Varför blir hemsidor sämre?

EZMK

Trådstartare
Kanske är det rent personligt tycke, kanske är det fakta som någonstans kan backas upp. Eller kanske är det en helt onödig diskussion ;) Men något som jag tänkt på sistone är att hemsidor mer och mer blir sämre ur en användarupplevelse. Jag tänkte först att det var någon webbläsarinställning som ställde till det, men jag öppnade i andra webbläsare och det var samma där. Jag tror inte att jag kan posta skärmdumpar som exempel på en digital tidning p.g.a regler men det var otroligt slående över hur lite plats själva huvudinnehållet tar. Vi talar alltså om kanske 20% av en sida, resten är annonser, relaterade artiklar, topplistor etc. I artiklar bryter man av med annonser mitt i vilket stör läsrytmen, man råkar klicka på annonser vid scrollning, frustration och stress ökar. Hur kommer det sig?

Jag jobbar själv med digitalisering och användarupplevelser och kan inte rimligen motivera något av detta utan anser det vara en inflation av sälj och klickjagande. Jag är också uppvuxen med blinkande-banners-av-köp-potenshöjande-medel-här-medan-musik-autospelas-versionerna så jag vill ändå räkna mig som en person med ganska hög tolerans över hur hemsidor kan se ut och bete sig. Men jag blir otroligt stressad av dagens hemsidor där fokuset inte ligger på innehåll utan interaktion. Är detta något som ni tänker kring eller stött på? Hur agerar ni kring det?
 
Kanske är det rent personligt tycke, kanske är det fakta som någonstans kan backas upp. Eller kanske är det en helt onödig diskussion ;) Men något som jag tänkt på sistone är att hemsidor mer och mer blir sämre ur en användarupplevelse. Jag tänkte först att det var någon webbläsarinställning som ställde till det, men jag öppnade i andra webbläsare och det var samma där. Jag tror inte att jag kan posta skärmdumpar som exempel på en digital tidning p.g.a regler men det var otroligt slående över hur lite plats själva huvudinnehållet tar. Vi talar alltså om kanske 20% av en sida, resten är annonser, relaterade artiklar, topplistor etc. I artiklar bryter man av med annonser mitt i vilket stör läsrytmen, man råkar klicka på annonser vid scrollning, frustration och stress ökar. Hur kommer det sig?

Jag jobbar själv med digitalisering och användarupplevelser och kan inte rimligen motivera något av detta utan anser det vara en inflation av sälj och klickjagande. Jag är också uppvuxen med blinkande-banners-av-köp-potenshöjande-medel-här-medan-musik-autospelas-versionerna så jag vill ändå räkna mig som en person med ganska hög tolerans över hur hemsidor kan se ut och bete sig. Men jag blir otroligt stressad av dagens hemsidor där fokuset inte ligger på innehåll utan interaktion. Är detta något som ni tänker kring eller stött på? Hur agerar ni kring det?
Kapitalismen =)))))

Allt ska finansieras och helst vara vinstdrivande, så antingen är det prenumerationer som gäller eller så är det tusen reklamannonser.

Och glöm inte alla cookie-banners.

Stör mig på det men det hjälper lite att köra adblockers.

Men det ÄR ett problem att man inte kan få fokusera på något mer än två sekunder innan det kommer reklam eller annonser eller nyhetsbrevs-popups. Det går inte att få flyt i upplevelsen. Inte konstigt att man känner sig splittrad när man hela tiden avbryts i det man håller på med.
 
Är detta något som ni tänker kring eller stött på? Hur agerar ni kring det?
Instämmer i upplevelsen.

Agerar i stort sett inte, eftersom möjligheterna till påverkan känns obefintliga. Jag väljer bort somliga sidor, är de nya för mig så är min tröskel för att fortsätta använda dem rätt hög.
En annan aspekt är att somliga sidor har onödigt smal layout. Ta t ex Blocket vars normallayout är 980 pixlar bred, eller DN med 1010 pixlar, medan en normal bildskärm sedan rätt många år typiskt är 1920 pixlar... det blir litet som att läsa på en toarulle. Klar irritationsfaktor imho.

Och cookie-dialoger med opt-out på varenda subfunktion, där man tvingas att klicka på femton-tjugo nejrutor, och ingen "avvisa alla"-knapp......
 
Kapitalismen =)))))

Allt ska finansieras och helst vara vinstdrivande, så antingen är det prenumerationer som gäller eller så är det tusen reklamannonser.

Och glöm inte alla cookie-banners.

Stör mig på det men det hjälper lite att köra adblockers.

Men det ÄR ett problem att man inte kan få fokusera på något mer än två sekunder innan det kommer reklam eller annonser eller nyhetsbrevs-popups. Det går inte att få flyt i upplevelsen. Inte konstigt att man känner sig splittrad när man hela tiden avbryts i det man håller på med.
Jag blir TOKIG på cookie preferences. Speciellt då man egentligen ska göra ett accepterande lika lätt som en nekande vilket det 99% av fallen inte är. Sliders är olika färger (hur ska jag veta vad som är på/av?), ligger under undermenyer osv. Att de kommer undan med det gör mig lika irriterad som när företag möjliggör avtalstecknande online, men kräver telefonsamtal för uppsägande...
 
Instämmer i upplevelsen.

Agerar i stort sett inte, eftersom möjligheterna till påverkan känns obefintliga. Jag väljer bort somliga sidor, är de nya för mig så är min tröskel för att fortsätta använda dem rätt hög.
En annan aspekt är att somliga sidor har onödigt smal layout. Ta t ex Blocket vars normallayout är 980 pixlar bred, eller DN med 1010 pixlar, medan en normal bildskärm sedan rätt många år typiskt är 1920 pixlar... det blir litet som att läsa på en toarulle. Klar irritationsfaktor imho.

Och cookie-dialoger med opt-out på varenda subfunktion, där man tvingas att klicka på femton-tjugo nejrutor, och ingen "avvisa alla"-knapp......
Precis! Det är så irriterande. Jag var nyss inne på en sida via laptoppen. En övre banner tog upp 30% av sidan, en nedre 30%. Allt innehåll, inkl promoted articles osv fightades därinne i mitten och bam kommer en fråga om prenumeration. Klickar bort, boom, en ny som frågar om någon cookie. Skjut mig.
 
Kanske är det rent personligt tycke, kanske är det fakta som någonstans kan backas upp. Eller kanske är det en helt onödig diskussion ;) Men något som jag tänkt på sistone är att hemsidor mer och mer blir sämre ur en användarupplevelse. Jag tänkte först att det var någon webbläsarinställning som ställde till det, men jag öppnade i andra webbläsare och det var samma där. Jag tror inte att jag kan posta skärmdumpar som exempel på en digital tidning p.g.a regler men det var otroligt slående över hur lite plats själva huvudinnehållet tar. Vi talar alltså om kanske 20% av en sida, resten är annonser, relaterade artiklar, topplistor etc. I artiklar bryter man av med annonser mitt i vilket stör läsrytmen, man råkar klicka på annonser vid scrollning, frustration och stress ökar. Hur kommer det sig?

Jag jobbar själv med digitalisering och användarupplevelser och kan inte rimligen motivera något av detta utan anser det vara en inflation av sälj och klickjagande. Jag är också uppvuxen med blinkande-banners-av-köp-potenshöjande-medel-här-medan-musik-autospelas-versionerna så jag vill ändå räkna mig som en person med ganska hög tolerans över hur hemsidor kan se ut och bete sig. Men jag blir otroligt stressad av dagens hemsidor där fokuset inte ligger på innehåll utan interaktion. Är detta något som ni tänker kring eller stött på? Hur agerar ni kring det?

Jag brukar bli vansinnig när jag ska försöka leta recept för ingen hemsida är användarvänlig. Det jag stör mig mest på i sökandet är popup fönstret som kommer upp varenda gång som vill att man ska godkänna cookies. När jag väl hittat mitt recept så blir det massa onödig scrollning på grund av reklam. Samma problem uppstår när jag ska söka delar till motorcykeln eller utrustning åt hästen. Dessutom brukar väldigt många sidor vara fruktansvärt sega på att ladda. Men popup fönstret är värst och det är mer än en gång jag har blivit elak pga den. Majoriteten av sidorna på internet har blivit mindre användarvänliga.
 
Jag förstår inte heller varför webbsidor ska vara så oanvändarvänliga, men misstänker att det bland annat är att "åh, det går att ha massa häftiga saker på sidan, då måste vi ha det", i kombination med att man försöker göra sidor som (i teorin) ska funka för både mobiler och datorer. Samt att man måste spåra och sälja precis minsta lilla sak besökaren gör.
 
Adblock är fantastiskt.
Ja! Varje gång jag kollar över axeln på nån som inte har adblock blir jag chockad över vad de står ut med.

KL ja hemsidor blir sämre och det är för att de designas alltmer för att få många klick och styra användarens beteende och allt mindre för att tillfredsställa användarens egentliga behov.

Cookielagen slog väldigt fel! Hade varit bättre för användarna om det reglerades i webbläsaren. Alltså om man hade on/offknapp på cookies i menyn.

Tar även tillfället i akt att gnälla över hur dåligt ordval Samtycke är när det gäller cookies. Jag samtycker inte, jag accepterar!
 
Vi talar alltså om kanske 20% av en sida, resten är annonser, relaterade artiklar, topplistor etc. I artiklar bryter man av med annonser mitt i vilket stör läsrytmen, man råkar klicka på annonser vid scrollning, frustration och stress ökar. Hur kommer det sig?
Det finns ju raka motsatsen också.
Sidor som tar för givet att man kikar på deras sida via en mobiltelefons ynkliga display, och inte från en desktops två ståendes 28"-skärmar.
 
Jag förstår inte heller varför webbsidor ska vara så oanvändarvänliga, men misstänker att det bland annat är att "åh, det går att ha massa häftiga saker på sidan, då måste vi ha det", i kombination med att man försöker göra sidor som (i teorin) ska funka för både mobiler och datorer. Samt att man måste spåra och sälja precis minsta lilla sak besökaren gör.
Det är som att vi gått full cirkel tillbaka till Hansterpaj/Lunarstorm/Myspace fast med extra allt.
 
Inte helt med på att det var bättre förr, här kommer från 90-talet

1674487739067.png
 
Instämmer också i upplevelsen.
Agerar väl inte direkt utan suckar irriterat.
Jag tycker sidorna med mycket reklam mitt mellan olika stycken i den faktatext känns oseriösa, så då litar jag inte på fakta på sidan heller.
Vilket blir lite klurigt eftersom jag upplever att dessa oftare kommer som sökträffar ganska högt upp. Såklart beroende på vad det är man letar efter.

Reklam kan man väl ha, men den får väl lov att inte vara mitt i tycker jag. Det ska kunna gå att läsa texten utan att behöva leta efter var den fortsätter.
Sedan de som har konstiga fält som döljer varandra gör mig vansinnig.
För ett tag sen gick det inte ens att fylla i ett förmulär för spontansökan hos ett ganska stort företag för det var nåt annat blockerade när man försökte scrolla. Så var det i över ett halvår.
Och nej, det var inte en pop-up som kunde stängas.

Hur svårt kan det vara att göra en vettig layout på en sida egentligen 😅.
Och testar man inte frpn olika webbläsare själv? 😅.
 
Och testar man inte frpn olika webbläsare själv? 😅.
Lite OT men en gång testade jag en e-tjänst i jobbet och påpekade för leverantören att det kraschar i Chrome. De bara "rensa allt och använd en annan webbläsare om det inte funkar". De tyckte helt enkelt att deras futtiga tjänst inte skulle fixas så att en av de vanligaste webbläsarna kunde användas till den. Jag försökte förklara att det blir ohållbart att kräva att användaren ska behöva rensa kakor stup i kvarten eller byta till typ Edge istället för att de som leverantör fixar problemet själv...
 
Lite OT men en gång testade jag en e-tjänst i jobbet och påpekade för leverantören att det kraschar i Chrome. De bara "rensa allt och använd en annan webbläsare om det inte funkar". De tyckte helt enkelt att deras futtiga tjänst inte skulle fixas så att en av de vanligaste webbläsarna kunde användas till den. Jag försökte förklara att det blir ohållbart att kräva att användaren ska behöva rensa kakor stup i kvarten eller byta till typ Edge istället för att de som leverantör fixar problemet själv...
Suck.
Det är ju inte så att det är få som använder Chrome direkt heller..
 
Jag jobbar med sådant här och tycker att det är superintressant. Själv tror jag att önskan om interaktion är för att försöka skapa tydliga mätpunkter, vilket väl i sig inte är fel men som kan bli väldigt fel när du inte utgår från mottagarens intention utan från "checkpoints till köp".

Nu har EU klubbat igenom Digital Service Act också, det blir spännande att se hur det påverkar webbplatser framöver:
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/digital-services-act-package
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp