Varför får barn läxor?

Kenya

Trådstartare
I mellanstadiet. Någon som vet vad det är tänkt att de ska lära sig? Är det för att timmarna i skolan inte räcker till för att lära sig alla fakta? Är det för att lära dem att ta ansvar? Är det för att föräldrarna ska få inblick i barnens kunskapsnivå? För att ta igen sådant som läraren missat i planeringen?
De flesta verkar liksom få läxor utan att föräldrarna får några direkta instruktioner om meningen. Jag gissar också att de olika barnen i klassen gör läxorna på väldigt olika sätt.
Jag har inte ens barn själv, jag är bara nyfiken. Har diskuterat det här med föräldrar jag känner. Nästan alla får läxor men ingen vet varför.
 
På senaste skolrådet diskuterades detta. Rektor, som höll i rådet, är personligen emot läxor och anser att i de fall läxor ska förekomma så bör de vara individanpassade. Sen ska hen lyckas få resten av skoland lärarkår på samma spår, får se hur det går.
 
På mina barns skola får barnen nästan inga läxor alls.

Min lille som går i tvåan har läsläxa varje vecka, och det känns rimligt tycker jag. Det behövs ”många timmar i sadeln” för att lära sig läsa och de timmarna finns inte i skolan.

Min stora går i nian och har nästan aldrig läxor. Hen får i princip bara läxa om hen inte hunnit med det som ska göras på lektionstid.
De har tre timmar i veckan (utspridda på tre dagar) schemalagda för ”egna studier” typ. Antar att skolan gjort så istället för att arbeta med läxor. Superbra tycker jag! Då får alla samma förutsättningar oavsett utbildningsnivå och engagemang hos föräldrarna. Läxor slår väldigt orättvist.
 
I mellanstadiet. Någon som vet vad det är tänkt att de ska lära sig? Är det för att timmarna i skolan inte räcker till för att lära sig alla fakta? Är det för att lära dem att ta ansvar? Är det för att föräldrarna ska få inblick i barnens kunskapsnivå? För att ta igen sådant som läraren missat i planeringen?
De flesta verkar liksom få läxor utan att föräldrarna får några direkta instruktioner om meningen. Jag gissar också att de olika barnen i klassen gör läxorna på väldigt olika sätt.
Jag har inte ens barn själv, jag är bara nyfiken. Har diskuterat det här med föräldrar jag känner. Nästan alla får läxor men ingen vet varför.

Jag tänker att vissa saker som att läsa, räkna och lära sig språk kräver att man sitter själv och övar, räknar eller pluggar glosor. Det är liksom först när man sitter och nöter själv som man lär sig. Timmarna i skolan räcker inte till för det och det är kanske inget som kräver att läraren är där och hjälper en hela tiden heller utan det fungerar ofta bra att göra på egen hand hemma. Då är läxor en bra lösning:)
 
I mellanstadiet. Någon som vet vad det är tänkt att de ska lära sig? Är det för att timmarna i skolan inte räcker till för att lära sig alla fakta? Är det för att lära dem att ta ansvar? Är det för att föräldrarna ska få inblick i barnens kunskapsnivå? För att ta igen sådant som läraren missat i planeringen?
De flesta verkar liksom få läxor utan att föräldrarna får några direkta instruktioner om meningen. Jag gissar också att de olika barnen i klassen gör läxorna på väldigt olika sätt.
Jag har inte ens barn själv, jag är bara nyfiken. Har diskuterat det här med föräldrar jag känner. Nästan alla får läxor men ingen vet varför.
Flera anledningar: övning på sånt som gåtts igenom på lektionerna, och som övning i att självständigt lösa en uppgift, utan att någon schemalägger det åt en. Som träning i att kunna ta ansvar och studera självständigt, helt enkelt.
 
Jag är lärare på mellanstadiet och jag hade blivit SÅ lättad om jag hade kunnat slopa läxor helt. Det tar helt galet mycket tid att planera BRA läxor som passar alla i klassen, ge skriftliga och muntliga instruktioner som alla kan ta till sig, påminna, påminna och påminna om läxorna och sedan rätta, följa upp, ge feedback och gärna använda i undervisningen på något sätt så att eleverna känner att läxan var givande. Alltså, vi lärare har vansinnigt mycket att göra på för lite tid och personligen upplever jag att läxorna är på topp tre av de saker som tar mest tid. Tid som jag mycket hellre hade lagt på att planera och förbereda lektionerna.

Så varför i hela friden ger jag läxor då, är ju en jättebra fråga! Jo, dels för att nästan alla kollegor är av den bestämda åsikten att läxor måste man ha, vissa saker GÅR inte att lära sig utan att öva hemma (håller jag och viss forskning inte riktigt med om) - men främsta anledningen till att jag ger läxor trots att jag verkligen inte gillar det är för att föräldrar frågar efter det. Det finns föräldrar i klassen som inte tycker att läxor är bra men det finns fler och betydligt mer högljudda föräldrar som tycker att barnen måste få med sig läxor hem, de måste lära sig ta ansvar samt öva mera hemma för att befästa kunskaperna, plus att föräldrarna vill få ännu bättre insikt i vad vi gör i skolan och hur deras barn tar sig an uppgifterna. Det finns helt klart en poäng i dessa argument. Ju mer man övar på något, desto bättre blir man ju, MEN det är inte riktigt så enkelt tyvärr. De som verkligen behöver träna mer än vad som hinns med i skolan är nästan alltid de som har noll stöd hemma och ständigt missar att göra läxorna. De som gör läxorna är oftast de som hade klarat sig precis lika bra utan den extra träningen. Med detta i åtanke plus att det tar så extremt mycket av min arbetstid så tror jag absolut att alla barn hade lärt sig mer och mått bättre om tiden som är tänkt till läxor istället lades på fysisk aktivitet efter skolan. Tyvärr funkar det ju inte så heller, att om läxorna försvann så skulle barnen springa ute och leka mer... Snarare sitta och scrolla på mobilen mer men det är en annan diskussion.

Jaja, en dag kanske jag orkar stå på mig mot kollegor och föräldrar och köra läxfritt, men hittills har jag inte vågat (ganska nyutbildad). Därför ser jag åtminstone till att läxorna jag ger är genomtänkta, givande och på en lagom nivå för alla elever (jag gör ofta 2-3 olika varianter), vilket väl är det som gör att läxorna innebär så himla mycket arbetstid för mig.

Måste dock tillägga att jag verkligen talar varmt för läsning hemma! Detta är utöver läxa i min värld. Jag uppmanar föräldrar att fortsätta läsa högt för sina mellanstadiebarn och uppmuntra till daglig läsning av det barnet är intresserad av!
 
Senast ändrad:
Efter ha jobbat flera år nu i låg och mellanstadiet på olika skolor har jag nu fått se olika lärare jobba. En del vill inte att eleverna ska ha läxor men de som INTE gjort klart på lektionstid får ta med sig hem. De finns ju även små elever som inte är så engagerade på lektionstid :p
En del lärare ger läxor i flertalet ämnen, men som sagt de skiljer sig rejält mellan skolorna och absolut vilken syn arbetslaget har på just läxor. Men de flesta har läsläxor oavsett ålder.

De anser jag dock är bra, de flesta behöver träna på att läsa oavsett ålder. De är bara nyttigt, och jag är iallafall glad att mina föräldrar alltid uppmuntrat mig till att läsa plus att de läste mycket för oss när vi var små. Har stor nytta av de nu som vuxen när jag studerar.
 
Dotterns skola kör läxfritt. Helt fantastiskt efter många års slitande och tjat. Jag har stundtals varit halvt knäckt eftersom hon själv inte kunnat koncentrera sig eller orkat.
 
Jag är lärare på mellanstadiet och jag hade blivit SÅ lättad om jag hade kunnat slopa läxor helt. Det tar helt galet mycket tid att planera BRA läxor som passar alla i klassen, ge skriftliga och muntliga instruktioner som alla kan ta till sig, påminna, påminna och påminna om läxorna och sedan rätta, följa upp, ge feedback och gärna använda i undervisningen på något sätt så att eleverna känner att läxan var givande. Alltså, vi lärare har vansinnigt mycket att göra på för lite tid och personligen upplever jag att läxorna är på topp tre av de saker som tar mest tid. Tid som jag mycket hellre hade lagt på att planera och förbereda lektionerna.

Så varför i hela friden ger jag läxor då, är ju en jättebra fråga! Jo, dels för att nästan alla kollegor är av den bestämda åsikten att läxor måste man ha, vissa saker GÅR inte att lära sig utan att öva hemma (håller jag och viss forskning inte riktigt med om) - men främsta anledningen till att jag ger läxor trots att jag verkligen inte gillar det är för att föräldrar frågar efter det. Det finns föräldrar i klassen som inte tycker att läxor är bra men det finns fler och betydligt mer högljudda föräldrar som tycker att barnen måste få med sig läxor hem, de måste lära sig ta ansvar samt öva mera hemma för att befästa kunskaperna, plus att föräldrarna vill få ännu bättre insikt i vad vi gör i skolan och hur deras barn tar sig an uppgifterna. Det finns helt klart en poäng i dessa argument. Ju mer man övar på något, desto bättre blir man ju, MEN det är inte riktigt så enkelt tyvärr. De som verkligen behöver träna mer än vad som hinns med i skolan är nästan alltid de som har noll stöd hemma och ständigt missar att göra läxorna. De som gör läxorna är oftast de som hade klarat sig precis lika bra utan den extra träningen. Med detta i åtanke plus att det tar så extremt mycket av min arbetstid så tror jag absolut att alla barn hade lärt sig mer och mått bättre om tiden som är tänkt till läxor istället lades på fysisk aktivitet efter skolan. Tyvärr funkar det ju inte så heller, att om läxorna försvann så skulle barnen springa ute och leka mer... Snarare sitta och scrolla på mobilen mer men det är en annan diskussion.

Jaja, en dag kanske jag orkar stå på mig mot kollegor och föräldrar och köra läxfritt, men hittills har jag inte vågat (ganska nyutbildad). Därför ser jag åtminstone till att läxorna jag ger är genomtänkta, givande och på en lagom nivå för alla elever (jag gör ofta 2-3 olika varianter), vilket väl är det som gör att läxorna innebär så himla mycket arbetstid för mig.

Måste dock tillägga att jag verkligen talar varmt för läsning hemma! Detta är utöver läxa i min värld. Jag uppmanar föräldrar att fortsätta läsa högt för sina mellanstadiebarn och uppmuntra till daglig läsning av det barnet är intresserad av!

Fast det där måste ju variera enormt? Mina barn får varje vecka ett par stenciler med hem, med övningar de ska göra som läxa. Lärarna gör dem inte själva, utan de är kopierade ur färdigt undervisningsmaterial. Samma läxa för alla, och inga instruktioner utöver vad som står på pappret. Inga påminnelser och ingen återkoppling på förra veckans läxa. Jag kan inte tänka mig att det går åt särskilt mycket arbetstid för att välja en läxa ur undervisningsmaterialet och kopiera upp det till klassen.
 
I mellanstadiet. Någon som vet vad det är tänkt att de ska lära sig? Är det för att timmarna i skolan inte räcker till för att lära sig alla fakta? Är det för att lära dem att ta ansvar? Är det för att föräldrarna ska få inblick i barnens kunskapsnivå? För att ta igen sådant som läraren missat i planeringen?
De flesta verkar liksom få läxor utan att föräldrarna får några direkta instruktioner om meningen. Jag gissar också att de olika barnen i klassen gör läxorna på väldigt olika sätt.
Jag har inte ens barn själv, jag är bara nyfiken. Har diskuterat det här med föräldrar jag känner. Nästan alla får läxor men ingen vet varför.
Jag vill minnas från tiden när jag gick i skolan fick vi läxor från lågstadiet till högstadiet (tror inte det var läxor på det viset på gymnasiet). Många av läxorna bestod av att öva på det vi hade lärt oss på lektionen, t ex engelska glosor, matte osv.
Vet dock inte hur det ser ut idag, är ju några år sedan och det kan ha ändrats.
 
Och hur ska de klara sig på universitetet om de har noll övning i att jobba självständigt utan att nån står bredvid och säger åt dem vad de ska göra?
Vad jag sett så jobbar eleverna otroligt mycket mer självständigt i skolan nu än på min tid för 20 år sedan med uppgifter, ämnen, utvecklingssamtal, Unikum med mera, i skolan.
När man är äldre finns väl en annan motivation till plugg, och man är mer mogen.
 
Hur kommer det sig att så få elever, även på de naturvetenskapliga och tekniska gymnasieprogrammen, kan multiplikationstabellen nu för tiden? För att kunna lära sig och förstå de roliga finesserna i matematiken måste sådan baskunskap vara automatiserad. Det blir den först med mer nötande än det finns tid för på lektionerna. Alltså behövs läxor. Och för att lära sig multiplikationstabellerna upp till 13 till fulländning räcker det med 10 minuter tre gånger i veckan efter skoltid.

Likadant är det i andra färdighetsämnen som språk. Att nöta in glosor är en lämplig läxa. Självklart ska läraren visa eleverna en teknik för glosinlärning som inte kräver hjälp eller medverkan av vårdnadshavare.

Det är naivt att tro att det räcker med att vara med på lektionerna för att få bra språk- eller mattefärdigheter hur begåvat ditt barn än är. De barn som kommer att komma efter, är de som har föräldrar som inte på eget initiativ kontrollerar/förhör barnens kunskaper som medelklassföräldrar gör.

Jag skulle vilja sträcka mig så långt att jag påstår att läxor är nödvändiga för att ge alla barn lika möjligheter. Och då ska det vara läxor av repetitionskaraktär, där eleven vet precis vad hon eller han ska göra, och där föräldrarnas maximala bidrag är att påminna om hemarbetet.

Läsläxorna som nämnts tidigare i tråden är värdefulla eftersom alla färdigheter kräver mängdträning.
 
Vad jag sett så jobbar eleverna otroligt mycket mer självständigt i skolan nu än på min tid för 20 år sedan med uppgifter, ämnen, utvecklingssamtal, Unikum med mera, i skolan.
När man är äldre finns väl en annan motivation till plugg, och man är mer mogen.
Min erfarenhet som universitetslärare motsäger det. Studenterna är ofta alldeles för svaga i att jobba självständigt. Jag tror inte studieteknik kommer av sig själv för att man mognar och är motiverad, det är något man behöver lära sig och öva för att bli bra på.

Utvecklingssamtal och ämnen är väl inte självständigt arbete, har man inte dem med en lärare?
 
Det som är väldigt problematiskt med läxor på låg- och mellanstadiet är att barn i den åldern är beroende av sina föräldrar för att göra läxorna. Och eftersom föräldrar till skolbarn är så otroligt olika blir det orättvist. En mamma kanske är alkoholist, en pappa kanske är deprimerad, en mamma jobbar två jobb, en pappa har fyra andra barn, en mamma pratar inte svenska, en pappa är dyslektiker. Osv osv i all evighet. Skola ska vara lika för alla och det är den inte om en del av ”undervisningen” sker via läxor. Jag ser hellre att mitt barn har lite längre skoldag och slipper ta med läxa hem. Att det fanns lektionstid som var lika för alla, så att man hinner göra det man ska.

Men det är min åsikt, alla har ju rätt till sin egen. Jag är iaf väldigt glad att mina barns skola inte arbetar med läxor utan istället har lite mer lektionstid.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
5 682
Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
6 533
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 136
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp