Varför behöver mvc veta antal aborter?

Men om du upplever det så privat ta inte med din partner. Besöket på MVC är medicinska besök. Inte nöjen. Man går dit för att få råd, stöd och medicinsk hjälp under sin graviditet. Inte för att bada i ett rosa skimmer av gravidlycka. Msn går dit och svarar på frågorna för att de ska kunna hjälpa en och ens ofödda barn att må så bra som möjligt. Vill du inte att partnern ska delta så åk dit ensam.

Personligen tyckte jag att just inskrivningen var rätt ointressant och händelselös. Det blev inte intressant förrän det var dags för UL.
För mig är det självklart att pappan ska vara lika delaktig som jag i barnet och med möten etc. Vi är där för att diskutera barnet, inte mitt tidigare sexliv.

Och återigen, även om det för mig egentligen inte spelar någon större roll om min man vet att jag gjort en abort (men jag anser att han inte har med saken att göra) finns det kvinnor där det kan få stor påverkan.
 
För mig är det självklart att pappan ska vara lika delaktig som jag i barnet och med möten etc. Vi är där för att diskutera barnet, inte mitt tidigare sexliv.

Fast nu växer ju barnet i din kropp. Därför kommer frågor ställas om din kropp. Det är liksom så det är. Acceptera det eller lämna din partner utanför.

Det finns inte mycket på inskrivningen som jag upplevde gav något. Mest information om hur man bör ta hand om sig för att ge barnet en bra start. Äta nyttigt, inte dricka alkohol osv. För mig som control freak välkänt och självklart även om jag förstår att de tar upp det med alla.

Frågor om ens hälsa, tidigare graviditeter och sjukdomstillstånd för att de ska veta om man har några extra risker de behöver sätta in extra bevakning på.

Jag fick först ett missfall (ma) och pga det var jag extra orolig när jag blev gravid igen och fick därför några extra VUL i början för att få bekräftat att fostret fortfarande levde.

I min erfarenhet missar din partner inte mycket om du åker till inskrivningen själv. Den är väldigt centrerad kring just mamman då fostret är så litet än så länge. Ju längre in i graviditeten man kommer desto mer skiftar fokuset till barnet.
 
Fast nu växer ju barnet i din kropp. Därför kommer frågor ställas om din kropp. Det är liksom så det är. Acceptera det eller lämna din partner utanför.

Det finns inte mycket på inskrivningen som jag upplevde gav något. Mest information om hur man bör ta hand om sig för att ge barnet en bra start. Äta nyttigt, inte dricka alkohol osv. För mig som control freak välkänt och självklart även om jag förstår att de tar upp det med alla.

Frågor om ens hälsa, tidigare graviditeter och sjukdomstillstånd för att de ska veta om man har några extra risker de behöver sätta in extra bevakning på.

Jag fick först ett missfall (ma) och pga det var jag extra orolig när jag blev gravid igen och fick därför några extra VUL i början för att få bekräftat att fostret fortfarande levde.

I min erfarenhet missar din partner inte mycket om du åker till inskrivningen själv. Den är väldigt centrerad kring just mamman då fostret är så litet än så länge. Ju längre in i graviditeten man kommer desto mer skiftar fokuset till barnet.
Jag tackar för din rekommendation, men på ”min” mvc vill de gärna att partnern är med. Nu kommer han inte att få vara det, eftersom jag vill diskutera denna fråga.

Och det handlar återigen inte bara om mig, utan även om de kvinnor som inte kan säga nej till att partnern följer med, där det liksom på denna mvc rekommenderas att hen följer med.

Du kanske kan förstå att det för kvinnor i en del kulturer skulle kunna innebära en katastrof om hon berättar om en abort eller missfall? Och att hon har rätt till en bra sjukvård utan att behöva ljuga för att riskera att bli utkastad av maken etc. Eller? Därför är frågan också viktig.
 
Fast nu växer ju barnet i din kropp. Därför kommer frågor ställas om din kropp. Det är liksom så det är. Acceptera det eller lämna din partner utanför.

Det finns inte mycket på inskrivningen som jag upplevde gav något. Mest information om hur man bör ta hand om sig för att ge barnet en bra start. Äta nyttigt, inte dricka alkohol osv. För mig som control freak välkänt och självklart även om jag förstår att de tar upp det med alla.

Frågor om ens hälsa, tidigare graviditeter och sjukdomstillstånd för att de ska veta om man har några extra risker de behöver sätta in extra bevakning på.

Jag fick först ett missfall (ma) och pga det var jag extra orolig när jag blev gravid igen och fick därför några extra VUL i början för att få bekräftat att fostret fortfarande levde.

I min erfarenhet missar din partner inte mycket om du åker till inskrivningen själv. Den är väldigt centrerad kring just mamman då fostret är så litet än så länge. Ju längre in i graviditeten man kommer desto mer skiftar fokuset till barnet.
Jag tror att TS syftar mer på de kvinnor som kanske är i förhållanden som inte är hälsosamma. Förhållanden dom borde lämna men inte alltid kan/törs. Där pappan kanske ser otroligt engagerad ut av MVC men kanske är med för att hålla koll.

När jag var gravid med lillasyster fick pappan inte följa med pga pandemin. När jag var gravid med storebror fick jag frågan om förhållandet en gång när pappan inte var med. Om ev våld osv. För att det ingick att fråga, förklarade BM för mig sen, inte för att hon hade några misstankar.
 
Jag tror att TS syftar mer på de kvinnor som kanske är i förhållanden som inte är hälsosamma. Förhållanden dom borde lämna men inte alltid kan/törs. Där pappan kanske ser otroligt engagerad ut av MVC men kanske är med för att hålla koll.

När jag var gravid med lillasyster fick pappan inte följa med pga pandemin. När jag var gravid med storebror fick jag frågan om förhållandet en gång när pappan inte var med. Om ev våld osv. För att det ingick att fråga, förklarade BM för mig sen, inte för att hon hade några misstankar.

Vad ska de göra då? Låta bli att ställa medicinskt viktiga frågor?
 
Jag tycker att det är bra att du ifrågasätter. Vid första mötet med min första BM så skickade hon ut sambon de sista minutrarna med motiveringen att hon hade privata frågor till mig. Frågorna rörde just eventuella aborter, könssjukdomar eller om det var något hon behövde veta om relationen mellan mig och sambon. Inte så ingående, men antar att de vill ge en chans till hjälp om man lever i en osund relation.
 
För mig är det självklart att pappan ska vara lika delaktig som jag i barnet och med möten etc. Vi är där för att diskutera barnet, inte mitt tidigare sexliv.

Och återigen, även om det för mig egentligen inte spelar någon större roll om min man vet att jag gjort en abort (men jag anser att han inte har med saken att göra) finns det kvinnor där det kan få stor påverkan.


Till att börja med så tycker jag absolut att du har en poäng i hur denna fråga togs upp och bra att du hörde av dig! Mvc verkade ju ockdå inse problemet och ta till sig av det.

Men sen tycker jag också att frågan inte är helt enkel. Ju mer partnern är inblandad i vården av gravida (vilket i sig självklart är jättebra!) desto mer blir frågan aktuell. Hur mycket ska vården anpassa det medicinska behovet av information om den gravida efter det faktum att partnern är med och eventuella ”bekymmer” pga det.

Du skrev att ni är där för att diskutera barnet, men då blir du kanske ”besviken”. Iaf första halvan av graviditeten handlar det nästan uteslutande om dig, hur du mår, provtagning av dina värden, hur din kropp hanterar graviditeten osv osv. Runt v 20 lyssnar man på hjärtljud första gången och v 24 mäter man magen första gången. Innan dess är det väldigt lite fokus på barnet (förutom ultraljuden med de görs i regel inte av ”din” barnmorska). Inskrivningen kommer uteslutande handla om dig och dina levnadsvanor. (Jag har aldrig fått frågan om aborter men fått svara på en lång radda frågor om alkoholkonsumtion, rökning, droganvändning osv.)

Jag tycker det är självklart att mvc ska ha som första prio att ge dig säker vård som gravid och vad de behöver veta för att kunna göra det. Det vore väldigt märkligt om de började anpassa hur de tar hand om den gravida efter partnerns närvaro.

Sen borde de givetvis vara medvetna om HUR den informationen samlas in, och din mvc borde kanske fundera lite mer. På mitt mvc (och tror det gäller för regionen) så är det ett besök där den gravida rekommenderas att komma ensam. Där pratar man psykisk ohälsa, våld i nära relationer osv. Just det besöket är kanske lite sent för viss medicinsk info, men någon liknande lösning kanske vore något. Att det exempelvis var standard att del av inskrivningsbesöket var enskilt med den gravida. Sen kommer man väl kanske inte helt runt problemet om det rör sig om en kontrollerande misstänksam partner…
 
Jag förstår bara inte hur det kan vara så hemligt om man har en bra och trygg relation. Och har man inte en bra och trygg relation så förstår jag inte varför man fortfarande är ihop och varför man låter den blivande pappan följa med till mvc. Jag tror knappast han har nån egentlig rätt att följa med. Det är ju ändå sekretess inom vården.
Jag levde ihop med min dotters pappa i över 20 år, vi hade större delen av tiden en trygg och bra relation, med undantag för de sista 2-3 åren (vilket var anledningen till att vi separerade). Han visste aldrig och vet fortfarande inte att jag gjorde en abort ungefär ett år innan vi träffades. Ur mitt perspektiv har han inte med det att göra, det var en privat sak mellan mig och min dåvarande pojkvän. Bara en handfull personer vet om den aborten och jag ser inte varför jag skulle behöva diskutera den med någon egentligen. Det måste ju få vara ett personligt val, och jag har inga problem att förstå att det finns de som av olika anledningar behöver dölja en tidigare graviditet eller sexuell relation för sin partner.
 
Men det är ju det vi pratat om, att ta det enskilt med mamman tex före eller efter mötet. Eller vad som nu passar/funkar bäst. Antar att bm inte ställer frågor om våld i hemmet framför partnern heller, så det går ju uppenbarligen.

Jag kan ju då ge dig informationen att det första besöket är väldigt fokuserat på mamman och hennes kropp. Eftersom fostret är så otroligt litet att det liksom inte finns nåt specifikt om fostret att prata om eller undersöka. Så din partner kan utan att missa nåt om barnet stanna hemma och följa med senare när det är dags för UL och liknande.
 
Jag förstår bara inte hur det kan vara så hemligt om man har en bra och trygg relation. Och har man inte en bra och trygg relation så förstår jag inte varför man fortfarande är ihop och varför man låter den blivande pappan följa med till mvc. Jag tror knappast han har nån egentlig rätt att följa med. Det är ju ändå sekretess inom vården.
Ja, jag själv begriper det inte heller riktigt i mitt nuvarande liv, men det händer - tyvärr i massor och hela tiden. Eftersom jag vuxit upp i en sådan destruktiv relation så har jag själv varit vittne till det hela på nära håll och blivit drabbad.

Trots att jag vuxit upp i detta så förstår jag inte, men - till skillnad från dig - så accepterar jag att det kan vara så. Jag accepterar att det förekommer, och att kvinnor av outgrundliga anledningar, tradition, religion mfl orsaker kan hamna i denna sits.
 
Jag kan ju då ge dig informationen att det första besöket är väldigt fokuserat på mamman och hennes kropp. Eftersom fostret är så otroligt litet att det liksom inte finns nåt specifikt om fostret att prata om eller undersöka. Så din partner kan utan att missa nåt om barnet stanna hemma och följa med senare när det är dags för UL och liknande.
Jag förstår. Med risk för att upprepa mig är det dock så att min mvc gärna ser att partnern är med.
 
Till att börja med så tycker jag absolut att du har en poäng i hur denna fråga togs upp och bra att du hörde av dig! Mvc verkade ju ockdå inse problemet och ta till sig av det.

Men sen tycker jag också att frågan inte är helt enkel. Ju mer partnern är inblandad i vården av gravida (vilket i sig självklart är jättebra!) desto mer blir frågan aktuell. Hur mycket ska vården anpassa det medicinska behovet av information om den gravida efter det faktum att partnern är med och eventuella ”bekymmer” pga det.

Du skrev att ni är där för att diskutera barnet, men då blir du kanske ”besviken”. Iaf första halvan av graviditeten handlar det nästan uteslutande om dig, hur du mår, provtagning av dina värden, hur din kropp hanterar graviditeten osv osv. Runt v 20 lyssnar man på hjärtljud första gången och v 24 mäter man magen första gången. Innan dess är det väldigt lite fokus på barnet (förutom ultraljuden med de görs i regel inte av ”din” barnmorska). Inskrivningen kommer uteslutande handla om dig och dina levnadsvanor. (Jag har aldrig fått frågan om aborter men fått svara på en lång radda frågor om alkoholkonsumtion, rökning, droganvändning osv.)

Jag tycker det är självklart att mvc ska ha som första prio att ge dig säker vård som gravid och vad de behöver veta för att kunna göra det. Det vore väldigt märkligt om de började anpassa hur de tar hand om den gravida efter partnerns närvaro.

Sen borde de givetvis vara medvetna om HUR den informationen samlas in, och din mvc borde kanske fundera lite mer. På mitt mvc (och tror det gäller för regionen) så är det ett besök där den gravida rekommenderas att komma ensam. Där pratar man psykisk ohälsa, våld i nära relationer osv. Just det besöket är kanske lite sent för viss medicinsk info, men någon liknande lösning kanske vore något. Att det exempelvis var standard att del av inskrivningsbesöket var enskilt med den gravida. Sen kommer man väl kanske inte helt runt problemet om det rör sig om en kontrollerande misstänksam partner…

Ja, jag tycker ju att det är lite naivt att tro att det bara kommer pratas om barnet. Det är ju precis som du skriver att första halvan av graviditeten handlar mest om mamman, inte barnet. Eftersom det är mammans livsstil som påverkar hur barnet mår och barnet är så litet och går inte att undersöka så tidigt.
 
Jag kan ju då ge dig informationen att det första besöket är väldigt fokuserat på mamman och hennes kropp. Eftersom fostret är så otroligt litet att det liksom inte finns nåt specifikt om fostret att prata om eller undersöka. Så din partner kan utan att missa nåt om barnet stanna hemma och följa med senare när det är dags för UL och liknande.

Ja visst ”kan” han det. Samtidigt finns det ju en otroligt stor poäng i att partnern blir så involverad och deltagande som möjligt inför kommande föräldraskap. Som sagt, en inte helt enkel gränsdragning. Det är ju inte ovanligt att blivande fäder (speciellt förstagångsfäder) har svårare att relatera till graviditeten och att man ska bli förälder just eftersom man inte själv är gravid. Att uppmuntra till och från inkludera partners i mvc-besök är självklart ut ett sådant perspektiv tycker jag.

Det borde inte vara en prioritering för mamman att göra. Den ska vara gjord av mvc och de bör kunna erbjuda en lösning som uppfyller båda behoven så långt som bara möjligt. Då är inte ”partnern kan stanna hemma” tillräckligt bra.
 
Ja, jag tycker ju att det är lite naivt att tro att det bara kommer pratas om barnet. Det är ju precis som du skriver att första halvan av graviditeten handlar mest om mamman, inte barnet. Eftersom det är mammans livsstil som påverkar hur barnet mår och barnet är så litet och går inte att undersöka så tidigt.
Det får gärna pratas om min hälsa, bara inte mitt tidigare sexliv, det har inte min partner med att göra. Det kan jag och bm prata om själva.

Det är möjligt att det är naivt, men jag har heller aldrig varit på mvc, så jag är nog naiv då. Med rätta. Men det är fortfarande så att här ombeds partnern följa med på möten från början, och alla har inte möjlighet att liksom jag säga, sorry, du får stanna hemma.
 
Senast ändrad:
Ja, jag tycker ju att det är lite naivt att tro att det bara kommer pratas om barnet. Det är ju precis som du skriver att första halvan av graviditeten handlar mest om mamman, inte barnet. Eftersom det är mammans livsstil som påverkar hur barnet mår och barnet är så litet och går inte att undersöka så tidigt.

Naivt vet jag inte om jag tycker. Om man aldrig har varit på ett mvc-besök är det väl inte ett dugg konstigt om man inte har koll på vad som diskuteras när och var. Det är ju lätt och logiskt att konstatera i efterhand men min känsla är mer att ”alla” (inkl jag själv första graviditeten) varit förvånade över om hur lite det handlade om barnet i början.
 
Alltså min partner vet om mina aborter så den biten bryr jag mig inte om, men jag blev ställd när jag fick frågan (var ensam med BM då)
Jag tycker det är väldigt privat och jag tycker det är enorm jobbigt att prata om.
Om det är så medicinskt viktigt så att de måste veta så tycker jag såfall att det borde komma fram på annat vis.
Jag har ju tex fyllt i ett papper med frågor om min hälsa och mentala hälsa, där kanske det skulle kunna stå med? Så slapp jag prata om det men BM får ändå veta.
 
Ja, @Imogen, det vore en bra idé med ett eget samtal.

Jag vidhåller dock vården måste anpassa sig efter att det finns kvinnor som lever i relationer där en abort kan innebära hemska saker. (Inte jag)

Absolut, och lite därför försökte jag hålla mig borta från just specifikt abort och istället diskutera generellt kring saker där det kan finnas en svår gränsdragning mellan kvinnans integritet och behovet sv medicinsk info. Det kan ju vara olika ämnen för olika personer. Jag har inte någon kunskap i hur ”viktig” infon om aborter är. (Men uppenbarligen inte tillräckligt viktig i min region eftersom jag på tre graviditeter inte fått frågan).
 
  • Gilla
Reactions: rtf

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: mars
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 214
Senast: Crossline
·
IT & mobiler Jag är rädd att jag behöver lite hjälp, tyvärr. Jag ska göra en rapport och måste ha med några diagram. Stapeldiagram, stolpdiagram och...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: Enya
·
Äldre Det här är en skriva-av-sig-tråd då jag är tämligen upprörd och ledsen. I ca ett halvår har vi haft en man här på gården som gjort lite...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 704
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp