Varför finns inte meetinglicens för häst?

cewe

Trådstartare
Tänkte ställa frågan även till förbundet men tänkte även kolla om fler än jag skulle tycka det var en bra idé med möjligheten teckna meetinglicens även för häst/ponny

Fick den tanken i helgen när jag fick lite huxflux fixa licens till både dotter och häst så de kunde fylla ut stallets dressyrlag
Förhoppningen är att det ev kanske möjligtvis ska kunna starta en tävling till i år (här tar vi absolut inget för givet) men om det inte blir så har vi alltså fått betala en årslicens á 330kr för att hästen ska starta EN klass iår. Känns kanske sjukt faktiskt.

Systemet med meetinglicens finns ju redan för ryttare så det kan inte vara så himla svårt rent tekniskt fixa det?
 
Kanske för att man förr inte ens kunde köpa årslicens för häst utan bara livstid?
Årslicenserna är ju väldigt billiga i jämförelse. Förr behövde man väl dock inte hästlicens i alla klasser, eller hur var det?
 
Kanske för att man förr inte ens kunde köpa årslicens för häst utan bara livstid?
Årslicenserna är ju väldigt billiga i jämförelse. Förr behövde man väl dock inte hästlicens i alla klasser, eller hur var det?
Nej, det var först på regional nivå man behövde licens på den tiden det var livstidslicenser - lokal nivå räckte med en billig ryttarlicens. Under några år fick det inte vara Lätt A på lokal tävling, men det fanns ett fälttävlansprogram på Lätt A-nivå som var tillåtet. Helt plötsligt blev det väldigt vanligt på lokala tävlingar :D
 
Nej, det var först på regional nivå man behövde licens på den tiden det var livstidslicenser - lokal nivå räckte med en billig ryttarlicens. Under några år fick det inte vara Lätt A på lokal tävling, men det fanns ett fälttävlansprogram på Lätt A-nivå som var tillåtet. Helt plötsligt blev det väldigt vanligt på lokala tävlingar :D
Just det! Hade för mig att det var så :)
 
Kanske för att man förr inte ens kunde köpa årslicens för häst utan bara livstid?
Årslicenserna är ju väldigt billiga i jämförelse. Förr behövde man väl dock inte hästlicens i alla klasser, eller hur var det?
Nej innan de införde nya hästlicenserna behövdes inte licens på det som tidigare hette Lokaltävling.
Så mycket billigare är det ju inte om du nu ska starta bara en tävling, då är ryttarlicensen 175 kr
Så dottern start i helgen kostade 330+175+350=855 kr totalt
 
Nej innan de införde nya hästlicenserna behövdes inte licens på det som tidigare hette Lokaltävling.
Så mycket billigare är det ju inte om du nu ska starta bara en tävling, då är ryttarlicensen 175 kr
Så dottern start i helgen kostade 330+175+350=855 kr totalt
Tänkte mer att saker förändras lite långsamt. Förbundet kanske tycker att de är superflexibla nu när man kan köpa årslicenser istället för livstid ;)
 
Tänkte mer att saker förändras lite långsamt. Förbundet kanske tycker att de är superflexibla nu när man kan köpa årslicenser istället för livstid ;)
Fast livstidslicenserna var ju superbra, och nu kan man inte välja det utan måste lösa varje år. Jag löste licens till en ettåring precis innan livstidslicenserna togs bort. Sålde honom som femåring - nya ägaren blev superglad när jag sa att han hade livstidslicens!
 
Fast livstidslicenserna var ju superbra, och nu kan man inte välja det utan måste lösa varje år. Jag löste licens till en ettåring precis innan livstidslicenserna togs bort. Sålde honom som femåring - nya ägaren blev superglad när jag sa att han hade livstidslicens!
Det hette ju att det var för att det skvalpade runt så mycket avlidna hästar i systemet som livstidslicensen togs bort (personligen tror jag det var av ekonomiska skäl också)
Men visst är det nice när man ska anmäla någon av de äldre ridskolehästarna och de har livstidlicens :rofl:
Men kollar man på de lite mindre tävlingarna i närområdet är det kanska trögt med anmälningar. Man skulle ju tycka det finns ett uppdämt behov tävla men nä. Däremot går P&J och P&R oerhört bra och de större tävlingarna där ofta de som fixade ett Y i TDB kunde starta redan i våras.
 
Det hette ju att det var för att det skvalpade runt så mycket avlidna hästar i systemet som livstidslicensen togs bort (personligen tror jag det var av ekonomiska skäl också)
Men visst är det nice när man ska anmäla någon av de äldre ridskolehästarna och de har livstidlicens :rofl:
Men kollar man på de lite mindre tävlingarna i närområdet är det kanska trögt med anmälningar. Man skulle ju tycka det finns ett uppdämt behov tävla men nä. Däremot går P&J och P&R oerhört bra och de större tävlingarna där ofta de som fixade ett Y i TDB kunde starta redan i våras.
Ja, tyvärr tror jag att tröskeln för att starta riktig tävling har blivit lite för hög. Det är lite för dyrt och lite för allvarligt att starta första tävlingen - både någonsin och för säsongen. Och jag tror många (iaf jag) har kommit bort lite från tävlandet efter så lång tid utan tävlingar, jag tänker inte ens på möjligheten att tävla längre :D
 
Det är nog så för många som tävlar lite mer på "hobby"nivå just nu.
Var inne i TDB och kollade och fyra 1* hopptävlingar som skulle varit här i närtid har ställts in. Kan bara anta pga få starter?
 
Det är nog så för många som tävlar lite mer på "hobby"nivå just nu.
Var inne i TDB och kollade och fyra 1* hopptävlingar som skulle varit här i närtid har ställts in. Kan bara anta pga få starter?

Många rider pay and jump istället. De som vill tävla även på lägre nivå rider ju fler än en tävling så då blir det inte så dyrt med 300 spänn för hästlicensen.
Det finns riktigt bra pay and jump och öppna banor på stora fina lyxiga banor så finns ingen som helst anledning att rida riktiga tävlingar egentligen om man bara vill komma ut och hoppa. Jag tycker hoppklasserna blivit sjukt dyra och en avd b start på 1m här på ett vettigt ställe kostar 250 spänn. Lika mkt som på en öppen bana där du kan hoppa tills du är nöjd.
 
Många rider pay and jump istället. De som vill tävla även på lägre nivå rider ju fler än en tävling så då blir det inte så dyrt med 300 spänn för hästlicensen.
Det finns riktigt bra pay and jump och öppna banor på stora fina lyxiga banor så finns ingen som helst anledning att rida riktiga tävlingar egentligen om man bara vill komma ut och hoppa. Jag tycker hoppklasserna blivit sjukt dyra och en avd b start på 1m här på ett vettigt ställe kostar 250 spänn. Lika mkt som på en öppen bana där du kan hoppa tills du är nöjd.
Ja och att startavgifterna är dyra kan vi tacka förbundet för med alla avgifter och administrativa kostnader som bara ökar och ökar. Sällan man går mer än några tusenlappar plus på en 1* tävling om man inte har möjlighet arrangera mastondonttävlingar 🤷‍♀️
 
Hade också önskat meetinglicens för häst.

Vi arrangerade tävling på klubben härom veckan (1* och 2*) och märkte av det här med få antal starter precis som många andra tävlingar. Fick ställa in ena dagen.
Hörde flera som avstod från att vara med då de inte ville köpa full hästlicens nu bara för en start, kanske max en start till under hösten, utan de lät hellre bli att starta och vänta tills nästa år med att lösa licens igen..
 
Många rider pay and jump istället. De som vill tävla även på lägre nivå rider ju fler än en tävling så då blir det inte så dyrt med 300 spänn för hästlicensen.
Det finns riktigt bra pay and jump och öppna banor på stora fina lyxiga banor så finns ingen som helst anledning att rida riktiga tävlingar egentligen om man bara vill komma ut och hoppa. Jag tycker hoppklasserna blivit sjukt dyra och en avd b start på 1m här på ett vettigt ställe kostar 250 spänn. Lika mkt som på en öppen bana där du kan hoppa tills du är nöjd.
Nej, alla som rider på lägre nivå rider inte många tävlingar. Särskilt inte nu när det inte varit igång med tävlingar under våren, och efter det knappt funnits några att anmäla sig till.
Många tävlingar på lägre nivå har dessutom blivit inställda pga få starter - då har man betalat licens för något som inte finns. Förstår de som avstår från att lösa nu i slutskedet på året. Arrangörerna för lägre nivå kommer då i kläm.

Starterna är dyra av en anledning. Sätter vi (arrangörerna) lägre startavgift så går vi helt enkelt back ekonomiskt. De avgifter som förbundet, tdb, diverse betalningslösningar osv tar ut är inte att leka med. Det blir knappt något kvar. Och då är ju inte själva arbetet man lägger ned inräknat.

Från och med i år har dessutom möjligheten att halvera premier vid få antal starter försvunnit. Dvs du går back om det blir få antal starter. Det leder till att man inte vågar sätta allt för höga premier - och det lockar ju då inte heller direkt fler startande.
 
, alla som rider på lägre nivå rider inte många tävlingar. Särskilt inte nu när det inte varit igång med tävlingar under våren, och efter det knappt funnits några att anmäla sig till.
Många tävlingar på lägre nivå har dessutom blivit inställda pga få starter - då har man betalat licens för något som inte finns. Förstår de som avstår från att lösa nu i slutskedet på året. Arrangörerna för lägre nivå kommer då i kläm.

Alltså jag pratar om de på lägre nivå som vill tävla, som gillar att tävla. De som bara vill hoppa rider istället pay and jump för det blir mkt billigare. Särskilt i takt med att startavgiften blir dyrare. Jag vet inte var du bor men här får de klubbar ställa in som har sämre faciliteter och de som har gräs. Pandemin har bidragit till det på det sättet att många nöjer sig med pay and jump och att man hellre hoppar det på ett bra ställe än tävlar på ett halvkasst och får betala licenser osv.
 
Jag har också frågat mig varför det inte finns meetinglicens för häst. Jag har en fyraåring och för oss blir det med lite tur 2 starter i år. Det är klart att jag HADE kunnat pressa oss runt i LB från 1 april men det känns inte riktigt bra. Jag tror att det är ganska många som struntar i att tävla enstaka tävlingar på hösten för att det blir så segt att betala full licens för en eller två starter.
 
Förbundet måste ju snart inse att de också tappar intäkter när fler och fler på 1* nivå (och i stor mån även 2*) väljer bort tävlandet till förmån för P&J och P&R pga kostnaderna är för höga.
Tyvärr blir väl följden att man återigen försöker stoppa den typen av "tävlingar" istället för att ta tag i problemet 🤷‍♀️
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 295
Senast: Amha
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp