Varför ha häst inackorderad med stallschema?

muppia

Trådstartare
Konstig rubrik men jag har sett att det är väldigt vanligt att folk hyr in sin häst hos nån annan och vet om att det existerar viss schema, t.ex schemalagda helger för att stallägaren ska få lite avlastning och inte vara så bunden hemma och trots allt så vågar de t.ex inte ta pass som ut/insläpp.

Jag har som sagt sett denna fenomen lite överallt och tänker nu ta stallet där min häst står som exempel eftersom nu är jag själv hästägare (förr var jag medryttare och var därmed inte "drabbad" och foderhästen stod fullinackorderad eller i kollektivstall vilket funkade utmärkt).
Som det ser ut nu har vi totalt 3 pass per helg. (Man gör detta bägge helgdagarna)
*Pass 1: Morgon och lunchfodring.
*Pass 2: Ut- och insläpp (denna tar då även kvällsfodringen om stallägaren själv inte kan ta det)
*Pass 3: Städ av sadelkammare/ladan

Det innebär att man får åka fram och tillbaka och får aldrig ha stallet överstökat och dessa helgerna blir man låsta. Sen för att inte tala om bensinpengar som idag blivit ännu dyrare för mig eftersom jag nu är arbetslös.
Jag hade föreslagit för stallägaren att slå ihop morgonfodring och utsläpp, lunchfodring med sadelkammarstädning. På vardagar tänkte jag även på detta med morgon/utsläpp för det spar tid för henne men fått till svaret att det inte funkar. Varför hon inte var villig till det tror jag beror på att vissa hästägare vill att deras hästar ska äta grovfodret inne istället för ute (som jag tycker de kan göra, ju mer hagtid desto bättre.)
En stallkamrat förklarade för mig varför det inte funkade på helgerna och varför passen såg ut som de gjorde det var för att vissa inte vågar ta ut/in hästar, de är rädda för andras hästar.

Min spontana reaktion blev såklart :eek:. Dessutom innebär det ju att dessa som inte vågar ta ut/in hästar slipper göra det jobbigare jobbet, det är ju jobbigt att ta ut och in hästar men det är lätt att bara ge mat som alla gör iordning innan, dvs höpåse + hinkar.

Jag undrar varför man ens stallar upp sin häst i ett stall där man vet att det förekommer visst schema och man själv inte vågar ta annan häst än sin egna?
Alla hästar i vårt stall är väldigt snälla och lätta att ta ut/in. Min sambo som börjat lära sig hästar hjälper mig med detta för han tycker det är roligt att följa med mig trots han förlorar sina sovmorgnar kan ta ut/in ALLA hästar utan problem, även den som kan vara lite besvärlig (mest dra iväg lite med en, dock aldrig med mig) men det har aldrig varit problem.

Jag hjälper ibland stallägaren att fodra bara för att jag ska kunna släppa ut hästarna tidigare, ger dem kraftfoder inne och grovfodret ute så spar jag tid och hästarna är ute längre tid.

Kanske finns det någon bukefalist som själv är rädd för andras hästar men som ändå står med sin egna inackorderad där visst schema finns och har fått "dispens" och därmed slipper hantera andras hästar mer än att mata dem som kan förklara varför?

Vad är era åsikter kring detta?


Tilläggas bör (jag vet inte om nån i stallet vet vem jag är här på buke) att jag inte riktar detta personligt mot någon. Som sagt, tycker att det är ett vanligt fenomen det här. Och jag vill förstå varför man stallar upp sin häst där man inte själv kan hjälpa till fullt ut som alla andra.
Och i vårt stall är det en salig blandning av hästmänniskor; dressyrnördar, hoppryttare, ponnyryttare, westernryttare och skogsmullar. Och stämningen i stallet är väldigt bra, jag trivs där, aldrig trivts så bra som jag gör där. Alla kommer överens bra tycker jag, trots att stallet är hyfsat stort så sker det mig veterligen inte skitsnack. Och jag har varit ganska så utsatt för det förr i tiden så för mig är det en trygghet att ha min häst där och veta att man inte är ett jävla pucko i andras ögon.
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Kom på att tråden möjligtvis kunde ligga under Hästmänniska... Jag har ingen aning, överlåter det till moderatorn :laugh:
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Det kan jag också undra..

Alltså, jag kan förstå om man är "rädd" för andras hästar, det är jag och därför skulle jag aldrig stalla in oss i ett stall där jag måste hantera andras "stora bruna".

Har aldrig hört dock att passen delas upp som i ditt fall, i de stall jag känner till så är det självklart att morgon fodringen sker i samband med utsläpp, och det måste ju då betyda att alla ibland måste hantera de andras hästar..
Så, min tanke är att det inte kan vara särskilt vanligt?
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Detta är första gången jag ser att morgonfodring + utsläpp har delade pass, alla andra stall har det löst sig så t.ex den rädde har fått fodra lunch och kvällsfodra och därmed fått åka ut 2 ggr samma dag så alla andra som tar morgon + ut och insläpp med fodring slipper åka ut fler ggr eftersom vi gör mer jobb.

Men detta stall vet jag inte hur de resonerar och jag vill inte gå in och ändra på för mycket då jag inte vill skapa osämja och jag har inte stått där så länge. Tror att de haft det så sen de byggt stallet och då är det svårt att ändra på rutinerna. Sen att vi är sån blandning tror jag bidrar till att vissa vill ha sina hästar ute endast när det är ljust, dvs ca 9-15 på vintertid medan jag vill ha ute min häst 7-17 och anser att hästarna ser även om det är mörkt ute. Men man kan ju inte alltid få som man vill så då får jag snällt acceptera och hoppas på att våren kommer snart så min häst kan vara ute längre tid.
Det är nog ungefär 50-50 när det gäller hagtiderna.
Så därför fodras hästarna kl 7 på morgonen, senast. Sen får de stå och äta upp grovfoder i ca 1-2 timmar (jag tror inte det tar så lång tid, alla får ca 2 kg på morgonen...) så för att man ska slippa vänta behöver man inte släppa ut utan man kan ge mat och åka hem. Så får nån annan ta utsläppet.

Jag längtar tills jag har eget stall ;)
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Delvis knapplån
Stall rutiner öht tycker jag är intressant, bara med senaste hästen har jag stått i 4 olika stall, samtliga helt eller delvis kollektiva.

Det finns det stallet där man var tvungen att hantera ägarens hästar på ett speciellt sätt, dvs gå med henne en vecka (!) för att kunna visa upp att man ledde hennes hästar på rätt sätt till hagen, och även skötte stallet "rätt", (5 hästar, där 2 var ägarens, allt i stallet skulle skötas minituöst på hennes sätt, har inget alls emot ordning oreda MEn dte är var sjukligt till och med hinkarna skulle stå på ett speciellt sätt i en speciell vinkel, bensnörena fick inte vara tvinnade o skulle sättas fast på hennes sätt, ledandet bestod i att hästarna själva skulle "leda" och att man hela tiden höll sig undan o lät dem välja o slängde åt dem hö på vägen uti hagen för att de skulle hålla sig lugna, hon kallade det horsemanship... - tvärt emot mitt eget ledarskap...)

Ett annat stall med ca 15 hästar var vi såklart många olika och delade på helgerna, vilket resulterade i att vissa helger kom inte hästarna ut, för att den som var ansvarig inte tyckte det behövdes, eller så lyckades någon tappa ett par hästar, som fick panik och skadade sig, andra skadade sig själva då de inte kunde hålla hästar och rycktes omkull etc Det här var trots allt ett tävlingsstall med hästar i full kondition o visserligen på tåna, men väluppfostrade.
I vissa fall kanske det är bättre att inte ta ut andras hästar om man är osäker, men som TS skriver ska man kanske stå i ett fullservice stall då.
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Ja, det här med stallrutiner är minst sagt intressanta!

Ännu mer intressant är det när det tycks finnas folk som stallar sin häst där man själv inte vågar ta andras hästar.
Jag står i ett jättefint stall, ridhus, massa uteridningsmöjligheter (men det är knappt nån förutom mig o någon till som rider ut en massa... tror det är ridhuset som lockar) och bra hagar. Kanske är det därför folk trots sin osäkerhet stallar upp hästen och flörtat till sig att slippa pass och därav får man åka dit ett par ggr om dagen? Jag skrev tråden i hopp om att kunna förstå dessa annorlunda resonemang hos vissa hästägare.

Sen hade det kunnat lösas på annat vis här i vårt stall men som sagt, jag är för färsk för att våga påverka något ännu känner jag.

I det kollektiva stallet jag stod i med foderhästen fanns det en häst som kunde resa sig när man ledde honom ut/in men alla var överens och det var aldrig några problem.
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Nu var det ju inte det du frågade men blev lite smått fascinerad över upplägget måste jag säga, inte sett något liknande.

Om nu en del inte vill att deras hästar äter ut går det inte att fodra inne, sen går man och tar städpasset under tiden som de äter, sen släpper man ut. Sen antingen om man grejar i ordning sin egen häst, rider etc och ger lunch innan man åker, alt att någon tar lunchningen för att sen göra sin egen häst och sedan ta in.

Låter ju helt knas att ni ligger och kör om varandra i princip för att passen är helt ologiskt uppdelade.

Sen undrar jag varför vissa folk slipper ta vissa pass, bör de rimligen inte delas lika? Säg att ena helgen gör en pass 1 och en annan pass 2 och sen nästa helg skifta. Det är ju inte rättvist någonstans att samma person ska behöva gå upp i ottan på sina helger medan en annan alltid får sova och som du säger, arbetsbördan är lite lätt skev på de olika passen också.

Förstår inte heller varför man ställer sig i ett delvis kollektivt stall där hantering av andras hästar ingår, om man nu enbart vill hantera sin egen. Att man dessutom har mage att lita på att andra ska lösa det för en. :eek:
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Låter mycket märkligt.

Vi har 10 hästar i vårat stall uppdelade på 3 "ägare" (4 st tillhör stallägaren och hennes dotter samt deras två medryttare, 3 st ägs av en ensam tjej och 3 st är mina och mammas).

Stallägaren tar alla pass (morgonfodring, utsläpp, lunch, insläpp och kvällsfodring) på vardagarna och helgerna (lör-sön) samt när hon åker till norge och jobbar (ofta 4-6 dagar) delar vi på.

Vi delar varje tillfälle mellan oss så ingen ska behöva slava i stallet en hel helg (någon gång på dygnet ska ju respektive ändå dit och då kan man lika gärna göra ett/ett par pass samtidigt). På helgerna ska vi alltså göra 6 pass (20 pass delat på 10 hästar är 2 pass per häst = 6 pass för oss) och då tar man några ut/in samt några fodringar för att det ska bli hyfsat rättvist.

Eran uppdelning gör ju att några får slita och några åker räkmacka. Inte schysst.
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Att man ska följa stallägarens bestämmelser ut i minsta detalj kan kännas vansinnigt, men att stallägaren bestämmer hur du ska hantera din häst och går tvärtemot både fodervärd och hästägare tycker jag är än mer vansinnigt. Det hände mig.

Jag har själv stall och har aldrig varit inackoderad. Har haft inackoderingar själva, men det är en annan historia. När min unghäst var 3,5 år lämnades han ut på foder till en helt underbar människa som hyrde in sig i ett stall. Min unghäst (lugn och sävlig tinkergosse) var otroligt lugn och välhanterad och reds barbacka i bara repgrimma, var alltså inte van vid en mängd utrustning för att hanteras. Han var verkligen supersnäll i all hantering. Ändå envisades stallägaren med att leda honom med hingstkejda väl åtdraget i munnen på honom. För så gjorde man med unghästar, de skulle lära sig veta hut redan innan de kommit på vad bus kunde vara. Detta berättade hon inte heller, utan upptäcktes av en slump. Jag var smått chockad över detta och fodervärden förtvivlad, för hon blev idiotförklarad av stallägaren. Veckan senare hade hon lyckats hitta ett annat stall och vi flyttade honom.

Jag kan än idag inte förstå hur man kan bete sig så självsvådligt med andras hästar? Det måste ju finnas fler som varit i samma situation med sina unghästar? Där de följt dem sen små och verkligen lagt ner blod, svett och tårar på att fostra fram en supertrygg, lojal vän som sen någon annan i mina ögon begår ett mindre övergrepp på?

Två i stallet i större stall vid in och utsläpp tycker jag låter bra, det är en säkerhet inte bara för människorna utan även för hästarna. En del folk är ruskigt knepiga och det är inte alltid det visar sig när man är i närheten.
Men jag ser det kanske annorlunda eftersom jag alltid är ensam med mina fyra hästar och aldrig behövt köra till ett stall för att sköta om min häst då jag har dem hemma.
/Sessiagh
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Ok att man kan vara rädd för att hantera andras hästar men då ska man nog som sagt inte stå i ett sånt stall.

Jag har ett annat exempel från stallet där jag jobbade i tidigare och det var en ägare som inte vågade "hantera" sin egen häst och det är ju värre. Om hästen stod i boxen med rumpan mot dörren så vågade hon inte gå in fast hästen var hur snäll som helst. Jag vet inte hur många gånger jag fick gå in och vända hästen åt henne. Dock var hon översvallande tacksam varenda gång :D.
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Jag tycker som du, om stallets upplägg med ut(insläpp osv inte fungerar för en del, så ska man inte stå i ett sånt stall. Det är bara irriterande för de andra som får ta så mkt mer jobb bara för att en del inte kan/vill/törs eller orkar se till så att alla hjälps åt. Sådana parasiter ska ut, är min mening. Vi har en sådan i mitt stall oxå, jag har tagit upp det med stallägaren men det händer inte ett skit, så jag tänker flytta för jag har absolut ingen lust att göra merjobb för att en person ska slippa undan. Det enda som händer är att jag, som vågar ta upp det som alla andra tänker, blir "utfrusen", är ju sandlådefasoner, i kollektivstall hjälps man åt, punkt slut!
Min erfarenhet är att större stall med personal är MYCKET bättre än små stall ute på vischan med en "mulleägare"!
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Problemet verkar vara att vi alla inte har riktigt samma syn på hästhållning...

Jag överväger nog något typ av stallmöte för jag tycker inte att det här är hållbart.

Vi har olika pass men de som är rädda slipper ta ut/in hästar så då får vi andra oftast ta det passet som även innebär MER arbete än att enbart fodra...

Alternativt är att 1-2 av oss tar en hel helg och har roterande schema utefter det. Vi är 12 hästar i stallet, då blir det var 6e-12e helg att vara bunden till stallet. Det är helt ok för min del.

*kl*

Vi verkar överens här om att man inte ska stalla upp hästen där man får ta andras hästar om man själv är rädd.
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Nu går jag lite emot strömmen men det är för att jag är en av vad ni kallar "rädd och jobbig" i era stall.

Jag flyttade till större inackorderingsstall i somras och nu på höstkanten fick jag problem med att ta några av hästarna. Och yes, dom lyckades skrämma mig så mycket att jag gärna inte ta dom. Nu är jag dock inte den enda i mitt stall som tycker att samtliga hästar är lite värre att ta..
Och jag tar dom själv om jag måste, men vi försöker att vara två speciellt när vi som är osäkra ska ta dom. Och detta innebär INTE att vi får mindre att göra. Tvärtom så får jag ta på mig fler pass.

Nu ska jag flytta min häst i nästa vecka (av andra anledningar) så det här problemet kommer inte vara ett problem längre.

Alla människor och alla hästar går helt enkelt inte ihop, men sen är man så räädd att man inte vågar ta en enda häst så får man lära sig att hantera rädslan eller flytta.
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Nu ska jag berätta lite om hur vi har det i vårat stall..

Vi har 7st hästar/ägare i stallet = 7 vallackar på ca 160 i manken allihop, dvs rätt behaglig storlek på häst.

Vi mockar åt våran häst varje dag och fixar dess mat & hö.

Sen delar vi på passen = morgon, lunch & kväll..

Morgon innebär att vi tar ut hästarna mellan 05-07 på morgonen beros på vem som tar ut. Hästarna äter kraftfoder inne i boxen medan man sätter på täcken på d som ska ha d. Morgon höet läggs ut i hagen kvällen innan så morgonen blir så smidig som möjligt.

Lunch = lunchfodring ser mellan 12-13.30

Kväll: Insläpp sker i regel 19.30-20.30 på kvällarna, beros helt på vad det är för väder.. Då får hästarna halva sin kvällsmat. Morgon hö + vatten fylls på i hagen. (alla hästarna går i samma hage)

Natt: Samma person som har kvällen har även natten, ca 21.30-22.00 slänger in sista maten/höet släcker & går.

Så hästarna är ute ca 13-14h om dagen.

Vi har 3pass ivar i veckan.
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Ja det där lät ju jäkligt märklgit måste jag säga :p

Det finns väl ingen anledning till att TVÅ olika personer ska ta morgonfodring och utsläpp. Det var det konstigaste jag hört :confused:

Jag tycker att antingen delar man upp det så att man har heldag, eller så delar man förmiddag - eftermiddag.
Att städa sadelkammare/lada låter också märkligt att ha som ett eget pass? :p
Det är ju sånt man gör när hästarna ändå äter lixom.

Och varför inte morgonmat ute? Får de inte lunchen ute?


Fast jag kan inte säga att jag blir direkt förvånad heller. Iom att jag är arbetslös och söker jobb i olika delar av landet, så kollar jag runt på en del hemsidor vad stallutbudet i vissa städer är, och endel stallrutiner är ju mer eller mindre konstiga.
På något ställe förstod jag det som att man var tvungen att vara i stallet en HEL dag dvs från tidig morgon till sen kväll en hel helg. :crazy:
Som att man inte skulle ha saker att göra när man har jobb/skola?!


Ang att stå i stall och inte våga hantera hästarna. Det tycker jag väl egentligen inte är något jättekonstigt. Någonstans måste man ju ha hästen, och det är ju inte på alla ställen det finns helinackorderat.
Men sen beror det ju självklart på lite också. På de flesta ställen är man väl ändå två och två, så där kan man ju låta någon annan ta de vilda hästarna.
Är alla hästarna snälla så borde man väl kunna leda dem till hagen.
Är det däremot som någon i tråden skrev - att de flesta hästarna är lite opålitliga, ja då är det ju inte så konstigt om någon inte vågar hantera dem. Hästar i ett inack. stall SKA vara välhanterade och relativt lätta att leda om man måste leda dem, annars kanske de med jobbiga hästar helt enkelt får ta den delen.
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Jag kan faktiskt förstå att det finns folk som känner att de inte vill hantera andras hästar. Jag har stått i olika stall genom åren och nu har jag eget stall.

Jag är inte alls rädd för att hantera andras hästar men jag vill helt enkelt inte om det är en jobbig eller svårhanterad häst. Jag har ingen lust att riskera att bli skadad eller något annat bara för att andra inte har vett att uppfostra sina hästar.

Jag har själv inackorderingar nu. Jag kräver att hästen ska vara snäll att byta täcken på, leda ut och in osv. Den ska vara hanterbar av alla och inte bara av ägaren. Är den inte det får ägaren sköta sin häst helt själv varje dag eller flytta. Jag anser att jag som stallägare har ett ansvar mot de andra som är inackorderade att inte tvinga dem hantera svåra hästar. Framförallt tycker jag der är oansvarigt av ägare som "dumpar" sina oupfostarde hästar på folk. Man utsätter inte andra för den risken anser jag.

Inte så mycket svar på din fråga meddet var lite av min syn på det hela iaf. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Håller med de andra, låter närmast idiotiskt. Nog för att man älskar hästarna och att vara i stallet, men lite annat vill man ju hinna med, så lite effektivitet är ju inte fel.
När jag var medryttare i inackorderingsstall hade vi aldrig någon som inte vågade ta in/ut andras hästar, däremot fanns det en gång en häst som blev väldigt besvärlig för alla att hantera, och eftersom vi ansåg att ägaren inte tog det hela på allvar, så vägrade vi att ta in/iut hästen, utan det fick ägaren sköta själv. De flyttade dock kort därefter.
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Jag har själv inackorderingar nu. Jag kräver att hästen ska vara snäll att byta täcken på, leda ut och in osv. Den ska vara hanterbar av alla och inte bara av ägaren.

Håller med dig här! Om jag ska kunna sköta mitt stall på ett vettigt sätt måste hästarna vara hanterbara.

Till TS - håller med om att det verkar helt konstigt att vissa "slipper" vissa pass. Är det pass ska de ju fördelas lika. Alternativt får man ju vara två och två, så man kan hjälpas åt. Och klart att det är idiotiskt att dela passen som era. *ruskar på huvudet*
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

Kanske finns det någon bukefalist som själv är rädd för andras hästar men som ändå står med sin egna inackorderad där visst schema finns och har fått "dispens" och därmed slipper hantera andras hästar mer än att mata dem som kan förklara varför?

Vad är era åsikter kring detta?


I stallet jag står i så finns det en häst som jag vägrat ta ut och detta förstog hästägaren helt och hållet och kom och tog ut sin häst själv de helger jag hade morgonfodring.
Denna hästen reser sig om han känner sig fasthållen och är en 170+ så det är en ganska rejäl häst. Numera tar jag ut honom men jag ville inte i början när jag var ny i stallet då jag inte kände hästen helt.

Det har även funnits en annan häst i stallet som det var en som vägrade ta ut. Hon var dock alltid i stallet tillsammans med en annan så då tog den personen den hästen. Den reste sig och slog med frambenen mot den som ledde (hästen gjorde aldrig det mot mig men jag visste att hästen blivit ledd till och från hage hela livet i stigbett så jag ledde alltid med kedja i munnen och då gick hästen som ett ljus och efter några månader så gick det att leda mera normalt)

Varför ska jag/andra riskera sina liv för att folk inte orkar uppfostra sina hästar?

Jag vägrar ta i hästar som är halvvilda. Då får ägaren själv göra det. Men jag skulle aldrig slippa ha stalljour för att jag inte törs ta några hästar utan tar ju ut de hästar jag vill och så får ägarna ta de jag inte vill ta i.
 
Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?

vi har våra stallpass uppdelade i:

morgonfodring
lunchfodring
middagsfodring
kvällsfodring

Och vi måste ha en av varje under varje period och just nu så är en period 5½ vecka. Så jag kan ha mina fodringar när som helst under den perioden och behöver inte vara efter varandra.

Städning är uppdelat veckovis på dom som står i stallet så det byts var 11 vecka
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Funderarn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 443
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 292
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp