Varför försöka efterlikna traditionella kötträtter?

(Å andra sidan @sjoberga , är jag inte helt förtjust i pälsimitation, där man försöker efterlikna djurspäls.... Jag vet att det, ur djurskyddssynpunkt, är miljoner gånger bättre med fuskpäls än äkta, men..... Det känns obehagligt. Och jag förstår inte riktigt meningen med att försöka se ut som om man bär äkta päls. Ok, liknelsen haltar kanske, men ändå..... Å tredje sidan tror jag ju inte att du ser fuskfileér som "obehagliga", snarare irriterande?)
 
(Å andra sidan @sjoberga , är jag inte helt förtjust i pälsimitation, där man försöker efterlikna djurspäls.... Jag vet att det, ur djurskyddssynpunkt, är miljoner gånger bättre med fuskpäls än äkta, men..... Det känns obehagligt. Och jag förstår inte riktigt meningen med att försöka se ut som om man bär äkta päls. Ok, liknelsen haltar kanske, men ändå..... Å tredje sidan tror jag ju inte att du ser fuskfileér som "obehagliga", snarare irriterande?)
OT, men...
Fuskpäls är långt ifrån hållbar konsumtion o miljövänligt.
 
Men varför text på engelska på en svensk produkt som säljs i Sverige? Finns den någon annanstans? Är det coolare med engelska än svenska? Aaaahh jag får klåda av det. Men det är hatkärlek, älskar produkterna (ätit deras fraiche kall nu. Generöst kryddad med dijonsenap och dill. Funkar hur bra som helst. Den har en lite bitter bismak men jag är ganska okänslig för bittra smaker så det stör inte mig alls. Äntligen en kall sås som inte är superfet och som inte ger ballongmage!).
Oatlys produkter finns i typ 20 olika länder, så jag antar att det är för att förenkla och spara in på förpackningskostnader. Men visst anses det ha en viss coolhetsfaktor också, vilket jag tycker är lite fånigt.
 
Jag är också helt förundrad.

Särskilt när man också sedan kallar det vid marknadsföring och försäljning för "vegetarisk bacon". Säljer det bra om man marknadsför normen om att mat måste innehålla animalier, genom att efterlikna döda djurdelar? Vet ej.

Quorn formade till kycklingbröstfileer. Varför inte bara göra en fin vacker ny form av den som INTE påminner om ett slaktat djur?

För att man gillar att känna igen sig.
Man kan ju färga dem illvrål och göra små pigga romber, men det signalera inte mat.
 
Oatlys produkter finns i typ 20 olika länder, så jag antar att det är för att förenkla och spara in på förpackningskostnader. Men visst anses det ha en viss coolhetsfaktor också, vilket jag tycker är lite fånigt.
Jo, visst är det tramsigt Och lite genant. Men det fungerar! Och kan man bli av med nörd-stämpeln på vegetarisk mat så tycker jag det är ok :-)
 
För att man gillar att känna igen sig.
Man kan ju färga dem illvrål och göra små pigga romber, men det signalera inte mat.

Det är just vad jag vänder mig emot, att man måste göra replikor av döda djurdelar för nåt annat kan ju inte utgöra/signalera mat fattar väl alla.

Men man kan hoppas på att det försvinner med tiden.
 
Men att griljera en kålrot för att den ska likna en julskinka förstår jag inte alls. Vad har ni andra för synpunkter i ämnet?

Det tror jag är så enkelt som att den ska - likna en julskinka! "Man" är van vid att den står på bordet och signalerar jul eller julafton rentav, och de som inte vill ha skinka från blir glad för att det finns ett påhitt med kålrot (eller ännu godare: ugnsbakad rotselleri *tips*) som ser väldigt likt ut. Men är en grönsak.
 
Det är just vad jag vänder mig emot, att man måste göra replikor av döda djurdelar för nåt annat kan ju inte utgöra/signalera mat fattar väl alla.

Men man kan hoppas på att det försvinner med tiden.
Formen och konsistensen på veg mat är ju framtagen för att efterlikna det som man vanligtvis äter i norra europa, är nog inte jätte många som glatt går över ifrån potatis och köttbullar till linsgrytor 7 dagar i veckan.
Köttsubstituten är ju substitut för kött för de som inte har tillräckligt bra fantasi/är för kräsna för att hitta på helt nya vegetariska recept.

Jag har varit vegetarian i ett år nu, äter samma rätter som innan, byter bara ut köttet mot vegetariskt alternativ. Är för kräsen för att våga prova mat utanför vad jag är van vid.

Är ju samma som att bönpasta och liknande pastasubstitit kallas för pasta, ser ut som pasta, används som pasta men som verkligen inte är pasta (enligt mig ;) ).

Det är för att folk köper sånt som är bekant.
 
Jo, visst är det tramsigt Och lite genant. Men det fungerar! Och kan man bli av med nörd-stämpeln på vegetarisk mat så tycker jag det är ok :-)
Ja jag är som sagt ett stort fan, och framförallt tycker jag det är mycket bättre än hur de såg ut innan de omprofilerade sig 2014:

1544278270419.png


:D
 
Det är så himla obegripligt att icke-vegetarianer ställer någon sorts krav på vad vegetarianer bör vilja äta!

Och tydligen så välbefäst att diskussionen måste börja om från 0 hela tiden.

@sjoberga borde ju på ideologisk grund slå sig till ro med att vegfärs, vegkorv och vegfilé efterfrågas, och produktionen skapar arbetstillfällen och tillväxt. (Möjligen mindre än vad motsvarande mängd animalier hade gjort, vilket ju i så fall är ett aber.)
 
Det är så himla obegripligt att icke-vegetarianer ställer någon sorts krav på vad vegetarianer bör vilja äta!

Och tydligen så välbefäst att diskussionen måste börja om från 0 hela tiden.

@sjoberga borde ju på ideologisk grund slå sig till ro med att vegfärs, vegkorv och vegfilé efterfrågas, och produktionen skapar arbetstillfällen och tillväxt. (Möjligen mindre än vad motsvarande mängd animalier hade gjort, vilket ju i så fall är ett aber.)

Vilka krav? Och varför skulle quornfileer vara till för bara vegetarianer? Vilken knepig inställning till livsmedel.

Eftersom du vägrar att läsa mina inlägg har du missat att jag inte har den minsta fundering kring vare sig vegfärs eller vegkorv eller för den delen vegfileer som inte noga gjorts till replikor av slaktade djur, så kör du bara på i ditt spår. Trist. Vad min ideologiska grund har med trådämnet att göra lämnar mig väldigt frågande.
 
Senast ändrad:
Korv är väl ändå ingen anatomisk replika av ett djur? Eller hamburgare? Eller färs? Eller bollar?

Filéer av kyckling har en mycket karaktäristisk form , som resultat av en kycklings anatomi, när man skär ut filen längs bröstbenet, varför göra så stor möda att efterlikna djurets anatomi? När det inte ens är mest rationellt ur tillagningssynpunkt?
Tycker du att en quornfilé ser ut som en kycklingfilé?
 
Jag funderar på vilken köttätare som skulle äta den där julskinkan om man inte tillsatte nitrit? Då skulle den vara grå och inte smaka om den gör. Men det är kanske bara vegetarianer/veganer som ska äta "naturlig" mat.
Sist jag kollade var inte nitrit tillsatt för smakens skull. Dels färgen, men det är ju egentligen bara en vanesak, men även för att försöka minska mängden Clostridium botulinum.
 
Bara det där med att kalla vegetariska ersättningsprodukter för filé är ju lite lustigt kan jag tycka.

"Filé är en styckningsdetalj för kött. Den är det långsmala, benfria stycke kött som ligger närmast under ryggraden på slaktdjur och vilt. "
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 502
Senast: Imna
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 316
Senast: help_me
·
D
Träning Alltså, jag har tänkt att börja med lite NH eller NH-liknande träning. Jag har läst en massa om det av olika tränare, och jag tycker det...
Svar
3
· Visningar
793
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp