Varför hus?

Jag bor i friköpt radhus, men med en samfällighet som ansvarar för ytterväggar och tak. Så det är nästan som att bo i bostadsrätt, men betydligt billigare. Betalar under 2000 kr per månad till samfälligheten och då ingår värme, parkering, sophämtning, snöröjning m.m. Det är ett billigt och bekvämt boende!
 
Vi har bott i radhus men hade inte känslan av att bo tätt. Husen låg i längor utspridda över ett stort, fantastiskt fint naturområde precis intill skogen. Husen var förskjutna så man inte hade insikt på varandras uteplatser och längorna låg så det inte fanns hus bakom och framför. Det var ingen som kunde se in i varandras hus liksom och så fantastiska grönområden, skogsdungar och lekplatser mellan längorna. Perfekt med 160 kvm och en liten lagom trädgård för en småbarnsfamilj som vi var då. Bra för barnen och skönt att inte bo i stan men ändå inte ha långt till jobb och förskola. Huset var billigare än ett fristående. Har bara positiva erfarenheter av radhus med andra ord men skulle inte bo i vilket radhusområde som helst, gillar inte "lådhus" eller där man bor i knät på varandra.

När barnen blev större valde vi flytta till ett fristående hus med stor trädgård på landet, för då funkade det - barnen kan cykla till skolan och aktiviteter osv.
 
Jag bor i friköpt radhus, men med en samfällighet som ansvarar för ytterväggar och tak. Så det är nästan som att bo i bostadsrätt, men betydligt billigare. Betalar under 2000 kr per månad till samfälligheten och då ingår värme, parkering, sophämtning, snöröjning m.m. Det är ett billigt och bekvämt boende!
Måste säga att det låter toppenbra! Jag har aldrig hört att sådant finns ens!
 
Jag bor i friköpt radhus med hörntomt i ett villaområde. Vår samfällighet består av ca 30 hus. Att det blev just vårt radhus berodde på att vi inte längre ville bo i lägenhet, läget på just vår bostad och att det i övrigt var perfekt för oss. Att punga ut med det dubbla eller det tredubbla för att få en villa i samma område med motsvarande sjöutsikt var liksom inte aktuellt. Dessutom har vi inte behov för mer än fyra rum och kök.

Jag har bott i både villa lägenhet och radhus och märker ingen skillnad mellan villa i villaområde. Däremot märker jag stor skillnad mellan radhus och lägenhet. Hade jag haft barn hade jag också föredragit radhus framför lägenhet alla dagar i veckan. Bara för barnen att springa ut till kompisarna och det funkar ju t.ex. inte i lägenhet mitt i Stockholms innerstad.
 
Jag tänker tvärtom att "ha folk nära" kan vara något positivt.
Jag bor i bostadsrätt på landet och jag tycker det är en trygghet och skönt att det finns grannar nära. Jag bor själv och vill jag prata med någon kan jag bara gå ut och bort i området.
Samtidigt känner jag inte att jag blir störd av folk. Visst måste man ta lite hänsyn- inte spela hög musik sent- men det upplever jag inte som ett problem.
 
Jag skulle gärna bo i radhus. Vi bor i eget hus på landet men den dagen man inte orkar med huset längre (eller sonen är stor) så vill jag gärna flytta. Har bott i radhus med familjen då vi var små och det var ju jätteroligt som barn. Var många jämnåriga grannar så vi lekte jämt på gården.
 
Vi bor i radhus, det var en väldigt enkel ekvation trots att det inte var något önskemål i sig att ha människor tätt inpå ;)

- Vi ville bo i hus med trädgård
- Vi ville INTE sätta oss i bilberoende utan ha iaf kort cykelavstånd till matbutik, kollektivtrafik, skola och förskola.
- Vi var kräsna med i vilket område huset skulle ligga
- Vi hade inte råd med ett friliggande hus om ovan skulle vara uppfyllda

Sen bor vi i ett gavelradhus i utkanten av ett mindre radhusområde, på andra sidan gatan är det villor. Så det är inte alls den där ”lådkänslan” som kan infinna sig i vissa radhus. Men konceptet radhus oavsett har jag inte svårt att förstå alls.
 
Förutom att antalet kvm husyta och trädgård oftast är mindre, vad är det för ansvar och jobb man slipper med radhus jämfört med friliggande hus?
Gissar att många tänker brf eller någon slags samfällighet. Är det friköpt är det ju ingen skillnad.
 
Jag bor i friköpt radhus, men med en samfällighet som ansvarar för ytterväggar och tak. Så det är nästan som att bo i bostadsrätt, men betydligt billigare. Betalar under 2000 kr per månad till samfälligheten och då ingår värme, parkering, sophämtning, snöröjning m.m. Det är ett billigt och bekvämt boende!

Oj, nu blev jag som stöter på en del fastighetsjuridik i jobbet ruskigt nyfiken! Är detta i Sverige?

Hur fungerar det? Alla fastigheter har alltså en GA på fastigheten som består av ytterväggar och tak som alla radhus är delägare i? Låter ruskigt krångligt i mina öron... Är alla husen likadana eller hur fördelas andelstalen? Och varför skulle detta vara billigare än en brf? Det låter ju som exakt samma sak...

Tusen frågor :D
 
Oj, nu blev jag som stöter på en del fastighetsjuridik i jobbet ruskigt nyfiken! Är detta i Sverige?

Hur fungerar det? Alla fastigheter har alltså en GA på fastigheten som består av ytterväggar och tak som alla radhus är delägare i? Låter ruskigt krångligt i mina öron... Är alla husen likadana eller hur fördelas andelstalen? Och varför skulle detta vara billigare än en brf? Det låter ju som exakt samma sak...

Tusen frågor :D
att
Fråga mig inte hur det fungerar, för jag vet inte :angel: bor i Sverige ;) missade årsmötet. Skillnaden mot BRF är att jag själv äger tomten huset står på ;)

men i "mitt" område är alla bostäder lika stor, alltså betalar alla lika mycket i samfällighetsavgift. Vi ansvarar för ytterdörren och fönster själva.

Det skulle dock bli konstigt om varje radhus ägare själva ansvarade för tak och ytterväggar, då det är ett tak där det inte bara går att byta sin del utan måste byta hela taket, samma med ytterväggar.
 
Jag är uppväxt i radhus (brf) och ser många fördelar (de flesta/alla redan nämnda):
- Liten tomt=lätt att sköta om
- Egen tomt= egen uteplats
- Inget eget yttre fastighetsunderhåll
- Ofta bra planlösningar
- Bilfria gårdar med lekplatser mellan husen
- Många barn i samma ålder
- Centralt läge
- Tillgång till gemensamma tvättstugor
- Sophämtning från gemensamma sophus med full sortering

De två sista skiljer sig väl åt mellan olika föreningar/bostäder, men det är två saker som jag saknar som boende i eget hus.
 
Oj, nu blev jag som stöter på en del fastighetsjuridik i jobbet ruskigt nyfiken! Är detta i Sverige?

Hur fungerar det? Alla fastigheter har alltså en GA på fastigheten som består av ytterväggar och tak som alla radhus är delägare i? Låter ruskigt krångligt i mina öron... Är alla husen likadana eller hur fördelas andelstalen? Och varför skulle detta vara billigare än en brf? Det låter ju som exakt samma sak...

Tusen frågor :D
Nästan alla radhus på min ort är sådanna. De är planerade och byggda som BR. I efterhand omgjorda till egna fastigheter och i princip allt som tillhörde BR blir en samfällighet.

Tror bakgrunden är att man inte kunde låna på BR på samma sätt då som idag. Genom att göra separata fastigheter så gick det att få pantbrev och därmed sälja dem till mycket högre pris. (70-tal?)

Gissar att det delvis kan jämföras med hur samfälligheten fungerar i ett hus med ägarlägenhter (utan att kunna speciellt mycket om dessa...)

Att de ofta är billigare än de radhus-BR som tillkommit från 80-talet och framåt tror jag beror på åldern och hustypen, snarare än den juridiska formen.
 
Jag är uppväxt i radhus (brf) och ser många fördelar (de flesta/alla redan nämnda):
- Liten tomt=lätt att sköta om
- Egen tomt= egen uteplats
- Inget eget yttre fastighetsunderhåll
- Ofta bra planlösningar
- Bilfria gårdar med lekplatser mellan husen
- Många barn i samma ålder
- Centralt läge
- Tillgång till gemensamma tvättstugor
- Sophämtning från gemensamma sophus med full sortering

De två sista skiljer sig väl åt mellan olika föreningar/bostäder, men det är två saker som jag saknar som boende i eget hus.
Det där blir jag sugen på! Tvättstuga står högt på min pluslista för att bo i lägenhet, vilket jag gör.
 
Det där blir jag sugen på! Tvättstuga står högt på min pluslista för att bo i lägenhet, vilket jag gör.
Jag kan också tycka att det låter lockande. Dock med minus för planlösningen, jag har bara varit inne i tvåplans radhus och planlösningen har känts som två kartonger staplade på varann ...
 
Jag kan också tycka att det låter lockande. Dock med minus för planlösningen, jag har bara varit inne i tvåplans radhus och planlösningen har känts som två kartonger staplade på varann ...
Det har jag nog aldrig tänkt på. Av de tre radhus jag på rak arm kan minnas insidan av just nu, är två absolut inte som två kartonger. Det tredje, däremot, kan nog vara vad du menar. Just där är även köket på övervåningen. Jag kan inte bo så att gäster måste klara av att gå i trappor.
 
Det har jag nog aldrig tänkt på. Av de tre radhus jag på rak arm kan minnas insidan av just nu, är två absolut inte som två kartonger. Det tredje, däremot, kan nog vara vad du menar. Just där är även köket på övervåningen. Jag kan inte bo så att gäster måste klara av att gå i trappor.
De jag varit inne i har haft kök och vardagsrum nere, och sovrummen uppe. I och för sig logiskt. Men trångt och boxigt har det känts.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 468
Senast: sjoberga
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 920
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 047
Senast: Wille
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 096
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp