Varför attackerar han någon undergiven ?

Mli

Trådstartare
Jag har fyra ponnys, två valacker och två unghingstar. Hagar på ca 2h. Jag hade hoppats på att kunna ha alla tillsammans men det verkar inte bli så. Min ena valack beter sig så otroligt illa åt mot en av unghingstarna. Vid första ihopsläppet i höstas började allt ok, de gjorde upp rangen på ett helt ok sätt. Dagen efter märker jag hur ena valacken fryser ut ena hingsten ur flocken, vallar iväg honom. När hingsten visar sig undergiven attackerar valacken till synes för att döda hingsten - trots att hingsten står upptryckt i en hörna och gör inget motstånd. När jag väl kunde dela på dem var hingsten rejält skadad. De har sen gått två och två i hagarna bredvid varandra och allt har varit lugnt. De står ofta och plockar på varandras huvuden på ett trevligt sätt över staketet.

Efter några månader öppnade jag upp mellan hagarna, och det resulterade i en livrädd hingst som sprang till mig för skydd, föltuggar trots tre år gammal. Delade på dem direkt.

Nu efter ytterligare några månader testade jag igen. Hingsten var lite kaxigare och ville leka med valacken, och det gick bra! Tills han började visa ett undergivet beteende som direkt triggade valacken som började valla honom. Tänkte låta det vara och se vad som hände, men det slutade med att hingsten tog sig in förbi trådar igenom en trång passage, då smal att han inte kunde vända. Efter kom valacken och attackerade på allvar. Jag fick gå emellan med en sopkvast, valacken var helt blockerad av attack.

De andra två står och betar och bryr sig inte. Jag kommer inte släppa ihop alla igen. Valacken är en något stressad individ men aldrig dum, snarare mer åt det skygga hållet.

Jag har aldrig sett detta beteende innan, att ge sig på en som redan tydligt visar underkastelse. Och att det är det som verkar trigga. Vet någon vad detta kan bero på?
 
Jag känner delvis igen beteendet fast inte rena attacker.

Min pålle blir tidvis vallad på betet när han till exempel har täcke på sig fast ingen annan har det, eller en ny Flughuva. Det är flera hästar i flocken som springer efter honom och det går över så fort han stannar och beter sig normalt. Men så länge han är nervös och springer så jagar de efter. Dock som sagt aldrig aggressivt eller med skador som följd.

Jag har funderat mig gråhårig över beteendet från bådas håll utan att lyckas förstå det.
 
Visst finns det hästar som bara avskyr vissa (eller alla!) hästar och faktiskt attackerar utan orsak men jag är tveksam på om det är så i ert fall utan det verkar snarare som att unghingsten gör något (eller är på ett sätt) som gör att valacken anser att han måste sätta ner foten och markera hårt om nu valacken fungerar med övriga hästar utan problem. Vad som faktiskt händer innan markeringen kan vara svårt att se med människoögon. Alla är inte så tydliga som den lilla shettisdamen jag hade här hemma ett tag som var så tydligt kaxig att till och med mitt sto som aldrig har visat agg mot någon häst reagerade med att köra bort henne och man kan behöva filma för att se sekvens för sekvens för att uppfatta vad som händer innan han visar underlägset beteende och det enligt valacken är "för sent". Tråkigt är det såklart att inte kunna ha dem ihop men jag tycker att du tänker rätt som inte kommer ha dem ihop mera.
 
Jag har en extremt undergiven häst som ofta blir jagad.

Efter att testat att släppa ihop henne med ny valack insåg jag att det alltid är valackerna som jagar henne. Ston kan sura, bita och sparka, men ger sig när hon flyttat sig ur vägen. Valackerna jagar som as!

Jag misstänker att det är någonting hon gör som triggar igång nån typ av "jaktinstinkt" och när de väl börjat kan de inte riktigt sluta. Det är lite spännande att det bara är valacker som "går igång" på hennes flyktbeteende.

Nån riktigt förklaring har jag inte hittat och nu går hon med ett sto som redan dag 2 åt de i samma höhög. Det brukar inte hända alls...
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Det finns också vissa hästar som är såna så fort det kommer in en ny i flocken. Jag vet en häst som attackerade mitt sto, så blockerad att han höll på att springa rakt igenom mig för att attackera henne. Han hade gjort så en gång innan, men de trodde att det var en engångsgrejj. Jag vet nu att han har gjort samma sak ytterligare en gång.

När han är den nya så fungerar det dock alldeles utmärkt. Så nu får han gå ensam en vecka eller 2 så att han blir mer ny än den andra hästen.

Jag vet dock andra hästar där sådant beteende har berott på skador, och troligen har skadorna orsakat den osäkerheten som har gjort att de har känt sig tvingade att gå till anfall.
Så i första hand så hade jag faktiskt tagit hästen till veterinären för att utesluta den biten med. För de hästarna har sedan kunnat gå med andra utan att jaga dem. Säger verkligen inte att det gäller alla, men det är en aspekt som ändå bör has i åtanke.
 
Jag har lite likande problem med en rätt så ny häst. Funderar mig gråhårig.
Har allt som allt 5 hästar nu. Innan den här 5te hästen kom in i flocken var allt rätt så lugnt. fanns en ledare som var rak på sak.
Tar hem den nya hästen som ägaren sa att inte var ranghög. Släpper ihop. KOnstaterar att han e ranghög, men på fel sätt. Han attakerar alla vad de än gör. De kan stå å äta efter en stund rör de på sig och han flyger på dem.
Jag har nu valt att ha honom i skilld hage och hoppas att när gräset kommer och han kan äta hela tiden att han "glömmer" bort de andra. Stor förhoppning.
NU när han går i skilld hage har jag provat att sätta in ett sto som jag tyckte att han fick lite kontakt med. Han flög på henne på en gång.
Märkte också att han jaga bort de andra hästarna som stod på andra sidan när de var matdags.
Jag har aldrig sett att han stått o myst med en annan häst. Han vill va själv. Nu när han står själv bredvid de andra kan han vara sällskaplig över stängslet.

Hoppas det löser sig för dig.
 
Tack för alla era svar! Hade förlikat mig med tanken på att de aldrig skulle kunna gå ihop när de plötsligt gjorde det. Den yngsta hingstarna, som just nu har en period av ”jag är 1.5år och inget elstaket kan begränsa mina planer”, såg till att grinden demolerades och vips gick alla ihop igen. Och märkligt nog går det otroligt bra. Inget bråk, alla är fokuserade på det lilla gräs som växer. Så håll tummarna för att det kommer fungera fortsättningsvis!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 009
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp