Varför hus?

att
Fråga mig inte hur det fungerar, för jag vet inte :angel: bor i Sverige ;) missade årsmötet. Skillnaden mot BRF är att jag själv äger tomten huset står på ;)

men i "mitt" område är alla bostäder lika stor, alltså betalar alla lika mycket i samfällighetsavgift. Vi ansvarar för ytterdörren och fönster själva.

Det skulle dock bli konstigt om varje radhus ägare själva ansvarade för tak och ytterväggar, då det är ett tak där det inte bara går att byta sin del utan måste byta hela taket, samma med ytterväggar.

Ja att det skulle bli knasigt om alla ägde sina ytterväggar och tak om det är samma konstruktion, men då brukar ju lösningen vara brf :)

Men då och av @MiaMia s inlägg förstår jag lite mer hur det funkar. Däremot kanske inte riktigt tjusningen (förutom att trädgården är friköpt). Att äga en fastighet som är belastad med en GA som består av byggnad som ägs av alla områdets medlemmar känns både knöligt och inte så lockande. Men uppenbarligen verkar det ju fungera! :)
 
De jag varit inne i har haft kök och vardagsrum nere, och sovrummen uppe. I och för sig logiskt. Men trångt och boxigt har det känts.
Åh, jag tycker att radhus ofta har väldigt bra planlösningar jämfört med små "vanliga" hus och många nyproducerade hus där sovrummen är minimala.
 
Jag kan också tycka att det låter lockande. Dock med minus för planlösningen, jag har bara varit inne i tvåplans radhus och planlösningen har känts som två kartonger staplade på varann ...
Det är nog väldigt olika, kompisarna som bor i radhus har en jättetrevlig planlösning, ett sovrum nere, en grovingång genom tvättstugan och sen en öppen planlösning med kök och vardagsrum med en kamin i mitten. Stora glaspartier ut mot uteplatsen och möjlighet att öppna upp ut på altanen. Det är även en liten toalett nere. På övervåningen är det en större hall/vardagsrum med utgång till balkong, och tre rätt stora sovrum med rejäla garderober. Ett stort badrum med plats för både badkar och dusch.
 
Förutom att antalet kvm husyta och trädgård oftast är mindre, vad är det för ansvar och jobb man slipper med radhus jämfört med friliggande hus?
Jag bor inte i Sverige så det där med bostadsrätt är helt främmande för mig. Här äger du alltid eller så hyr du. I ett radhus däremot är det ett bolag som äger själva huset medan du äger bostaden (typ bostadsrätt då eller?) . Det innebär ju att man själv inte är den som målar om, fixar trasigt tak eller skottar snö. Man ansvar bara för sin egen lägenhet och eventuellt egen gårdsplätt.

I egnahemshus däremot ska du ha koll på allt och fixa allt själv. Det är rejält mycket mer än vid ett radhus.
 
Jag bor inte i Sverige så det där med bostadsrätt är helt främmande för mig. Här äger du alltid eller så hyr du. I ett radhus däremot är det ett bolag som äger själva huset medan du äger bostaden (typ bostadsrätt då eller?) . Det innebär ju att man själv inte är den som målar om, fixar trasigt tak eller skottar snö. Man ansvar bara för sin egen lägenhet och eventuellt egen gårdsplätt.

I egnahemshus däremot ska du ha koll på allt och fixa allt själv. Det är rejält mycket mer än vid ett radhus.

Det du beskriver om radhus låter precis som en bostadsrätt.

I Sverige finns både radhus i bostadsrättsform och friköpta. Friköpta är alltså precis som en villa vad gäller ansvar och drift bara att huset sitter ihop med ett annat hus i fastighetsgräns. Att det är ett radhus säger alltså ingenting om ansvaret eller jobbet :)
 
Ja att det skulle bli knasigt om alla ägde sina ytterväggar och tak om det är samma konstruktion, men då brukar ju lösningen vara brf :)

Men då och av @MiaMia s inlägg förstår jag lite mer hur det funkar. Däremot kanske inte riktigt tjusningen (förutom att trädgården är friköpt). Att äga en fastighet som är belastad med en GA som består av byggnad som ägs av alla områdets medlemmar känns både knöligt och inte så lockande. Men uppenbarligen verkar det ju fungera! :)
Jag trodde att det isf var att man äger hela sitt hus (även om väggarna sitter ihop med grannarnas) men att man har en samfällighet som ansvarar för skötseln?
Alltså att samfälligheten inte äger utan det är ett sätt att gå ihop för att sköta gemensamma delar.
 
Jag trodde att det isf var att man äger hela sitt hus (även om väggarna sitter ihop med grannarnas) men att man har en samfällighet som ansvarar för skötseln?
Alltså att samfälligheten inte äger utan det är ett sätt att gå ihop för att sköta gemensamma delar.

Den varianten är ju väldigt vanlig. Friköpta radhus där alla äger sina egna fastigheter, men det finns gemensam mark omkring (garage, lekpark, väg tex) som ägs och driftas av samfälligheten.

Men uppenbarligen verkar det ju finnas en variant där samfälligheterna även äger ”skalet” på byggnaderna.
 
Jag trodde att det isf var att man äger hela sitt hus (även om väggarna sitter ihop med grannarnas) men att man har en samfällighet som ansvarar för skötseln?
Alltså att samfälligheten inte äger utan det är ett sätt att gå ihop för att sköta gemensamma delar.
Samfällighet är per definition gemensamt ägd, det är fastighetsjuridiskt en konstruktion för det som flera fastigheter har andelar i tillsammans med andra. Och föreningen är till för att sköta detta gemensamma.

Det är väl det vanliga att man äger hela huset -om det är planerat för att vara separata fastigheter från början- och då är husen i regel gjorda så att de kan fungera mer enskilt, med t.ex. separat stomme och rördragning. Men då är skötselansvaret för det också ditt eget. Sen är det vanligt i många områden att parkering, garagelängor, gator, grönytor, lekplatser osv. ligger i en samfällighet och då sköter föreningen dessa gemensamma delar - men då inte bostadshuset.

Allt hänger på vad som gjorts samfällt eller inte vid fastighetsbildningen.
 
Samfällighet är per definition gemensamt ägd, det är fastighetsjuridiskt en konstruktion för det som flera fastigheter har andelar i tillsammans med andra. Och föreningen är till för att sköta detta gemensamma.

Det är väl det vanliga att man äger hela huset -om det är planerat för att vara separata fastigheter från början- och då är husen i regel gjorda så att de kan fungera mer enskilt, med t.ex. separat stomme och rördragning. Men då är skötselansvaret för det också ditt eget. Sen är det vanligt i många områden att parkering, garagelängor, gator, grönytor, lekplatser osv. ligger i en samfällighet och då sköter föreningen dessa gemensamma delar - men då inte bostadshuset.

Allt hänger på vad som gjorts samfällt eller inte vid fastighetsbildningen.

För att krångla till det extra så handlar det oftast inte om samfälld mark (S) utan en gemensamhetsanläggning (GA) som ägs av en samfällighetsförening ;)
 
För att krångla till det extra så handlar det oftast inte om samfälld mark (S) utan en gemensamhetsanläggning (GA) som ägs av en samfällighetsförening ;)
Ja, det kanske är vanligt att det inte är på "egen" S-mark i nyare områden och större orter än min referensram omfattar, tänkte inte på det.
Men i vilket fall inte för att de boende "gått ihop" som eget frivilligt initiativ, utan obligatoriskt genom myndighetsbeslut som även styr vad som ska/får ingå i det gemensamma ansvarsområdet.
(mer styrt av detaljplanen än av fastighetsbildningen i dessa fall?)
 
Hur konstigt det än kan verka så finns det folk som vill bo intill andra människor... :nailbiting::nailbiting::nailbiting::wtf::cautious:

Vill och vill, det är rätt ont om ensligt belägna hus utan kontakt med grannar men med bra kommunikationer till attraktiva arbetsplatser. Att sitta i en bil ett par timmar om dagen vore ett mycket större obehag för mig än att behöva hälsa på en granne när vi råkar gå ut samtidigt. (I värsta fall är lättare att tajma så att man slipper säga hej än det är att hitta på ett nytt supereffektivt transportmedel, tyvärr :cautious:)

I min värld skulle radhus vara idealiskt, om det inte vore för prislappen. Radhusen i mitt bostadsområde har gått för runt 8 miljoner, och det är både en och två aningar utanför min budget. Annars vore det perfekt; rimliga restider till jobbet, bra kommunikationer, centralt läge men utan större trafik i närheten. Det är inte så ofta man får till "tyst" och "gångavstånd till trevliga restauranger" och då kostar det därefter...
 
Jag tycker att radhus har sin charm :D Men det är nog en slags inre längtan/nyfikenhet som talar då jag har aldrig bott i radhus. Jag var nog avis som barn :laugh: Idag skulle jag nog inte stå ut med att bo bland för många barnfamiljer, det räcker när jag besöker min bror som bor i ett tvättäkta radhus område för att inse det men likväl finns den där lilla drömmen kvar.. :angel:

Rent allmänt så tror jag att gräsmattan och/eller altanen lockar starkt, man får påta lite i jorden och ha en egen altan som är större än en balkong - utan att behöva klippa gräs på tusen kvadratmeter :cool::D
 
Tycker radhus har varit perfekt under dotterns uppväxt!
Liten lättskött trädgårdsplätt, bara att öppna dörren och där finns lekplats med kompisar tillgängliga.
Nu är hon större och jag är sugen på villa mest för att lekplatsen ej används längre av henne, hon kan ta sig till kompisar längre bort själv. Har inte samma behov av att bo tätt intill andra längre.
Men häromkring är det för dyrt med hus, vi bor oförskämt billigt i vårt br radhus då vi har så låga lån. Så radhus är en ok kompromiss, då jag bott hela uppväxten i lägenhet o ej längtar tillbaka ;)
 
Vill och vill, det är rätt ont om ensligt belägna hus utan kontakt med grannar men med bra kommunikationer till attraktiva arbetsplatser. Att sitta i en bil ett par timmar om dagen vore ett mycket större obehag för mig än att behöva hälsa på en granne när vi råkar gå ut samtidigt. (I värsta fall är lättare att tajma så att man slipper säga hej än det är att hitta på ett nytt supereffektivt transportmedel, tyvärr :cautious:)

I min värld skulle radhus vara idealiskt, om det inte vore för prislappen. Radhusen i mitt bostadsområde har gått för runt 8 miljoner, och det är både en och två aningar utanför min budget. Annars vore det perfekt; rimliga restider till jobbet, bra kommunikationer, centralt läge men utan större trafik i närheten. Det är inte så ofta man får till "tyst" och "gångavstånd till trevliga restauranger" och då kostar det därefter...
Jag tänker inte så mycket på om jag bor nära andra eller inte. Det jag tänker är att jag vill bo i stadsmiljö. Inte bostadsområde, utan stadsmiljö. I städer finns människor överallt. De trevliga restaurangerna öppnar inte annars.

Långt från människor blir i praktiken långt från allt.
 
Prisfråga ofta. Jag är uppväxt i kedjehus, där satt husen ihop via garagen. Ser ingen större skillnad på villa utöver att en villa i den storleken och området hade kostat 2 miljoner mer. Vi hade 200 kvm, stor tomt och garage i två plan på 100 kvm.
 
Jag tänker inte så mycket på om jag bor nära andra eller inte. Det jag tänker är att jag vill bo i stadsmiljö. Inte bostadsområde, utan stadsmiljö. I städer finns människor överallt. De trevliga restaurangerna öppnar inte annars.

Långt från människor blir i praktiken långt från allt.

Det låter som mycket mer verklighetsförankrade önskemål. Mina "skogen runt knuten och restaurangerna på andra hörnet" är väl lite mer utopiska, även om jag löst just det genom att bo där jag bor.

Lyckades få till "gångavstånd till skog, gångavstånd till vettiga restauranger, enkelt att lösa vardag utan bil och frånvaro av trafikljud" i nuvarande läge. Fick offra "ett par kvm trädgård" för att få det. (Att det är en hyresrätt är i mina ögon en bonus, men det finns för all del bostadsrätter att köpa tvärsöver gatan om det skulle vara viktigt.)
 
Det låter som mycket mer verklighetsförankrade önskemål. Mina "skogen runt knuten och restaurangerna på andra hörnet" är väl lite mer utopiska, även om jag löst just det genom att bo där jag bor.

Lyckades få till "gångavstånd till skog, gångavstånd till vettiga restauranger, enkelt att lösa vardag utan bil och frånvaro av trafikljud" i nuvarande läge. Fick offra "ett par kvm trädgård" för att få det. (Att det är en hyresrätt är i mina ögon en bonus, men det finns för all del bostadsrätter att köpa tvärsöver gatan om det skulle vara viktigt.)
Åh låter som ett bra område! :up:

Jag bor nära E4:an :grin: Fast jag ska inte klaga då det finns faktiskt skydd mellan, medan jag gick på gymnasiet så bodde jag i ett kollektiv där tåget gick alldeles utanför fönstret med bara en väg mellan. När de där snabba långa tågen gick förbi och man hade öppet fönster..! :crazy:
 
Bor i friköpt radhus, med garage i direkt anslutning till huset och 300 kvm tomt. En fristående villa i samma område hade kostar minst 2 miljoner mer. För det hade vi fått 300 kvm större tomt och fönster även i norrläge. Inte värt.

Har bott i hyresrätter och bostadsrätt och det tycker jag är långt mer komplicerat. Har då saknat egen ingång, egen tvättstuga, uteplats, trädgård mm. Dessutom varit beroende av att andra tar ansvar för underhåll. För oss är det ingen belastning att ta ansvar för drift och underhåll, det är en frihet.
 
Jag funderar på en sak, varför väljer folk att bo i radhus? Inte kritik utan en ärlig undran, varför väljer man att ha folk så tätt inpå sig och ändå ha besväret att ha ett eget hus?

Om jag måste ha folk så tätt inpå mig så skulle jag vilja slippa besväret med eget hus?

Kan någon förklara?
För att man vill ha storleken och trädgård som ett hus men bekvämligheten av en lägenhet (dessutom lägre kostnader för det mesta i och med att man delar med de andra i bostadsrättsföreningen).
 
Jag funderar på en sak, varför väljer folk att bo i radhus? Inte kritik utan en ärlig undran, varför väljer man att ha folk så tätt inpå sig och ändå ha besväret att ha ett eget hus?

Om jag måste ha folk så tätt inpå mig så skulle jag vilja slippa besväret med eget hus?

Kan någon förklara?

Jag ägde ett radhus (bostadsrätt dock) för att jag hade en tanke om att det var lite firare än att bo i lägenhet men ändå inte så stort steg som att köpa hus. Jag hade en hörntomt och bara en granne dessutom, en liten gräsmatta och några blommor och buskar. Med BR slapp en bekymret att ha en stor budget för oförutsedda utgifter och underhåll.

Men ja, jag kommer inte att köpa radhus igen. Jag blev så jäkla trött på bostadsrättsföreningslivet så köper jag nåt igen blir det antagligen fristående hus och rår mig själv. Men det var en bra erfarenhet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 351
Senast: sjoberga
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 859
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
899
Senast: Wille
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 010
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp