Varför inackordering?

kolblakkur

Trådstartare
Tänker att det finns säkert flera anledningar till varför man väljer att ha inackorderingar och det hade varit intressant att veta varför ni valt det :)

Är det för det (eventuella) ekonomiska tillskottet? Sällskap i stallet? Synd att låta boxar stå tomma? För att kunna ha sällskap till er häst? Avlastning?
 
Om jag skulle ta en inackordering så skulle jag säga pengar. Dels pengar in, dels måste jag i så fall bara ha en häst. Men nu är min häst så speciell och går inte att lämna själv, då jag har istället två egna. Skulle kunna "klämma in" en till, men anser att mina hagar i så fall blir onödigt små.
 
Min tidigare stallägare hade inackorderingar för att få sällskap i stallet, nuvarande har det förmodligen för ekonomin (har inget eget intresse i stallet).
 
Jag försökte att hitta en inaccordering till mitt gamla stall, ville ha sällskap och är alltid trevligt med en extra häst som sällskap till kvarvarande när jag var iväg med en av mina. Samt att det vore trevligt att få ngn form av avlastning.
 
Tänker att det finns säkert flera anledningar till varför man väljer att ha inackorderingar och det hade varit intressant att veta varför ni valt det :)

Är det för det (eventuella) ekonomiska tillskottet? Sällskap i stallet? Synd att låta boxar stå tomma? För att kunna ha sällskap till er häst? Avlastning?


Finns självklart många olika anledningar .

Endera har man hästverksamhet som helt baseras på att ha just inackorderingar. Eller verksamhet som handlar om häst och kombinerar med inackorderade. Eller så är man liten enskild hästägare med stall och vill ha inackorderad/e för allt mellan att få lite vinst ekonomiskt, till att man vill ha sällskap/avlastning . Eller så är man stallägare med annan verksamhet som driver vinst så man är inte i sak beroende av vinst på inackorderade men vill ha inackorderade ändå av många olika anledningar. Och många andra nyanser däremellan .
 
Vi har hyrt ut en, ibland två platser under de snart 9 år vi bott på gården. Men i vinter är det första gången vi väljer att inte hyra ut någon plats. Vi kände nu att det skulle vara skönt att bara ha mina tre hästar på gården. Det har aldrig fungerat helt bra med de olika inackorderingar vi haft tyvärr.
Nu bor vi så till att det inte är så stor efterfrågan på stallplats i området.
Men vi har valt att ta in hyresgäster både för det ekonomiska även om det blir väldigt liten ”vinst” och för att ha sällskap och hjälp om vi vill åka bort eller blir sjuk tex.
 
Finns självklart många olika anledningar .

Endera har man hästverksamhet som helt baseras på att ha just inackorderingar. Eller verksamhet som handlar om häst och kombinerar med inackorderade. Eller så är man liten enskild hästägare med stall och vill ha inackorderad/e för allt mellan att få lite vinst ekonomiskt, till att man vill ha sällskap/avlastning . Eller så är man stallägare med annan verksamhet som driver vinst så man är inte i sak beroende av vinst på inackorderade men vill ha inackorderade ändå av många olika anledningar. Och många andra nyanser däremellan .
Ja? :) Att det kan finnas många olika anledningar skriver jag själv i trådstarten. Men ni ville jag veta av vilken anledning bukefalister har inackorderingar :)
 
Där jag har min häst är jag den enda inhyrda, stallägaren har själv fem hästar. Den enda anledningen till att jag får hyra in mig där att hon får någon att dela in- och utsläpp med. Det här har hon inte sagt rakt ut men jag förstår att det är så. Visst det finns säkert andra bra anledningar till att ha mig i stallet också som att ha något att bolla frågor och funderingar med.
 
Där jag har min häst är jag den enda inhyrda, stallägaren har själv fem hästar. Den enda anledningen till att jag får hyra in mig där att hon får någon att dela in- och utsläpp med. Det här har hon inte sagt rakt ut men jag förstår att det är så. Visst det finns säkert andra bra anledningar till att ha mig i stallet också som att ha något att bolla frågor och funderingar med.
Du kanske är omtyckt? Även om det mest är din förmåga att släppa in hästar är det du känner att du tillför så tvivlar jag att det är enda anledningen. Jag tror du ör trevlig.
 
När jag har och har haft inakorderingar är det bara för att jag har haft plats när vänner och bekanta har frågat. Eller att det har handlat om beteshästar där ägaren på hösten plötsligt kommit på att man inte har stallplats.
 
Ja? :) Att det kan finnas många olika anledningar skriver jag själv i trådstarten. Men ni ville jag veta av vilken anledning bukefalister har inackorderingar :)

Ok, jag förstod inte att du enbart ville ha svar från bukefalister som själva har inackorderingar, så jag svarade utifrån erf av olika anledningar där jag stått/står uppstallad 👍

När jag själv hade inackorderade: Jag var ansvarig under stallägaren som inte själv var hästmänniska ang att ha och ta in inackorderade . Det var inte i vinstdrivande syfte utan ägaren hade andra intäkter så hästverksamheten gick på +-0 ungefär. De ville ha betesmarkerna betade och hästar på gården utöver det. Hade även ridhus av hög kvalitet. Kort och gott - de hade pengar men ville ändå ha inackar.

Senaste 4 + åren står jag själv uppstallad hos min tränare. De har ca 10 inackorderade , men verksamhetens ekonomi bärs av andra saker primärt. De tar inte inackorderade vem som helst av samma anledning. De går dock på plus för att ha inackorderade då det är billigt för dem i det totala sammanhanget (stor gård, är själva foderproducenter, maskiner och underhåll finns per automatik pga den övriga verksamheten osv).
 
Senast ändrad:
Tänker att det finns säkert flera anledningar till varför man väljer att ha inackorderingar och det hade varit intressant att veta varför ni valt det :)

Är det för det (eventuella) ekonomiska tillskottet? Sällskap i stallet? Synd att låta boxar stå tomma? För att kunna ha sällskap till er häst? Avlastning?
Säkert olika. Vet de som har det för att kunna få avlastning när de åker bort. Själv hade jag kunnat överväga det för sällskspet, om det var ngt jag sökte. Vet också ett stort insckorderingsstall fär man uttryckt att om det inte vore för att det gav så bra pengar hade dom slutat för länge sen. ;) Så det är väl olika. Små stall får ju sällan ut ngn större ekonomisk vinning. Det hade iaf inte jag fått och då bor vi ändå i sthlm där hyrorna inte ligger jättelågt. Men hade man 5 st så kanske, då blir ju dock arbetet större...
 
Jag har aldrig haft någon annan häst än mina egna tidigare, men har nu två.

Den ena har haft mina shettisar som sällskap. Eftersom jag hade återkommande kolik på dessa i somras vill jag ha hem dom för att underlätta för mig om dom blir sjuka. Den andra hästen fick helt enkelt följa med shettisarna.

Den andra sökte ägaren plats till strax efter jag blivit tvungen att ta bort en häst. Den ersätter det sällskapet. Jag vill inte skaffa någon mer stor häst så länge jag har henne kvar så detta passade perfekt då dessa två förhoppningsvis ska fungera bra ihop. Den nya kom hit igår så det återstår att se :D

Båda ägarna är vänner till mig och jag tar inget betalt förutom faktisk kostnad för strö och foder.
Hästarna står uppdelade på två mindre lösdrifter och jag tar alla morgonfodringar.
 
Det var en som frågade och jag hade ledig plats då så då blev det så.
Har det nog mest för pengarna.
 
Jag har ingen inackorderad nu men har haft min bästis här i nästan 2 år fram tills för en dryg vecka sen. Jag har inget behov av inackorderingar, jag vill sköta mig själv och gillar att vara själv. Att min bästis fick stå här beror på att det är hon. Har funkar väldigt bra så vill hon komma tillbaka får hon det :)
 
Går väl inte att tjäna många kronor på inackordering? Skulle inte tycka att det var värt det. Möjligen för sällskap och hjälp då :)
 
Jag tänker att får man in en liten slant så kan det räcka till träningarna. Sedan är det rätt skönt att vara två när man ska ta in hö, hjälpas åt att köpa spån, morötter och sådant. Lite avlastning och trevlig hjälp.

Där vi har en del av våra hästar nu är det endast i vinstdrivande syfte. Den ena parten är glad i hästar och de hade egna hästar till barnen, när de var små. Med de verkar rätt ärligt väldigt trötta på det, ofta.
 
Främsta orsaken till att jag har inackorderingar är att kunna dela stallarbetet med någon/några andra. Och jag har bara tagit in folk till stallet som jag, eller någon av mina kompisar känner, inga okända. Har under alla år fungerat kanonbra.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 276
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp