Varför det namnet?

Vinna skulle heta något lite kaxigt tänkte jag, valde mellan Lyxa (snott av en bukehund :D ) och Vinna. Hon skulle bo hos mamma, så mamma fick bestämma och då blev det Vinna.
Att Segra heter Segra är väl självklart, eftersom den första heter Vinna ;)

Bira döpte min sambo. När Toddy sen kom ville jag ha något alkoholinspirerat för att matcha Bira, men inget jättevanligt namn.. Han fick heta (Ägg)Toddy :D

Nike heter Pina Colada i stamtavlan, vilket passar ihop med alkoholtemat. När hon sen skulle få ett smeknamn föll det till slut på Nike av alla förslag vi hade, för att det är goddess of victory, vilket passar lite ihop med de två första namnen :D
 
Av mina sju hundar så är det en enda som heter vad hon heter i stamtavlan, nämligen Xilla (uttalas Cilla).

Öhman – min chowhane kom till oss när han var ca 9 månader och han kallades då för Öhman. I stamtavlan heter han Imperail Dreams of Black Knights.

Gaia – hon är en import från England och jag bestämde i god tid att hon skulle kallas för Gaia då jag tycker att det är ett fint namn. I stamtavlan heter hon Zhenshi Francesca.

Xilla – en import från Nederländerna och uppfödaren hade ett önskemål om att valpen skulle kallas för det hon hette i stamtavlan. Jag fick några namn att välja på och valde det som låg bäst i en svensk mun att säga. Hela hennes namn är Xilla van het Bossche Front.

Pinglan – en finsk import och så snart jag fick veta hennes stamtavlenamn så blev Pinglan ett bra tilltalsnamn. I stamtavlan heter hon Mei Hung Ping Nan.

Peggy – hon föddes här hemma och jag valde ett namn från Marvel (Peggy Carter i Captain America) eftersom jag är ett enormt stor MCU-fan!! I stamtavlan döpte jag henne till Gurkans Plötsligt Händer Det och anledningen är att jag efter elva år utan att ha lyckats få en enda tik dräktig, så blev Pinglan äntligen dräktig. Under dessa år har jag ofta skämtat om att få en tik dräktig är som att vinna på en trisslott – plötsligt händer det.

Hekla – mopstiken är svart och jag tänkte att Islands största vulkan, Hekla, var ett passande namn på en tuff och svart hund. I stamtavlan fick jag döpa henne och då uppfödaren skulle ha namn på bokstaven C och gillade fantasy samt att jag älskar Harry Potter, så blev det Gildox Confundus Charm. Hela kullen blev HP-namn.

Albus – den gula mopshanen är också döpt efter Harry Potter både i tilltal och i stamtavlan: Minillas Professor D of Surprise.
 
Ammo heter Cape Secure Explosion egentligen och jag ville ha ett namn som anknöt till det. Mina roomies kom på Ammo och det passar honom perfekt. Han pappa heter Artillery i stamtavlan, så det spinner ju vidare på det - plus att två bröder kallas Patron och Krut så det blev ett inofficiellt tema där med.
Uppfödaren själv döper efter drinkar/sprit :D
 
Jag har bara valt namn jag (och sambon såklart) gillar, utan koppling till stamtavlenamnet. Tage och Elton. Sen fick dock Elton en koppling till stamtavlenamnet trots allt för uppfödaren gillade namnet Elton så mycket men hans kull skulle ha namn på J - så han heter Adiolas Jelton i stamtavlan :D :love:
 
Jag har haft två omplaceringar, de har fått ha sina stamtavlenamn, för det passade jäkligt bra (Zala och Aysu). Aysu är den enda jag döpt om, hon kallades Taminah i förra hemmet och hade Minah som smeknamn. Bytte till stamtavlenamnet direkt när hon flyttade hit.

De två som jag haft från valp har jag fått välja även stamtavlenamn på, så länge det varit rätt typ av namn. Har då valt att stamtavlenamnen ska innehålla något som går att använda som vardagsnamn, vilket blev Wahidah och Ebrah.

Jag tycker öht väldigt mycket om att använda stamtavlenamnen som smeknamn, mest för att om alla gör så, då blir det mycket lättare att hålla reda på alla hundar och jag gillar att ha koll :angel:
 
Min chihuahua skulle egentligen heta Eevee. :p Men att få både uttal och stavning rätt bland omgivningen blev för jobbigt så vi gav in och hon heter nu Eva istället :laugh:
 
Ska tillägga att uppfödaren gav mig möjlighet att själv välja stamtavlenamnen på båda, Helmer fick jag ta Rocky eller Marshall, den kullen är med Paw Patrol-tema. Stigs kull var på N och då fick jag ett antal namn att välja på, tror det var Nikkon och Nemo bland annat men gillade Nehro bäst. Men glömmer nästan bort ibland att de heter så 🙈
 
Ville fick vi bestämma namn på själva så han heter kennelnamn Ville även i stamtavlan. :) Uppfödaren önskade ett verb så det tog lite tankekraft att hitta ett verb som fungerar som namn som vi dessutom tyckte om. :) Men Ville är rätt perfekt, han vill otroligt mycket! ;)
 
Ska tillägga att uppfödaren gav mig möjlighet att själv välja stamtavlenamnen på båda, Helmer fick jag ta Rocky eller Marshall, den kullen är med Paw Patrol-tema. Stigs kull var på N och då fick jag ett antal namn att välja på, tror det var Nikkon och Nemo bland annat men gillade Nehro bäst. Men glömmer nästan bort ibland att de heter så 🙈
Jag fick också välja mellan några namn som ena hunden skulle heta i stamtavlan, det tyckte jag var roligt! Valde det som passade bäst till det namn jag tänkt till henne.
 
När vi tingade valpen så kallade uppfödaren honom för Racer, men bytte sedan när hon fick veta vårt namnval.
Mellansonen hade dille på dinosaurier , så det blev hans version på en flygödla.
 
Saulos hette det i stamtavlan och det fick han fortsätta heta. När det va dags för hund nr 2 skulle hunden heta något på I så då blev det Impa. Hund nr 3 hade uppfödaren biltema på så fick välja vilken bil på T jag ville förutsatt att jag kallade hunden det, annars skulle hon välja, så det blev Troll. Och ja det finns faktiskt en norsk bil som heter Troll, tillverkades hela 5 stycken. Hennes syster fick namnet Testarossa kallas Testa och det fick hon behålla när jag tog över henne. Imperia skulle heta något på IMP som alla sina syskon för att man skulle se att de hör ihop (egenuppfödd och saknar kennelnamn men det blir nog ett framöver) och det va det tiknamnet som blev över så det hänger i. Även om hon kallas för Monster ganska ofta med.
 
När Milla fick valpar döpte jag en av dem till Minja, bara något min 13-åriga hjärna hittade på. Tyvärr dog hon i akut tarmvred två månader efter att hon flyttat från oss, och jag var väldigt ledsen över det.
När jag äntligen skulle få hem min alldeles egna valp så ville jag hedra den lilla labbevalpen som jag döpt och älskat från födsel till flytt, men ville inte att det skulle börja på M; jag gillar hårda konsonanter. Testade med Pinja, Kinja, men till sist så blev det Tinja enbart för att jag ville kunna kalla henne för TinTin :D
Betyder tydligen avföring på indonesiska så jag lär få ha det ifred :rofl:

Asni så letade jag länge efter rätt namn, letade på massa olika språk. Hittade tillslut Asni som betydde ”flash of light” vilket jag tyckte var väldigt passande eftersom hennes pappa heter ”Sure to be flashy” och kallas Flash. Sen att det även betyder åsna på isländska visade sig ju stämma rätt bra :o Hon är både en ljusglimt och en åsna :p

Nästa valp kommer heta Jixen. Jag kallar dem ju alltid för rävar, en honräv är vixen på engelska, och så ville jag ha det på J :D

Skulle aldrig klara att döpa en hund till något från stamtavlenamnet. Jag har för stort kreativt krav för att fixa det. Jag vill hitta på något själv :p
 
Nike döpte dottern efter gudinnan, hon är blandis så hon hade inget stamtavlenamn.
Nessie blev döpt efter sjöodjuret då hon hade väldig förkärlek för vatten som valp och blåser även bubblor med nosen. Har ett långt stamtavlenamn men inget som inspirerade namnvalet.
Qila har Teqila i stamtavlemamnet och Tay heter Tay i stamtavlan och där fick vi ett antal namn att välja på av uppfödaren.
 
De flesta här har med sig sitt stamtavlenamn eller namnet från tidigare hemmet. (Sam, Boss, Ida, Fridolf, Frodo, Ale är alla stamtavlenamn som hänt utan min inblandning). Det blir en del smeknamn så klart, men stamtavlenamnet är grunden.

Karla kallades så i förra hemmet, hon var så gammal när hon kom hit så jag ville inte byta.

Tass heter något helt annat i stamtavlan, och kallades ett helt annat namn i förra hemmet. Han fick ett nytt namn då han lyssnade dåligt på sitt gamla smeknamn, så han fick ett från en bokkaraktär vi båda gillar.

Min egen kull fick namn från ett tema (Spelkaraktärer), så därifrån kommer Tidus och Joel.

När vi ombads komma på ett namn till nya valpen, med enda önskemål att det skulle innehålla "Z" så enades vi om att namnge henne efter en bra karaktär i en TV-serie vi gillar. Zoe!
 
Mina har fått namn efter bilmärken, inte planerat från början utan det blev så. Det började med Rover, dels för att jag tyckte det var roligt med ett så klassiskt hundnamn(ungefär som Fido eller Karo) men också för att jag och mitt ex hade just en rover(bil) då.
När Bentley kom hade min pappa relativt nyligen köpt en bentley, en maffig sak som han var mycket stolt över, så då kändes det kul att jag skaffade en jag också. :D
Till nästa hund kändes temat bestämt. Även om det inte finns lika många bra tiknamn så hade jag några att välja mellan, men Healey gillade jag verkligen.
 
När jag och mitt ex skaffade vår första hund hette hon kort och gott Daphne i stamtavlan. Vi gillade namnet och behöll det. Hund nr 2 fick också sitt stamtavlenamn fast vi modifierade en bokstav. Hund nr 3 och 4 var omplaceringar. Den första hette Casper men jag tyckte inte att det namnet passade på en borzoi så vi ändrade till Caspian (detta var innan det blev ett vanligt namn). Nr 4 var första cockern som hette Fredman och det namnet gillade jag och behöll. Inget av dessa namn hade koppling till stamtavlenamnen, men nu var det plötsligt en trend med mytologiska eller litterära namn som jag har fortsatt på. Mina cockrar som har följt Fredman har varit Phaedra, Dharma (från TV-serien, men jag räknar det som "litterärt" i sammanhanget), Myrten och nu Rhiannon. Dharma hade ett stamtavlenamn som påminde lite om hennes tilltalsnamn, de andra har hetat helt andra saker. Myrten döptes av sin uppfödare efter en romanfigur, de andra har jag namngivit själv.
 
Mina har fått namn efter bilmärken, inte planerat från början utan det blev så. Det började med Rover, dels för att jag tyckte det var roligt med ett så klassiskt hundnamn(ungefär som Fido eller Karo) men också för att jag och mitt ex hade just en rover(bil) då.
När Bentley kom hade min pappa relativt nyligen köpt en bentley, en maffig sak som han var mycket stolt över, så då kändes det kul att jag skaffade en jag också. :D
Till nästa hund kändes temat bestämt. Även om det inte finns lika många bra tiknamn så hade jag några att välja mellan, men Healey gillade jag verkligen.
Tesla hade kanske också funkat
 
Milla är från en M-kull och har sitt namn efter Alfons Åbergs tuffa kompis då exet var galet förtjust i att jamma alfonslåten :D Dock heter hon något annat på M i stamtavlan då vi inte sa till om Milla i tid till uppfödaren.

Vips är hunden som uppfödaren beskrev som korsning mellan vessla och känguru. Hon är extremt snabb och vill alltid vara i centrum. Heter Xera i stamtavlan men det är helt omöjligt att uttala för mig. Och då jag velat ha en hund med Mupp/Fraggelnamn så blev Vips perfekt på henne och det håller alla som möter henne med om :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp