Varför inte rapsolja till häst?

S

Stopek

Det tycks vara gängse mening att rapsolja inte skall ges till häst, utan helst då majs- eller solrosolja. Men är det någon som vet varför rapsolja inte är bra för häst? Det är ju bra mycket billigare att köpa rapsolja i större mängder än de andra oljorna.

Hälsning Maja
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

De flesta av argumenten grundar sig på skadliga substanser som inte finns i farliga mängder i moderna rapssorter för livsmedelsbruk, nämligen glukosinolater o eurekasyra.
En fördel med rapsolja jämfört med majs är att den innehåller relativt mkt omega3 vilket kan hjälpa eksemhästar.
Det finns enligt min mening ingen anledning att inte ge rapsolja.
Söker man på amerikanska sidor kan man hitta en hysterisk propaganda mot rapsolja (canola) men denna har inget vetenskapligt stöd utan är bara myter med enstaka sanningar inströdda.
PL
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Jag har gett rapsolja i *tänka* tio år, utan minsta problem. Och även fått det rek av vet (den exakta rekommendationen var olja, jag frågade vilken sort och vet tyckte 'Vilken vegetabilisk som helst, men rapsolja är billigast')
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Det kan väl helt enkelt vara så att det lever kvar från den tiden när dessa ämnen förekom i raps i större mängd. Innan de dubbellåga sorterna kom.
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Tack för alla svar. Då kan jag fortsätta att köpa mina stora tiolitersdunkar och ge. Jag har också gett rapsolja en längre tid. Men så höll jag en föreläsning om distans. Då vågade jag inte säga att de kan ge även rapsolja, men sa att jag själv gör det. Flera hade då också hört att man inte skall ge rapsolja, men ingen visste varför. Hittills har rapsoljan fungerat fint på mina hästar. De tycker även att den smakar gott.

Bra att höra om Omega 3 med, för själv är jag vegetarian och äter inte ens fisk. Men rapsolja använder jag gärna i matlagning. :)

Hälsning Maja
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Jag fick gå och titta på min burk med vitaminer för vegatarianer. Så jaaa då. :D

Hälsning Maja
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Vad bra.
B12 finns bara i animalisk föda.
Och människan kan inte syntetisera den själv.
Det behövs dock bara litet, och det räcker med ett glas mjölk eller två om dagen för det.

Jag träffade en gång en man som led av B12 brist då han åt ren vegankost för att på så vis slippa sin kroniska ledvärk.
Han slapp sin ledvärk, det gjorde han, men B12 brist är inte kul.
Efter några veckor med B12 piller från Apoteket, så mådde han dock bra igen och kunde samtidigt fortsätta sin vegandiet och därmed hålla sig smärtfri i lederna.
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Kan man få hoppa in på er tråd :angel: Och fråga hur mycket olja ni ger och hur mycket ni gav när ni började ge?
Sören
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Inte_Ung skrev:
Vad bra.
B12 finns bara i animalisk föda.
Och människan kan inte syntetisera den själv.
Det behövs dock bara litet, och det räcker med ett glas mjölk eller två om dagen för det.

Jag träffade en gång en man som led av B12 brist då han åt ren vegankost för att på så vis slippa sin kroniska ledvärk.
Han slapp sin ledvärk, det gjorde han, men B12 brist är inte kul.
Efter några veckor med B12 piller från Apoteket, så mådde han dock bra igen och kunde samtidigt fortsätta sin vegandiet och därmed hålla sig smärtfri i lederna.

Intressant att du säger det. Jag har nämligen haft problem med ledvärk. Fast jag har alltid ätit både mjölk och ägg. Ost och mjölk i stora mängder. Så det borde ju har räckt. Sedan jag började med mina vitaminer för vegetarianer tycker jag att min ledvärk har minskat. Det kan ju vara åldern med. Inte heller ung.

Hälsning Maja
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Jag har gett 2 dl per dag. 8,98 Kr/litern hos Lidl!! Men funderar nu på om jag ska gå över till linfrö igen. Pålletten har faktiskt blivit fet.
/Asmodeus
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

sören hjärtekrossare skrev:
Kan man få hoppa in på er tråd :angel: Och fråga hur mycket olja ni ger och hur mycket ni gav när ni började ge?
Sören

Jag ger inga större mängder, då mina hästar för tillfället är tjocka av grovfodret och varken behöver några större mängder kraftfoder eller olja. Jag ger dock lite olja ändå för att hästen skall vara van vid att äta olja och att jag har hört att en häst som får olja i sin diet har lättare för att förbränna fett vid träning. Sedan tycker jag att pälsen blir finare. Fast det är säkerligen en kombination av bra foder överhuvudtaget.

Jag mäter inte utan tar min tiolitersdunk och häller i krubban. Kan väl bli en dl om dagen till varje häst.

Man kan ge så mycket som 5-7% av hästens hela foderstat i vikt i olja. Det är väldigt stora mängder. Så mycket har knappast någon råd att utfodra i olja. Det skall väl i så fall vara om man har hästar i riktigt hård träning - redo för VM i distans och liknande.

75 g per 100 kg häst och utfodringstillfälle är ett annat mått jag hört.

Om man skall ge olja så skall hästen givetvis tillvänjas gradvis.

Hälsning Maja
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Visst Sören, hoppa du bara ;)
Använder iofs inte rapsolja utan linföolja beroende på att när jag kollade var det betydligt mer Omega3 i linoljan än rapsoljan, har för mig att det var ca:10% i rapsoljan och 60% i linoljan (linolensyra). Den är lite dyrare (225:- för 10L,Gunnarshög) men jag ger en halv dl/dag till våra Islandshästar 400kg+.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Haha, nämen hej!
Det här är Julianna...jag som kom gåendes med min lille vovve typ 40 min försenad :o
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Jag har för mig att jag läste på någon officiell hemsida (statens vet. med.?) att Rapsolja KAN ge hormonförändringar på häst. Därför så rek. det att inte ge rapsolja till häst så länge man inte vet mer. Däremot rek. det majsolja, då majs är ett naturligt foder för häst.

Skulle vilja höra PL. svara på ovanstående synpunkt!

Jag har inte alls forskat i ämnet och ger inte min häst någon olja, så jag ställer mig utanför att infoga smarta kommenatarer, vill ha med kött på benen först!
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Hoppar in o undrar lite igen :o Om linoljan... har nämligen hört attför mycket linfrö el linfrökaka inte är bra att ge (giftigt ?)
Gäller det för oljan också?
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Nä, var har du hört det? Linfröolja säljs som tillskott till hästar och har svårt att tro att de skulle våga sätta det på etiketten i så fall.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Om du inte kan säga vilken officiell hemsida det skulle stått på så är det definitivt en o"smart" komentar. Jo visst det lär finnas en opublicerad undersökning av Per Spångfors, troligen betalad av Krafft, som kan tyda på ändrade hormonnivåer hos hästar som fått rapsolja men de substanser som skulle kunna tänkas vara orsak kan man även hitta i sojaolja.
PL
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Att linolja är giftigt för hästen, tror jag att vi alla kan vara överens om. ;)

Däremot har man forskat på linfröolja, där resultet visat sig gynsamm för bla hästar med hudåkommor som eksem men även reducerat risken för fång.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
477
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sminktråden
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp