Varför just Fjording? Irriterande fråga...

B

**BORTTAGEN**

Efter att jag nu haft en foderfjording och hittat en egen som kommer på prov strax så känns det som jag ständigt måste försvara mitt val av hästras :(

Kommerntarer som jag hört alltför ofta är "Men du har ju ambitioner varför skaffar du en fjording?" och "Varför en så tung häst" och "vad ska fjording vara bra för?".

Det många av dessa "fördomsfulla" personer verkar ha glömt är hur fint foderfjordingen går i voltige med barn, hur ivrigt (e Hugo) och framgångsrikt han hoppar, hur fint och lydigt han går i dressyr samt att han accepterar att spökas ut i de mest hiskeliga maskeraddräkter till maskeradhoppningar och uppvisningsevenemang (har varit utklädd till Varulv och Grynet bla).
kanske något de ska tänka på nästa gång de sprutar tuppkam i sina halvblod tävlingshästars leder...

Mitt svar är "det är en frisk glad allround häst som bjuder på sig själv och fungerar bra för både min 11 åring och mig"

Vad säger ni andra som har fjordingar?
 
Vem är det som är fördomsfull? Hur tror du det känns för oss som har halvblod att alltid bli påhoppade med både det ena och det andra? Så innerligt trött på att alltid halvbloden som ska få ta all skit! :mad:

//Cutie -stolt halvblodsägare
 
Visst blir det lätt att man i ilska säger "halvblod människorna". Fast jag vet att jag när jag är trött på att bli ifrågasatt för mitt val av häst, ja då spelar det ingen rol vad den andra människan har för sorts häst.
Kanske snarare så att jag blir mer irriterad om det är någon med en liknande typ av häst, ex. Islänning, Haflinger osv.
Fast jag tycker nog att jag inte behöver försvara mig fullt så mycket nu.
Fast häromdagen fick jag faktiskt det och det var just utan lite ehum *krax* Halvblods dressyr människor :cool:

Fast jag gillar Hbl ändå :D
 
Vadå kritik för halvblod?

Har aldrig hört någon kritisera halvblod mer än att det svenska halvblodet inte är så dunderstabil i huvudet och det håller jag med om - det har behövts mycket influenser från andra länder för att stabilisera halvblodet.
 
Diaana

"kanske något de ska tänka på nästa gång de sprutar tuppkam i sina halvblod tävlingshästars leder..."

...något som ofta beror på ryttaren och inte på hästen.
För övrigt gällande tävlande halvblod så får de stå emot stor påfrestning gällande hoppning - vilket gör att de inte är fräscha hela livet i karriären. En bra jämförelse är att kontra idrottande människor hur ofta de är skadade och har krämpor - skall man dra det till ytterligheter så kan vi jämföra elithästarna med elitidrottarna....mycket skador är det.

Själv tycker jag fjordingar är gulliga men den rasen som passar just mig och mina ändamål är halvblodstyp - men jag respekterar givetvis andras val och tycker inte direkt att det är något att diskutera.
 
Jag menade inte att min tråd skulle vara ett påhopp på halvblod :) hoppsan!

Bra dock att folk är vakna...
Vad jag egentligen ville veta, få fram är vad andra fjordingägare, blivande fjordingägare har för skäl till att de skaffat fjording.

Intressant det där med att islandshästägare/ folk kan se ner på fjordingar...vi sitter ju ofta högre upp :)

ta det lugnt alla ägare av andra raser...det är bara det att nu rann min bägare över när jag för hundrade gången får svara på en besynnerligt ställd fråga om mitt val av hästras.
 
Förstår att du blir less, det blir ju jag med.

Hm, varför jag valde fjording, ja ville ha en häst i den storleken, frisk och tålig och med lite "ponny skalle".
Pluss, *krax* något som folk bruakr bli arga på mig för, men jag tyckte att jag var för grov för någon smäckrare ponny :o

Kollade på annonser för olika hästannonser, Islänning Fjord osv. Var upp och kolade på Balder (min första fjording) för drygt 10 år sen, blev frälst och köpte.
Hur jag nu kunde fastna vet jag inte, Balder var en plåga i början, men nu är han trevlig. Jag har två fjordingar till, underbar hästar. (Lite vettigare i skallen än min älskade Balder, ha ha)
Nu har man börjat komma in i fjordhästföreningen också och då blir det ännu roligare.
Vi håller bla, på att dra igång en lokal förening här i Ångermanland...
 
Håller med skogstomten om det mesta :)

Men jag tycker inte att man hör så mycket fördomsfullt om fjordingar längre... eller så har jag bara slutat att lyssna. Däremot hör jag nästan bara bra saker när jag är ute och tävlar. Många kommer fram och vill klappa och säger vad söt hon är, sen att dom människorna aldrig skulle kunna tänka sig att ha en egen fjording är ju en annan sak.
Men sen vi fjordtyper klådde nordisarna i bruksridning så har det varit väldigt tyst med fördommarna :):
 
syndast om dom som missar en toppen allroundhäst :smirk:
Halvblod har jag aldrig haft några fördommar mot ,däremot folket som samlas runt dom !

Sen har vi varmbloden som får drass med skitsnack om DET....och alla små ponnyer som folk tycker är en större variant av Marsvin som bara duger till för barn att flänga på .

Det är lixom ingen som slipper ifrån skitsnack !
 
Inte så konstigt att folk är vanka på den typen av påhopp - men väldigt jämna mellanrum kommer de. Från ägare som har andra raser och som anser sig fördomsfullt behandlade. Det gäller i princip ALLA raser. Och ALLA kastar glatt skit på halvbloden.

Svämma över till den som ställer frågan är mitt tips - så råkar du inte trampa på någon annans tå. Det tycker jag är det bästa...jag tycker det är otroligt fräckt att ifrågasätta andras val av häst vad det än är.
 
Jag tycker att var och en får välja den hästras som passar en själv bäst, och att man slutar klanka på andras val av hästar!
Köp den hästras ni tycker om, och ta inte andras skit, tycker jag!
Var och en sköter sina egna "bussiness" då blir det frid!!!
Tack!//Karro
 
Jag äger egentligen ingen egen fjording, men jag rider och sköter om ett sjuårigt fjorsto och dessutom så tar jag hand om hennes iår treåriga son. Att det har blivit fjordhäst för mig har berott på att jag började rida och sköta en fjording, sen så har det bara blivit mer och mer. Jag skulle aldrig kunna byta till en annan ras, jag är för fjordkär för att kunna göra det. Nu har jag dessutom blivit lite mer aktiv i fjordhästföreningen, i helgen ska jag gå en exteriörkurs och i början av maj ska jag troligen åka på fjordhästfestival i Norge :):

I våran klubb är folk så vana med fjordingar så där blir det ingen större reaktion. Det har varit ganska mycket fjordingar häromkring genom åren, eftersom fjordingarna jag sköter, uppfödare driver fjordstuteri.

I höst har jag varit ute på några lokaltävlingar i dressyr. Jag har aldrig fått en nedlåtande kommentar,(som jag har hört ialla fall) Därimot så verkar allt fler tycka att det är roligt att man kommer med en fjording. Jag känner mig jättestolt när jag kommer med mitt underbara sto. Dessutom så är det ganska kul att komma med en lite annorlunda ponny mot alla brunisar. Jag är stolt att få ta hand och att rida henne. Jag skulle aldrig byta henne mot någon annan, inte ens mot ett dyrt duktigt halvblod.

Jag har även lite mer erfarenheter hur det är att komma med fjording på lite högre tävlingar. Min kompis brukar tävla sin fjordvalack upp till lätt A, på regionala hopptävlingar. Då kan jag säga att det blir reaktioner! Först är jag säker på att det är många som undrar vad hon gör där, med alla andra bruna 100 000 kronors ponnisar. Sen när denna lilla guling som egentligen inte alls har exteriör för att vara en bra hopphäst, och dessutom inte alls för bra galopp placerar sig mot alla dessa ponnisar blir det uppståndelse. Hon har till och med blivit lokalkändis här, eftersom hon är den enda häromkring som hoppar så högt med fjording.

När hon var och tävlade i div 2 laget i höstas, för att det inte blev nåt division ett lag så fick jag höra lite konstiga kommentarer:

" Titta! Hon har inte alls långa sporrar och hon använder inte spöt, och han är ändå fjording och dessutom hoppar han bra!"

En inte lika rolig kommentar fick hennes mamma höra när hon stod bredvid en annan deltagares pappa som pratar med sin dotter " Va faan, nu får du banne mig se till att vinna, du kan ju inte låta en sån där vinna!"

Precis som TeamTanja skriver, så känns fjordingar på tävlingar allt mer accepterade. Men trots det finns det säkert en hel del fördomar att slå sönder. Jag är övertygad att det bästa sättet är att visa upp sin fjording i ett fint skick i olika sammanhang.

:bump:Sofia :bump:
 
Har intresserat mig av fjordingar nu de två senaste åren i samband med att jag fick en egen. Nu är jag dessutom på väg att skaffa en till, trots att det lutade åt ett halvblod. Men jag känner mig så otroligt trygg på en fjordings rygg och de går ju att använda till de mesta. Dessutom är de lagom höga. :smirk:

Fast jag blev lite ställd i somras när vår granne satt hemma hos oss och sa: "Vem var den där tjejen som var och red här för några dagar sedan, hon som hade en riktig ridhäst?". Hon syftade då på en kompis till min kompis som varit här hemma och ridit på sin smäckra ("vanliga") ponny.
Kunde inte låta bli att tänka att vad är fjordingen om inte en riktig ridhäst som går att använda till mer eller mindre alla grenar inom ridsporten och som dessutom bär hela familjen? :):
 
Jag är fjordhästägare sen 1989 och har alltid haft andra raser paralellt; shettis, new forest/hbl-korsning och två olika halvblod. Tycker inte att det ena utesluter det andra och det ä rheller inte så ofta jag blivit ifrågasatt i form av hästval då mina fjordingar alltid visat framfötterna både på träning och tävling. Det finns helt enkelt inget att kritisera! :rofl:

Jag har haft tur både med mina fjordingar och mina halvblod, har aldrig stått med halta/sprutade halvblod och har vunnit många dressyrtävlingar på mina fjordingar. Bakvända världen..?! ;)
 
Tävlingar brukar jag inte heller ha problem på. då får jag oftast beröm för att dom är fina, särskilt Balders trav brukar få beröm. Även av en del Hbl dressyrhästägare *skratt*.
Frida får ofta beröm på körtävlingar.

Däremot på träningar på ridskolan i min gamla hemstad :devil: usch va jag blev arg på dom. Var med på hoppträning där en omgång. Dels var den en ung :devil: som ställde sig för det hinder som instruktören sa åt mig att hoppa. Sen flyttade inte den typen på sig när jag ropade, efter lite humör från min sida så ehum, galopperade Balder och jag helt enkelt in i baken på hennes dyra ponny. Sen höll dom sig undan :D :D

Fast det som irriterade mig mest var att vi som var med på den omgången skulle få reda på när nästa började och få förtur till den. Men NÄ!!! inte jag, resten av gruppen var med, mig hörde dom aldrig av sig till :(
Fast jag var inte förvånad....

På TV inspelningen i somras så gjorde Balder dom förtjusta i fjordingar, inte för att jag förstår hur. Han var riktigt jobbig i början, fast det är klart senare på dagen skötte han sig.
Så dom frågade efter fjordingar i Östergötland för något annat projekt som dom hade på gång.
 
Jag har aldrig behövt försvara mitt val av hästras snarare tvärt om. Sedan är det många som talar om att dom haft en fjording och det brukar vara positiva minnen man har.
 
Det är (tyvärr) bara att inse att det alltid funnits och förmodligen alltid kommer att finnas en otrolig "rasism" inom hästvärlden.
En del tycker att fjordingar/nordsvenskar osv inte ska användas att rida på. Typ "feta & lata som inte kan hoppa".
Andra tycker att araber är hispiga och nerviga.
Att travhästar inte ska ridas på osv osv.

Jag har både ridit fjordingar, nordsvenskar, araber, halvblod och travare.
Jag tycker om alla sorters hästar... Alla har sin charm :D
 
varför bry sig??

det finns alltid folk som har dåliga erfarenheter av olika raser, inte bara fjording...

russ = envisa
travre = värdelösa
fjordingar = klumpiga, tröga
Halvblod = tråkiga
islänningar = tjuriga
araber = nippriga
....................det finns SÅ mycket jag hört om olika raser och på vissa individer av dessa raser håller jag med, men hästen blir vad du gör den till och man måste anpassa sig till varandra och funkar det inte måste man inse att man kanske inte passar med hästen man har köpt, svälja stoltheten och säga att man inte klarar av den...

Ofta är det det som gör att man tycker en häst är dålig.
Vissa kanske har träffat EN fjording och säger att alla är som den.
Har man däremot träffat flera och de flesta är på nåt vis kan man börja tänka efter vad och varför.
Men dra aldrig alla över samma kam, det finns både negativa och poitiva undantag bland alla hästar och raser.

Enligt mig :smirk:
 
Jag får påhopp om allting!
Jag bor i "travarland" och folk blir som tokiga när jag har en ISLÄNNING! Och nu när folk har fått kännedom om att jag ska köpa en till häst tror dom förstås att jag blivit klok och ska köpa en "riktig häst" alltså en travare, men blir ÄNNU tokigare när jag ska köpa en hopponny! Fast travare e ju dunderfina, framförallt de kallblodiga, och jag har inget emot dom alls. Och travarstuteriet i närheten har ett par fina travslingor i skogen :o som vi ABSOLUT inte får rida på, men man kan ju inte låta bli! Breda, fina, sandade vägar utan trafik, perfekta att bygga hinder på! Fast vi rider bara på kvällen, då kör dom aldrig, annars skulle vi ha krockat MÅNGA gånger!

Sen blir jag trackad för mitt "fjolleri" med SnowGrips, ridtäcke, lädergrimma m.m.! För travmänniskorna där jag råkar bo tycker allt sånt är TOTALT onödigt!

MVH Anna
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp