Varför hög krimminalitet i vissa områden i ex. rosengård

L

lbb

1 påstående 2 frågor.

Vissa områden i malmö och andra städer uppvisar en extremt hög brottslighet, vandalism, socialbidragsberoende och höga andelar sjukskrivningar. Det är mitt påstående.

Min första fråga blir då (väldigt provokativ)
Är det för andelen boende i dessa områden till så stor del är icke europeiska
musslimer och romer?


A fieldday för alla SD;are eller hur.


Men så kommer min andra fråga.

Varför stiger inte krimminaliteten, vandalismen o sjukskrivningarna i andra områden i ex malmö ..eftersom så stora andelar av befolkningen i de belastade områdena årligen flyttar dit?

För man har ju fastställt att när folk får jobb o ordnade förhållande dvs möjlighet att flytta så gör man det. någonstans mellan 10 0 20 % om året.

Är orsaken att andelen romer o musslimer är så hög dvs orsaken är just att det är romer eller musslimer så skulle ju problemen flytta med när man flyttar in till andra områden eller hur?
 
Sv: Varför hög krimminalitet i vissa områden i ex. rosengård

Det stavas muslimer...

Att hävda att kriminalitet etc är kopplat till etnicitet är bara befängt.
Frågan är ju givetvis mycket mer komplex än så.

Jag kan bli provocerad av sådana här frågor. Det känns ointelligent att ens föreslå att det skulle ha med etniciteten och härkomsten att göra.

Självklart handlar det om utanförskap, självklart handlar det om möjligheten att komma in på arbetsmarknaden och om vilka drömmar som tillåts frodas i familjen och bland vänner omkring en (och då handlar det inte om härkomst, rent genetiskt, utan mer kulturellt och erfarenhetsmässigt). Finns det en tro på att jag skulle kunna skapa mig ett gott liv eller talar allt omkring mig för att det aldrig kommer gå?
 
Sv: Varför hög krimminalitet i vissa områden i ex. rosengård

Jag fattar inte riktigt din frågeställning faktiskt. Men det är ju långt ifrån enbart muslimer och romer som bor i de mer kriminella områdena och jag tror inte det har med ursprung att göra, jag tror det har med det sociala att göra, att det het enkelt är fattiga områden.

Sen vet jag inte om du har missat det, men jag tycker faktiskt att Malmö blivit betydligt lugnare på sistone, det tror jag de flesta som bor i Lindängen, Rosengård, Nydala osv kan intyga.
 
Sv: Varför hög krimminalitet i vissa områden i ex. rosengård

Det behöver inte alls vara att missbruka Guds namn! Det kan lika gärna vara början på en bön. Att tex be för att trådstartaren ska förstå lite mer av livet här på jorden. Eller en bön att be Herren förlåta hans okunskaper. Eller båda.

Till ts vill jag bara berätta att misär föder kriminalitet. Inte födelseland eller hårfärg.
 
Sv: Varför hög krimminalitet i vissa områden i ex. rosengård

Jag tycker du besvarar fråga ett med fråga två - dvs problemen inte har med etnicitet eller dylikt att göra.

Detta fick mig att tänka på indianreservaten i USA. På de flesta jag känner till finns alla de problem du räknar upp, i vissa fall än värre än i de områden du räknar upp, har jag en känsla av. Det finns nog ytterst få romer eller icke-europeiska muslimer på reservaten och självklart beror det heller inte på att de är just native americans.

Det är sorgligt att det ska vara så svårt för en del att förstå att sådana här problem inte beror på var man kommer från etc.

Exakt vad det beror på är nog en fråga för psykologer eller beteendevetare eller liknande, tänker jag.
 
Sv: Varför hög krimminalitet i vissa områden i ex. rosengård

Det behöver inte alls vara att missbruka Guds namn! Det kan lika gärna vara början på en bön. Att tex be för att trådstartaren ska förstå lite mer av livet här på jorden. Eller en bön att be Herren förlåta hans okunskaper. Eller båda.

Till ts vill jag bara berätta att misär föder kriminalitet. Inte födelseland eller hårfärg.

Fanny, du är bäst! Verkligen! :love:
 
Sv: Varför hög krimminalitet i vissa områden i ex. rosengård

du skall icke missbruka guds namn

Missbruka? Det var ett rop på hjälp

Om det hade varit i ett annat syfte jag skrev herregud så har du för övrigt inte med det att göra
 
Sv: Varför hög krimminalitet i vissa områden i ex. rosengård

Nej, det beror på hög andel av människor som lever i utanförskap i dessa områden.

Misär och att aldrig riktigt bli tagen på allvar föder hat, hat mot de som har pengar när jag själv inte har några, hat mot samhället som låter denna segregering fortgå, hat mot alla som har det bättre än jag utan att vilja dela med sig, hat mot människor som bemöter dig med en attityd av överlägsenhet.

När denna segregering från samhället i övrigt har fått fortgå tillräckligt länge så utvecklas hatet till kultur, som då påverkar stora grupper av människor.

Detta hat leder vidare till kriminalitet, missbruk, vandalism, våld... men bottnar egentligen i en frustration över den egna livsituationen.

Enligt nyliberal nysvenska kallas detta för incitament för att utveckla sitt liv i positiv riktning, men den historiska verkligheten visar oss att det mestadels fungerar som incitament för att leva i kriminalitet och om det drivs tillräckligt långt så blir det incitament för revolution och inbördeskrig.
 
Sv: Varför hög krimminalitet i vissa områden i ex. rosengård

Såhär brukar det beskrivas av politiskt korrekta: Grupper som klarar sig bra (t.ex judar och invandrare från östasien) gör det för att de har en pluggkultur och arbetar hårt. Förutom vita "ursvenskar" som klarar sig bra för att de är privilegierade. Grupper som klarar sig sämre än vita gör det för att de är diskriminerade.

En logisk slutledning av att det finns grupper som klarar sig bättre p.g.a sin kultur (t.ex "pluggkulturerna") blir ju att det även finns grupper som klarar sig sämre p.g.a sin kultur. Den slutledningen drar dock politiskt korrekta aldrig eftersom den blir lite obekväm, då verkar de föredra kognitiv dissonans istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför hög krimminalitet i vissa områden i ex. rosengård

KL

Det är lustigt att folk hävdar att det beror på si, och att det absolut inte beror på så. Sanningen, TS, är att vi inte vet säkert varför vissa områden blir mer kriminogena än andra.

Det bästa vi kan göra är att titta på skydds- och riskfaktorer för kriminalitet, och använda teorier för att försöka förklara varför kriminaliteten är så mycket högre i vissa bostadsområden.

Läs på om så kallade sociala disorganisationsteorier (Chicagoskolan). De är användbara för att förklara brott av den här typen.

Grunden i de här teorierna är att vissa samhällen blir disorienterade av olika skäl. I de här områdena är det ofta en stor omsättning på boende, en blandning av många olika kulturer, fattigdom, hög arbetslöshet och få eller inga sociala institutioner. Allt det här leder till obefintlig solidaritet, som leder till lågt konsensus kring rätt och fel, som i sin tur leder till upplösning av gällande normer, sk anomi, och som i sin tur skapar förutsättningar för kulturellt överförd kriminalitet.
 
Sv: Varför hög krimminalitet i vissa områden i ex. rosengård

För dem som läst men inte förstått.
Vad jag skrev är en kritik mot dem som hävdar att brottsligheten bereor på etnisitet.
;)
 
Sv: Varför hög krimminalitet i vissa områden i ex. rosengård

Det stavas muslimer...

Att hävda att kriminalitet etc är kopplat till etnicitet är bara befängt.
Frågan är ju givetvis mycket mer komplex än så.

Jag kan bli provocerad av sådana här frågor. Det känns ointelligent att ens föreslå att det skulle ha med etniciteten och härkomsten att göra.

Självklart handlar det om utanförskap, självklart handlar det om möjligheten att komma in på arbetsmarknaden och om vilka drömmar som tillåts frodas i familjen och bland vänner omkring en (och då handlar det inte om härkomst, rent genetiskt, utan mer kulturellt och erfarenhetsmässigt). Finns det en tro på att jag skulle kunna skapa mig ett gott liv eller talar allt omkring mig för att det aldrig kommer gå?

Att man har problem i dessa områden beror på att det hela tiden fylls på med folk som dels inte platsar hos andra hyresvärdar eller är på väg att försöka ta sig in det svenska samhället.
De som lyckas flyttar därifrån. De som inte lyckas stannar varför koncentrationen av människor som lever i utanförskap hela tiden ökar.
 
Sv: Varför hög krimminalitet i vissa områden i ex. rosengård

Jag fattar inte riktigt din frågeställning faktiskt. Men det är ju långt ifrån enbart muslimer och romer som bor i de mer kriminella områdena och jag tror inte det har med ursprung att göra, jag tror det har med det sociala att göra, att det het enkelt är fattiga områden.

Sen vet jag inte om du har missat det, men jag tycker faktiskt att Malmö blivit betydligt lugnare på sistone, det tror jag de flesta som bor i Lindängen, Rosengård, Nydala osv kan intyga.

det är ju det jag pekar på, det att det inte går att hävda att det är etniska eller religiösa orsaker till problemen, ef´tersom de inte följer med när folk flyttar ut ur problemområdena.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför hög krimminalitet i vissa områden i ex. rosengård

Jag tycker du besvarar fråga ett med fråga två - dvs problemen inte har med etnicitet eller dylikt att göra.

Detta fick mig att tänka på indianreservaten i USA. På de flesta jag känner till finns alla de problem du räknar upp, i vissa fall än värre än i de områden du räknar upp, har jag en känsla av. Det finns nog ytterst få romer eller icke-europeiska muslimer på reservaten och självklart beror det heller inte på att de är just native americans.

Det är sorgligt att det ska vara så svårt för en del att förstå att sådana här problem inte beror på var man kommer från etc.

Exakt vad det beror på är nog en fråga för psykologer eller beteendevetare eller liknande, tänker jag.

här har vi i alla fall en som läst och tänkt efter innan tangentbordet trakterades:bow:
 
Sv: Varför hög krimminalitet i vissa områden i ex. rosengård

Nej, det beror på hög andel av människor som lever i utanförskap i dessa områden.

Misär och att aldrig riktigt bli tagen på allvar föder hat, hat mot de som har pengar när jag själv inte har några, hat mot samhället som låter denna segregering fortgå, hat mot alla som har det bättre än jag utan att vilja dela med sig, hat mot människor som bemöter dig med en attityd av överlägsenhet.

När denna segregering från samhället i övrigt har fått fortgå tillräckligt länge så utvecklas hatet till kultur, som då påverkar stora grupper av människor.

Detta hat leder vidare till kriminalitet, missbruk, vandalism, våld... men bottnar egentligen i en frustration över den egna livsituationen.

Enligt nyliberal nysvenska kallas detta för incitament för att utveckla sitt liv i positiv riktning, men den historiska verkligheten visar oss att det mestadels fungerar som incitament för att leva i kriminalitet och om det drivs tillräckligt långt så blir det incitament för revolution och inbördeskrig.

hade du läst igenom och förstått vad jag skrev så hade det räckt med ett instämmer
 
Sv: Varför hög krimminalitet i vissa områden i ex. rosengård

Såhär brukar det beskrivas av politiskt korrekta: Grupper som klarar sig bra (t.ex judar och invandrare från östasien) gör det för att de har en pluggkultur och arbetar hårt. Förutom vita "ursvenskar" som klarar sig bra för att de är privilegierade. Grupper som klarar sig sämre än vita gör det för att de är diskriminerade.

En logisk slutledning av att det finns grupper som klarar sig bättre p.g.a sin kultur (t.ex "pluggkulturerna") blir ju att det även finns grupper som klarar sig sämre p.g.a sin kultur. Den slutledningen drar dock politiskt korrekta aldrig eftersom den blir lite obekväm, då verkar de föredra kognitiv dissonans istället.

men hur kommer det sig att inte ens hos medlemmar till vad du beskriver som "sämre" tar med sig problemen från området när de flyttar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp