Varför det namnet?

Nora hette Nora när hon kom till mig sex månader gammal. I stamtavlan heter hon Zoira. Hon är importerad från Polen.
 
Jag glömde att det måste vara brittiska bilmärken eftersom det är en brittisk ras. :D
Aha, ja jag noterade faktiskt att det bara var brittiska bilmärken men då hade jag redan postat inlägget. Men i såna fall kanske Ariel funkar. Men alla kommer tro det är från sjöjungfrun.
 
Aha, ja jag noterade faktiskt att det bara var brittiska bilmärken men då hade jag redan postat inlägget. Men i såna fall kanske Ariel funkar. Men alla kommer tro det är från sjöjungfrun.

Det finns en del andra, så jag har alternativ om det skulle bli fler tikar. Ariel är jag inte så förtjust i och dessutom liknar det Healeys halvsyskons namn lite väl mycket. :)
 
Jag fick vara med och välja bland fyra namn till stamtavlenamnet på Yara. Det landade på ”Merope Mahdad” och just ”Mahdad” var redan bestämt från uppfödaren. Egentligen ville jag att namnet skulle vara samma eller ganska likt som tilltalsnamnet men det blev inte riktigt så :p

Det kändes lustigt att säga Merope så jag letade länge efter ett passande, helst persiskt, tilltalsnamn som kändes starkt men vackert. Valet föll på Yara och det blev helt rätt.

Mina tidigare hundar har varit omplaceringar som fått behålla sina namn (Siri och Karim). De hade också andra namn i stamtavlan.
 
Finns ju tack och lov rätt många bilmärken i UK så du kan nog skaffa typ 20 hundar till :D

I och med att jag använder även bilmärken som inte längre är aktiva så är det snarare hundratals, även om jag kanske måste börja använda namn som inte ligger så bra i munnen då. Diva och Morris funkar ju onekligen bättre än Anglo-American, Bow-v-Car och Christchurch-Campbell.

Några namn är nog bäst att slopa helt och hållet. Arab och Tourette kan väcka vissa frågor. För att inte tala om SS. Det ska ha varit en förkortning av "Standard Swallow" och bilar började tillverkas under namnet 1934. 1945 ändrades namnet, det hade fått lite dålig klang. Och ser man emblemet idag är det inte direkt bilar som man tänker på... :bag:

1622495782143.png


Det nya namnet? Jaguar Cars Limited. DET är däremot ett bilmärke som rätt många känner igen.
 
Jag har fått döpa två själv, Ladda och Finn. Ladda på bokstaven L, och eftersom Finn är ett kullsyskon till @Snurrfian s Ville skulle även han ha ett verbklingande namn. Med Ladda ville jag ha ett namn med lite tryck i, och det passar henne super.
Labbarna är från samma uppfödare och döpta på musiktema. Floyd heter Breakdance (så jävla fult :laugh: ) och Louie heter I Wish (tema låttitlar från Stevie Wonder).
När jag skulle döpa Louie var jag först inne på namn på F, men det blev helt enkelt för stökigt när jag redan hade Finn och Floyd. Annars hade han fått heta Filou :D Men, nu blev det ett namn på L som skulle matcha Ladda och ligga bra i munnen i inkallningsramsan.
"Ladda, Louie, Floyd och Finn!"

Har döpt två wachtelhanar till, en som jag omplacerat (Otis, skulle döpas på O) och vår gamla hane, Ipod (skulle döpas på I). De har haft namnen både i stamtavlan och som tilltalsnamn.
 
Men du kan ju inte kalla hunden för Jaguar

Det finns som sagt mängder av namn att välja mellan. Jag kommer inte att hinna skaffa så många hundar under min livstid att lämpliga namn tar slut, även om alla skulle vara tikar. Det har funnits ca 500 brittiska bilmärken under årens lopp.
 
Nova är från fäktningskullen där alla valpar fick namn efter franska fäktningstermer.
Pappan är en fransk Weimaraner bosatt i Danmark. Därav det franska temat.
Nova heter ”Greyberry’s Sol” vilket är ”mark” eller ”jord” och används som term för just det i fäktning.
Stella har en dansk pappa och hela kullen är döpt efter danska ostar.
Stella fick vi välja namn på stamtavlan av vår uppfödare och då var ett av deras förslag ”Greyberry’s Sol over Gundestrup” vilket är ett smörrebröd med en ost från mejeriet i Gundestrup.

Namnet Nova hade vi bestämt för flera år sedan när vi började planera för att skaffa en Weimaraner.
Det betyder ju ”ny stjärna” eller en ljussvag stjärna som plötsligt starkt ökar i ljusstyrka och det lever hon ju verkligen upp till😜

När Weimaraner 2 kom in i bilden var ju namnet självklart.
Stella
Stjärna på latin😍
 
Jag glömde att det måste vara brittiska bilmärken eftersom det är en brittisk ras. :D
Vår första beagle fick heta Morris just av den anledningen. Där frågade uppfödaren vad vi ville att han skulle heta.

Vår nuvarande heter kennelnamn Celeste (bestämt av uppfödaren) men kallas för Pixie efter pixiegnomerna i Harry Potter i kombination med att hennes mamma kallas Trixie.

Lite kul med en Celeste eftersom jag har haft en häst som hette Rataxes (ur sagorna om Babar).
 
Senast ändrad:
Holger är mest en slump att han heter som han gör, hade en lista med namn men inget kändes rätt när jag satt med honom i knät påväg hem. Min syster kom på förslaget då och jag velade mellan det och Eddie i två dagar innan han blev en Holger. Namnet betyder vän och spjut (han ser ut som ett spjut om han ligger raklång:p, men det kom jag på först efteråt), och en vän är han garanterat, dessutom är det ett fornnordiskt namn vilket ju passar med en vikinga-hund. Skulle ha kullbrorsan egentligen och han skulle ha hetat Isaac i sådana fall, men kändes fel att flytta namnet till en annan valp s.a.s.

Holger heter "kennelnamn" Perry Partaj, men någon Perry är han inte.
 
Hannibal (Dalmatiner) skulle heta något på F, men 10-åriga jag ville att han skulle heta Hannibal. Eftersom han var född i Falkenberg blev det helt logiskt Falken Hannibal.

Loke (Labrador) hette Zeke efter Gladiatorerna som var populärt i slutet på 90-talet. Jag gillade inte Zeke så det blev Loke som också var en gladiator.

Minina (Schäferblandis) hette Menina men jag hörde fel. Sen ville jag på något sätt att hon skulle få ett nytt namn för att få en ny start (omplacering som haft det rätt svårt).

Sarek (Kelpie) föddes i en kull där alla skulle heta något på S. Jag gav några förslag och Sarek var ett av dem. Men det var det inte förrän jag kom upp till uppfödaren som det bestämdes att det var just Sarek som skulle flytta till mig.

Rio (Kelpie) kommer från samma uppfödare som Sarek (kullen innan) och hette redan så när han kom till mig vid 3 års ålder.
 
Våra två förstas uppfödare ger ett tema och sen får man välja namn inom det, så Edda är från Nordiska mytologi-kullen och Häxa från Narnia-kullen.
Troll (namnet) hade vi redan när Edda fick valpar, Men det blev två hanar och vi skulle ju ha en tik. Så namnet fick vila. Sen hämtade vi en valp i Italien, och hennes kennelnamn är Italianstyle Ella Moon Eyes, kallades för Ella, men det var så likt Edda, så vi dammade av namnet Troll, och det passar henne fint 🥰
 
När jag skaffade Alvin satt jag på namnsidor och läste långa listor med hundratals namn, plötsligt utan egentlig koppling till listorna kom jag på Alvin. Tycker det är det perfekta namnet, ovanligt på hundar, väldigt fint och extra roligt att det betyder ”Alvernas vän” för det tycker jag är vackert.

Milou hette Milou när jag tog hem honom,han var 6,5 månader och det kändes som att han liksom växt upp med det namnet även om han inte var särskilt gammal alls men jag hade noll fantasi och det gick rätt så fort i processen så det var lättast att ha kvar det och tycker det är gulligt. Det passar honom.

Om jag får en son någon gång kommer jag ha med Alvin på listan över namn till honom.
 
Vi brukar behålla stamtavlenamnen. Nuvarande hund har ett smeknamn med sig från uppfödaren så det har vi behållit.
 
Älskar att klura över namn, men är oerhört petig så det är tur att det är bara är en hund där jag faktiskt fått bestämma än så länge. :laugh: Gillar vackra namn, lite otypiska hundnamn och något som har mening för mig. Dessutom har det utan att det var meningen blivit lite väder och natur över de sista. Vill också gärna ha koppling till stamtavlenamnet och det ska ligga bra i munnen både på svenska och engelska.

Fritte: Döpt av mina kusiner, tydligen efter nån motionskampanj som det stod om på baksidan av ett mjölkpaket. Har aldrig lyckats bekräfta om detta faktiskt stämmer.
Ozzy: Soerhagens Wizard of Oz, så det föll sig naturligt.
Lillen/Lilleman: Soerhagens Zygonyx, kallades redan Lillen/Lilleman då vi tog över honom vid ca 1 år, han hade varit kullens minsting.
Ringo: Riddles Ringo Starr, så det var ett naturligt val.
Breeze: Engelaiz Breeze, tog ett par veckor innan jag fastnade för att kalla honom Breeze (var inne på Easy som i Easy Breezy men han var allt annat än det så det hade passat illa!), men det blev perfekt, även om man oftast ropade Breezy för att få det tvåstavigt. Till utställningar och andra evenemang önskade man sig alltid en mild bris. ;)
Winter: Engelaiz Invierno, dvs vinter på spanska. Första egna valet, enda kravet var ett I och att det passade in med resten av kullen. Vi ville ha nåt med koppling till A Song of Ice and Fire eftersom det är en så stor del av vår identitet. Och att skriva "Winter is Coming" när vi skulle hämta valpen var nördigt kul. ;)
 
Älskar att klura över namn, men är oerhört petig så det är tur att det är bara är en hund där jag faktiskt fått bestämma än så länge. :laugh: Gillar vackra namn, lite otypiska hundnamn och något som har mening för mig. Dessutom har det utan att det var meningen blivit lite väder och natur över de sista. Vill också gärna ha koppling till stamtavlenamnet och det ska ligga bra i munnen både på svenska och engelska.

Fritte: Döpt av mina kusiner, tydligen efter nån motionskampanj som det stod om på baksidan av ett mjölkpaket. Har aldrig lyckats bekräfta om detta faktiskt stämmer.
Ozzy: Soerhagens Wizard of Oz, så det föll sig naturligt.
Lillen/Lilleman: Soerhagens Zygonyx, kallades redan Lillen/Lilleman då vi tog över honom vid ca 1 år, han hade varit kullens minsting.
Ringo: Riddles Ringo Starr, så det var ett naturligt val.
Breeze: Engelaiz Breeze, tog ett par veckor innan jag fastnade för att kalla honom Breeze (var inne på Easy som i Easy Breezy men han var allt annat än det så det hade passat illa!), men det blev perfekt, även om man oftast ropade Breezy för att få det tvåstavigt. Till utställningar och andra evenemang önskade man sig alltid en mild bris. ;)
Winter: Engelaiz Invierno, dvs vinter på spanska. Första egna valet, enda kravet var ett I och att det passade in med resten av kullen. Vi ville ha nåt med koppling till A Song of Ice and Fire eftersom det är en så stor del av vår identitet. Och att skriva "Winter is Coming" när vi skulle hämta valpen var nördigt kul. ;)
Att kunna säga det på engelska har jag också tänkt på nu i efterhand! Holger funkar inte riktigt där :banghead:, händer ganska ofta att engelsktalande/utländska undrar vad jag har för hund eftersom de är så ovanliga utomlands. Men västgötaspets blir Swedish Vallhund på engelska, och vallhund går ju inte heller att säga på engelska så då spelar inte tilltalsnamnet så stor roll heller.
 
Att kunna säga det på engelska har jag också tänkt på nu i efterhand! Holger funkar inte riktigt där :banghead:, händer ganska ofta att engelsktalande/utländska undrar vad jag har för hund eftersom de är så ovanliga utomlands. Men västgötaspets blir Swedish Vallhund på engelska, och vallhund går ju inte heller att säga på engelska så då spelar inte tilltalsnamnet så stor roll heller.

Är det bara ibland man säger hundens namn i konversationer på engelska spelar det inte så stor roll, men jag och min man pratar i stort sett bara engelska med varandra. Fast ibland pratar han svenska med just hundar. :rofl: Så ofta blir det Vinter uttalsmässigt när jag pratar svenska och Winter när jag pratar engelska. Väldigt praktiskt. ;)
 
Att kunna säga det på engelska har jag också tänkt på nu i efterhand! Holger funkar inte riktigt där :banghead:, händer ganska ofta att engelsktalande/utländska undrar vad jag har för hund eftersom de är så ovanliga utomlands. Men västgötaspets blir Swedish Vallhund på engelska, och vallhund går ju inte heller att säga på engelska så då spelar inte tilltalsnamnet så stor roll heller.

Vallhund går väl att säga? Herding dog?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp