Varför blir man nästan alltid magsjuk på natten?

alazzi

Trådstartare
Det kan ju inte alltid vara så att det är middagsmaten som är sjukdomsorsaken? Några få gånger har jag blivit sjuk på eftermiddagen men det är verkligen sällan.
 
Vi diskuterade det här på jobbet en gång. Det visade sig att det skiljde sig åt. Jag är som du och blir alltid sjuk på natten men en del av mina kollegor har många gånger blivit sjuka dagtid..

Jag kan inte komma ihåg en enda gång när magsjuka startat på dagen. Alltid mitt i natten när jag sover.
 
Jag har nog också alltid fått på natten. Oftast inga problem vid läggdags, utan vaknat mitt i natten av illamående. Konstigt det där!
 
För mig börjar magsjuka hyfsat sent på kvällen, och sedan håller det värsta i sig till fram emot de tidiga morgontimmarna..... Tack och lov händer det VÄLDIGT sällan :nailbiting: !!
 
Jag gissar att det är ungefär samma fenomen som att exempelvis förkylningar och annat bryter ut när man är ledig - kroppen slappnar av. Alternativt så handlar det om inkubationstiden. Den är väl oftast mellan 1-2 dygn har jag för mig, och om man då tänker sig att det oftare är ganska ”mitt emellan” så är det ju logiskt att det bryter ut på natten om man blir smittad dagtid.

Med det sagt har jag nog varit med om att det brutit ut alla möjliga tider på dygnet, tror inte natten är överrepresenterad för min del.
 
Det kan ju inte alltid vara så att det är middagsmaten som är sjukdomsorsaken? Några få gånger har jag blivit sjuk på eftermiddagen men det är verkligen sällan.
Jag tänkte på det å mina barns vägnar häromdagen men kom på att de ju sover typ hälften av ett dygn så då verkade det inte så konstigt längre..
 
Talar vi om matförgiftning så finns olika typer. Generellt sett så är det 2 typer. En mildare variant som tar 6-8 timmar att utveckla. Sen den riktigt otäcka som kommer direkt man ätit. Jag är ingen expert finns otaliga varianter. Tex olika typer av salmonella. Väldigt vanligt att kalla matförgiftning för magsjuka. Vanligaste orsaken är att man inte kyler tillredd mat tillräckligt fort eller låter mat stå framme i köket tex om man gjort en gryta.
 
Har aldrig vaknat av att vara magsjuk. Kanske varit det tre gånger i mitt liv och det har hänt på dagen.
 
Talar vi om matförgiftning så finns olika typer. Generellt sett så är det 2 typer. En mildare variant som tar 6-8 timmar att utveckla. Sen den riktigt otäcka som kommer direkt man ätit. Jag är ingen expert finns otaliga varianter. Tex olika typer av salmonella. Väldigt vanligt att kalla matförgiftning för magsjuka. Vanligaste orsaken är att man inte kyler tillredd mat tillräckligt fort eller låter mat stå framme i köket tex om man gjort en gryta.
När jag pratar om magsjuka menar jag maginfluensa = virus. För mig bryter det ALLTID ut sen kväll.
 
Jag var mycket magsjuk som barn. Hade någon form av kräksjuka nästan årligen fram tills jag var sådär 12-13. Jag kan inte minnas en enda gång som symptomen uppkommit dagtid faktiskt utan antingen har jag börjat må illa på kvällen eller under natten. Kan inte minnas att jag någonsin kräkt i dagsljus...

Under en period upplevde jag ett konstigt fenomen där jag utan undantag vaknade och mådde fruktansvärt illa om jag somnade före 12-snåret på natten. Somnade jag vid tex 00:30 så var det inga som helst problem, men somnade jag 23:30 så vaknade jag efter ett par timmar med våldsamt illamående. Detta höll i sig i närmare ett år. Tror vi testade allt man kan komma på men fick aldrig någon förklaring till det.

Idag har jag inte haft någon form av kräksjuka på över 15 år. Har numera en mage av stål och det som ger andra människor matförgiftning ger mig på sin höjd lite halvrisig mage bakvägen sas.
 
Jag är troligen immun för magsjuk (virusvarianten) har jag nästan aldrig varit. Kan komma på en eller möjligen två gånger? Ingen av gångerna har det börjat på natten.
 
Har nog bara varit magsjuk (vad jag antar var calicivirus) en gång i mitt liv. Började på eftermiddagen. Minns kompisar i grundskolan som blev magsjuka, en i skolan (dagtid), en på ett kalas (kvällstid) och en hemma hos mig när vi höll på i stallet (eftermiddag/kväll tror jag).
 
Jag är troligen immun för magsjuk (virusvarianten) har jag nästan aldrig varit. Kan komma på en eller möjligen två gånger? Ingen av gångerna har det börjat på natten.
Jag är nog också immun har varit magsjuk en gång som vuxen i tjugoårsåldern och vad jag hade druckit den kvällen är preskriberat ;)
 
Om det vore så väl att man alltid blev det på natten. Minns en gång i högstadiet det kom på förmiddagen och i korridoren när jag sprang till toaletten. Stackars hygientekniker.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
562
Senast: Sassy
·
Tjatter på StarFM. Är det någon som brukar lyssna på detta? Jag var sjuk förra veckan och lyssnade då på radio andra tider än jag brukar och...
Svar
0
· Visningar
272
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 644
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 361
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Vi som har det lite knapert - Ät snart
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp