Varför behöver mvc veta antal aborter?

Jag menade inte de som är utsatta för våld. Jag menade de som inte är utsatta för våld (fysiskt eller mentalt) men ändå inte vill att partnern ska veta det (TS är ett exempel enligt henne själv). Det tycker jag är märkligt eftersom jag hade haft otroligt svårt att leva med någon som jag inte kände mig bekväm med att dela hela mig själv med. Och är man så hemlig (utan att vara utsatt för våld/hot om våld eller liknande) så får man kanske be sin partner att stanna hemma


Ja, det framgår att du har svårt att förstå att någon som har ett förhållande som inte fungerar som ditt kan vara bra eftersom du ifrågasätter det gång på gång.

Jag vet inte hur många gånger jag skrivit detta, och detta är sista gången, jag vill inte berätta om min abort, för att jag inte tycker att min man har med det och göra, det var en sak mellan mig och dåvarande partner. Det är mitt val. Du får göra ditt val och jag ifrågasätter inte ditt val. Jag har haft annan partner som jag berättat om det för, vilket inte kändes bra efteråt, och kan försäkra att detta förhållande inte är sämre än det andra. Min man är dessutom psykiater, så jag kan försäkra att vi har djupa och meningsfulla diskussioner ändå.

Och återigen önskar min mvc att partnern följer med. Jag anser fortfarande, och du får tycka på ditt sätt, att halva ungen är hans och att han har all rätt att följa med, när dessutom mvc uppmanar till det. Oavsett om det främst är min hälsa som ska diskuteras initialt. Därför behöver frågan om aborter lösas på annat sätt än inför sittande bord, för mig och mina gelikar som väljer att hålla en del saker privat, och för de kvinnor där tidigare graviditeter, dvs att hon haft sex, betyder fara för henne. Min mvc verkade ju nu vara med på det tåget, så det var ju bra att det lyftes, för framtida kvinnors skull.

Jag tänker att vi behöver tänka efter varför vi är på Buke, jag har i den här tråden påståtts vara naiv, velat leva i rosa graviditetsbubbla och att vara extrem. Egenskaper som skribenten inte har det minsta aning om, och blir ganska otrevligt. (Ja, min upplevelse och jag har rätt till min upplevelse). Jag valde att hänga på Buke igårkväll istället för att gå på bio, för att jag tänkte att det skulle bli ett trevligt tidsfördriv, att utbyta tankar med trevliga människor där vi någon gång haft hästar gemensamt. Och precis som i verkliga livet tycker man inte alltid lika, men man kan ha en trevlig ton och vara glada ändå. Nu upplever jag (återigen, jag har rätt till min upplevelse), att diskussioner hos en del blir en strid på kniven och att ens egen åsikt till varje pris ska ”vinna”. Istället för att tycka att det är okej och utvecklande med olika infallsvinklar och inputs. Med detta sagt, nästa fredag tar jag bion istället, och tar en liten paus härifrån. Och ja, jag är väl medveten om att knappt någon bryr sig, men om någon undrar varför jag inte svarar mer.

För övrigt har några mediehus nappat på ursprungsfrågan och ska göra research. Därifrån är det dock långt till publicering, om det ens blir något. Också tveksamt eftersom jag inte vill medverka med namn och bild.
 
Ja, det framgår att du har svårt att förstå att någon som har ett förhållande som inte fungerar som ditt kan vara bra eftersom du ifrågasätter det gång på gång.

Jag vet inte hur många gånger jag skrivit detta, och detta är sista gången, jag vill inte berätta om min abort, för att jag inte tycker att min man har med det och göra, det var en sak mellan mig och dåvarande partner. Det är mitt val. Du får göra ditt val och jag ifrågasätter inte ditt val. Jag har haft annan partner som jag berättat om det för, vilket inte kändes bra efteråt, och kan försäkra att detta förhållande inte är sämre än det andra. Min man är dessutom psykiater, så jag kan försäkra att vi har djupa och meningsfulla diskussioner ändå.

Och återigen önskar min mvc att partnern följer med. Jag anser fortfarande, och du får tycka på ditt sätt, att halva ungen är hans och att han har all rätt att följa med, när dessutom mvc uppmanar till det. Oavsett om det främst är min hälsa som ska diskuteras initialt. Därför behöver frågan om aborter lösas på annat sätt än inför sittande bord, för mig och mina gelikar som väljer att hålla en del saker privat, och för de kvinnor där tidigare graviditeter, dvs att hon haft sex, betyder fara för henne. Min mvc verkade ju nu vara med på det tåget, så det var ju bra att det lyftes, för framtida kvinnors skull.

Jag tänker att vi behöver tänka efter varför vi är på Buke, jag har i den här tråden påståtts vara naiv, velat leva i rosa graviditetsbubbla och att vara extrem. Egenskaper som skribenten inte har det minsta aning om, och blir ganska otrevligt. (Ja, min upplevelse och jag har rätt till min upplevelse). Jag valde att hänga på Buke igårkväll istället för att gå på bio, för att jag tänkte att det skulle bli ett trevligt tidsfördriv, att utbyta tankar med trevliga människor där vi någon gång haft hästar gemensamt. Och precis som i verkliga livet tycker man inte alltid lika, men man kan ha en trevlig ton och vara glada ändå. Nu upplever jag (återigen, jag har rätt till min upplevelse), att diskussioner hos en del blir en strid på kniven och att ens egen åsikt till varje pris ska ”vinna”. Istället för att tycka att det är okej och utvecklande med olika infallsvinklar och inputs. Med detta sagt, nästa fredag tar jag bion istället, och tar en liten paus härifrån. Och ja, jag är väl medveten om att knappt någon bryr sig, men om någon undrar varför jag inte svarar mer.

För övrigt har några mediehus nappat på ursprungsfrågan och ska göra research. Därifrån är det dock långt till publicering, om det ens blir något. Också tveksamt eftersom jag inte vill medverka med namn och bild.

Det är tråkigt att du känner som du gör men jag förstår det verkligen.

Jag tycker det är toppen att du ifrågasätter hur MVC gör saker, det är garanterat massor som går på rutin och "så här har vi alltid gjort det". Samhället har ändrats och de verkar ligga lite bakom i utvecklingsarbetet.

Det vore suveränt om det blir någon belysning i media om det här. Det har gjort ont i mig som kvinna när min moster berättat hur det kunde vara för kvinnor som levde i ett hederskultursammanhang (givetvis har hon berättat generellt och inte så det gått att identifiera någon patient).
 
Det kan vara personligt men behöver inte vara det. Jag tycker inte det tjänar något till att utmåla abort som nåt stort och hemskt som man inte borde vilja berätta om. Många gör abort och är helt okej med det och har inga problem att berätta om det för partner eller vänner. Det kan alltså vara känsligt men måste inte vara det.
Jag har inte utmålat abort som något stort och hemskt, och tyckte inte heller själv att det var speciellt jobbigt att genomgå en abort. Jag är fullständigt okej med att ha gjort en abort och mest bara tacksam och lättad att bo i ett land där det är en självklar rättighet.

Däremot har jag noll intresse av att prata om min abort med någon annan än den man som var direkt berörd av den. Enda undantaget från det är faktiskt min dotter, eftersom det finns ett syfte med att berätta för henne, nämligen att visa att hon skulle ha mitt fulla stöd om hon hamnade i samma situation. Men därutöver är det en privatsak som jag inte ser någon anledning att prata om.

Skulle någon av en slump få veta, så är det dock ingen katastrof, så det är ju ingen hemlighet på det sättet.

För mig finns det ganska många saker i mitt liv som inte är laddade eller känsliga på något sätt, men som jag ändå inte pratar om med alla, och i vissa fall inte med någon, om.
 
@Roheryn Jag tyckte du uttryckte dig rätt allmängiltigt och det var därför jag vände mig mot det. Du får prata med vem du vill om vad du vill (och avstå när du vill det) det har jag ingen synpunkt på :).
 
Jag trodde faktiskt att kvinnan gick själv på inskrivningen, så var det när jag gick -11 och -14.
Var väl mest för att de ville kolla så man inte levde i ett destruktivt förhållande, men det hade ju varit bra i såna här lägen med.
 
Till TS vill jag bara skriva att JAG skulle aldrig ens reagerat över frågan men JUST DÄRFÖR tycker jag det är så viktigt att det du valde att göra. Dvs du lyfte frågan och vågade visa på det som för någon annan kan vara ett stort problem.
Jag tycker det är rätt typ av civilkurage. Att våga vara "lite besvärlig" för att det kan bli bättre för andra!

Sedan måste jag bara bara lite OT, jag läser igenom det som skrivs om att hålla sexuella reaktioner och aborter hemligt och fnissar lite när jag tänker på hur det kan falla sig här på landsbygden.
Menar inte bara det gamla vanliga att typ alla vet vem som varit med vem. Men för mig har det fallit sig så att inte bara min partner vet allt, BM vet också allt, även allt om min partner.. Hon råkar nämligen vara min partnerns föredetta svärmor (efter 10 år står hon fortfarande som svärmor på hans telefon).
Hon varte jätte glad för våran skull när vi blev gravid och våra barn har båda fått en liten present vid födsel 😁
Kanske är helt avtrubbad men jag har inga som helst problem verken med min partners exrelationer eller han med mina.
När man bor så här är man nog liksom van att alla vet allt och inget är privat 🤷‍♀️
 
Till TS vill jag bara skriva att JAG skulle aldrig ens reagerat över frågan men JUST DÄRFÖR tycker jag det är så viktigt att det du valde att göra. Dvs du lyfte frågan och vågade visa på det som för någon annan kan vara ett stort problem.
Jag tycker det är rätt typ av civilkurage. Att våga vara "lite besvärlig" för att det kan bli bättre för andra!

Sedan måste jag bara bara lite OT, jag läser igenom det som skrivs om att hålla sexuella reaktioner och aborter hemligt och fnissar lite när jag tänker på hur det kan falla sig här på landsbygden.
Menar inte bara det gamla vanliga att typ alla vet vem som varit med vem. Men för mig har det fallit sig så att inte bara min partner vet allt, BM vet också allt, även allt om min partner.. Hon råkar nämligen vara min partnerns föredetta svärmor (efter 10 år står hon fortfarande som svärmor på hans telefon).
Hon varte jätte glad för våran skull när vi blev gravid och våra barn har båda fått en liten present vid födsel 😁
Kanske är helt avtrubbad men jag har inga som helst problem verken med min partners exrelationer eller han med mina.
När man bor så här är man nog liksom van att alla vet allt och inget är privat 🤷‍♀️
Alltså, jag har inte heller några problem med min partners exrelationer, men jag känner heller inget behov av att han ska berätta allt om dem för mig, precis som jag inte känner behov av att berätta allt jag tidigare gjort i andra relationer för honom.
 
Alltså, jag har inte heller några problem med min partners exrelationer, men jag känner heller inget behov av att han ska berätta allt om dem för mig, precis som jag inte känner behov av att berätta allt jag tidigare gjort i andra relationer för honom.
Nä alltså nu vet jag NOG de flesta han haft tidigare men det är liksom inget vi suttit ner och pratat om utan det är nog bara sådant ja vet "bara för att".
Vet att vi pratade om när vi blev av med oskulden typ men det var ju ett roligt samtalsämne och inte typ deklarera tidigare partners.

Jag är nog mest "alla har ett förflutet- inget man lägger någon vikt vid om det inte påverkar situationen man befinner sig i just nu"
Men som frågan i startinlägget så har jag inget problem med att partnern får höra om aborter mm men det är ju just för att jag vet att han inte lägger någon värdering i det. Situation skulle ha kunnat vara helt annorlunda.
 
En fundering, ska skrivas in på första mvc-besöket och har fått papper att fylla i. En av frågorna är antal aborter jag gjort.

Jag får obstinata tankar, vad har det med saken att göra, är det någon form av shaming (förstår att det inte är så), vill de föra statistik, eller vad har om jag har gjort en abort för länge sedan att göra med denna graviditet? Kan någon nyansera så att jag inte blir en aborträttsaktivist på mötet?! Har inga problem att berätta om abort, om så vore, men jag kan inte riktigt se vad de behöver informationen till. (Förstår om det är sen abort, med förlossning osv, men alla ska skrivas upp.)

Brukar inte bry mig, men just den här frågan väckte någon form av systerlighet i mig. Ingen ska behöva skämmas för att ha gjort (flera) aborter, om så är. Det mvc borde koncentrera sig på är ungen som bakas. Kan också tänka mig att alla kanske inte vill berätta för sin partner om genomgångna aborter, men ska partnern följa med på inskrivningen får hen ju veta då, och vilka frågor det kan väcka.

Nej, obegripligt för mig, men säkert begripligt för någon annan, så förklara gärna!
Har inte alls läst allt i tråden och vill inte gå in i den diskussionen, men en sak som delvis kan förklara saken är att klinikerna skickar in (helt avidentifierad) statistik till Socialstyrelsen och där fyller man i om patienten genomgått 0, 1 eller 2 eller fler aborter. Är inte säker på att all vårdpersonal har koll på detta och därför kanske inte kan svara på varför frågan ställs. Hos oss sköts inhämtningen av dessa uppgifter av medicinska sekreterare.
 
Har inte alls läst allt i tråden och vill inte gå in i den diskussionen, men en sak som delvis kan förklara saken är att klinikerna skickar in (helt avidentifierad) statistik till Socialstyrelsen och där fyller man i om patienten genomgått 0, 1 eller 2 eller fler aborter. Är inte säker på att all vårdpersonal har koll på detta och därför kanske inte kan svara på varför frågan ställs. Hos oss sköts inhämtningen av dessa uppgifter av medicinska sekreterare.
Ignorera mitt inlägg, insåg inte att det handlade att frågan kom upp vid inskrivning. Sorry!
 
@rtf Halkade in på din tråd, och vill ge dig cred för att du tar upp en stor fråga som ingen tydligen uppmärksammat förut :up::up::up:.

Vill tillägga min egna reaktion över ordet "abort" när det var inskrivning för senaste barnet; hade fått ett mycket jobbigt missfall en tid innan, och reagerade starkt på ordet "spontan abort". Kanske man kunde använda mer olika ord för abort, spontan abort och missed abortion, tre olika skeenden som innebär tre väldigt olika psykiska och ibland även fysiska reaktioner/konsekvenser hos blivande mamman? (Fortfarande under inskrivning med enbart BM, det var ett alldeles lysande förslag!!!!)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 069
Senast: Crossline
·
IT & mobiler Jag är rädd att jag behöver lite hjälp, tyvärr. Jag ska göra en rapport och måste ha med några diagram. Stapeldiagram, stolpdiagram och...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Enya
·
Äldre Det här är en skriva-av-sig-tråd då jag är tämligen upprörd och ledsen. I ca ett halvår har vi haft en man här på gården som gjort lite...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 685
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp