Varför krympte buke?

Bara mina egna tankar. Det handlar som jag ser det om två saker - det skapas inte så många nya inlägg, och att många inlägg inte får svar.

Personligen för egen del sitter att jag svarar mindre i en helt forumoberoende trötthet på att svara på en viss sak igen. Dvs jag svarar inte i den (för mig) 99e tråden om xxx. Vilket drabbar den som skriver en fråga om xxx. Inklusive en ny användare som skriver sitt första inlägg och inte får svar.

Och där är man väl tillbaka på att ett forum behöver nytt blod - nya användare. Vilket är svårt få iom Facebooks konkurrens. Men nya användare behöver fångas upp med.

Hur man orkar med Facebooks stora forum är för mig dock en gåta... Dock finns små ofta slutna grupper med begränsat antal deltagare. De uppskattar jag.

Jag uppskattar för all del Buke med men är betydligt mer selektivt aktiv än förr.

Något jag tycker ökat är trådstartare som aldrig återkommer i sin tråd. Och då inte pga taskigt bemötande eller något utan de tycks glömma bort sin tråd?
 
Även om buke minskat mycket så måste jag ändå säga att det klarat sig väldigt bra för att vara just ett forum. Många andra forum som dött/försvunnit totalt.

Den stora fördelen och nackdelen emot fb är att varje inlägg är lika synligt, lättare att hitta samt att spåra även i efterhand (likaså användaren). Jag tror det ofta gör att man tänker efter mer på hur/vad man skriver - vilket oftast ger högre "kvalitet", men även innebär att det tar mer tid och energi att skriva.

Personligen har jag alltid läst massor men skriver sällan själv. Trött i huvudet och tar lång tid att formulera mig vettigt. Men föredrar ändå buke framför fb, utan tvekan. Kunskapsnivån och diskussionsklimat är visserligen varierande, men så mycket bättre totalt sett jämfört med hästgrupper på fb.
 
Jag tror att det påverkar att buke inte är särskilt ungdomsvänligt, även om det inte stör mig. Det är ju en ganska stor grupp som inte är med, och det är därför jag är med.
Jag läser ju mer än jag skriver, men ska försöka skriva mer.

Facebook är mycket mer aktivt och jag gissar att det är därför folk söker sig dit. Jag har facebook och läser där ibland, men skriver nästan aldrig där. Tycker buke är mycket enklare på något sätt.
 
Men inga yngre (tonåringar - 20-årsåldern) bryr sig väl om fb numera? Till och med Instagram har börjat tappa, till förmån för Snap och Tiktok. Fb är för äldre :-)
Snapchatt och Tiktok glömde jag, har faktiskt haft Snap ett tag för att det fanns en klassgrupp. Men det var så tråkigt, var ju inga diskussioner alls. Så hittade jag hit och det är mycket mer givande :)
 
Jag har funderat på det här med "gilla"-knappen. Om den gör att folk skriver mindre eftersom du inte behöver skriva något för att uttrycka vad du känner om det som skrivs? Jag gillar "gilla"-knappen men tanken har ändå slagit mig.
 
Jag har funderat på det här med "gilla"-knappen. Om den gör att folk skriver mindre eftersom du inte behöver skriva något för att uttrycka vad du känner om det som skrivs? Jag gillar "gilla"-knappen men tanken har ändå slagit mig.

Det tror jag absolut. Samtidigt så är frågan om de inlägg som inte skrivs pga gillaknappen hade varit några inlägg som tillfört diskussionen något eller ej?
 
Och knapplån!
Jag minns att innan 'gillaknappen' kom det många rena 'hålla med'-inlägg. Gärna med 101010 som extra tecken eftersom inläggen inte fick vara för korta. Det var inte särskilt produktivt. :D

Precis. Nu behöver man inte skriva att man håller med eller att en användare på pricken uttryckte det man känner etc. Man kan använda gillaknappen. Då minskar inläggen, men inlägg av typen jag tog som exempel medför ju inget till diskussionen. Så det gör inget att de försvunnit.

Frågan är om några inlägg som skulle fört diskussionen framåt har försvunnit iom gilla-knappen? Jag har ingen aning men spontant så tror jag inte det.
 
Precis. Nu behöver man inte skriva att man håller med eller att en användare på pricken uttryckte det man känner etc. Man kan använda gillaknappen. Då minskar inläggen, men inlägg av typen jag tog som exempel medför ju inget till diskussionen. Så det gör inget att de försvunnit.

Frågan är om några inlägg som skulle fört diskussionen framåt har försvunnit iom gilla-knappen? Jag har ingen aning men spontant så tror jag inte det.

Jag kan bara instämma. ;)
 
Vad jag tror påverkar antal inlägg. Jag tror trollen har minskat rejält. De värsta påverkansorganisationerna är blockerade internationellt. Angående häst så tror jag att många personligen har trappat ned på häst, hästaktiviteter och har typ hund nu. Jag tror också att stjärnorna inom ridsport gör reklam på egna kanaler nu.
 
Funderat vidare på det här med gilla-knappen. Jag tycker personligen att det är lite trist att skriva något och responsen blir några gillanden. Tror nog, om jag ransakar mig själv, att det kan vara en anledning att jag inte skriver så mycket. "Orka när ingen svarar" typ. Men jag ogillar även att få en tummen upp på messenger istället för ett svar eller när sonen (efter att jag skrivit ett långt meddelande eller stolt skickar en bild på något jag har åstadkommit) svarar med en tummen upp. 😁 Så det kanske bara är jag. Men som jag skrev innan så gillar jag ändå gilla-knappen. Jag uppskattar att kunna ge en reaktion på ett klokt inlägg i en diskussion som jag egentligen inte deltar i.
 
Precis. Nu behöver man inte skriva att man håller med eller att en användare på pricken uttryckte det man känner etc. Man kan använda gillaknappen. Då minskar inläggen, men inlägg av typen jag tog som exempel medför ju inget till diskussionen. Så det gör inget att de försvunnit.

Frågan är om några inlägg som skulle fört diskussionen framåt har försvunnit iom gilla-knappen? Jag har ingen aning men spontant så tror jag inte det.
Du kan rätt i att de flesta kanske inte hade fört diskussionen framåt men jag tänker att några istället för att skriva ett vettigt svar kanske nöjer sig med att gilla. Går fortare och är lättare eftersom du inte behöver fundera på hur du ska formulera dig.
Jag gissar bara och utgår lite från mig själv förstås. 😉
 
Jag tror också att forumet krympt en aning pga att tre av forumets stora profiler försvann. De må ha haft en översittarton i många av sina diskussioner MEN de var smarta och vältaliga och drev många diskussioner framåt på ett intressant sätt.

Jag tror inte riktigt det. Visst drev dessa diskussionerna. Men sällan i en konstruktiv riktning och med ett samtalsklimat som inkluderade. Dvs färre eller kortare diskussionstrådar absolut, men knappast sämre för forumet eller forumdeltagarna i stort.

Det blir tystare om den som hela tiden skriker blir tyst, men det blir inte mindre samtal för att den som skriker blir tyst.
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 103
Senast: Otherside
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 612
Senast: LovingLife
·
Tjatter Covid-19 vaccin.... Sambo och jag hade en diskussion ikväll om vi ska vaccinera oss eller ej.... Skillnad på oss är Jag har Facebook...
87 88 89
Svar
1 766
· Visningar
76 057
Senast: honung
·
Gnägg Jag hoppas den får ligga här, tycker den kan passa in på flera ställen men kanske bäst här. Jag är absolut inget proffs på hästar...
Svar
6
· Visningar
929
Senast: Vinterbad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp