Varför blir han tjock?

My_view

Trådstartare
Min väninna har en häst som vi inte blir riktigt kloka på.
Hösilaget (torrt, nästan som vanligt hö) som de har i stallet innehåller för lite proteiner så hon måste fodra upp med tillskott (analys gjord och uträknad foderstat)
Äter han endast hösilage så ser man på honom att han har underskott av protein, med allt vad det innebär. Men fodrar hon upp med protein, för att det ska stämma med hans behov, så blir han fet istället (MJ har hon koll på). Hur kan det bli så? :confused: Det är liksom att välja mellan pest eller kolera: proteinunderskott och allmänt "smal, hängig & ful" i kroppen eller proteinet tillfredsställt och fet istället :banghead:
Hästen jobbas inte just nu, igångsättning med endast promenader vid hand 10-15 minuter om dagen, men jag tycker att hans underhållsbehov av protein skulle ju inte kunna påverkas av det, eller? Har vi missat något? :confused:
Någon som vet av tidigare erfarenhet vad som är, så att säga, fel?
 
Sv: Varför blir han tjock?

Det är inte så att han får för mycket energi när ni lägger till proteinet för att det foder ni ger som innehåller protein även innehåller energi?
Annars får ni helt enkelt lägga er på en lägre nivå energimässigt eftersom han bevisligen blir tjock av den energi han får. Alla hästar är ju inte tabellhästar utan man får ju utgå ifrån hur just den hästen fungerar och vad just den hästen behöver.
 
Sv: Varför blir han tjock?

Nej, det är inte för att MJ blir för högt, det håller hon alltid inom den nivå han ska ha, just för att han inte ska få för mycket. Men ändå blir han tjock så fort proteinet kommer till i fodret (MJ fortfarande inom den nivå han ska ha). Kan inte förstå varför. Vågar man dra ner MJ "under" det som han ska ha för underhållsbehov, eller är det att leka med elden att göra så?
 
Sv: Varför blir han tjock?

Hur har ni fått fram energibehovet? Vet ni det sedan tidigare år, eller går ni efter tabell?

Många hästar fungerar inte på tabellvärden, utan behöver andra siffror för att må bra. Kanske är hästen en sådan?
 
Sv: Varför blir han tjock?

Var blir hästen fet någonstans? Över hela kroppen?

Han får bland annat "äppelrumpa" och blir som fet över hela kroppen. Sånt där fett som riktigt dallrar då han rör på sig. Men är han utan proteintillskott så blir han bukig, får liksom en takformad rygg och ingen överlinje, korset sluttar neråt och ser allmänt hängig ut i hela kroppen. Han blir oproportionerlig i formen och ser konstig ut. Man ser att något saknas helt enkelt.
 
Sv: Varför blir han tjock?

Hur har ni fått fram energibehovet? Vet ni det sedan tidigare år, eller går ni efter tabell?

Många hästar fungerar inte på tabellvärden, utan behöver andra siffror för att må bra. Kanske är hästen en sådan?

Jag vet inte riktigt hur hon har gjort, men jag tror (antar) att det är sen tidigare år som hon har fått fram det, eftersom hon alltid har räknat ut foderstat till honom varje år. Nu jobbas han dock inte, så han ligger på mycket mindre MJ än tidigare. Då han jobbades så var han fint i skick, aldrig för fet/smal utan riktigt perfekt.
Hur långt under rekommenderade behov (enligt tabeller alltså) vågar man lägga en häst?
 
Sv: Varför blir han tjock?

mitt halvblod har enligt tabell behov på 80mj och han funkar som bäst strax över 60, fast han rids 6 dar i veckan och då flera hårda dressyr och hoppträningar och motionsturer på över milen i trav och galopp utan skritt. så det finns inget som säger att man inte kan dra ner på mj om hästen blir fet. stirra dig inte blind på tabeller, utan titta på hästen. blir den fet så ska mj ner oavsett vad tabellen säger. Alla hästar är inte stöpta i samma form! :)
 
Sv: Varför blir han tjock?

om min häst vilar längre period så måste han ner på ca 50mj för att inte gå upp i vikt. så så lite behöver han extra för det arbete han gör. han är väldigt lättfödd som du ser och jag är petnoga med hullet. siffror skiter jag i så länge jag ser att mineraler och protein ligger över behovet. resten använder jag ögonen till.

så länge hästen håller hull får den bevisligen tillräckligt med energi. se till att fylla proteinbehovet och dra ner mj till den nivå hästen håller sig i bra hull på.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför blir han tjock?

mitt halvblod har enligt tabell behov på 80mj och han funkar som bäst strax över 60, fast han rids 6 dar i veckan och då flera hårda dressyr och hoppträningar och motionsturer på över milen i trav och galopp utan skritt. så det finns inget som säger att man inte kan dra ner på mj om hästen blir fet. stirra dig inte blind på tabeller, utan titta på hästen. blir den fet så ska mj ner oavsett vad tabellen säger. Alla hästar är inte stöpta i samma form! :)

Jaa, det är just det vi har funderat på, hur pass mycket vågar man egentligen. Din ligger ju alltså ungefär 15-20 under tabellerna då? Hennes ligger under nu också, men inte lika mycket som din gör, så då måst hon ju kunna dra ner ytterligare på MJ till honom, utan någon risk.

Jo, man ska inte stirra sig blind på tabeller :) men man börjar ju tänka att det måste ju vara någon idé med dom eftersom dom finns, så därför har hon inte riktigt vågat dra ner hur mycket som helst, då han som sagt nu också ligger under.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför blir han tjock?

Behovet kan ju också ändras över tid. Det kanske helt enkelt är så att hästen har ett lägre energibehov än den haft tidigare. Jag skulle dragit ner MJ och tillsatt det protein som behövs.
Tabellerna är bra att ha som riktmärke, men sen får man se till varje häst.
 
Sv: Varför blir han tjock?

just energi och protein är ju väldigt tacksamt då du ser direkt på hästen om den får för lite, till skillnad från mineraler där det kan gå lång tid med underskott som ger stora konsekvenser.

get Du för lite mj går hästen ner i vikt, så länge den inte går ner i vikt får den tillräckligt eller för mycket. alltså så länge hästen inte blir tunn så får den inte för lite mj oavsett vad siffrorna säger. Du kan inte ge för lite mj utan att du märker det eller får någon skadlig konsekvensannan än att hästen blir tunn. självklart tar den skada av att bli mager men "underskott" av mj enligt tabell men hästen håller hull - då är det inte ett underskott och hästen kan inte på nåt sätt ta skada av att sakna mj.
 
Sv: Varför blir han tjock?

Nej, det är inte för att MJ blir för högt, det håller hon alltid inom den nivå han ska ha, just för att han inte ska få för mycket. Men ändå blir han tjock så fort proteinet kommer till i fodret (MJ fortfarande inom den nivå han ska ha). Kan inte förstå varför. Vågar man dra ner MJ "under" det som han ska ha för underhållsbehov, eller är det att leka med elden att göra så?

Sådan är min också. När hon står så har hon en högre kvot än när hon jobbar. Dvs proteinbehovet är ganska så konstant men hon måste få energi under underhållsbehovet när hon står.
 
Sv: Varför blir han tjock?

kl
Jag håller med övriga om att inte grubbla så mycket på tabellvärden. Blir hästen fet får den ju för mycket energi. Dra ner och börjar den magra av får man möta upp med lite mer mat.

Men sen har jag en spaning. Den är helt ovetenskaplig och grundar sig på en häst, men ändå: Jag råkade för ett par år sedan i en situation med en alldeles för fet häst som inte mådde bra. Hade fångkänning och visade sig vara IR-häst. Jag bantade ner den och fick igång den igen och idag mår den prima. Den äter nästan mest grovfoder av alla hästar i hela stallet.

Min spaning handlar om att denna erfarenhet får mig att tro att det finns en tröskel. På fel sida tröskeln med övervikt och en metabolism som är ur led blir hästen fet av ganska lite mat. På andra sidan tröskeln med delvis? återställd insulinkänslighet och fungerande metabolism äter hästen plötsligt grovfoder som en frisk häst igen. Utan att bli fet. Socker och stärkelse är dock bannlyst så långt det går.

Vad tror ni om detta? Liknande erfarenheter?
 
Sv: Varför blir han tjock?

Och då för att återknyta till TS. Hästen som lägger på sig dallrande fett låter ju lite som att kunna vara en IR- häst på fel sida tröskeln.
 
Sv: Varför blir han tjock?

Socker och stärkelse är dock bannlyst så långt det går.

Är 7,0% stärkelse och 9.0% socker för mycket? (innehållet i proteinet han får) Sockerhalten i höet är lite, men jag vet inte några siffror på det. Utöver det och hö, så får han mineraler, inget annat.
 
Sv: Varför blir han tjock?

7 och 9 procent är i sig inte så höga värden. Men hur mycket socker och stärkelse hästen får i sig beror ju sen på hur mycket av fodret man ger.
Ett kilo foder ger ju 90 gram socker i detta fall.

Det kan man ju sätta i relation till vad hästen kan antas få i sig via grovfodret. Om man antar en sockerhalt i grovfodret på 10% vilket är ganska lågt och hästen äter 10 kg per dag ger ju det ett sockerintag på 1 kg per dag.
 
Sv: Varför blir han tjock?

Förutom att hästar är individer med individuella behov har vi ryttare en rätt långt gången tendens att överskatta hur mycket vi arbetar våra hästar.
Blir hästen fet får den för mycket energi, oavsett vad tabellen säger. Det är inte "farligt" att underskrida ett beräknat energibehov, det värsta som kan hända är att hästen blir för tunn. Då ökar man på lite igen. Inget konstigare än så.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har ett torrt hösilage (81%) med hög protein/energi-kvot (9,5). Funderar på att endast ge 7 kg hösilage så det täcker proteinbehovet...
2
Svar
25
· Visningar
3 467
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har nu suttit hela kvällen och försökt knåpa ihop foderstat vilket jag aldrig gjort tidigare så nu behöver jag en överblick av er...
Svar
2
· Visningar
1 145
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Har en liten val på 6 år. 158cm. Travare. Han är under utbildning med tömkörning, longering och skrittpromenader. Jag har inte haft...
Svar
4
· Visningar
1 285
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har suttit och räknat på hur mycket vetekli jag måste ge min häst för att komma upp i rätt värde smbrp, problemet är att energin blir...
2
Svar
20
· Visningar
3 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp