Varför just Fjording? Irriterande fråga...

Ja man hör ju massor.
Här är det mest typ; ja jag skulle aldrig köpa en travare. Vad som hest utom en travare.
Vädå??
Vissa har inte ens KLAPPAT en travare...
Man kan ju lixom inte ha fördomar om man inte har nån erfarenhet.

Men fjordingen e ju såååå seg o lugn o trög o fet osv osv.
Hmmm... Min fjording e lagom pigg, alldeles för stark, blir rädd för ALLT, e lagonm tjock... eh.. Liiite tjock sdå men så får hon mest mat i stallet oxå :devil:
O man jämför me ridponnyerna som e smällfeta o får fem kilo mindre :devil:

På en tävling en gång va de nån som sa, när min häst hade vägrat på ett hinder; Men hon är ju söt iallafall :)
O en annan gång, sa nån som satt brevid mina kompisar precis när ja skulle börja att fjordingar är så snälla o hoppar allt jämt...
Hrm... Min häst vägrade ut sej :rofl:
Men jag fick en placering bland alla pepparkakor i våras :D
 
Grannen hade en travnordisvalack och en fjordingmärr. När de la av med kossorna, sålde de hästarna med. Fjordingen, hon hade karaktär, jag hade väl känt henne i fem år innan jag köpte henne. Men det är konstigt, jag fick låna häst där hur mycket jag ville, men fart på mig blev det först när jag hade henne själv. "Hon har lärt mig allt jag vet om hästar..." Ja, ja, det är deras sinne jag gillar. Nu har jag tre generationer hemma...
:)
 
Jag får en massa skit för att jag köpte en fjording. Nu har jag haft honom i drygt ett år och jag har inte ångrat mig en sekund för han är världens mysigaste. Han är mycket annorlunda om man jämför med andra hästar och ibland är jag övertygad om att han är en människa förvandlad till fjording...
Jag får dagligen höra kommentarer om hur tung och grov han är och att alla fjordingar är slöa och kan ingenting och jag blir så trött på att hela tiden försvara. Jag kan inte förstå varför folk måste hacka på någon speciell hästras överhuvudtaget. Vet en som red en fjording ett tag, inte fick rosett på en och sen dumförklarade hästen bara för att dressyrdomaren sa att hon inte skulle komma någonvart på en fjording! Sånt gör mig så arg! Min häst är den mest ärliga som finns, han är lite ringrostig men utbildad och klarar av några inte alltför höga hinder (gör inte mig något eftersom jag ändå inte tycker om att hoppa). Han är en exemplarisk körhäst och får alltid vara "barnvakt" åt hästar med mer nervös läggning när vi rider ut. Han är inte rädd för något och det har inte med att göra att han är för slö för att reagera utan just för att han har det sinnelaget. Men visst kan han busa också!
Dessutom, är han den intelligentaste häst jag någonsin träffat. Inget kan få mig att ändra den uppfattningen.
 
Usch vad taskigt att inte informera dig om hoppningen. Det var riktigt dåligt gjort. Vad jag skulle bli arg om någon gjorde så mot mig :devil:

Förstår att tv-teamet blev facinerade av Balder, jag missade tyvärr det på tv:n. Skulle varit kul att se. Fast jag har ju sett stillbilderna på honom, det var riktigt läckert :):

:bump:Sofia :bump:
 
när jag köpt fjording så fick jag höra många dumma kommentarer. Bl a "jag kan inte förstå att du köpte en FJORDING!!"
Det var t.o.m en som frågade min pojkvän: "alltså vad ska hon ha en fjording till, dom är ju bara feta och lata" snälla nån, vill dom klaga på dom stackars hästarna så behöver dom inte gå till min pojkvän, han vet ju knappt vilket som är fram och bak på en häst, Men han hade försvarat mig! Jag har tjatat så mkt om hur underbara fjordingar är...tydligen var det något av det som fastnade!

När min kompis (som också har fjording) var med på Hubertusritt fick hon också höra väldigt mkt elaka saker om hennes häst. De förstod inte att hon kunde rida jakt på en fjording! Men när de stod och väntade på att rida iväg, vilka hsätar var det då inte som trippade, stegrade, var nervösa osv. Jo, det var "alla de andra". Hennes lilla fjording stod och tittade på dom andra konstiga hästarna som inte kunde stå stilla. Men sen bar det av, hon låg i täten vissa stäckor!

Jag själv skulle tex inte vilja KÖPA en fullblodsarab, men för det skulle jag ALDRIG säga en massa dumma saker om dom! Dessutom är det så att även hästarna är individer, bara för att en fjording är lat betyder det inte att alla är det, bara för att en arab är stirrig och nervös är inte alla araber det!
 
Ja, nog är man less på att alla raser skall ha några belackare... :mad:
Jag kan tycka att det är jättejobbigt att tala om för folk att jag har fjording och det är absolut inte för att jag skäms över min häst eller min ras utan för att jag vet hur folk TROR att dom är. Jag får också alltid hålla försvarstal och lägga ned tid och kraft på att inte bli riktigt arg. Om jag har min häst med mig däremot då har jag absolut inga problem, då kan ju alla se hur fin och bra hon är, behövs ju inga försvarstal då tycker jag. Men det händer inte så sällan ändå att jag får försvara rasen istället för individen då. Dom kan slänga ur sig saker som: Ja, din fjording är ju fin/duktig, men de andra... Nog för att jag förstås tycker att min är finast (hon är ju min) så är hon på intet sätt bättre eller sämre än andra fjordingar, hon är rätt så typisk faktiskt.
Många gånger känner jag ett behov av att ta med mig hennes pass också eftersom folk tror att hon antingen är korsning eller unghäst, för att dom tror att fjordingar inte kan vara som hon :crazy:
Hur kommer det sig att folk tror att fjordingar föds feta och ovilliga? Kan dom inte ta sitt ansvar i att hästarna blir så?
Jag känner massor med fjordingar och deras ägare och för dem är livet nära på en dans på rosor, fjordingar är nämligen med på allt och jobbar gärna hårt och mycket för lite uppskattning av sin ägare.

Jag vill slippa berätta att min fjording är renrasig.
Jag vill slippa att berätta att hon inte är unghäst/hingst.
Jag vill slippa bli arg och besviken på trångsynta människor.
Jag vill slippa bevisa om och om igen att hon duger.
Jag vill slippa tala om att jag inte har valt fjording för att jag inte vet bättre.
Jag vill slippa bevisa att jag kan något trots att jag har fjording.
Jag vill slippa försvara min häst när okunniga ryttare säger att hon inte kan någonting bara för att dom inte kan rida.
 
Antagligen umgås jag inte i såna hästkretsar där det klagas på fjordingar, eller sså är jag väldigt dålig på att lyssna så fort nån är negativ.

Vi brukar käfta i vårat körsällskap om nordisar å fjordisar, typ som SAAB å Volvo när man var liten. Vi har rätt kul då, men man får vara rapp i käften. :devil:
 
jag har ingen fjording men känner igen mig mycket väl.. köpte en bruksnordis i somras.. Man får ju höra både det ena och det andra :mad:
Men tycker du ska strunta i det o visa de att ni är bäst :D
 
jag har en fjording på halvfoder.

jag har alltid tyckt bäst om de tyngre raserna.
arbetshästar.
fjording har inte legat på topp, det har nordsvenskar och shirehästar gjort, men alla kraftiga varianter har jag tyckt mer om än ädlare raser.
varför? inget annat än utseendet! :)

så letade jag sköthäst/medryttarhäst och fick tag på den jag nu har på delfoder. och det är ju världens bästa häst! :)

men min andra favorithäst, som också är bäst i världen, är ett danskt halvblod... så jag är inte låst vid de tyngre raserna, men när det blir dags för mig att skaffa egen, och jag inte får någon av mina två skruttar, så kommer jag främst att leta bland kallbloden!
 
Jag blir oxå ofta ifrågasatt av folk runtomkring när det gäller mitt val av häst. -Du som KAN rida, och är så intresserad och satsar både tid och pengar, varför skaffar du inte en bättre häst?
Och här måste jag faktiskt tillägga att med bättre häst menar man i halvblod, de själva rider halvblod, och är inte ett dugg intresserade av att träna något ekipage med annat än "fina" dressyrponnyer eller halvblod! Själv har jag inget emot halvblod eller några andra raser, för jag gillar alla hästar. :)
Ingen som har en fjording, islänning, arab eller lippizanare eller vad som helst för hästras har någonsin ifrågasatt mitt val av häst! Däremot brukar jag få massor med positiva omdömen för att han är så kolossalt söt och vacker, välriden och dessutom körbar.
Vilken ras? Kallblodstravare, såklart!
Numera rider jag barock och tränar körning, i de krestarna är man mer än välkommen med alla typer av hästar!
Hälsar Katitzi
 
Förstår dig fullständigt. Kan berätta om en kompis till mig som står i ett stort privatstall. När hon fick ta bort sin förra häst (en underbar nordsvensk travare) skaffade hon sig en ny av samma ras. Från folk i stallet kommer då kommentarer som "ska du inte skafffa dig en riktig häst nu då när du blivit av med den gamla". Vad är då den hon har nu då, en plasthäst?! Varför inte bara acceptera hästarna som individer, och att olika människor har olika mål och intresse?
 
Dom som säger dumma saker om fjordingen har nog aldrig känt en fjording!
Eller så klarar de helt enkelt inte av denna underbara häst :devil:
 
Varför ska man försvara och förklara sitt val av häst?
Man har väl ändå valt den som individ?

Varför skriver alla trådar om typ "varför ser folk ner på min hästras (fjordingar, ponnyer, kallblod, travare, araber etc) och refererar till HALVBLODSMÄNNISKOR? :mad:

Mig veterligen har aldrig någon halvblodsägare startad någon sån här tråd i syfte att smutskasta och se ner på andra hästraser.
Bara svarat på trådar i stil med att den och den hästrasen passar inte mina syften...

Och hur kommer det sig att ingen halvblodsägare startar någon tråd om "varför alla snackar skit om halvblod"? :confused:

Jag tycker det här är konstigt resonemang, faktiskt!
Har ni komplex, eller vad är det???? Varför då?
Eller vad är det? :confused: :confused:
Jag har lite svårt att begripa detta, faktiskt. :eek:

Själv är jag halvblodsägare MEN gillar ALLA hästraser. :) :)
 
Tyvärr är det så att man ofta blir lite föraktad av både halvblodsägare ;) och tränare när man kommer med ett kallblod. Jag har själv flera exempel på det men har nu kommit så till åren att jag kan stå över det.
Nu säger jag inte att ALLA är så, inte alls, men tyvärr är det de som är nedlåtande som syns och hörs.
Under ett träningspass sa min instuktör lätt chockad "men... kan en fjording gå på tygeln??? Trodde inte de var byggda för det"
Ett annat exempel från min ungdom var då jag jobbade på ridläger och varje dag körde min fjording dit (istället för att cykla), ridlärarna pratade knappt med mig och var mycket nedlåtande om fjordingen :( när jag en dag red förbi på halvblodet blev de plötsligen väldigt trevliga, pratsamma och lite "impade" (det var en tjusig herre :))
Efter det insåg jag hur illa det var ställt hos vissa... och nu rinner all sådan kritik av mig. :):
Men faktum kvarstår; ska man va´nåt´ska man ha halvblod eller fullblod... ;)
 
Hur kommer det sig att det alltid är någon som skall föra över problemet på den drabbade :mad: Om folk är elaka mot mig och min häst för att hon är fjording har det knappast att göra med om jag skäms eller inte... :crazy:
Om folk tror att min häst inte kan det ena eller det andra bara för att hon är fjording är det väl inte konstigt att jag blir arg och ledsen? Tänk om någon sade att jag var korkad, osmidig eller dyl. för att jag har invandrarblod i mig :eek: Skulle du tycka att det var mitt eget fel om jag tog åt mig? Skulle du tycka att det var okey att man drog sådana slutsatser bara genom min ras?
 
Jag har liknande erfarenheter som du, men visst är det synd att man måste försvara sitt hästval. Jag hade en nordsvensk travare som jag skolade om till dressyr, och det var lite samma sak där, många blev lite förvånade och avundsjuka på min hästs otroliga förmåga för samling och fina galopp. Jag tycker att man får acceptera att man kan ha olika mål med ridningen, och kanske inte vill tävla osv. Dessutom tycker jag det är synd att man inte kan se hästarna som individider, och då menar jag åt alla håll. Kan inte vara roligt varken för halvblodsägare eller andra när alla individer i en ras dras över en kam. "Dom där j-la XX är ju helt hopplösa...." kan man ofta få höra. Trist. I ett storstall jag stod i ville dom gå så långt som att säga upp dom som inte hade halvblod eller ville tävla hopp eller dressyr. Det dög inte att bara rida för instruktör. Behöver jag säga att jag snart flyttade därifrån i alla fall, vilket även flera halvblodsägare gjorde för de tröttnade på attityden!
 
Tråkigt att den inställningen finns, tydligen!
Jag måste säga att hela det här resonemanget känns väldigt obekant för mig.
Jag har faktiskt inte stött på det alls i de stall där jag har stått/varit medryttare.

Jag själv blir extra imponerad när man träffar duktiga ryttare med sina kallblod, travhästar etc.

Jag tränar för en C-tränare, både i dressyr och hoppning med mitt "tjusiga" halvblod (ja, han är jättefin....). ;)
I hoppgruppen innan oss tränar en fjording som har deltagit i fälttävlan och dessutom vunnit dressyrdelen. Dödsfin!
I min grupp är det en arab.
Sen vet jag att tränaren utbildar en himla massa ekipage där hästarna INTE är halvblod.

Du får flytta dig och din fjording hit istället! :D :)
 
Ja, det är faktiskt ditt eget fel om du tar åt dig! ;)
Du kan välja att inte ta åt dig och att skita totalt i vad de elaka personerna säger.

Fast såklart ger det inte folk rätt att klanka ner på din häst.

Kan förstå om man har lite extra mycket att bevisa om man till exempel rider dressyr eller fälttävlan på sin fjording. Men desto roligare när man lyckas! :) :)
Själv tycker jag annorlunda raser på tävlingarna är dödshäftigt. Särskilt fjordingar tycker jag faktiskt är extra fina! ;)

Ge igen genom att vara "bäst" istället!
 
Jag har haft en vbltravare som var jättefin och jättestor, nästan 1, 80, och alla som har frågat! är det verkligen en travare som är så stor? Kan en travare vara så fin? Han ser ju ut som ett halvblod! SUCK! Jag blev tyvärr tvungen att sälja honom för han var för stor för mig, men jag avgudar travare!Men däremot är jag supertrött på alla fördomar som jag råkat ut för. Jag vet flera kompisar som råkat ut för samma sak som haft vbl. Jag vet att det gällde fjordingar, men jisses, det är bara att visa hur fina dom är, så håller nog fördomsfulla människor tyst sen :):.I ett stall som jag vet om, tar inte stallägaren in vbl, bara halvblod för att hon inte vill att stallet ska få "dåligt rykte". Suck igen. Till fjordingägaren: Lycka till med din fina häst!
Tänk förresten på att Baloubet du Rouet har travblod i sig! Ha!! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp