Varför behöver mvc veta antal aborter?

Tycker det är superbra att du lyfter den här frågan på ditt mvc!

När jag var gravid hade vi först ett kortare inskrivniningssamtal där båda föräldrarna uppmanades att följa med. Då gick det typ mest igenom kost, vitaminer, lite vad som komma skall osv. Efter det var det ett besök där bara mamman fick komma. Där fick jag frågor om missfall, våld i nära relation osv. Minns inget om aborter specifikt men jag antar de togs upp på det samtalet. Tycker det var ett bra upplägg.
 
Jag förstår bara inte hur det kan vara så hemligt om man har en bra och trygg relation. Och har man inte en bra och trygg relation så förstår jag inte varför man fortfarande är ihop och varför man låter den blivande pappan följa med till mvc. Jag tror knappast han har nån egentlig rätt att följa med. Det är ju ändå sekretess inom vården.

Vad otroligt dömande och skuldbeläggande av kvinnor som är utsatta för våld av sin partner.
 
Vad otroligt dömande och skuldbeläggande av kvinnor som är utsatta för våld av sin partner.

Om man är utsatt för våld av sin partner så har man ingen bra och trygg relation. Då kan jag förstå om man inte vill att han ska få veta om en abort. Men i övrigt förstår inte varför det skulle vara hemligt.
 
Om man är utsatt för våld av sin partner så har man ingen bra och trygg relation. Då kan jag förstå om man inte vill att han ska få veta om en abort. Men i övrigt förstår inte varför det skulle vara hemligt.
Men det är ju precis det här som har diskuterats i ett par sidor nu och som du verkar ha motsatt dig?

Sen tycker jag i och för sig själv att det inte behöver föreligga hot om våld för att en sådan här fråga ska tas privat, det tycker jag gott att den kan få göra oavsett orsak och relation, men där är vi bevisligen inte eniga.

Kan du inte alls se att det skulle finnas ett värde i att alla kvinnor, oavsett bakgrund och relation, känner sig trygga med att partnern följer med vid samtliga MVC-besök utan att det kommer upp information som kan skapa problem och som precis lika gärna kunde tas privat? Du kanske inte tycker att inskrivningen är något viktigt att ha med partnern på, du kanske inte tycker att den här sortens frågor är för privata och obekväma, och det är helt okej, men för de som tycker det då? Eller, som påpekats tidigare, de som inte kan/vill/vågar säga nej till att partner följer med?

Jag ser liksom inte att det skulle finnas någon förlust i att extra känsliga frågor, som de om abort, tas separat med den blivande mamman - även om det kanske bara är "nödvändigt" för 5% av alla kvinnor.
 
Om man är utsatt för våld av sin partner så har man ingen bra och trygg relation. Då kan jag förstå om man inte vill att han ska få veta om en abort. Men i övrigt förstår inte varför det skulle vara hemligt.
Människor är olika. Personligen har jag inget behov eller önskan att min partner ska veta allt om mig, vare sig det gäller sexualitet, aborter eller något annat. Jag har aldrig berättat om precis hela mitt liv för någon, och det är så jag vill ha det. Mitt liv, mitt val. Och en abort är onekligen ganska personligt, jag kan inte förstå varför man skulle vilja berätta om den?
 
Och en abort är onekligen ganska personligt, jag kan inte förstå varför man skulle vilja berätta om den?
Det kan vara personligt men behöver inte vara det. Jag tycker inte det tjänar något till att utmåla abort som nåt stort och hemskt som man inte borde vilja berätta om. Många gör abort och är helt okej med det och har inga problem att berätta om det för partner eller vänner. Det kan alltså vara känsligt men måste inte vara det.

KL
På mitt inskrivningssamtal fick jag fråga om våld i nära relation, fastän min partner satt bredvid. Jag kan tycka att första träffen borde vara ensam med BM, så hen kan prata med den gravida ensam och ställa de frågor som behövs. Hade jag varit utsatt för våld hade jag ju inte haft en chans att uttrycka det med maken bredvid.
 
Det kan vara personligt men behöver inte vara det. Jag tycker inte det tjänar något till att utmåla abort som nåt stort och hemskt som man inte borde vilja berätta om. Många gör abort och är helt okej med det och har inga problem att berätta om det för partner eller vänner. Det kan alltså vara känsligt men måste inte vara det.

KL
På mitt inskrivningssamtal fick jag fråga om våld i nära relation, fastän min partner satt bredvid. Jag kan tycka att första träffen borde vara ensam med BM, så hen kan prata med den gravida ensam och ställa de frågor som behövs. Hade jag varit utsatt för våld hade jag ju inte haft en chans att uttrycka det med maken bredvid.

Det var ju mindre smart gjort att fråga det inför maken. Fast å andra sidan kanske BM kan se om du hade blivit obekväm av frågan och då kunnat ta upp det med dig privat vid ett senare tillfälle. Jag vet inte vad de har för rutiner. Finns nån BM här på Buke som kan förklara hur de resonerar i den frågan?
 
Det kan vara personligt men behöver inte vara det. Jag tycker inte det tjänar något till att utmåla abort som nåt stort och hemskt som man inte borde vilja berätta om. Många gör abort och är helt okej med det och har inga problem att berätta om det för partner eller vänner. Det kan alltså vara känsligt men måste inte vara det.

KL
På mitt inskrivningssamtal fick jag fråga om våld i nära relation, fastän min partner satt bredvid. Jag kan tycka att första träffen borde vara ensam med BM, så hen kan prata med den gravida ensam och ställa de frågor som behövs. Hade jag varit utsatt för våld hade jag ju inte haft en chans att uttrycka det med maken bredvid.
Det låter ju helt sjukt att fråga det i den situationen, vad ska det ge?
 
Det låter ju helt sjukt att fråga det i den situationen, vad ska det ge?
Ja, helt sjukt. Det ger ingenting alls. Hon var dessutom uppenbart obekväm av att ställa frågan och skrattade lite nervöst när hon gjorde det. Förra gången jag var gravid var jag ensam på inskrivningen och den BM tog upp det på ett jättevettigt sätt.
Kanske att mamman svarar, ja jag brukar slå min partner ibland, men det får partnern ta :)
Frågan var ”har du någon gång, i pågående eller tidigare relation, blivit utsatt för våld av din partner?”. Det är omöjligt för en våldsutsatt kvinna att svara ärligt på med sin partner bredvid sig.
 
Ja, helt sjukt. Det ger ingenting alls. Hon var dessutom uppenbart obekväm av att ställa frågan och skrattade lite nervöst när hon gjorde det. Förra gången jag var gravid var jag ensam på inskrivningen och den BM tog upp det på ett jättevettigt sätt.

Frågan var ”har du någon gång, i pågående eller tidigare relation, blivit utsatt för våld av din partner?”. Det är omöjligt för en våldsutsatt kvinna att svara ärligt på med sin partner bredvid sig.
Om det inte framgick så håller jag fullständigt med dig om att det var en på gränsen till absurd fråga att ställa i det läget, därav mitt försök till ett skämtsamt svar.
Handlar väl om att följa ett formulär och inte tänka själv antar jag.
 
Jag förstår bara inte hur det kan vara så hemligt om man har en bra och trygg relation. Och har man inte en bra och trygg relation så förstår jag inte varför man fortfarande är ihop och varför man låter den blivande pappan följa med till mvc. Jag tror knappast han har nån egentlig rätt att följa med. Det är ju ändå sekretess inom vården.

Om man är utsatt för våld av sin partner så har man ingen bra och trygg relation. Då kan jag förstå om man inte vill att han ska få veta om en abort. Men i övrigt förstår inte varför det skulle vara hemligt.

Nu var det ju inte det mitt svar riktade sig till, utan det fetade. Det är den som är skuldbeläggande.
 
Nu var det ju inte det mitt svar riktade sig till, utan det fetade. Det är den som är skuldbeläggande.

Jag menade inte de som är utsatta för våld. Jag menade de som inte är utsatta för våld (fysiskt eller mentalt) men ändå inte vill att partnern ska veta det (TS är ett exempel enligt henne själv). Det tycker jag är märkligt eftersom jag hade haft otroligt svårt att leva med någon som jag inte kände mig bekväm med att dela hela mig själv med. Och är man så hemlig (utan att vara utsatt för våld/hot om våld eller liknande) så får man kanske be sin partner att stanna hemma eftersom det på MVC-besöken pratas om ens kropp, hälsa och sjukdomstillstånd (nuvarande och tidigare). Det hör liksom till. Som att prata om ens tänder hos tandläkaren. Bara det att ens sexuella hälsa och tidigare graviditeter är mer privat än tänderna.

Jag hoppas och tar för givet att MVC (och hela sjukvården) har rutiner för att identifiera vilka kvinnor som är utsatta för våld nära relation. En snabb googling visade att det forskas en del kring det. T.ex. sa en studie att de BM som alltid frågar om våld i hemmet lyckas identifiera fler utsatta kvinnor än de BM som bara frågar om det ibland. Men det stod också att det var ett hinder om partnern var med. Kruxet där är ju att man vill att partnern (generellt sett) ska vara delaktig i graviditeten och barnet i det fall där partnern är en bra människa som inte slår, hotar och misshandlar. Eftersom män tidigare varit betydligt mindre delaktiga i barnet än kvinnan. Det går åt rätt håll nu men det kräver ju engagemang och inkludering. Sen förstår jag inte varför de behöver vara med på just inskrivningen. Den är väldigt fokuserad på den blivande mamman och inte alls på barnet. Så de hade liksom inte missat nåt viktigt om MVC sagt att de bara vill ha den blivande mamman där.
 
Jag menade inte de som är utsatta för våld. Jag menade de som inte är utsatta för våld (fysiskt eller mentalt) men ändå inte vill att partnern ska veta det (TS är ett exempel enligt henne själv). Det tycker jag är märkligt eftersom jag hade haft otroligt svårt att leva med någon som jag inte kände mig bekväm med att dela hela mig själv med. Och är man så hemlig (utan att vara utsatt för våld/hot om våld eller liknande) så får man kanske be sin partner att stanna hemma eftersom det på MVC-besöken pratas om ens kropp, hälsa och sjukdomstillstånd (nuvarande och tidigare). Det hör liksom till. Som att prata om ens tänder hos tandläkaren. Bara det att ens sexuella hälsa och tidigare graviditeter är mer privat än tänderna.

Jag hoppas och tar för givet att MVC (och hela sjukvården) har rutiner för att identifiera vilka kvinnor som är utsatta för våld nära relation. En snabb googling visade att det forskas en del kring det. T.ex. sa en studie att de BM som alltid frågar om våld i hemmet lyckas identifiera fler utsatta kvinnor än de BM som bara frågar om det ibland. Men det stod också att det var ett hinder om partnern var med. Kruxet där är ju att man vill att partnern (generellt sett) ska vara delaktig i graviditeten och barnet i det fall där partnern är en bra människa som inte slår, hotar och misshandlar. Eftersom män tidigare varit betydligt mindre delaktiga i barnet än kvinnan. Det går åt rätt håll nu men det kräver ju engagemang och inkludering. Sen förstår jag inte varför de behöver vara med på just inskrivningen. Den är väldigt fokuserad på den blivande mamman och inte alls på barnet. Så de hade liksom inte missat nåt viktigt om MVC sagt att de bara vill ha den blivande mamman där.

Jo jag håller med dig om sånt, men det var inte det jag syftade på i mitt första inlägg. Ser nu att jag fetat för mycket. Sista meningen ska inte vara fetad.

Det är att du inte kan förstå hur man fortfarande kan vara tillsammans med någon som man inte är trygg med och/eller låter honom följa med till mvc. Det var det jag reagerade på.
 
Fast tar man med en person till ett möte med vården där ens egen hälsa ska diskuteras så tar jag ju för givet att man funderat igenom det och anser det vara ok att personen man tar med får veta allt som kan tänkas diskuteras där. Annars får man låta bli att ta personen.

Dina reaktioner är extrema i mina ögon!! Otroligt märkliga!

Men alltså... du kan inte alltid utgå ifrån din position som vit jämställd kvinna i en trygg relation. Det finns så många andra varianter på förhållanden.

Plus att ingen ska fråntas rätten till en bra mödravård, oavsett om en är ihop med en rövhatt eller ej.

Min moster (gynsköterska) har på nära håll jobbat med kvinnor som levt i en hederskultur. Lägg sedan till att i många fall var det mannen som agerade tolk eftersom det ibland var akut och det helt enkelt inte gick att få tag på en extern tolk. Då var det verkligen läge att väga sina ord för att inte sätta kvinnan i skiten senare.

Vi får tycka vad vi vill om den typen av förhållande men vi har banne mig inte rätt att vare sig döma eller inbilla oss att våra val som privilegierade vita kvinnor finns tillgängliga för alla kvinnor.
 
Jag hade gärna sett att man kallat även blivande pappor till någon form av enskilt inskrivningssamtal någon gång under graviditeten för att öka delaktigheten, och få diskutera sina egna funderingar, men att ha ett samtal där inte pappan är välkommen och man kan prata om just sådanthär och våld i relationen och liknande trodde jag var standard? Inte just inskrivningen, men när jag var gravid var BM väldigt tydlig med att inför ett av besöken att jag skulle komma själv och så ställde hon frågor om relationen och så. Abort kommer jag inte ens ihåg om det någonsin nämndes eftersom det inte var så laddat för mig, men jag gissar att det frågades om.
 
Jag hade gärna sett att man kallat även blivande pappor till någon form av enskilt inskrivningssamtal någon gång under graviditeten för att öka delaktigheten, och få diskutera sina egna funderingar, men att ha ett samtal där inte pappan är välkommen och man kan prata om just sådanthär och våld i relationen och liknande trodde jag var standard?

Håller verkligen med om att det borde finnas ett samtal för pappan/partnern. Det var först på mitt BM-besök i v 37 som min man fick följa med pga pandemin. Nu har han ett barn sedan tidigare och har tagit det hela med ro, men jag känner så för förstagångsföräldrar som blivit så frånkopplade.

Hur mycket man än pratar och delar information med varann så är det inte samma sak som att sitta i rummet och ställa sina frågor. (Eller i ett videomöte då, om det vore lämpligast nu.)
 
Jag förstår bara inte hur det kan vara så hemligt om man har en bra och trygg relation. Och har man inte en bra och trygg relation så förstår jag inte varför man fortfarande är ihop och varför man låter den blivande pappan följa med till mvc. Jag tror knappast han har nån egentlig rätt att följa med. Det är ju ändå sekretess inom vården.
Och jag tänker att du behöver läsa på lite on normaliseringsprocessen tex. Man kanske inte har något annat val än att "låta" pappan följa med.... Har man inte en bra och trygg relation så är det det farligaste en kvinna kan göra, att försöka lämna den.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 990
Senast: mars
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 249
Senast: Crossline
·
IT & mobiler Jag är rädd att jag behöver lite hjälp, tyvärr. Jag ska göra en rapport och måste ha med några diagram. Stapeldiagram, stolpdiagram och...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Enya
·
Äldre Det här är en skriva-av-sig-tråd då jag är tämligen upprörd och ledsen. I ca ett halvår har vi haft en man här på gården som gjort lite...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 719
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp