Varför betäcks kallbloden tidigare på året?

Haha, jag kunde inte låta bli när du säger det magiska ordet. ;)

Jag får inte alltid veta när fölen föds, så inom parantes står totala antalet fjordföl det aktuella året. Så här ser fördelningen ut de tre senaste åren.

2016
Mars 6 st, april 27 st, maj 37 st, juni 7 st, tot 77 (115).

2017
Mars 3 st, april 24 st, maj 43 st, juni 10 st, augusti 1 st, tot 81 (109).

2018
Mars 1 st, april 21 st, maj 22 st, juni 6 st, juli 7 st, oktober 1 st, tot 58 (98).

OT

Tråkig trend det där med antal födda föl för rasen...
 
Möjligen om det varit en travhäst? Trav- och galopphästar vill ”man” gärna ska födas tidigt på året pga att de tävlar i årgångsklasser och kan vara en fördel att vara född tidigt då (som jag förstått det).

Stämmer iof inte med shirehästen då :D

Njä det gjordes nån check på den där fronten och det visade sig att de på året tidigt födda inte hade några fördelar eller var tidigare p.g.a. det men det var vanligt "förr" på varmblodssidan med de födda i januari-februari. Nu vet man bättre och är väldigt sällan man se de där extremt tidigt födda :-)
 
Njä det gjordes nån check på den där fronten och det visade sig att de på året tidigt födda inte hade några fördelar eller var tidigare p.g.a. det men det var vanligt "förr" på varmblodssidan med de födda i januari-februari. Nu vet man bättre och är väldigt sällan man se de där extremt tidigt födda :-)

Hos fullbloden är det fortfarande väldigt vanligt :)
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 837
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag brukar ge mina kallblod Krafft miner original under sommarhalvåret eftersom de äter det utan någonting annat till, men jag skulle...
Svar
6
· Visningar
420
Senast: CaisaCax
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
440
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp