Varför försöka efterlikna traditionella kötträtter?

Jag har full förståelse för att man försöker göra köttfria versioner av kötträtter. Även en vegetarian/vegan kan väl bli sugen på sås och potatis, utan att vilja äta kött, tänker jag. Och så kan jag tänka mig att det, som många beskriver i tråden, underlättar enormt i diverse sociala situationer.
 
Fast frågan gällde ju varför vegetarianer/veganer lagar mat som efterliknar kötträtter. Griljerad kålrot var ett exempel. Inte särskilt processat, med andra ord.
Jag uppfattade det som en mer generall önskan om synpunkter på frågeställningen att vilja eller inte vilja äta "köttaktigt".
Mitt svar gällde ersättningsprodukter. I mina ögon är griljerad kålrot inte en sådan, utan bara en tillagningsform av kålrot. (Personligen tycker jag det finns bättre sätt att äta kålrot, men är inte så förtjust i det öht så har inget direkt att säga om just den saken.) Gällande dessa så är det väl mest så att jag är tämligen ointresserad av det själv, men inte har något emot att äta det om någon skulle bjuda.

Det var inte just om det är soja eller inte jag syftade på. Utan att det inte är hela bönan utan något som processats/utvunnits ur bönan (eller annan råvara) på för mig oklart sätt till en en substans som är oklart för mig vad det egentligen är och vad som förändrats från "originalbönan" som råvara.
 
Fast varför i hela friden behöver man äta "sojakorv" för att äta vegetariskt?
Det är ju gott med linser och bönor; man behöver inte låtsas att de är korv?

Jag är inte vegetarian men har inga problem med att då och då laga en veg-rätt och behöver då inget "kött-substitut" som efterliknar kött.
Varför behöver man pressa in kött i en tarm för att äta det? Varför skulle vegetarisk mat skilja sig från köttditon när det gäller hanteringen. Måste vegetariskt vara "renare" och mer oprocessat än köttätarnas? Det här är innehållet i hot dogs från scan INGREDIENSER: Svenskt gris- och nötkött (34%), vatten, potatismjöl, potatisfiber, lök, kryddor, salt, druvsocker, bindväv från gris, fett från gris, örtkryddor, kryddextrakt, blodprotein från gris och nöt, vegetabilisk buljong, antioxidationsmedel E326:E300, konserveringsmedel E261:E250, rökarom.

Det jag tycker är intressant är hur lite köttet i dessa produkter egentligen har med smaken att göra. Uppenbarligen är smakbärarna potatis, lök, rökningen, kryddor samt salt och peppar. På samma vis är det med färdiga köttbullar, de smakar också väldigt likt sina vegetariska diton även när jag gjort egna på mandel, ströbröd och ägg så har smaken varit förvillande lik.
 
Jag förstår inte heller varför vissa blir så provocerade.
Ibland känns det som att äter man vegetariskt så ska man göra allt från grunden och helst odla grönsakerna själv. Annars är man fejk och en dålig människa typ.
Jag är ointresserad av matlagning, lat och talanglös. Älskar att det finns enkla, snabba grejer som dessutom är goda.
Att det finns vegetariska alternativ som påminner om kött i smak, utseende och konsistens gör att jag äter ler vegetariskt. Hur kan detta vara fel/dåligt/konstigt?
Vad är det som får dig att tro att det upplevs som provocerande?
För egen del blir jag inte ett dugg provocerad, men jag fattar inte vitsen med att försöka efterlikna de råvaror man strävar efter att undvika.
Det blir en logisk vurpa.
 
Varför behöver man pressa in kött i en tarm för att äta det? Varför skulle vegetarisk mat skilja sig från köttditon när det gäller hanteringen. Måste vegetariskt vara "renare" och mer oprocessat än köttätarnas? Det här är innehållet i hot dogs från scan INGREDIENSER: Svenskt gris- och nötkött (34%), vatten, potatismjöl, potatisfiber, lök, kryddor, salt, druvsocker, bindväv från gris, fett från gris, örtkryddor, kryddextrakt, blodprotein från gris och nöt, vegetabilisk buljong, antioxidationsmedel E326:E300, konserveringsmedel E261:E250, rökarom.

Det jag tycker är intressant är hur lite köttet i dessa produkter egentligen har med smaken att göra. Uppenbarligen är smakbärarna potatis, lök, rökningen, kryddor samt salt och peppar. På samma vis är det med färdiga köttbullar, de smakar också väldigt likt sina vegetariska diton även när jag gjort egna på mandel, ströbröd och ägg så har smaken varit förvillande lik.

Självklart behöver vegetariskt inte vara mer "oprocessat" när man köper det jämfört med animaliska produkter.
Men att välja att behålla orden - exempelvis "vegetarisk köttfärs" blir ju ganska konstigt i mina ögon.
Visst är det kryddningen som gör mycket för smaken, men visst har kött en egen smak (om man exempelvis gör en ugnsstek, så är det ju köttet som smakar) precis som olika vegetabilier har det.
 
Vad är det som får dig att tro att det upplevs som provocerande?
För egen del blir jag inte ett dugg provocerad, men jag fattar inte vitsen med att försöka efterlikna de råvaror man strävar efter att undvika.
Det blir en logisk vurpa.

Folks reaktioner?
För att det är gott och känns bekant?
Vad är det som är så svårt att förstå med det?
Jag tycker tex chicken nuggets är riktigt gott men undviker kyckling pga djurhållningen. Därför köper jag nuggets från hälsans kök som smakar väldigt likt, nom nom!
 
Självklart behöver vegetariskt inte vara mer "oprocessat" när man köper det jämfört med animaliska produkter.
Men att välja att behålla orden - exempelvis "vegetarisk köttfärs" blir ju ganska konstigt i mina ögon.
Visst är det kryddningen som gör mycket för smaken, men visst har kött en egen smak (om man exempelvis gör en ugnsstek, så är det ju köttet som smakar) precis som olika vegetabilier har det.
Men vart hittar du det? Det jag köper heter oftast bara färs. Exempel https://www.mathem.se/varor/vegetarisk-fars
 
Vad är det som får dig att tro att det upplevs som provocerande?
För egen del blir jag inte ett dugg provocerad, men jag fattar inte vitsen med att försöka efterlikna de råvaror man strävar efter att undvika.
Det blir en logisk vurpa.
Det är du som gör den logiska vurpan. Tänk snäppet längre. Man undviker inte kött pga hur det ser ut utan vad det är. Jag vill också äta korv men inte djurkorv. Köttätarna har liksom inte monopol på att kalla sina rätter för dessa namn.
 
Jag gillar inte kött och köper sällan produkter som smakar som, eller ser ut som kött. Men ibland är det ju så himla smidigt. Som när man ska ut och grilla. På med några sojakorvar till mig och köttkorvar till de andra. Eller samma fast hamburgare. Samma tillbehör, inget strul. Jag behöver inte stå hemma och förbereda egna spett med grönsaker äta typ linssallad till. Och sen är smaken av ketchup, senap och rostad lök faktiskt något man kan sakna när man varit utan kött i 20 + år.
 
Självklart behöver vegetariskt inte vara mer "oprocessat" när man köper det jämfört med animaliska produkter.
Men att välja att behålla orden - exempelvis "vegetarisk köttfärs" blir ju ganska konstigt i mina ögon.
Visst är det kryddningen som gör mycket för smaken, men visst har kött en egen smak (om man exempelvis gör en ugnsstek, så är det ju köttet som smakar) precis som olika vegetabilier har det.
Vilken vegetarisk sort heter "köttfärs"? Är det ens tillåtet? De sorter jag kommer på på rak arm, heter bara färs.
 
Jag har full förståelse för att man försöker göra köttfria versioner av kötträtter. Även en vegetarian/vegan kan väl bli sugen på sås och potatis, utan att vilja äta kött, tänker jag. Och så kan jag tänka mig att det, som många beskriver i tråden, underlättar enormt i diverse sociala situationer.
Ja. Jag tänker att sådant är de riktigt goda skälen. En kan vilja bli vegetarian av djurskyddskäl eller miljö- och klimatskäl eller båda, utan att för den skull ha lust att ändra på hela sin syn på och sina vanor kring mat.

Det är obegripligt för mig att folk tycker sig behöva ha synpunkter på det.
 
Fast varför i hela friden behöver man äta "sojakorv" för att äta vegetariskt?
Det är ju gott med linser och bönor; man behöver inte låtsas att de är korv?

Jag är inte vegetarian men har inga problem med att då och då laga en veg-rätt och behöver då inget "kött-substitut" som efterliknar kött.
Fast att man som köttätare inte känner behov av vegkorv är väl inte så konstigt, vi kan ju äta köttkorv när vi vill ha korv.
 
Fast varför i hela friden behöver man äta "sojakorv" för att äta vegetariskt?
Det är ju gott med linser och bönor; man behöver inte låtsas att de är korv?

Jag är inte vegetarian men har inga problem med att då och då laga en veg-rätt och behöver då inget "kött-substitut" som efterliknar kött.

Men vad är det som är så svårt? Jag äter kött, vill jag äta vegetariskt så vill jag gärna att det blir gott, om jag då kan göra en rätt precis som vanligt och bara byta ut vanlig köttfärs mot vegetariskt så är det större chans att det blir gott. Eftersom jag inte är nån himla kock, jag är dessutom kräsen, tycker att linser och bönor är ungefär det värsta man kan äta i nästan alla former. Så antingen kan jag tänka att då skiter jag i att äta vegetariskt eller så väljer jag något som i mina öron låter godare.

Korv tycker jag är hemskt, skulle alltså inte välja varken vegetarisk eller vanlig korv. Men jag gillar kyckling, så om jag är sugen på kyckling ska jag INTE välja det som åtminstone påminner om kyckling utan jag ska välja bönor eftersom det är vegetariskt, trots att jag KAN välja nåt som liknar kyckling och också är vegetariskt?

Tankevurpa deluxe
 
Vad är det som får dig att tro att det upplevs som provocerande?
För egen del blir jag inte ett dugg provocerad, men jag fattar inte vitsen med att försöka efterlikna de råvaror man strävar efter att undvika.
Det blir en logisk vurpa.
Det beror på anledningen till att äta vegetarisk kost.

Är det för att man ogillar att äta kött när det gäller smak och konsistens är det en logisk vurpa men om man vill undvika att utsätta djur för lidande men gillar smak och konsistens på kött är det logiskt.

Den som är vegan/vegetarian för att det är nyttig är ute på hal is med många köttersättningsprodukter.

Den som är vegan/vegetarian för miljöns skull kanske får tänka över både importerade varor och köttersättningsprodukter då det finns fallgropar. Mat är inte automatiskt miljövänligt för att det inte innehåller kött eller miljöbelastande för att det innehåller kött.

Sen finns det de som är vegetarianer av andra skäl antar jag som har helt andra preferenser eller kanske inga alls. För att något ska vara en tankevurpa krävs det att det finns en tanke bakom och att denna tanken är en tankevurpa. Inte att du inte får ihop det. Kanske genom att bunka ihop alla och inte se att det finns olika avsikter/skäl.
 
Varför behöver man pressa in kött i en tarm för att äta det? Varför skulle vegetarisk mat skilja sig från köttditon när det gäller hanteringen. Måste vegetariskt vara "renare" och mer oprocessat än köttätarnas? Det här är innehållet i hot dogs från scan INGREDIENSER: Svenskt gris- och nötkött (34%), vatten, potatismjöl, potatisfiber, lök, kryddor, salt, druvsocker, bindväv från gris, fett från gris, örtkryddor, kryddextrakt, blodprotein från gris och nöt, vegetabilisk buljong, antioxidationsmedel E326:E300, konserveringsmedel E261:E250, rökarom.

Det jag tycker är intressant är hur lite köttet i dessa produkter egentligen har med smaken att göra. Uppenbarligen är smakbärarna potatis, lök, rökningen, kryddor samt salt och peppar. På samma vis är det med färdiga köttbullar, de smakar också väldigt likt sina vegetariska diton även när jag gjort egna på mandel, ströbröd och ägg så har smaken varit förvillande lik.
Alltså, om ens korv och köttbullar smakar likadant fast man tar bort köttet, då skulle jag säga att nåt har gått snett i första läget. Hotdogs innehåller lite kött, men de smakar ju därefter också. Det är verkligen inte så att det inte är enorm skillnad på en korv med 90% kötthalt, och en med 34%. Den förstnämnda är troligen god, den senare går knappt att få ner, om du frågar mig.
 
Varför är det inte lika provocerande med mjölksubstitut? Jag är själv en storkonsument av oatlys produkter. Framförallt iKaffe men också deras gräddprodukter och fraiche. Idag provade jag deras färskostsubstitut och blev mycket glatt överraskad. Kommer garanterat köpas igen! Men aldrig att jag har hört att någon skulle ha synpunkter på att man ska äta havren som gröt, och inte ha det i kaffet?
 
Varför är det inte lika provocerande med mjölksubstitut? Jag är själv en storkonsument av oatlys produkter. Framförallt iKaffe men också deras gräddprodukter och fraiche. Idag provade jag deras färskostsubstitut och blev mycket glatt överraskad. Kommer garanterat köpas igen! Men aldrig att jag har hört att någon skulle ha synpunkter på att man ska äta havren som gröt, och inte ha det i kaffet?
Jag har mött kommentarer om havremjölk som tyder på att det provocerar på liknande vis som köttsubstitut.
 
Jag äter köttsubstitut för att jag tycker det är enkelt sätt att laga mat och smakar gott. Jag slutade inte tycka om lasagne, köttbullar, potatismos och brunsås, spaghetti och köttfärssås eller spaghetti carbonara bara för att jag valde att sluta stödja köttindustrin liksom.
 
Jag har mött kommentarer om havremjölk som tyder på att det provocerar på liknande vis som köttsubstitut.

Där tycker jag att det konstiga är att kalla det "mjölk".
Kommer jag ihåg fel eller blev det något tjafs kring att det i stället ska heta havredryck och sojadryck nu för tiden?
 
Där tycker jag att det konstiga är att kalla det "mjölk".
Kommer jag ihåg fel eller blev det något tjafs kring att det i stället ska heta havredryck och sojadryck nu för tiden?
Det heter t o m mjölkdryck om det är tillsatser som enzymer. Så det står havredryck på paketet ja. Att man kallar det mjölk beror nog på att det ser ut som och används precis som animaliskt producerad mjölk.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 502
Senast: Imna
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 316
Senast: help_me
·
D
Träning Alltså, jag har tänkt att börja med lite NH eller NH-liknande träning. Jag har läst en massa om det av olika tränare, och jag tycker det...
Svar
3
· Visningar
793
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp