Varför finns inte prisuppgifter för standardbesök hos veterinär?

Bulldoozer

Trådstartare
Jag blir faktiskt väldigt irriterad då jag googlat runt ett tag och varit inne på olika kliniker och veterinärers hemsidor och kan konstatera att det verkar liksom inte finnas prisuppgifter tillgängliga överhuvudtaget hos de flesta (nån enstaka har pris på vaccination typ). Alltså en vaccination är ju en vaccination, ögonlysning likaså och veterinärbesiktning. Det finns väl få saker som är lika hopplöst att prisjämföra som just veterinärbesök?
Vet när jag bokade in Nessies ögonlysning så ringde jag runt och kollade typ två ställen men sen pallade jag inte mer utan bokade det sista stället, det skiljde ändå nån hundring. Det känns som om det är onödigt svårt att kolla upp prisuppgifter även på besök som är liksom mer rutinmässiga, akuta besök kan jag köpa att det svårt att veta vad de går loss på i förhand. Jag är sjukt irriterad över att jag ska behöva ringa runt och sitta i telefonkö för att få prisuppgifter :banghead:.
 
Min klinik har en väldigt detaljerad prislista online. Nog för att jag läser den aldrig för det finns inte en chans jag går någon annan stans. Men tycker det är bra den finns! På den finns allt från vaccinationer till rehab och avlivning. Tycker det är märkligt att inte fler har det!
 
Knäppt! Det djursjukhus vi går till (ett av dem stora) har priser på deras hemsida för: vaccinationer, Id-märkning, kastrering för hund, katt och kanin (uppdelat på kön samt vikt), röntgen, ögonlysning, samt vissa övriga priser såsom tandstensborttagning (dock ett "från pris", vilket jag förstår), pass, fosterdiagnostik etc.. Sen anges även veterinärsavgiften, vilken jag antar är en grundavgift, samt akutavgift för vardagar och helger uppdelat på dagtid, kväll och natt. Tycker detta är riktigt bra.
 
Vi har prislista på vår hemsida på allt som radas upp här i tråden och mer.
Man kan också gå in på veterinärkedjans sida, välja åtgärd och få upp alla kliniker som utför den åtgärden och få ett pris med några få klick. Så det blir lätt att jämföra till exempel pris för kastrering. Med tanke på att det går att boka online också blir det liksom oundvikligt att inte ha prislistor.
Tycker att det är dålig service att inte ha standardpriser på hemsidan.
 
Kollat lite jag med och den kedjan (Evidensia) som fått klart mest kritik för sin prissättning är också den med bäst redovisning på nätet.
 
En liten parentes, alla djurägare förstår inte att om de går till veterinären för att vaccinera hunden och sen dessutom vill att vet. ska kolla den där öroninflammationen som aldrig läker OCH dessutom tagit med den halta kaninen.. De fattar inte att det inte blir bara vaccinationspriset då:cool:
Självklart för de flesta, men långt ifrån alla.
 
En bekant kastrerade sin hund på en klinik tillhörande en av de stora kedjorna förra veckan. Enligt hemsidan ett paketpris för kastrering av hund av det könet och vikten. Döm hens förvåning när räkningen var på 2000:- mer, något på 8000:- isf utlovade 6000:-.Tillägg operationsmaterial och narkos.
Operationsmaterial ska väl för tusan ingå i något som heter paketpris? Eller går det att välja bort? Likaså narkosen, det var ju redan prisskillnad beroende på hundstorlek osv :confused:
Kort sagt, även om prislista finns så kan den tydligen vara väldigt flexibel.
Nej, inga komplikationer eller liknande hade tillstött som kan ha höjt priset.
 
@Voff jag hade nog fått spel i det läget.. Lurendrejeri är vad det är!

Det borde ju upplysas att vissa saker tillkommer. Att diffa på hela 2000:- är ändå en rätt stor summa om man förväntar sig att det ska kosta 6000:-. Alla har kanske inte 2000:- extra att slanta upp där och då.
Viktklassen var 10-30 kg och tiken väger 25 kg, så väl inom viktramen som angavs i prislistan.

Jag kastrerade Skägget på samma ställe och enligt prislistan skulle det kosta 3150:- men jag betalade 5600:-, för 1,5 år sen. :meh:
 
Vi hade tandstensborttagning igår. Utlovat pris var ca 2000. Priset blev nästan 6000. De hade plockat ut en kindtand (stor hund vilket ger högre pris). Verkligen svindyrt.

Det där är också så konstigt att de aldrig frågar om sånt. Det har ju funnits trådar på buke om det också, så det verkar ju hända i flera länder att de helt enkelt gör en hel massa ingrepp utan att fråga. I vårt fall helt okej eftersom vi har pengar och tanden skulle ju bort ändå om den var dålig.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vi hade tandstensborttagning igår. Utlovat pris var ca 2000. Priset blev nästan 6000. De hade plockat ut en kindtand (stor hund vilket ger högre pris). Verkligen svindyrt.

Det där är också så konstigt att de aldrig frågar om sånt. Det har ju funnits trådar på buke om det också, så det verkar ju hända i flera länder att de helt enkelt gör en hel massa ingrepp utan att fråga. I vårt fall helt okej eftersom vi har pengar och tanden skulle ju bort ändå om den var dålig.

Jag var in med Skägget för tandborttagning för tre veckor sen, samma klinik som jag nämde ovan. Då gav de ett cirkapris på 2600:- plus 500 för varje tand. Jag viste att en skulle ut och att två var högst troliga.
Jag fick skriva på ett medgivande att jag fått infon samt att jag gav tillåtelse att dra fler tänder om det var nödvändigt. Det stod även att de skulle ringa mig om ingreppet blev oväntat omfattande.

Det tycker jag är bra tillvägagångssätt :)

Det slutade med tre dragna tänder och en faktura på 3600:-
 
Tycker nog de flesta lägger ut standardpriser dvs pris på HD-röntgen, vaccination, ID-märkning, kastrering, pass och dylikt.

Däremot är det ju inte så många besök som har fasta priser. De flesta besökskostnaderna är ju väldigt beroende av vad veterinären bedömer behöver göras där och då.
 
Hos de flesta har jag hittat prislista på hemsidan. Självklart standardpriser då.
Vid hundens tandoperationer har jag blivit noga informerad om troligt prisspann. De är säkert noggrannare också när det är snordyra saker som försäkringen inte täcker...
 
Det är dax för röntgen av höfter och armbågar och jag tycker det är rätt svårt att hitta priser att jämföra. Har i alla fall hittat ett par och insett att tar man inte med SKKs avläsningsavgift blir det genast 440kr billigare.
 
Har också varit med på katt att de ska ringa vid tandvård om det är något extra som ska göras. De gjorde det inte, utan drog de extra tänderna ändå. Nu hade jag givetvis velat att de skulle göra det ändå, men har faktiskt inte gått tillbaka p.g.a. det. Tycker det är kass service!
2 av 3 kliniker jag använder mig av har priserna skrivit på hemsidan. Är ju inte kul om det sedan varierar.
En av klinikerna som vi använder till häst har ungefärliga priser utskrivna, där står vilka kostnader som kan bli högre, hur mycket lugnande o.s.v. som behövs. Det tycker jag är ett bra sätt för att förklara att grundkostnaden är denna, men den kan öka p.g.a. x och y.
Hade det stått det kostar xx och det sedan kostar yy, p.g.a. variabler de inte angett tidigare så hade jag tyckte de känns oseriösa.
 
Det är dax för röntgen av höfter och armbågar och jag tycker det är rätt svårt att hitta priser att jämföra. Har i alla fall hittat ett par och insett att tar man inte med SKKs avläsningsavgift blir det genast 440kr billigare.

Ja det kostar extra att skicka in plåtarna. Satt i veckan och kikade runt på just röntgen av HD/ED. Vi röntgar sen åratal tillbaka på en och samma klinik, helt enkelt för de är grymt skickliga på att ta bra plåtar. Men blev nyfiken på om det var stor prisskillnad då kliniken är mycket populär på just röntgen.

Fann att den låg ca 600:- under de stora kendjorna så nått byte av klinik blir det inte tal om :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
24 727
Senast: Enya
·
Hundhälsa Upptäckte 10/1 en gråaktig fläck i ögat, ringde veterinär och fick tid direkt. Hornhinneskada och inflammation/infektion i ögat, alltså...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 478
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Var hos veterinären igår med min gamla dvärgpudeltik, och jag måste säga att jag gick därifrån flera tusen fattigare och med en dålig...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 042
Senast: Karon
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 648
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp