Varför det namnet?

Lyan

Trådstartare
Varför heter era hundar det de gör? Finns det någon särskild tanke bakom eller är det bara ett namn nu gillar?

Jag har inte döpt någon av mina själv.
När jag skaffade Ping så hade jag redan ställt in mig på Pila eller Ting så då passade ju Ping perfekt!
Poppy fick behålla sitt namn trots att det inte är ett namn jag är så förtjust i eftersom det matchade Ping så bra.
Bella ville jag döpa om till Pila då Bella verkligen inte är ett namn jag gillar (förlåt alla som gillar namnet :sorry:) men jag lovade den förra ägare att hon skulle få behålla sitt namn.
Pärla heter Pärla för hennes ögon är dimblå så hennes uppfödare tyckte att de såg ut som pärlor.

Det är kul att ha tre på P, men det hade varit ännu roligare om det varit systrarna som hetat på P. Bella står liksom ut för mycket både med sitt utseende, namn och storlek så alla tror att det är hon som inte är släkt med de andra. Men man kan verkligen inte tro att någon av systrarna är släkt med varandra!

2A1BDBB9-AEF6-4B9E-A74D-2D82984DEE4D.jpeg
 
Hundarna heter så i stamtavlan/papperna.
Undantaget är senaste som i stamtavlan har ett namn som låter för likt dejting appen tinder.
 
Min tik heter (kennelnamn) Pyro is not a crime.

Anledningen är att jag skulle välja ett namn på P och dels heter hennes föräldrar liknande namn (typ som i hästvärlden när det kan vara kul att döpa något efter föräldrarna) och dels gillar jag fotboll och tyckte namnet var lite kul. 😅
 
Hundarna heter så i stamtavlan/papperna.
Undantaget är senaste som i stamtavlan har ett namn som låter för likt dejting appen tinder.
Den enda som fått behålla stamtavlenamn var den som hetter Fakir.
Övriga har varit hopplösa att använda. That's It funkar inte att ropa t.ex. :D

Jag har ju fött upp hästar och har döpt massor av djur. Tycker det varit ganska enkelt. De ser ut att ha ett visst namn helt enkelt. Ofta finns ett namn klart tills de föds eller anländer. Enda gången jag minns det gått fel när ett stoföl skulle heta Kaffe. Men kom ut och var fux och omedelbart döptes om till Kanel.

Nuvarande pappskalle var en tönt när han kom, och avkomman kallade honom Torsten och så fick det bli.
 
Mina omplaceringar har fått behålla sina namn när jag tagit över dem. De som flyttat in som valpar har kallats nått från stamtsvlenamnet förutom första kelpien. Samma dag som jag hämtade kelpien som valp så insåg jag att jag hela tiden sa lilla loppan och hörru loppan så hon fick helt enkelt heta Loppan.
 
Mina heter Marshall och Nehro i stamtavlan, Marshall kallas Helmer och det var mest för att jag tyckte det var så gulligt. Sen blev det lite av ett skämt i familjen att skaffade man en till borde den heta Stig (Stig-Helmer), sen skaffade jag ju en till och då hade jag liksom inget val! Men han hade aldrig kunnat heta något annat än Stig, det passar honom perfekt. 😆

CB5C14D3-B019-4FE6-9E06-C98A62134F33.jpeg
 
Min förra hund var döpt efter en konstnär och om det hade blivit en hane hade jag fortsatt på det spåret (och döpt honom till Matisse!) Nu var det ju en tik och jag har ett helt lager av blomsterrelaterade tiknamn som jag vill använda: Malva, Flora, Viola... :D Ingen av dem gick hem hos min sambo, men det gjorde däremot Daisy. Och det är ju fortfarande blomsterrelaterat (prästkrage) så då blev alla nöjda :D
(Hon heter *kennelnamn* Publish Me egentligen, det är ju... jättekonstigt :D :p)
 
Tidigare hund hette *kennelnamn* Secret Surprice, fick kallnamnet Lova vilket egentligen var en stöld då uppfödaren kallade en annan valp för det, men jag tyckte det passade så himla bra på min så det fick hon heta. Nuvarande heter *kennelnamn* Silverstone och jag ville helst ha ett namn på S, gjorde långa listor och hade inte bestämt mig ens när jag åkte och hämtade honom, men på flyget tillbaka med honom i en väska i famnen så landade jag i Samson.

Kommande valp heter *kennelnamn* Inox, och där velar jag fortfarande kring vilket namn det ska bli, just nu lutar det åt Indus.
 
Omplaceringarna har fått behålla sina namn. De vi döpt själva har ett litet skogstema :D De flesta av dom har också det namnet i stamtavlenamnet.

Så de vi har idag som vi döpt själva heter Ata & Svea (båda skogsbolag)
 
Ebba hette Ebba hos uppfödaren. När hon bodde hos fodervärd fick hon ett annat namn. När hon sedan omplacerades till oss gillade vi inte hennes nya namn, så vi valde mellan att ta tillbaka Ebba eller hitta på ett nytt. Vi valde Ebba dock, för vi ville inte ge henne ett tredje namn. 😊
 
Den enda som fått behålla stamtavlenamn var den som hetter Fakir.
Övriga har varit hopplösa att använda. That's It funkar inte att ropa t.ex. :D

Jag har ju fött upp hästar och har döpt massor av djur. Tycker det varit ganska enkelt. De ser ut att ha ett visst namn helt enkelt. Ofta finns ett namn klart tills de föds eller anländer. Enda gången jag minns det gått fel när ett stoföl skulle heta Kaffe. Men kom ut och var fux och omedelbart döptes om till Kanel.

Nuvarande pappskalle var en tönt när han kom, och avkomman kallade honom Torsten och så fick det bli.
Har haft enkla namn i stamtavlan så som Bamse, Gilla, Lisa och liknande.
 
Hudson heter *kennelnamn* Little Jester i stamtavlan. Jester tycker jag ändå funkar som ett namn men jag ville ha något annat. Jag ville ha ett namn med kanadensisk koppling så det blev Hudson efter Hudson Bay.
 
De två första hundarna kom som äldre och fick därför behålla sina namn. De två yngre har vi vetenskapstema på: Tesla (Nicolai Tesla) och Ada (Ada Lovelace).

Ingen av hundarna har namn som på något sätt är i närheten av stamtavlan. De namnen hade varit lite för tungvrickande att ropa även om det nog gått att få till några vettiga smeknamn.
 
Varför heter era hundar det de gör? Finns det någon särskild tanke bakom eller är det bara ett namn nu gillar?

Jag har inte döpt någon av mina själv.
När jag skaffade Ping så hade jag redan ställt in mig på Pila eller Ting så då passade ju Ping perfekt!
Poppy fick behålla sitt namn trots att det inte är ett namn jag är så förtjust i eftersom det matchade Ping så bra.
Bella ville jag döpa om till Pila då Bella verkligen inte är ett namn jag gillar (förlåt alla som gillar namnet :sorry:) men jag lovade den förra ägare att hon skulle få behålla sitt namn.
Pärla heter Pärla för hennes ögon är dimblå så hennes uppfödare tyckte att de såg ut som pärlor.

Det är kul att ha tre på P, men det hade varit ännu roligare om det varit systrarna som hetat på P. Bella står liksom ut för mycket både med sitt utseende, namn och storlek så alla tror att det är hon som inte är släkt med de andra. Men man kan verkligen inte tro att någon av systrarna är släkt med varandra!

Visa bifogad fil 70614
Jag har ju tidigare bara haft vuxna omplaceringar som ”haft namn”. De har alla haft långa kennelnamn och kortare tilltalsnamn.
De har hetat:
Pepejas Dream Girl, aka Pepsi
Pepejas Princess of dreams, aka Sessan
Heartseeker’s Extra, aka Fluga
Pappilove’s Icing, aka Mygga
Pappilove’s Instant Karma, aka Karma

De tre senaste är från samma uppfödare.
Nu kommer vi få hem valp i form av Pappilove’s High Soceity. Henne har jag bestämt att vi ska kalla ILY, uttalas illy och är förkortning av I love you.
 
Min heter Fiona, hon hette så redan när jag fick henne. Tyckte inte om det först, men det är ju keltiskt och labradoren togs ju fram i Skottland så det finns väl en logik i det. Men normalt går hon under namnet "hunden".
 
Vår corgi heter egentligen Carrsten, men det tyckte vi var fult och det är något vi bara kallar honom när han rullat sig i bajs eller liknande. Till vardags kallas han Malte :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp