bevara den omhuldande biologiska mångfalden behövs det betesdjur för att hålla markerna öppna och jag anser inte att Indiens heliga kor som vandrar runt magra som skelett men är förbjudna att slakta är något Sverige ska ta efter. Visst kan man enbart ha mjölkkor men vad händer med alla ungtjurar? Sedan kommer det uråldriga, men kan/ska man ha läderprodukter till, tex hästar. Ett djur bryr sig ju inte om att de dödas för att ätas eller pga huden. Kan man använda alla delar så mycket bättre.

Är det av etiska/miljövänliga skäl man blir vegetarian, tja sluta då att äta importerade grönsaker och frukter, inga bananer, apelsiner, ananas, avokado, blommor, (ffa snittblommor) osv som måste fraktas från andra världsdelar. Sluta köp ris från Kalifornien där de råder torka och risodling kräver stora mängder vatten. Nu är jag också en storstadsmänniska så att köpa köttlåda från den ekologiska grannbonden, jaga, köpa närodlad potatis eller odla egna grönsaker är inte ett alternativ. Dessutom, kött måste frysas, det kräver frysar vilket kräver metaller och mineraler som måste brytas i den gruvdrift vissa inte vill ha i Sverige.

Jag tycker om kött och äter det regelbundet, jag tycker om grönsaker och äter det regelbundet, däremot så undviker jag just exotiska frukter och liknande och har inga blommor. Iofs har jag en svarta fingrar och dödar varenda växt som kommer innanför dörren.

Jag respekterar de som väljer att vara vegetarianer/veganer, jag förväntar mig samma respekt tillbaka. Vill man vara vegetarian pga miljön, tja, sluta flyga, äga bil, köp inte nya elektronikprodukter som den där mobilen du får billigt när du förnyar eller nytecknar ditt mobilavtal. Och, det här säger jag som en kattägare som valt att ha katt och mår bra av att ha katt, ha inte husdjur som tar upp stora resurser. Hur mycket skulle utsläppen minskas om man enbart hade produktionsdjur och istället tog bort alla nöjesdjur som hästar, hundar och katter? Då inkluderar vi även trav och galopphästar.
 
Det var nog jag som skrev.

Dagens mjölkkor, nötuppfödning eller fåruppfödning, är nästan helt fri från soja, sojan har ersatts av sådant som helsädesensilage, majs, åkerböna, lusern, raps, potatisprotein, spannmål m.m.

Soja tar foderfabrikanter till, när det är det är brist på inhemskt producerade råvaror, med tillräckligt hög proteinhalt.

Den mesta soja som importeras för djurfoder, går, förutom till hästar, till kyckling och gris.

Vill du hitta mer information, så måste du gräva djupt i statistiken, det som är enklast att titta på är hur sojaimporten minskar, skata men säkert.

Så här beskriver Lantmännen ett av sina foder:



Sund Viol Nära - Europeiska råvaror

Artiklar
NrNamn
404289Sund Viol Nära p bk
Produktbeskrivning
Kompletteringsfoder med spannmål till mjölkkor i ekologisk produktion att användas tillsammans med vallfoder av normal kvalite.

Viol Nära är ett Krav certifierat färdigfoder som får användas i mjölk- och köttproduktion som är Krav-godkänd och/eller uppbär stöd för ekologisk produktion. Viol Nära är soja fri och råvarorna är enbart av europeiskt ursprung.

Viol Nära är i första hand en foderlösning anpassad till mjölkkor i alla laktationsstadier. Beroende på gårdens grovfoder kan det i vissa fall finnas behov av komplettering av något eko-anpassat koncentrat. Viol Nära är sammansatt för att komplettera egenskaperna i ett normalt till bra grovfoder och grovfoderrika foderstater. Komplettera foderstaten med Effekt Mineralfoder.

Fast Lantmännen skriver själva att de köper 120 000 ton soja per år. Ansvarsfullt producerad soja. Att det finns sådan är ju intressant bland annat eftersom veganer ofta beskylls för att äta större mängd sojaprodukter än köttätare.
Jag ska läsa på vad ansvarsfullt producerad soja innebär. På Lantmännens hemsida låter det väldigt harmlöst.
 
Det används här uteslutande som ett nedsättande namn för de som inte är vegetarianer.
Då har vi läst helt olika diskussioner. De enda som använder köttis som något nedsättande vad jag ser är köttätarna som opponerar sig mot det.

Värdemässigt är det naturligtvis inte ens i närheten men det är samma mekanism, man sätter ett namn på en grupp man inte tillhör och anser att "det är ju inte illa menat" när flera i sagda grupp opponerar sig och anser att namnet är nedsättande. Det är rätt fult i mina ögon.
Fast nej, det håller inte. Är det inte illa menat så är det inte illa menat, bara att gå vidare med livet liksom. Det vore en annan sak om det fanns en förtryckande struktur bakom, nu finns inte det utan gäller snarare en minoritet som benämner normen. Det känns för mig lite "vit kränkt man" över det hela.
Däremot kan man såklart bemöta protester mot begreppet på bra och dåliga sätt.
 
Mycket möjligt att vi tittar på olika program.


Varken fläskkotlett eller falukorv kommer ju som säsongsvaror, att primörerna framhålls när de är i säsong tycker jag inte är konstigt. Det är väl bara till jul och under grillsäsongen som köttet kan ha nån säsongsanknytning.

Jag scrollade igenom Allt om mats huvud/varmrätter, förutom några vegetariska undantag hade proteinet huvudrollen.



Jag är inte vegetarian och det handlade inte om vad jag tycker bör ha huvudrollen, utan om vad jag sett och ser i traditionell matlagning.
Jag kollade igenom alltommat.se nu och ja, du har rätt i hur det presenteras där, absolut. Men jag tror också hur man väljer att planera sin mat efter tv-kockar och tidningsrecept utgår mer efter sina egna preferenser och vad en har tillgång tid och ekonomi till. Jag är väldigt medveten om att vi alla är olika, en del lagar mat strikt utefter givna recept, andra ser mer entv/tidnings/kokboks-rätt som en inspiration till sina egna kreationer.

Något som jag reagerar på är hur vår matekonomi har ändrats på kort tid. Förr var fläsk/ox/kycklingfilé något som bara åts typ helger eller högtider - idag är det vardagsmat i matlådan en vanlig tisdag på jobbet för många. Någonstans har dyra köttprodukter blivit billig vardagsmat. För mig är det inte så, jag vill gärna hålla de produkterna till speciella tillfällen och däremellan äter jag vardagsmat med fokus på enkelhet, ekonomi och smak naturligtvis. Då blir det för mig väldigt ofta vegetariska lättlagade rätter. Jag tipsade tex dig i annan tråd om en påse med strimlad rödbeta/morot/broccoli. Jag har två såna påsar i min kyl nu och för att kunna äta upp det innan de blir dåliga så utgår jag från grönsaksfräset och väljer olika smakkamrater till det i min vardag, och det blir inte helt sällan mat utan kött.
 
Då har vi läst helt olika diskussioner. De enda som använder köttis som något nedsättande vad jag ser är köttätarna som opponerar sig mot det.


Fast nej, det håller inte. Är det inte illa menat så är det inte illa menat, bara att gå vidare med livet liksom. Det vore en annan sak om det fanns en förtryckande struktur bakom, nu finns inte det utan gäller snarare en minoritet som benämner normen. Det känns för mig lite "vit kränkt man" över det hela.
Däremot kan man såklart bemöta protester mot begreppet på bra och dåliga sätt.

Det är din åsikt och jag håller inte med (även om det inte finns en förtryckande struktur bakom, det håller jag med om). När dessutom @Mia_R mfl bekräftar att ordet används på ett pejorativt vis så är det inget harmlöst över det. Jag gillar nämligen inte när folk sparkar uppåt heller. Det blir inte ett acceptabelt beteende ändå.
 
Då har vi läst helt olika diskussioner. De enda som använder köttis som något nedsättande vad jag ser är köttätarna som opponerar sig mot det.


Fast nej, det håller inte. Är det inte illa menat så är det inte illa menat, bara att gå vidare med livet liksom. Det vore en annan sak om det fanns en förtryckande struktur bakom, nu finns inte det utan gäller snarare en minoritet som benämner normen. Det känns för mig lite "vit kränkt man" över det hela.
Däremot kan man såklart bemöta protester mot begreppet på bra och dåliga sätt.
Tack för att du förklarar det åt mig, kände att jag inte orkade. :)
 
Då har vi läst helt olika diskussioner. De enda som använder köttis som något nedsättande vad jag ser är köttätarna som opponerar sig mot det.


Fast nej, det håller inte. Är det inte illa menat så är det inte illa menat, bara att gå vidare med livet liksom. Det vore en annan sak om det fanns en förtryckande struktur bakom, nu finns inte det utan gäller snarare en minoritet som benämner normen. Det känns för mig lite "vit kränkt man" över det hela.
Däremot kan man såklart bemöta protester mot begreppet på bra och dåliga sätt.
Ta o besök ett par veganforum så du får se verkligheten.
 
Vill man vara vegetarian pga miljön, tja, sluta flyga, äga bil, köp inte nya elektronikprodukter som den där mobilen du får billigt när du förnyar eller nytecknar ditt mobilavtal. Och, det här säger jag som en kattägare som valt att ha katt och mår bra av att ha katt, ha inte husdjur som tar upp stora resurser.
Men varför måste man göra "allt" bara för att man försöker göra en del bra val? Och det undrar jag trots att jag inte flyger, inte äger bil utan nästan enbart reser med tåg och lite buss, shoppar mycket sparsamt och använder allt tills det verkligen är trasigt. Blev just "erbjuden" en ny telefon mot förlängt (bundet) mobilabonnemang, jag sa nej eftersom min telefon är två år gammal och funkar fint. Men när jag ibland köper en burk mandelsmör ska jag ha väldigt dåligt samvete för det, tydligen.
 
Fast Lantmännen skriver själva att de köper 120 000 ton soja per år. Ansvarsfullt producerad soja. Att det finns sådan är ju intressant bland annat eftersom veganer ofta beskylls för att äta större mängd sojaprodukter än köttätare.
Jag ska läsa på vad ansvarsfullt producerad soja innebär. På Lantmännens hemsida låter det väldigt harmlöst.

120 000 ton är ganska lite. Det är många miljoner ton spannmål som odlas bara i Sverige. Av den där sojan säljs det mesta till gris- och kycklingproduktion - och till hästfoder.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
1 990
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 814
Senast: MiaMia
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp