Varför får jag skattepengarna i december???

K

Kola

Jag ska få tillbaka på skatten - avdrag för räntor och körning. Alla andra år har jag fått pengarna i augusti, men icke nu. Jag mailade skatteförvaltningen för att fråga varför, men enda svaret var att min deklaration inte var färdig än, och att pengarna kommer i december.

Jag blev minst sagt förvånad. Läste på www.rsv.se , och trodde att det var v.33 alt v.36 som gällde för privatperson utan firma.

Någon som vet??? :confused:

(Hade behövt mina pengar bl.a. till en värmepump för att inte frysa ihjäl i vinter...)
 
Ofast är det väl dom som räknas som egen förtagare som får i december... :confused: Har tex 2 olika kompisar som bor på gård o båda dom får då...
 
Jag mailade över frågan till lokala skattekontoret. Och svaret var ju som väntat helt uttömmande:

"Hej!

Din deklaration är inte klar ännu, beslut kommer först i december."

:crazy:
 
Jag har inte heller fått mina, men jag har gård. Förra året lämnade jag in en ansökan om tidigare utbetalning och då fick jag pengarna i oktober. Jag ska göra så i år igen. Jag behöver mina pengar NU!!!!
 
Men det verkar som att de inte betalar ut tidigare nu när alla ska ha förenklad deklaration.?.
 
Du råkar inte bo på en jordbruksfastighet??? Det var det enda dom sa till min arbetskamrat... Hon har i många år bott där hon bor och ändå fått men detta året hade hon även fått en till av sin pappa...
Hon går också och längtar... Man planerar ju för dom pengarna också...
 
Hmmm - halva fastigheten taxeras som jordbruk. Men vi driver ingen rörelse (använder alltså inte jordbruksdelen till något). :confused: Det enda som är bra med att halva är taxerad som jordbruk (för oss) är att fastighetsskatten därmed är lägre.
 
Då är det nog därfö du får i december. För det är lika med mina kompisar på gård som sagt. Har du fått tidigare förr om åren eller...?
 
Ja, det har jag. Har bara bott på gården i 1 1/2 år, så det är första deklarationen för den.
 
Man kan räkna ut det m.h.a. rsv:s hemsida, bl.a. I mitt fall är det enkelt: jag är vanlig löntagare som betalat skatt enligt tabell. Sedan har jag rätt att dra av körningar till och från arbetet + räntor på huslånet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp