Varför körspö inom travsporten?

G

Giantchill

Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de efterdyningar som blivit av dessa program.

Jag har inte själv klarat av att formulera ett vettigt svar på denna fråga, men efter att jag har läst den nyutgivna boken "Mitt liv och mina hästar" av KG Holgersson. Boken är skriven FÖRE dessa program och han beskriver användningen av körspö på ett bra sätt.

Citerar ur boken:
"Det finns särskilt två situationer som finns med i bilden när det gäller löpkörning.

När starten väl har gått ska körspöet hållas framåt för att kunna understödja säkerheten vid höga farter, kanske behövs ett påpekande om lite skärpa i gångarten. Detta moment är ofta återkommande och här ska kusken ta kommandot och "putta" fram hästen mot bettet. Konsten ligger i att kunna få hästen på bettet utan att öka farten.

Denna detalj är också viktig när vi kör långsamt. Hästen ska kommenderas framåt och får inte trava med lösa tömmar. Det handlar inte på något vis om att vara elak, endast om att kräva uppmärksamhet. Tävlingsfunktionärer och djurskyddsdamer har svårt att förstå att spöet bara är en understödjare av rytmen, dirigentens taktpinne, och inte ett bestraffningsvapen. För mig är det lika felaktigt att köra häst utan körspö som det är att köra bil utan bromsar. Detta måste en ung häst och ung människa känna till redan första gången i vagnen. Att inte kunna hantera körspöet på ett korrekt sätt är inget annat än oprofessionellt."


KG Holgersson är en sann djurvän och jag tror att han liksom jag är EMOT ett felaktigt användande av körspöet. Det är viktigt att de som använder det felaktigt bestraffas. De som efter "Kalla Fakta" förespråkar den norska varianten "utan körspö" kan tänka på följande.

1) Ni fick se ETT lopp från Norge och anser att det såg betydligt bättre ut, än de svenska diton som visades. Tror du att redaktionen "slumpmässigt" valt ut det norska loppet? Jag vet att loppet var noga utvalt.

2) De svenska drivningarna som visades var inte heller från "slumpmässigt" utvalda lopp. De drivningar som visades var de drivningar som fått de hårdaste straffen (årslånga avstängningar) under de senaste åren. Flera av dom har dessutom lett till åtal för brott mot djurskyddslagen. Lite fult var det också att man bytte ut speakerljudet och lade ett nyligt "reff" på ett lopp som var flera år gammalt. Får man ens göra så?

3) Norska tränare har velat ställa upp i programmet för att vittna om att munskador är vanligare i Norge, än i Sverige pga att körspö är förbjudet i Norge. Dessa intervjuer var dock inte intressanta för redaktionen...

Den som inte känner till KG Holgersson rekommenderas dels att läsa boken (mycket bra!), men även att titta på detta reportage av Tony Ryttar. :bow:
http://www.youtube.com/watch?v=cgSA6UT04Xc
 
Sv: Varför körspö inom travsporten?

Intressanta uppgifter,men dom bekräftar väl bara det vi redan visste.
Kalla Fakta var aldrig ute efter fakta,utan bara ute efter att framföra Djurens Rätts vrångvinklade syn på travet. Man får gratulera DR lobbyframgångarna. Men man tycker ju att man som journalist skulle vilja få fram sanningen och rena fakta. Men det kräver ju också att man som journalist har ett etiskt tänkande,eller hur Sofia Hartung?
 
Sv: Varför körspö inom travsporten?

För mig finns det värre saker en spödrivning!
Tex när man får hästens ben över körda eller fula trängningar i loppen bara för att kusken ska få en bättre possision i loppet.Jag har aldrig under alla år som vi har tävlat,sett ett enda märke efter spö på våra hästar och då har vi anlitat många olika kuskar.
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp