Varför får barn läxor?

Just den kanske jag läste slarvigt. Nej jag håller med om att det är jättekonstigt att de kan få betyg när de har dålig läsförståelse. Samtidigt känner jag att du missuppfattar mig ganska ofta, eller är lite mer hm på i ett inlägg än jag skulle trott att du skulle vara. Så det är nog åt båda håll.

Ja vi talar nog förbi varandra.
 
Jo det låter ju nästan etter värre om det är så.

Att råplugga in en viss mängd kunskap som skolan valt och sedan helt tanklöst vräka ut den på ett prov är ju kanske inte så optimalt. Om vi tänker den här bilden av den gamla ondskefulla skolan (jag tror inte helt på den bilden, men kanske lite) Men studenten kan ju faktiskt sedan tänka om hen vill, hemma på sin kammare. Och har en grund för att reflektera på universitetet. Och kan ändå läsa så hen kan plocka upp en annan bok också.

Men att som elev betygsgrundande sitta och gissa vad läraren tror är rätt analys av EUs ekonomi på lösa boliner utan kunskap eller fakta i botten, när läraren varken har läst 4 år av företagsekonomi eller nationalekonomi på högskolan och jobbat på världsbanken, så läraren kan inte egentligen bedöma vem som gissat mest rimligt. Närmar sig ju snarare en odling av sinne för medhårsstrykning av auktoritet och känslighet för nyanser i lärarens ansikte och tonfall. Alltså jag menar verkligen inte att det är lärarens fel. Läraren sätts ju i den situationen av läroplan.

(Jag hade en tanke om att den här typen av skola skulle passat mig och min förmåga att förstå sammanhang, skaffa åsikt om ingenting och babbla snabbt väl. Årtalsminnet har då aldrig varit så gott. Men min förmåga att smöra för lärare har alltid varit ännu lägre. :rofl: så jag hade varit körd.)
Som exemplet i reportaget med föräldern som skrev sitt barns gymnasieuppgift för att den var för svår, hon var trots allt docent i socialt arbete och det blev ett D(!) på uppgiften. Det handlar om att förstå vad läraren vill ha med, vilka värdeord som skall nämnas o.s.v., och föräldern som kanske inte ens har träffat läraren har ett väldigt stort handikapp där, det hade nog inte hjälpt om hon så varit professor i ämnet för uppgiften.
 
Just den kanske jag läste slarvigt. Nej jag håller med om att det är jättekonstigt att de kan få betyg när de har dålig läsförståelse. Samtidigt känner jag att du missuppfattar mig ganska ofta, eller är lite mer hm på i ett inlägg än jag skulle trott att du skulle vara. Så det är nog åt båda håll.
På sätt och vis finns det en logik: om det är själva processen att lära sig, inte kunskaper eller vad man når för resultat, som betygssätts skulle en person som brister i grundläggande läsförståelse mycket väl kunna ges ett högt betyg. Frågan är om studenten alls behöver kunna läsa för ett bra betyg när det finns datorhjälpmedel som textigenkänning och program för talsyntes?
 
Att råplugga in en viss mängd kunskap som skolan valt och sedan helt tanklöst vräka ut den på ett prov är ju kanske inte så optimalt. Om vi tänker den här bilden av den gamla ondskefulla skolan (jag tror inte helt på den bilden, men kanske lite) Men studenten kan ju faktiskt sedan tänka om hen vill, hemma på sin kammare. Och har en grund för att reflektera på universitetet. Och kan ändå läsa så hen kan plocka upp en annan bok också.
Det fanns såklart dåliga lärare även då men myten att det enda som gällde i skolan förr i tiden var meningslös utantillärning utan förståelse är jag övertygad om är helt fel. Mitt intryck från berättelser från äldre släktingar och i bokskildringar samt från gamla läroböcker är att man i mycket utgick från universitetens undervisning och anpassade den för lägre stadier, framförallt var det så på gymnasiet. Och att man i de lägre stadierna lade särskild vikt på en bra pedagogisk framställning, det är ingen slump att den tidens allra främsta författare som Selma Lagerlöf och Heidenstam även skrev läroböcker för folkskolan. Nils Holgerssons underbara resa är pedagogiskt briljant och den kom ut för mer än hundra år sedan!
 
Finns exemplet med Inkariket på internet?
Jaa, den var med som ett exempel om en uppgift från förra årets? standardprov för högstadiet. En krönika från en historielärare. Men jag har inte kvar varifrån. Dessutom kan det såklart varit Aztek eller osv. mitt minne kunde varit bättre.
 
Som exemplet i reportaget med föräldern som skrev sitt barns gymnasieuppgift för att den var för svår, hon var trots allt docent i socialt arbete och det blev ett D(!) på uppgiften. Det handlar om att förstå vad läraren vill ha med, vilka värdeord som skall nämnas o.s.v., och föräldern som kanske inte ens har träffat läraren har ett väldigt stort handikapp där, det hade nog inte hjälpt om hon så varit professor i ämnet för uppgiften.
Jo precis och det var då jag plötsligt reflekterade över att antagligen var uppsatsen av riktigt hög kvalitet, men så hög nivå att lärarens kunskaper inte räckte till för att bedöma den.
 
På sätt och vis finns det en logik: om det är själva processen att lära sig, inte kunskaper eller vad man når för resultat, som betygssätts skulle en person som brister i grundläggande läsförståelse mycket väl kunna ges ett högt betyg. Frågan är om studenten alls behöver kunna läsa för ett bra betyg när det finns datorhjälpmedel som textigenkänning och program för talsyntes?
Mmm det är ju helt sant att om man har dyslexi är det ju en annan sak. Men då får man ju hjälpmedel även på universitetet så jag tror inte det var problemet tyvärr.
 
Det fanns såklart dåliga lärare även då men myten att det enda som gällde i skolan förr i tiden var meningslös utantillärning utan förståelse är jag övertygad om är helt fel. Mitt intryck från berättelser från äldre släktingar och i bokskildringar samt från gamla läroböcker är att man i mycket utgick från universitetens undervisning och anpassade den för lägre stadier, framförallt var det så på gymnasiet. Och att man i de lägre stadierna lade särskild vikt på en bra pedagogisk framställning, det är ingen slump att den tidens allra främsta författare som Selma Lagerlöf och Heidenstam även skrev läroböcker för folkskolan. Nils Holgerssons underbara resa är pedagogiskt briljant och den kom ut för mer än hundra år sedan!
Nej jag har ju svårt att se det heller. Men det är så många som säger att den var väldigt dålig och korvstoppning på 60-talet. Själv hade jag fått intrycket från mamma att det var riktigt god undervisning av ibland disputerade lärare på tex gymnasiet men vem vet? Iofs pratar hon ju om riktigt galna syslöjdslärare också som gav hemska ordningsbetyg.

Själv råkade jag ju bara älska katederundervisning, läraren berättar och skriver på tavlan medan jag fick skriva av och sedan läsa i boken hemma och hatade redan som liten den här röriga gör vad du vill med färgade pennor grejen (typ fyll i din "fina" geografibok om landskapen med information du skriver av från olika andra böcker och färglägg din karta, lärde mig inte ett jota.). Precis efter lågstadiet när vi bytte lärare till mellanstadiet (super min lågstadielärare var horribel) bytte lågstadieläraren till en total röra i klassrummet med pärlor, butiker, arbetsytor, små runda bord i en total hemlös röra, avskydde att gå dit för att "hjälpa" de yngre när man var "mentor".

(redan på min tid kunde man dock råka ut för att vara tvungen att sitta med ryggen eller sidan åt tavlan i små grupper O_o minns att det var stor spänning i klassen inför om man skulle dra nitlotten när jag var 11. Men vi hade i alla fall bänk med alla våra grejor i.)

Så som du ser så är jag helt positivt biased när det gäller katederundervisning och uppenbart galen så jag måste skriva att den nog antagligen var förfärlig så som många säger. Merparten verkar ju ha helt annan smak. När jag läste Claudine at school kändes det som att de hade roliga lektioner :rofl: https://en.wikipedia.org/wiki/Claudine_at_School
 
Senast ändrad:
Det fanns såklart dåliga lärare även då men myten att det enda som gällde i skolan förr i tiden var meningslös utantillärning utan förståelse är jag övertygad om är helt fel. Mitt intryck från berättelser från äldre släktingar och i bokskildringar samt från gamla läroböcker är att man i mycket utgick från universitetens undervisning och anpassade den för lägre stadier, framförallt var det så på gymnasiet. Och att man i de lägre stadierna lade särskild vikt på en bra pedagogisk framställning, det är ingen slump att den tidens allra främsta författare som Selma Lagerlöf och Heidenstam även skrev läroböcker för folkskolan. Nils Holgerssons underbara resa är pedagogiskt briljant och den kom ut för mer än hundra år sedan!
Och oh btw, hittade på landet Elsa Beskows läsebok, Vill du läsa. Den med Mor o mor, Orm. och Far ror.

Jag har fnissat åt den i år och dag, men råkade på den igen just när mitt barn behövde hjälp med läsningen. Det är den mest pedagogiska, goa, fina läsebok jag sett, mer pedagogisk än någon bok de hade i skolan för mitt barn när han var 7, (nu läser han gärna och bra) de böckerna förutsatte lite att barnen liksom kunde läsa ändå, de började en bit upp på stegen, hoppade över att knäcka läskoden, jämfört med Vill du läsa.

Så fint att man blir helt lycklig, introducera två bokstäver, bara två, i taget och sedan använda dem i meningar. Sedan kommer de långsamt långsamt till de trassligare stavningarna och introducerar dem en en och praktiskt taget bankar in dem (faktum är att nu när jag tänker efter ska den nog fram igen för stavning av stj ljud och sådant). Moderna läseböcker kan ha riktigt svårstavade ord mitt i.

Omöjligt för mig att förknippa den med ondska istället för med kärlek.
 
Och oh btw, hittade på landet Elsa Beskows läsebok, Vill du läsa. Den med Mor o mor, Orm. och Far ror.

Jag har fnissat åt den i år och dag, men råkade på den igen just när mitt barn behövde hjälp med läsningen. Det är den mest pedagogiska, goa, fina läsebok jag sett, mer pedagogisk än någon bok de hade i skolan för mitt barn när han var 7, (nu läser han gärna och bra) de böckerna förutsatte lite att barnen liksom kunde läsa ändå, de började en bit upp på stegen, hoppade över att knäcka läskoden, jämfört med Vill du läsa.

Så fint att man blir helt lycklig, introducera två bokstäver, bara två, i taget och sedan använda dem i meningar. Sedan kommer de långsamt långsamt till de trassligare stavningarna och introducerar dem en en och praktiskt taget bankar in dem (faktum är att nu när jag tänker efter ska den nog fram igen för stavning av stj ljud och sådant). Moderna läseböcker kan ha riktigt svårstavade ord mitt i.

Omöjligt för mig att förknippa den med ondska istället för med kärlek.
Även läseboken som kom i generationen efter, Nu skall vi läsa, höll hög klass. Det märks tydligt att man lagt ned stort arbete på att göra den pedagogisk och språkligt bra och man använder leken för att lära sig, på samma sätt som barn alltid gjort i olika ordramsor. Teckningarna i boken är förstklassiga och gjorda av Ingrid Vang Nyman som även illustrerade Astrid Lindgrens berättelser. Dagens läseböcker är i jämförelse rena skräpet och det här är då en läsebok som kom ut 1948, alltså för mer än 70 år sedan!

IMG_8588.jpg
 
Senast ändrad:
Även läseboken som kom i generationen efter, Nu skall vi läsa, höll hög klass. Det märks tydligt att man lagt ned stort arbete på att göra den pedagogisk och språkligt bra och man använder leken för att lära sig, på samma sätt som barn alltid gjort i olika ordramsor. Teckningarna i boken är förstklassiga och gjorda av Ingrid Vang Nyman som även illustrerade Astrid Lindgrens berättelser. Dagens läseböcker är i jämförelse rena skräpet och det här är då en läsebok som kom ut 1948, alltså för mer än 70 år sedan!

Visa bifogad fil 46135
Oj men jisses, vet du att jag har letat och letat efter varifrån de där verserna kommer :) när jag var liten hade vi hela alfabetet med verser som börjar Apan sitter i en gran, tror att kotten är banan och Cykla utan däck kan skumpa så man får en svullen rumpa, Dalldall är så'n där gele som vill trilla av din ske. Eller ngt liknande. Undrans om de verserna kan komma ur den boken?

Jag hade hört att de läseböckerna som var före min tid, höll i väldigt många år. De var nog genuint bra (åkte ut med något badvatten?)
 
Senast ändrad:
Oj men jisses, vet du att jag har letat och letat efter varifrån de där verserna kommer :) när jag var liten hade vi hela alfabetet med verser som börjar Apan sitter i en gran, tror att kotten är banan och Cykla utan däck kan skumpa så man får en svullen rumpa, Dalldall är så'n där gele som vill trilla av din ske. Eller ngt liknande. Undrans om de verserna kan komma ur den boken?

Jag hade hört att de läseböckerna som var före min tid, höll i väldigt många år. De var nog genuint bra (åkte ut med något badvatten?)
Jag tror de kan vara lite senare, rumpa och skumpa låter som sjuttiotal.

Mm
Månen lyser röd och full
som en fin och blank kastrull.

Kk
Katten tassar i vårt hus.
Han kniper varje liten mus.

Rr
Råttan gnager stora hål.
Kissekatt hon inte tål.
 
Oj men jisses, vet du att jag har letat och letat efter varifrån de där verserna kommer :) när jag var liten hade vi hela alfabetet med verser som börjar Apan sitter i en gran, tror att kotten är banan och Cykla utan däck kan skumpa så man får en svullen rumpa, Dalldall är så'n där gele som vill trilla av din ske. Eller ngt liknande. Undrans om de verserna kan komma ur den boken?

Jag hade hört att de läseböckerna som var före min tid, höll i väldigt många år. De var nog genuint bra (åkte ut med något badvatten?)
Jag blev nyfiken och forskade lite i varifrån dina ABC-verser kommer och jag tror jag funnit källan: Hans Alfredson, och de är ju också ganska typiska för honom. Men titeln på boken, om de gavs ut i bokform, är jag osäker på.
 
Apropå vad som varit uppe i denna tråd ska det bli "intressant" att se hur gymnasieelever kan ta större ansvar över sina egna studier nu när de tvingas till en i princip enbart läxbaserad inlärning. Enligt utbildningsministern är det ju ett ansvar de ska ha lärt sig och nu i dessa dagar ges förtroendet att använda sig av. Flera av de intervjuade eleverna kände sig osäkra.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
5 681
Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
6 533
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 136
Senast: Destiny_D
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp