Varför engelsk utrustning.

Sammet

Trådstartare
Började diskutera med en stallkamrat, detta med att utrustningen inom dressyren (tävling) måste vara engelsk, och varför det är så?

Någon som kan säga VARFÖR man måste ha en engelsk utrustning på sin häst när man tävlar? Jag vet att det står i TR men varför? Vad är motiveringen till att man ska ha det?
Och varför måste man ha kandar inom vissa klasser? Borde det inte visa på ännu bättre ridning om man kunde rida utan kandar och ändå få samma form och kunna utföra samma rörelser om man hade ett vanligt tränsbett?

Jag kan tänka mig att det härstammar från det militära att man skulle kunna visa att man utbildat en häst till en viss nivå, då jag kan tänka mig att tävlingarana var lite annorlunda då än nu. Men tanken bakom tävlingar har ju förändrats med tiden.

Och sporrar! Varför måste man ha sporrar (eller har den regeln tagits bort?). Här är ju samma sak, borde det inte visa på en duktig ryttare och utbildad häst om man kunde rida utan sporrar?


Borde man inte få kunna tävla i vad man vill? Så länge det inte är att "bettsla upp" hästen. Om man vill rida barbacka, eller i en akademisk sadel, eller i en westernsadel, (eller vad som), eller med vanligt bett eller bettlöst.


Visst påverkar det hur man sitter men det är ju upp till var och en att sitta så som det krävs och kan man inte det så får man lägre poäng.


Vissa hästar och ryttare vill/kan inte ha en engelsk utrustning på sin häst av olika orsaker. Då borde det ju vara tillåtet att få "betsla ner" i utrustningen om man så önskar, eftersom man inte får någon fördel med det.


Tradition? Visst men från vad? Och är traditionen verkligen något som borde fortsätta att följas om tanken bakom tävlingen har förändrats och inte överensstämmer med tanken om varför man vartvungen att ha engelsk utrustning?

Någon som kan kasta ljus över vad motiveringen till engelsk utrustnning är?
 
Den enda anledningen är väl att alla ska vara lika och dömmas därefter.

Jag precis som du kan tycka det är lite galet.Med tanke på att alla hästar inte kan gå med viss utrustning tillfredställande.Det finns ju t.e.x hästar som är så små i munnen att kandar igentligen inte borde komma på tal.
Sporrar tycker jag visserligen är bra .Där kan man ju verkligen skilja agnarna från vetet.´För det är ju så att kan man inte hantera dem synns det ju på hästen.Man får ju avdrag om hästen verkar irriterad.

Sen är det ju den männskliga faktorn :smirk:Om alla skulle rida med utrustning som passar dem bäst skulle det bli skitsnack utan dess like.
Jag kan tänka mig att folk då kommer säga att "hon vann pga den utrustningen" inte pga ridning.Och hur många kommer inte missbruka just att utrustningen är valfri?!
Alla i ridsportens värld tänker inte på hästens bästa.
 

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Jerseyite
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 927
Senast: Jeps
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 958
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp