Varför krympte buke?

morgaine

Trådstartare
Är det grupperna på Facebook som är boven? Jag är själv med i många olika hästgrupper på fb men jag är inte helt bekväm med att alla vänner får notiser när och vad jag skriver (gäller ju främst andra grupper då än hästgrupper). Jag vet inte varför men i vissa grupper är det öppet så att vänner som inte är med ändå får notiser om vad jag skriver. Det gillar jag inte, jag känner att jag vill kunna diskutera fritt utan att mina bekanta läser det och utan att behöva fundera på om jag törs stå för åsikten med mitt namn av rädsla för att någon galning ska söka upp min familj eller liknande. Därför återvänder jag hela tiden till vårt kära buke 😍 men jag ser att det verkar ha krympt. Det är inte så många nya trådar och svaren i trådarna dimper inte in i samma takt som förr.
Har ni någon teori om varför?
 
Jag tycker inte heller det är lika bra att diskutera på fb. Blir inte alls samma typ av diskussioner.
Jag tycker fb kan vara ganska störigt om man ska ha längre diskussioner, i och med att man bara får upp de sista svaren först och enkelt missar när någon svarar på ett svar. Det blir enkelt så att många skriver exakt samma sak, för att de inte orkat läsa igenom alla tidigare kommentarer.
 
Jag tycker inte heller det är lika bra att diskutera på fb. Blir inte alls samma typ av diskussioner.
Nä och på något vis känns det mer personligt när man blir påhoppad om något när man har namn och bild. Det kan ju vara jobbigt här också men inte samma sak när man är en anonym användare.
 
Det var otroligt mycket mer liv förr, det håller jag med om. På typ ÄU och Gnägg fylldes hela sidan av inlägg som var postade inom en timma eller två.

Antar att det beror lite på att forumformatet helt enkelt inte är lika inne längre. Lättare att vara aktiv på Facebook där man kan "nå" olika intressen snabbare. Plus att man där (accepterar att bli/) blir serverad medan Buke kräver lite aktivt letande för att hitta det man letar efter.

Sen är det ju ganska intern och hård stämning på Buke nu för tiden. En liten, trogen följarskara som generellt faktiskt har ganska hård ton och det gäller att "förstå sig på" den jargongen för att inte ta åt sig.

Ytterligare en anledning är väl marknadsföring. Men hur det ser ut med den saken får Gunnar svara på :p
 
Sett det på flera forum, tror att Facebooks mer nischade grupper lockar folk dit. Och kanske att dessa grupper är mer förlåtande för vad folk skriver eftersom man samlat fler "likasinnade".
Det har alltid funnits en grupp hårda medlemmar här, men tycker nog inte det är bättre på facebook.
 
Facebook, Instagram etc har väl tagit över mer.
Eftersom man kan vara vän med så mpnga får ens inlägg snabbare uppmärksamhet.
Sedan spelar väl nischade grupper in
Jag gillar däremot inte surkartarna som ska lägga sig i med betydligt mer veta-bäst attityd än på buke.
Så jag tycker egentligen Facebook är värre, med så mycket mer medlemmar kommer också fler av typen som beter sig som...

Men vill man få igång buke lite mer igen, så tipsa om det till annat höst/djurfolk.
Aktivera sig i trådskapandet och svara på.andras inlägg i större utsträckning så kommer diskussionerna mer igång och det blir fler inlägg.
Aktivitet föder mer aktivitet liksom..
 
Jag tror de flesta 'forum' fått mindre trafik på grund av annan social media, det är nog oundvikligt. Personligen föredrar jag helt klart forumformen för regelrätta diskussioner. Facebook är till exempel helt omöjligt att följa på ett vettigt vis tycker jag, plus att folk verkligen är nedriga där. Får känslan av att netikett är fullkomligt främmande hos människor som kanske inte varit med på forumliknande sidor tidigare.

På Fb är jag med i fotografigrupper typ, och "lokala spindelgruppen - här är vi snälla". :D Annat orkar jag inte med.
 
Jag har också funderat och sörjt bukes krympande, som verkar ha pågått länge (jag tycker jag minns trådar av den här typen sedan 10-15 år tillbaka). Problemet är när det blir en nedåtgående spiral - jag skulle tex aldrig gått in på Allmänt idag när jag började hänga här som 13-åring, det är alldeles för vuxna diskussioner. Minns att jag tyckte att trådarna på ÄU kändes så vuxna ... Men jag antar att det var nödvändigt att ta bort ungdomsforumen eftersom det hände så lite där. Och jaa, Internet har väl gått åt kortare format än buke där man ju faktiskt måste ha tålamod med lite längre texter.

Själv är jag dock usel på att bidra till att hålla forumet igång, läser dagligen men skriver sällan - ska skärpa mig på den fronten.
 
Folk har dels blivit sura på modereringen och skapat egna forum och dels hänger folk på Facebook. Det har ju varit en del tjafs och folk har inte velat stanna.
 
Jag har också funderat och sörjt bukes krympande, som verkar ha pågått länge (jag tycker jag minns trådar av den här typen sedan 10-15 år tillbaka). Problemet är när det blir en nedåtgående spiral - jag skulle tex aldrig gått in på Allmänt idag när jag började hänga här som 13-åring, det är alldeles för vuxna diskussioner. Minns att jag tyckte att trådarna på ÄU kändes så vuxna ... Men jag antar att det var nödvändigt att ta bort ungdomsforumen eftersom det hände så lite där. Och jaa, Internet har väl gått åt kortare format än buke där man ju faktiskt måste ha tålamod med lite längre texter.

Själv är jag dock usel på att bidra till att hålla forumet igång, läser dagligen men skriver sällan - ska skärpa mig på den fronten.
Tänker lite som du, om jag vore 10-14 år gammal så finns det inget forum som känns som "mitt" på Buke längre. Det märks att vi tappat nästa generation (förutom några friska fläktar här och där).
Det märks att hela Buke fått en vuxnare samtalston, på gott och ont ;)

Buke skulle kanske behöva ett eget forum igen för yngre hästmänniskor där man kan fråga om saker- då menar jag om allt, häst/hund/kärlek/skolan mm, snacka allmännt på "sitt språk", utan språkpoliser och utan att vuxna säger "så här är det".
 
Dels utbudet är så mycket större nu och precis som med tv-programmen så fajtas kanalerna om samma tittare. Idag måste man vara ”extra allt” på gott och ont. Tidigare fanns inte alls samma utbud.

För Bukefalos överlevnad - inte allt för stora förändringar men ändå kunna vara attraktiv för en större publik inte enbart de (ink mig själv) som alltid hängt här.
Kunna ge något för yngre generationer.
Hur ser planen ut? @Gunnar

Konkret kan också vara att satsa mer på annonser. I dagsläget är det första man tänker på inte att annonsera här utan på andra kanaler.

Det Bukefalos vinner i hästlängder är genuinitet. Inte en massa svammel - reklam mellan inläggen. Lätt att diskutera och ha översikt över trådar.
 
Jag vet flera specialforum som har klappat ihop och stängt butiken när de har blivit utkonkurrerade av FB. Vilket är synd, bl a för att FB är konstigt organiserat. I de gamla specialforumen så var det lätt att hitta info om olika saker och trådarna sparas och man kan söka i dem. I FB försvinner det saker och kommer nytt i en rasande takt. Man kan också ifrågasätta att man måste lämna ut sin identitet. Särskilt om man har ett unikt namn kan man hamna i en svår situation.
En massa hemsidor har också försvunnit och hamnat på FB istället, vilket ofta är mycket sämre, eftersom FB är sämre organiserat. FB är konstruerat för att fungera som kontaktnät. Inte för att förmedla en massa kunskap eller information.
Dessutom stängs de som inte har FB ut, alltså "tvingas" många in i FB.
 
Sett det på flera forum, tror att Facebooks mer nischade grupper lockar folk dit. Och kanske att dessa grupper är mer förlåtande för vad folk skriver eftersom man samlat fler "likasinnade".
Det har alltid funnits en grupp hårda medlemmar här, men tycker nog inte det är bättre på facebook.
Jag tycker folk beter sig mycket värre på FB än här. Snacka om otrevliga diskussioner..
 
Jag tror vi är många som hänger här rätt ofta men mest läser.

Det kan vara en fundering att ta vidare ifall man vill utveckla Buke, hur får man läsarna att bli mer aktiva?

Ja kom igen alla spöken som ändå tycker Buke är värt att läsa. Skriv nått! Det är inte så farligt som det kan verka :p
Tycker du inte att du har något att komma med? Skriv nått ändå, vad som helst, för att stödja communityt och se vart det leder. Heja heja.
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 971
Senast: Otherside
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 639
Senast: flera_00
·
Tjatter Covid-19 vaccin.... Sambo och jag hade en diskussion ikväll om vi ska vaccinera oss eller ej.... Skillnad på oss är Jag har Facebook...
87 88 89
Svar
1 766
· Visningar
75 550
Senast: honung
·
Gnägg Jag hoppas den får ligga här, tycker den kan passa in på flera ställen men kanske bäst här. Jag är absolut inget proffs på hästar...
Svar
6
· Visningar
923
Senast: Vinterbad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp