Varför inte NH?

Hästarna kan följa dig dom en hund med hjälp av klicker och morötter också :)
Eller vem som helst som har det minsta hum om hur man leder bara för att de är snälla och hyfsat uppfostrade.
Vad är skillnaden i att de inte funkat enligt NH-metoder eller andra metoder? Det finns ju ett rätt stort antal farliga hästar idag som blivit det pga oss människor. Och det är iom antalet nh-folk respektive folk som inte sysslar med nh inte fler hästar som blivit farliga pga nh utan annat.

De möter ju samma öde oavsett. Förhoppningsvs får de hjälp av en duktig problemlösare. Eller så får de fortsätta härja runt och må dåligt eller avlivas. NH eller icke..
Skillnaden är målet. I vissa inriktningar inom NH är målet det jag uppfattar som avtrubbade hästar som lyder blint. Jag ogillar när man hanteringsmässigt "lobotomerar" hästar oavsett om det är med psykiskt eller fysiskt våld.

Vissa oavsett inriktning har inte mål alls utan verkar mest lösa allt ad hoc och med "våld" såsom kedjor, spö, linor och här räknar jag inte in de som är medvetet grymma mot hästarna.

Alla som har målet att få tillitsfulla lätthanterliga hästar som trivs är okej ( om de lycka hyfsat) oavsett vad de kallar sin metod, så länge metoden är hästvänlig.
 
Precis som mitt gamla sto. Försökte någon kuva henne räckte hon helt enkelt finger åt dem och gick sin väg. Behandlade man henne med respekt följde hon dig lös.
Jag försökte med NH-övningar (mycket amatörmässigt)med min f.d pålla, efter en stund tröttnade hon och vägrade äta äpple som jag använde som belöning och tjurade. Jag fattade vinken att hon inte var road av det, dessutom lydde hon normalt sett minsta vink i normalhanteringen.
 
Jag försökte med NH-övningar (mycket amatörmässigt)med min f.d pålla, efter en stund tröttnade hon och vägrade äta äpple som jag använde som belöning och tjurade. Jag fattade vinken att hon inte var road av det, dessutom lydde hon normalt sett minsta vink i normalhanteringen.
Det var en "nyfrälst" som ville testa NH på Madam, det där med att snurra med ett rep slutade i dragkamp och sen övergick cirkusen i att jaga runt den vilt skrikande människan i hagen med klapprande tänder precis bakom ryggen, å vad vi som såg på garvade och att få stopp på henne lyckades inte tjejen med för det var Madam som fick stopp på tjejen genom att finta in henne i ett hörn. :rofl:

NH är skitkul när hästen får ta kommandot. :D
 
Jag har fått tillgång via jättebra verktyg tack vare nh, Monty Roberts. Och har även haft ut en parelli-tränare några tillfällen. Då har jag rehabiliterat två hästar som har haft ganska stora problem och tycker att dom verktygen varit värdefulla! Man kan ju välja att kalla det nh, eller helt enkelt hästhantering. Det är upp till var och en.
 
Börja med att ställa dig frågan "vad är nh?". Redan där finner man nog svaret - alla har sin egen uppfattning om vad nh är och hur det ska utövas.

Personligen har jag aldrig velat förknippas med nh, därför att jag mkt sällan sett ngt jag gillar som benämns så. Ändå har jag ofta förknippats med nh av andra därför att jag tycker att hästhantering är intressant och roligt. Och inom "nh-kretsar" tillåts man tänka utanför boxen av denna gamla fyrkantiga hästsyn som msn ofta möter i hästsverige. Jag tror att de flesta nh-relaterade människor idag inte alls bryter ner sina hästar utan det handlar mer om vanlig hederlig betigning, trickträning. Positiv förstärkning. Lär in önskvärt beteende. Inget konstigt, inget flummigt. Ren och skär logik. Men absolut, vi som erfarat join-up-eran hyser nog viss misstänksamhet mot begreppet nh.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
850
Senast: cassiopeja
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 722
Senast: Babe
·
K
Träning Min häst är hanterad enligt konstens alla NH-regler så gott jag förmår. Han har ett enormt självförtroende och är trots att båda...
2
Svar
36
· Visningar
2 466
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp