Varför försöka efterlikna traditionella kötträtter?

Jag förstår inte heller det där riktigt, har ätit en del vegetariskt både "riktiga" rätter och "hittepåkött". Det absolut godaste är rätter som är vegetariska från början, köttsubstitut smakar fel tycker jag. Som exempel åt jag en vegansk köttgryta där "köttet" bestod av rödbetor, jag tycker mycket om rödbetor men dessa var prossessade på något vis så konsistensen var helt fel. Antar att tanken var att det skulle påminna om kött, vilket det inte gjorde för mig.

Nu får jag väl hela veganligan på mig men vill man äta något som smakar kött tycker jag att det ska vara just kött, det behöver inte innebära att köttet kommer från ett plågat djur. Har man valt att vara vegetarian/vegan tycker jag att man ska stå sitt kall hela vägen och inte låtsas.
Du tillåter dig att utifrån en egen irrationell uppfattning tycka saker om vad andra bör äta. Och du tillåter dig att avgöra grunderna för andras veganism.

Jag tror inte att den vägen är framkomlig, hörru.
 
Nu får jag väl hela veganligan på mig men vill man äta något som smakar kött tycker jag att det ska vara just kött, det behöver inte innebära att köttet kommer från ett plågat djur. Har man valt att vara vegetarian/vegan tycker jag att man ska stå sitt kall hela vägen och inte låtsas.

Vadå man?
Vill du stå ditt kast som du kallar det så kör på men du har ingenting att göra med vad andra väljer.

Jag låtsas inte att jag äter kött, jag äter det jag tycker om och det som känns bra.
 
KöttBULLAR någon? En bulle är väl gjord på spannmål? Varför ska kött likna bröd?

(När folk väljer att äta mat som minskar klimatpåverkan och minskar lidandet bland djuren, varför kan man inte bara låta dem göra det i fred. Vad spelar det oss andra för roll vilken form eller kryddning de väljer på SIN mat?)
 
Jag förstår inte heller det där riktigt, har ätit en del vegetariskt både "riktiga" rätter och "hittepåkött". Det absolut godaste är rätter som är vegetariska från början, köttsubstitut smakar fel tycker jag. Som exempel åt jag en vegansk köttgryta där "köttet" bestod av rödbetor, jag tycker mycket om rödbetor men dessa var prossessade på något vis så konsistensen var helt fel. Antar att tanken var att det skulle påminna om kött, vilket det inte gjorde för mig.

Nu får jag väl hela veganligan på mig men vill man äta något som smakar kött tycker jag att det ska vara just kött, det behöver inte innebära att köttet kommer från ett plågat djur. Har man valt att vara vegetarian/vegan tycker jag att man ska stå sitt kall hela vägen och inte låtsas.

Att vara vegetarian/vegan är liksom inte ett straff man utdelat till sig själv. Det är ett val man gör av många olika anledningar.

Om man vill äta vegetariskt av miljöskäl tex känns det ju aningen vettigare att äta det man gillar än att bestämma sig för att eftersom man föredrar veg färs framför bönor så får man helt enkelt stå sitt kast och äta bönor eftersom det är dumt att låtsas.
 
Jag förstår inte heller det där riktigt, har ätit en del vegetariskt både "riktiga" rätter och "hittepåkött". Det absolut godaste är rätter som är vegetariska från början, köttsubstitut smakar fel tycker jag. Som exempel åt jag en vegansk köttgryta där "köttet" bestod av rödbetor, jag tycker mycket om rödbetor men dessa var prossessade på något vis så konsistensen var helt fel. Antar att tanken var att det skulle påminna om kött, vilket det inte gjorde för mig.

Nu får jag väl hela veganligan på mig men vill man äta något som smakar kött tycker jag att det ska vara just kött, det behöver inte innebära att köttet kommer från ett plågat djur. Har man valt att vara vegetarian/vegan tycker jag att man ska stå sitt kall hela vägen och inte låtsas.
Nu hör jag till de vegetarianerna som inte äter något som har struktur eller smak av kött men jag kan inte låta bli att undra, du tycker att de som väljer bort kött för djurens skull ska avstå köttsmaken hela vägen och "stå sitt kall" (vad nu det betyder?). Jag kan inte låta bli att undra om du som köttätare står för det och dödar djuret du ska äta själv? Betalar du vad det faktiskt kostar att föda upp djur som inte lider överhuvudtaget? Står du för ditt köttätande och avlivar djuret som behöver dö i förtid och inte har lidit innan hen blir din mat, slaktar och styckar du ditt kött själv?

Diskussionen vegetarian-köttätare är så vansinnigt löjlig. Inbitna köttätare som bara ser sitt behov av kött anser sig ha rätt att klanka ner på de som avstår för att djur ska slippa plågas och dö i förtid.
Var istället glad att andra väljer bort kött så att du och andra som vill ha kött kan fortsätta äta det utan att miljöpåverkan blir så extrem som den hade blivit om alla hade valt att äta kött.
 
Vad smakar det? Är det köttsubstitut eller vegetarisk mat? Dvs. smakar det typ kött eller något annat?
Jag minns inte hur kött smakar. Jag har ätit Peases grytbitar och de smakar inte så mycket utan kryddning mm och jag har haft dem i grytor. Jag gillar deras konsistens och hur väl de fungerar till att ta upp smaker och erbjuda tuggmotstånd.
 
Ser inget fel i att äta veg köttsubstitut om man gillar smaken/texturen av kött men inte av något själ vill äta animaliskt kött.
Sen kan det vara bra att läsa på om LCA för olika kött/köttsubstitut om man väljer bort kött av miljöskäl. Allt som är veg är inte bra och allt som är animaliskt är inte dåligt.

Har varit vegan/vegetarian men äter och producerar nu kött själv.
 
Ser inget fel i att äta veg köttsubstitut om man gillar smaken/texturen av kött

Jag har då hittills inte ätit något vegetariskt alternativ som är ens i närheten av kött i fråga om smak/textur. Inget fel i det och heller inget konstigt med att det är så, men för mig håller alltså inte det argumentet riktigt.
 
Jag minns inte hur kött smakar. Jag har ätit Peases grytbitar och de smakar inte så mycket utan kryddning mm och jag har haft dem i grytor. Jag gillar deras konsistens och hur väl de fungerar till att ta upp smaker och erbjuda tuggmotstånd.
Nej jag minns inte det heller men får jag köttsubstitut (sådant som ickevegetarianer anser smakar/är i konsistensen som kött) i munnen så kräks jag. Om det är kroppens minne som finns kvar eller om det är att jag bara inte klarar det hela vet jag inte. Jag slutade äta kött för att jag tyckte att både smak och konsistens är vidrig.

Om vi jämför med tofu? Är det liknande? Det är något jag med nöd och näppe kan äta i grytor i liten mängd för det blir för likt köttkonsistensen.
 
Jag har då hittills inte ätit något vegetariskt alternativ som är ens i närheten av kött i fråga om smak/textur. Inget fel i det och heller inget konstigt med att det är så, men för mig håller alltså inte det argumentet riktigt.
Det enda jag hittat är Beyondmeat, de gör en burgare som är kusligt lik kött.
Annars håller jag med om att just konsistensen hos kött är näst intill omöjlig att "ersätta". Men att man (jag) ganska snabbt vande mig vid mat med aningen annan konsistens, och idag är det absolut inget jag saknar.

Å andra sidan var jag aldrig särskilt bra på att tillaga kött (annat än rätter gjorda av köttfärs, dem var jag rätt mästerlig på ;-) ) så det är kanske därför jag inte saknar dem...?
 
Nej jag minns inte det heller men får jag köttsubstitut (sådant som ickevegetarianer anser smakar/är i konsistensen som kött) i munnen så kräks jag. Om det är kroppens minne som finns kvar eller om det är att jag bara inte klarar det hela vet jag inte. Jag slutade äta kött för att jag tyckte att både smak och konsistens är vidrig.

Om vi jämför med tofu? Är det liknande? Det är något jag med nöd och näppe kan äta i grytor i liten mängd för det blir för likt köttkonsistensen.
Tofu är ju inte EN produkt. Det går inte att jämföra japansk "silken tofu" med den thailändska friterade eller den kinesiska fermenterade. Häromdagen åt jag rökt tofu, det smakade ganska likt rökt ost tyckte jag. Men du kanske tänker på den vanliga (typ kung markatta), lite gråaktiga som ibland kallas för "firm tofu"?
 
Jag har då hittills inte ätit något vegetariskt alternativ som är ens i närheten av kött i fråga om smak/textur. Inget fel i det och heller inget konstigt med att det är så, men för mig håller alltså inte det argumentet riktigt.
Det ska tydligen finnas någon quornvariant som är riktig likt kycklingbröst i både smak och konsistens. Jag gillade inte kyckling när jag åt kött heller så jag har inte brytt mig om att utforska närmare, men min partner som är köttälskare av stora mått säger att man inte märker någon skillnad i t ex en kryddig gryta.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 504
Senast: Imna
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 317
Senast: help_me
·
D
Träning Alltså, jag har tänkt att börja med lite NH eller NH-liknande träning. Jag har läst en massa om det av olika tränare, och jag tycker det...
Svar
3
· Visningar
793
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp