Varför bryter förkylningar oftast ut på natten?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Eller ja, de gör det hos mig i alla fall. Nästan varje gång jag blir förkyld eller sjuk på annat sätt så börjar det med att jag vaknar på natten eller tidig morgon och mår skit, efter att ha känt mig helt okej på kvällen. Jag har svårt att minnas att jag någonsin vaknat och mått bra, men sedan fått t.ex. jätteont i halsen på eftermiddagen. Förändringen verkar alltid ske över natten hos mig.

Finns det fler som har det såhär, och finns det någon vetenskaplig förklaring?

När jag googlade hittade jag bara svar på varför man ofta känner sig risigare på kvällen och natten, vilket tydligen beror på att immunförsvaret jobbar lite extra hårt då. Det känns ju spontant som att det inte riktigt går ihop med detta att jag oftast blir sjuk under natten, men så är jag inte ens i närheten av någon slags medicinsk utbildning heller.
 
Fast symptomen du upplever som att du "blir sjuk" är ju just immunförsvaret som sätter igång. Du blir smittad dagar-veckor innan, så du är egentligen redan sjuk. Du bara känner det mest på morgonen/natten.

Edit: Låter visst som att jag är bergsäker. Jag är inte nån läkare, men så förstår jag saken i alla fall.
 
Jag har inte så, oftast märker jag av på till exempel min puls eller allmänna känsla någon dag innan att nu kommer det nog.
Men jag är ju puls-nörd och rätt bra på att känna av kroppen (och att stänga av när jag inte vill lyssna på den :angel:)

Däremot upplever jag alltid att det är på kvällen, natten och morgonen jag mår som sämst när jag är förkyld. På dagen brukar jag må mycket bättre än hur det är på natten. Har jag en dag när jag är totalsänkt vet jag att natten blir ett helvete, har jag det okej på dagen, blir natten "bara" jobbig...
 
Eller ja, de gör det hos mig i alla fall. Nästan varje gång jag blir förkyld eller sjuk på annat sätt så börjar det med att jag vaknar på natten eller tidig morgon och mår skit, efter att ha känt mig helt okej på kvällen. Jag har svårt att minnas att jag någonsin vaknat och mått bra, men sedan fått t.ex. jätteont i halsen på eftermiddagen. Förändringen verkar alltid ske över natten hos mig.

Finns det fler som har det såhär, och finns det någon vetenskaplig förklaring?

När jag googlade hittade jag bara svar på varför man ofta känner sig risigare på kvällen och natten, vilket tydligen beror på att immunförsvaret jobbar lite extra hårt då. Det känns ju spontant som att det inte riktigt går ihop med detta att jag oftast blir sjuk under natten, men så är jag inte ens i närheten av någon slags medicinsk utbildning heller.
Njaej, jag brukar nog vara risig på kvällen, eller lite när som. Har rent av hänt att jag farit upp och stuckit till jobbet i en sådan hastighet att jag inte märkt att jag är dålig förrän jag är där. Eller vaknat mitt i natten och känt att de här blir då inte bra i morgon, sedan vaknat och det är betydligt bättre.

Så jag tycker allt att det kan komma krypande lite när som. Men oftast på kvällen. Dock har jag ju självklart vaknat sjuk också! Men jag minns inte rakt av att jag brukar vara väldigt förvånad över det.
 
Jag mår alltid sämst på eftermiddag/kväll och det är oftast den tiden jag börjar känna mig lite smårisig innan det bryter ut. Det är sällan jag vaknar riktigt sjuk om jag mått helt bra kvällen innan.
 
För mig är det tvört8. Mår ofta utmärkt på morgon och är istället döende eftermiddag/kväll.
Lär mig aldrig heller utan tänker efter ett par dagars förkylning att nu mår jag ji bra, bara köra på som vanligt 🙄
 
Det är nog väldigt individuellt 'när' man blir sjuk på dygnet, men jag hör till sortens människor som nästan med garanti blir sjuk när jag är ledig och slappnar av. Typ alla sommarlov under uppväxten har inletts med sjukvecka, mina semestrar brukar också inledas med sjukdagar, sen har jag nog extremt få sjukdagar från jobbet, har nog bara varit sjukskriven max 5 arbetsdagar(nätter) de senaste 6-7 åren.

Men generellt, med erfarenhet av att arbeta med människor nattetid, så upplever jag att fler får smärtgenombrott på natten, fler får ångest. Jag tror att man växlar ner och sänker garden både medvetet och omedvetet när man går ner i vila. Sen är det ju också så som någon var inne på tidigare, att under natten sover man ofta med munnen öppen, snarkande eller inte, man sväljer inte, salivproduktionen går ner och slemhinnan i mun och hals är torrare och vid en begynnande ÖLI så kan den ta fart.
 
Fast symptomen du upplever som att du "blir sjuk" är ju just immunförsvaret som sätter igång. Du blir smittad dagar-veckor innan, så du är egentligen redan sjuk. Du bara känner det mest på morgonen/natten.

Edit: Låter visst som att jag är bergsäker. Jag är inte nån läkare, men så förstår jag saken i alla fall.
Tror du har förstått rätt! Nu när jag läste igen så står det faktiskt såhär på doktor.se:

"Din dygnsrytm reglerar inte bara din sömn utan även immunsystemet – och detta menar forskningen är orsaken till våra dippar. När immunförsvaret är aktivt frigörs nämligen en mängd kemikalier vars uppdrag är att ta kål på eventuella inkräktare i systemet. Processen leder även till inflammationer i kroppen vilket i sin tur orsakar feber och ont i halsen. Immunsystemet är kopplad till just dygnsrytmen och varierar med det i sin kraft, med extra stuns på kvällen och natten.

– Vi mår ofta bättre på eftermiddagen, vilket betyder att du kommer uppleva symtomen som värst när immunförsvaret är som mest aktivt, vilket oftast är under natten när du sover, säger forskaren Michael Smolensky"
Jag blir också lite nyfiken på varför man mår sämst på morgonen, har man ont i halsen så mår man alltid som sämst när man vaknat. Kanske man inte sväljer lika mycket när man ligger ned och sover? 🤔
Men generellt, med erfarenhet av att arbeta med människor nattetid, så upplever jag att fler får smärtgenombrott på natten, fler får ångest. Jag tror att man växlar ner och sänker garden både medvetet och omedvetet när man går ner i vila. Sen är det ju också så som någon var inne på tidigare, att under natten sover man ofta med munnen öppen, snarkande eller inte, man sväljer inte, salivproduktionen går ner och slemhinnan i mun och hals är torrare och vid en begynnande ÖLI så kan den ta fart.
Tror ni är något på spåren här också! Dels det att man inte sväljer och "har igång systemet" på samma sätt som dagtid, och dels det att man nog sänker garden lite under natten. I princip allt känns värre på kvällen/natten för mig - fysiskt såväl som psykiskt - så det ligger nog mycket i det.
 
Tror du har förstått rätt! Nu när jag läste igen så står det faktiskt såhär på doktor.se:

"Din dygnsrytm reglerar inte bara din sömn utan även immunsystemet – och detta menar forskningen är orsaken till våra dippar. När immunförsvaret är aktivt frigörs nämligen en mängd kemikalier vars uppdrag är att ta kål på eventuella inkräktare i systemet. Processen leder även till inflammationer i kroppen vilket i sin tur orsakar feber och ont i halsen. Immunsystemet är kopplad till just dygnsrytmen och varierar med det i sin kraft, med extra stuns på kvällen och natten.

– Vi mår ofta bättre på eftermiddagen, vilket betyder att du kommer uppleva symtomen som värst när immunförsvaret är som mest aktivt, vilket oftast är under natten när du sover, säger forskaren Michael Smolensky"


Tror ni är något på spåren här också! Dels det att man inte sväljer och "har igång systemet" på samma sätt som dagtid, och dels det att man nog sänker garden lite under natten. I princip allt känns värre på kvällen/natten för mig - fysiskt såväl som psykiskt - så det ligger nog mycket i det.
Nu har jag noll lust att somna :cautious::rofl:
 
Eller ja, de gör det hos mig i alla fall. Nästan varje gång jag blir förkyld eller sjuk på annat sätt så börjar det med att jag vaknar på natten eller tidig morgon och mår skit, efter att ha känt mig helt okej på kvällen. Jag har svårt att minnas att jag någonsin vaknat och mått bra, men sedan fått t.ex. jätteont i halsen på eftermiddagen. Förändringen verkar alltid ske över natten hos mig.

Finns det fler som har det såhär, och finns det någon vetenskaplig förklaring?

När jag googlade hittade jag bara svar på varför man ofta känner sig risigare på kvällen och natten, vilket tydligen beror på att immunförsvaret jobbar lite extra hårt då. Det känns ju spontant som att det inte riktigt går ihop med detta att jag oftast blir sjuk under natten, men så är jag inte ens i närheten av någon slags medicinsk utbildning heller.

Förkylningen/influensan känner du av några dagar innan den "bryter ut" i form av "klia/obehag" i halsen och bakre delen av näsan, vilket signalerar att det är dags att börja ta medicin. Vilken naturlig medicin som fungerar har dock gått förlorat i takt med att människan utvecklat kemiska mediciner.
 
Förkylningen/influensan känner du av några dagar innan den "bryter ut" i form av "klia/obehag" i halsen och bakre delen av näsan, vilket signalerar att det är dags att börja ta medicin. Vilken naturlig medicin som fungerar har dock gått förlorat i takt med att människan utvecklat kemiska mediciner.
Mest för att de inte fungerar dvs inte har den effektivitet som krävs för att få kallas medicin. Kunskapen om ”naturmediciner” har ökat enormt efter att vi blivit bra på att utvärdera preparat och dessutom är kunskapen spridd över hela världen och inte ”lokal” som i svunna tider. Så den sista meningen var nog en av de mest konstiga utsagorna jag läst på länge.

Sedan vet jag inte hur människan kan utveckla något som inte är byggt på naturligt förekommande ämnen eller byggstenar- eller varför denna tro på att naturen förser med oss perfekt balanserade preparat från närmsta trädgren eller blomblad kommer från. Det är en gåta.

De gånger jag blir sjuk (vilket minskat med en faktor 5 eller mer) brukar det vara i samband med att man är ledig och slappnar av. Vilket är bra på sätt och vis; för då slipper man vara frånvarande från sin inkomst.
 
Jag känner inte igen mig, för mig är det snarare tvärtom. Har nog aldrig hänt (eller säkert, men har inget direkt minne av det :p) att jag vaknat sjuk utan att ha känt några tecken på det tidigare. Och när jag väl är förkyld kan jag känna mig som bäst på morgonen för att framåt eftermiddag/kväll sedan däcka helt.
 
Förkylningen/influensan känner du av några dagar innan den "bryter ut" i form av "klia/obehag" i halsen och bakre delen av näsan, vilket signalerar att det är dags att börja ta medicin. Vilken naturlig medicin som fungerar har dock gått förlorat i takt med att människan utvecklat kemiska mediciner.
Sömn säger de väl är bästa medicinen i de fallen. (alltså som "naturmedicin")
https://www.ucsf.edu/news/2015/08/131411/short-sleepers-are-four-times-more-likely-catch-cold
 
Förkylningen/influensan känner du av några dagar innan den "bryter ut" i form av "klia/obehag" i halsen och bakre delen av näsan, vilket signalerar att det är dags att börja ta medicin. Vilken naturlig medicin som fungerar har dock gått förlorat i takt med att människan utvecklat kemiska mediciner.
Fast medicin är inget ihopkok av nermalda gamla traktordäck och kasserade tangentbord - dagens medicin är naturlig, men vetenskapligt framtagen och vetenskapligt testad. Det är förvirrande begrepp det här med naturmedicin och naturlig medicin och den här debatten har jag sett till leda på buke under årens lopp.

Jag vill inte ta ifrån dig din personliga upplevelse och lösning på förkylningsproblemet, men om försäkringskassan får nys om det här varslet du berättar om, så är vårt sjukförsäkringssystem med 1 sjukskrivningsvecka under eget ansvar i fara! :nailbiting:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 669
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 443
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Nu behöver jag Dr. Bukes hjälp, jag tror jag har lyckats göra någon form av kraschlandning. Denna vecka har jag varit förkyld och...
Svar
19
· Visningar
1 764
Senast: Petruska
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 194
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp