Varför krympte buke?

Jag tror också att forumet krympt en aning pga att tre av forumets stora profiler försvann. De må ha haft en översittarton i många av sina diskussioner MEN de var smarta och vältaliga och drev många diskussioner framåt på ett intressant sätt.


Hur kan tre vanliga människor göra att ett forum på xx xxx andra vanliga människor skulle krympa. Jag måste säga att det låter väldigt otroligt...

Men jag har ju fått höra förr, att jag är konstig.... så det är väl inget konstigt med det... som vanligt...
 
Hur kan tre vanliga människor göra att ett forum på xx xxx andra vanliga människor skulle krympa. Jag måste säga att det låter väldigt otroligt...

Men jag har ju fått höra förr, att jag är konstig.... så det är väl inget konstigt med det... som vanligt...

Utan att diskutera verkligheten. Så rent fiktivt kan definitivt en liten procent förstöra för resterande. Det handlar ju helt om frekvens och mängd. Om ett fåtal dyker upp i majoriteten av trådarna och är otrevlig tex, kommer den majoritet som inte vill bli otrevligt bemötta inte att skriva. Osv.

Sen är ju oftast ett forum bestående av ett stort antal medlemmar men med en mindre andel aktiva medlemmar och en ännu mindre del mycket aktiva medlemmar.

T ex ett forum hat 1000 medlemmar. 300 av dessa är i någon mån aktiva och skriver ibland, 30 av dem är mycket aktiva och skriver mycket. 3 av de 30 är mycket aktiva och mycket otrevliga.

Om de tre går in i majoriteten av trådarna kommer de starkt påverka de 30 mycket aktiva om de är sådana som inte vill bli otrevligt bemötta. De kommer även påverka de 300 lite aktiva och även den stora majoriteten icke aktiva som när de läser trådar ser hur de mycket aktiva gång på gång blir påhoppade med otrevligheter.

Vips har du 997 personer som har fått en uppfattning att man/de löper hög risk att bli otrevligt bemött om de/man skriver något. Vilket minskar incitamenten att skriva.
Forumets aktivitet minskar. Forumet krymper.

Samma mekanism finns representerat på t exarbetsplatser mm. Om en alltid hoppar på de sen som säger emot, och massan tiger still ang påhoppen kommer alla/nästan anställda dra sig för att uttrycka en åsikt som teoretiskt kan leda till påhopp på sig själv.


Så utan att säga varken Bu eller Bä om bukes verklighet så är det långt från högst otroligt en mycket liten men aktiv del kan påverka i princip alla de andra, och i förlängningen forumet i stort.
 
Om Internet är Storgatan så är Facebook Ica maxi. Du går in där för att där finns vad du behöver - inte för att umgås. Men Buke är dygnet runt öppna fiket/puben. Ibland sitter en i lugna hörnet och läser, ibland tjötar en lite skit med bekanta, tar en vända i kunskapsbanken, diskuterar livligt och sen när en vill så går en hem.
Förklarar varför jag föredrar Buke :D
Aldrig gillat att storhandla :wtf:
 
Utan att diskutera verkligheten. Så rent fiktivt kan definitivt en liten procent förstöra för resterande. Det handlar ju helt om frekvens och mängd. Om ett fåtal dyker upp i majoriteten av trådarna och är otrevlig tex, kommer den majoritet som inte vill bli otrevligt bemötta inte att skriva. Osv.

Sen är ju oftast ett forum bestående av ett stort antal medlemmar men med en mindre andel aktiva medlemmar och en ännu mindre del mycket aktiva medlemmar.

T ex ett forum hat 1000 medlemmar. 300 av dessa är i någon mån aktiva och skriver ibland, 30 av dem är mycket aktiva och skriver mycket. 3 av de 30 är mycket aktiva och mycket otrevliga.

Om de tre går in i majoriteten av trådarna kommer de starkt påverka de 30 mycket aktiva om de är sådana som inte vill bli otrevligt bemötta. De kommer även påverka de 300 lite aktiva och även den stora majoriteten icke aktiva som när de läser trådar ser hur de mycket aktiva gång på gång blir påhoppade med otrevligheter.

Vips har du 997 personer som har fått en uppfattning att man/de löper hög risk att bli otrevligt bemött om de/man skriver något. Vilket minskar incitamenten att skriva.
Forumets aktivitet minskar. Forumet krymper.

Samma mekanism finns representerat på t exarbetsplatser mm. Om en alltid hoppar på de sen som säger emot, och massan tiger still ang påhoppen kommer alla/nästan anställda dra sig för att uttrycka en åsikt som teoretiskt kan leda till påhopp på sig själv.


Så utan att säga varken Bu eller Bä om bukes verklighet så är det långt från högst otroligt en mycket liten men aktiv del kan påverka i princip alla de andra, och i förlängningen forumet i stort.
Jag bara älskar din förklaringsmodell. Så himla bra beskrivet. :bow:
 
Utan att diskutera verkligheten. Så rent fiktivt kan definitivt en liten procent förstöra för resterande. Det handlar ju helt om frekvens och mängd. Om ett fåtal dyker upp i majoriteten av trådarna och är otrevlig tex, kommer den majoritet som inte vill bli otrevligt bemötta inte att skriva. Osv.

Sen är ju oftast ett forum bestående av ett stort antal medlemmar men med en mindre andel aktiva medlemmar och en ännu mindre del mycket aktiva medlemmar.

T ex ett forum hat 1000 medlemmar. 300 av dessa är i någon mån aktiva och skriver ibland, 30 av dem är mycket aktiva och skriver mycket. 3 av de 30 är mycket aktiva och mycket otrevliga.

Om de tre går in i majoriteten av trådarna kommer de starkt påverka de 30 mycket aktiva om de är sådana som inte vill bli otrevligt bemötta. De kommer även påverka de 300 lite aktiva och även den stora majoriteten icke aktiva som när de läser trådar ser hur de mycket aktiva gång på gång blir påhoppade med otrevligheter.

Vips har du 997 personer som har fått en uppfattning att man/de löper hög risk att bli otrevligt bemött om de/man skriver något. Vilket minskar incitamenten att skriva.
Forumets aktivitet minskar. Forumet krymper.

Samma mekanism finns representerat på t exarbetsplatser mm. Om en alltid hoppar på de sen som säger emot, och massan tiger still ang påhoppen kommer alla/nästan anställda dra sig för att uttrycka en åsikt som teoretiskt kan leda till påhopp på sig själv.


Så utan att säga varken Bu eller Bä om bukes verklighet så är det långt från högst otroligt en mycket liten men aktiv del kan påverka i princip alla de andra, och i förlängningen forumet i stort.
Jag tror du missförstod. @IngelaH svarade på ett inlägg om att forumet krympte för att tre personer försvann.
 
Hur kan tre vanliga människor göra att ett forum på xx xxx andra vanliga människor skulle krympa. Jag måste säga att det låter väldigt otroligt...

Men jag har ju fått höra förr, att jag är konstig.... så det är väl inget konstigt med det... som vanligt...
Jag menar inte att det tveklöst ÄR så, jag tyckte mig dock se en slags förändring i samband med "händelsen". Det var plötsligt inte samma aktivitet i trådarna (på gott och ont...) och i vissa trådar där argumenteringen kunnat bli riktigt intressant, hände ingenting. Om personer som skrev inlägg i stort sett flera gånger om dagen, och ofta väldigt intellektuella och väl vinklade sådana, plötsligt går upp i rök, märks det.

Eller också var det bara jag som märkte det, eftersom jag ofta var inblandad.....

Men du är inte konstig! :)
 
Hur kan tre vanliga människor göra att ett forum på xx xxx andra vanliga människor skulle krympa. Jag måste säga att det låter väldigt otroligt...

Men jag har ju fått höra förr, att jag är konstig.... så det är väl inget konstigt med det... som vanligt...
Det var ju betydligt fler som valde att sluta använda vid samma tillfälle än tre, det är minst ett tiotal som valde att lämna forumet då. Jag upplever att diskussionerna tappat en del av sitt djup. Men sen var väll buke redan innan på väg nedåt i användarantal så jag tror inte det är den stora grejen. men för Allmänt forumet kan det märkas på vilka ämnen som avhandlas. Flera av de riktigt långa aktiva trådarna har ju "gamla användare" som skapare. Så de var väll duktiga på att ta upp tankeväckande ämnen.
 
Vad som händer, både IRL och på Internet är att när en grupp, ofta på ett välvilligt sätt, tar över så lutar sig gruppen på dessa. Dom får ta ansvar för att "något blir gjort" - en tävling eller en åthutning åt en mansgris. Först är dom Eldsjälar. Sen blir det Eldstjälar. Dom tar all plats och utrymme. Ingen annan behöver eller vill göra/säga något. Och eftersom det går så bra så märks det inte när luften blir tunn. Och detta är INTE eldstjälarnas fel men dom är en del av problemet. Obs detta är INTE min teori (Torsten Laxvik) men jag kände igen det så väl på den där föreläsningen för mååånga år sedan. Så till alla Eldsjälar därute. Bli inte en Eldstjälare.
 
Gillar verkligen att klimatet här inne blivit så mycket trevligare än förr. Jag har varit med sen Stallet men sällan varit delaktig i några diskussioner av rädsla för vältaliga men vassa användare. Att diskutera kan vara givande och roligt men det var det inte här förut. Jag har aldrig varit kontroversiell men ändå blivit så oerhört tillplattad vid de få försök jag gjort att delta.

På Facebook så har man möjlighet att ta bort sina inlägg om det spårar ur så även om formatet inte främjar diskussioner så känns det som att tröskeln är lägre. De flesta diskuterar inte på liv och död, eller arbetar med det och påhopp på ens person är man gärna utan.
 
Återigen, kan ni sluta diskutera dessa enskilda användare, vilka de än är.

Antalet unika användare som är inne på sidorna går lite upp och ner men vad jag kan se ligger det på samma nivå som det gjort de senaste åren. Jag har sagt detta tidigare, så det är inget nytt.

Men aktiviteten under framförallt de hästrelaterade forumen, när det gäller att skriva inlägg har minskat, helt uppenbart.

Anledningar till detta har tagits upp tidigare i tråden.

En anledning som jag tror inte tagits upp denna gång är att antalet som använder Bukefalos via sin mobil har ökat över åren. Kanske det har bidragit lite till minskat skrivande och mer läsande också.

Återigen, försök gärna hjälpa till lite, genom att skriva något då och då.
Framförallt om ni kommer på ett ämne (det behöver inte vara nytt eller revolutionerande) för en ny tråd.

Att bara fortsätta skriva i evighetstrådarna kan nog också ge intryck av att det är lägre aktivitet då man troligen tänker bort dessa och aktivitet i dessa om man inte är aktiv i dem.
 
Att bara fortsätta skriva i evighetstrådarna kan nog också ge intryck av att det är lägre aktivitet då man troligen tänker bort dessa och aktivitet i dessa om man inte är aktiv i dem.
Det här med evighetstrådar är något som jag kan se som ett litet problem - i alla fall jag tycker att det är lite avskräckande med trådar som är >10 sidor (för att inte tala om 80-90 sidor) om jag inte hängt med i dem sedan tidigare. Dvs är det över en viss mängd svar sedan tidigare, så börjar jag direkt fundera på om det är någon idé att gå in på dem eller om man måste hängt med från början/läst alla tidigare sidor för att hänga med i de senaste diskussionerna.
 
Det här med evighetstrådar är något som jag kan se som ett litet problem - i alla fall jag tycker att det är lite avskräckande med trådar som är >10 sidor (för att inte tala om 80-90 sidor) om jag inte hängt med i dem sedan tidigare. Dvs är det över en viss mängd svar sedan tidigare, så börjar jag direkt fundera på om det är någon idé att gå in på dem eller om man måste hängt med från början/läst alla tidigare sidor för att hänga med i de senaste diskussionerna.
Verkligen! Har gjort det några gånger och fått skrivet på näsan att "den där diskussionen hade vi för 10 sidor sedan". Vill man få buke mer levande är det nog väldigt effektivt att uppmuntra när folk ger sig in i evighetstrådarna genom att uppmärksamma och interagera med dem, så att evighetstrådarna inte bara blir slutna fanclubs.
 
Det här med evighetstrådar är något som jag kan se som ett litet problem - i alla fall jag tycker att det är lite avskräckande med trådar som är >10 sidor (för att inte tala om 80-90 sidor) om jag inte hängt med i dem sedan tidigare. Dvs är det över en viss mängd svar sedan tidigare, så börjar jag direkt fundera på om det är någon idé att gå in på dem eller om man måste hängt med från början/läst alla tidigare sidor för att hänga med i de senaste diskussionerna.
Därför vi gör vårt bästa för att bryta ut diskussioner som uppstår i evighetstrådarna, och uppmuntrar folk att faktiskt starta egna trådar med frågor och funderingar istället. Som jag ser det är "evighetstrådarna" bra i uppdateringssyfte, exempelvis "idag var jag ute och gick i skogen, det var jättemysigt", men en fråga eller fundering som man vill att någon ska svara på är lämpligast som en egen tråd (t.ex "Idag var jag ute och gick i skogen och såg den här svampen, är det någon som vet vad det är för svamp?"). Det är inte ovanligt att folk skriver sånt i evighetstrådar med motiveringen att det är "onödigt" att starta en egen tråd för en "liten" fråga, vilket är synd. Även de små trådarna behövs för att hålla forumet levande, och man når ut till så många fler om frågan blir mer öppen på det sättet.

Så det är något som är värt att tänka på om man inte vill att aktiviteten ska minska ytterligare. :)
 
Därför vi gör vårt bästa för att bryta ut diskussioner som uppstår i evighetstrådarna, och uppmuntrar folk att faktiskt starta egna trådar med frågor och funderingar istället. Som jag ser det är "evighetstrådarna" bra i uppdateringssyfte, exempelvis "idag var jag ute och gick i skogen, det var jättemysigt", men en fråga eller fundering som man vill att någon ska svara på är lämpligast som en egen tråd (t.ex "Idag var jag ute och gick i skogen och såg den här svampen, är det någon som vet vad det är för svamp?"). Det är inte ovanligt att folk skriver sånt i evighetstrådar med motiveringen att det är "onödigt" att starta en egen tråd för en "liten" fråga, vilket är synd. Även de små trådarna behövs för att hålla forumet levande, och man når ut till så många fler om frågan blir mer öppen på det sättet.

Så det är något som är värt att tänka på om man inte vill att aktiviteten ska minska ytterligare. :)
spinner vidare
Ser man en fråga i en evighetstråd, som kanske skulle kunna vara en egen tråd, tryck på "Rapportera" så kikar moderatorn på inlägget och bryter ut det till en egen tråd om hen håller med. Som motivering kan det räcka med "Egen tråd?".
(och, misströsta inte om moderatorn inte håller med just den gången... fortsätt rapportera!)
 
Jag menar inte att det tveklöst ÄR så, jag tyckte mig dock se en slags förändring i samband med "händelsen". Det var plötsligt inte samma aktivitet i trådarna (på gott och ont...) och i vissa trådar där argumenteringen kunnat bli riktigt intressant, hände ingenting. Om personer som skrev inlägg i stort sett flera gånger om dagen, och ofta väldigt intellektuella och väl vinklade sådana, plötsligt går upp i rök, märks det.

Eller också var det bara jag som märkte det, eftersom jag ofta var inblandad.....

Men du är inte konstig! :)


Jodå du behöver inte försöka överdriva, jag har accepterat att jag är mer än konstig. Men hellre ett färgglatt original, än en blek kopia... och det står jag för. :heart
 
Jag har själv läst väldigt mycket på buke sedan jag var i min tidiga tonår, vilket är drygt 10-15 år sedan. Mitt första intryck har alltid varit att det funnits mycket kunskap här, och jag kan vara helt ärlig med att det faktiskt var nyttigt för mig att läsa här inne då många personer här kommer med bra poänger som jag sedan tagit vidare i mitt riktiga liv. Jag föredrar helt klart att läsa här jämfört med olika grupper på FB, då jag upplever att det är mer kvalité i diskussioner här än där, vilket gör det tråkigt att Buke krympt. Även om jag ibland försvunnit från buke då och då som "smygläsare" så kommer jag alltid på mig själv att ändå komma tillbaka. Jag ser ändå Buke som ett tryggt forum, och känner jag att jag behöver råd om något skulle jag inte vara rädd att skriva här.

Det jag känner att jag saknar är att det inte längre är så aktivt på just hästdelarna som jag önskat. På gamla gnägg fanns det exempelvis trevliga trådar med "bilder på våra hästar" osv, där man får en inblick i andra hästägares liv. Dressyrsnackis är typ den tråden som är intressant för mig där personer talar "generellt" om sitt hästägande. Just nu är det ju lite "nischade" trådar om specifika saker, därför tror jag just att tråden "Vad gör vi idag" är så populär för att den är så enkel att börja skriva i, eftersom den är just så "öppen". Jag gillar den tråden, för att känna lite samhörighet tillsammans med de andra medlemmar, få en inblick i vad de hittar på. Det bland annat hade varit roligt i just hästdelen också. Hoppas ni förstår vad jag menar, lite svårt att förklara.

Läste tidigare i tråden att en orsak till att diskussionerna krympte var att användare skrev nya trådar men inte sedan kom tillbaka igen för att ge respons på det man fått kommenterat till sig. Jag kan själv säga att är skyldig till det för längesedan, men det handlade helt enkelt om att jag glömde bort det... någon nämnde att buke kanske kunnat ha en app, vilket jag skulle vara positiv till. Då får man enkelt notiserna om att man fått svar när man bläddrar på sin telefon, det är så sällan jag använder Safari på telefonen liksom, kanske lättare med app? Buke är ändå användarvänligt på telefonen också, men det är lätt att glömma bort att titta in trots det.

Slutligen vill jag ändå säga att i alla dessa år har jag sett Buke som ett forum med mycket kunskap som är guldvärt. Skulle jag behöva råd skulle jag inte backa från att skriva till medlemmar här, för mig är detta ett tryggt forum med många kloka medlemmar som jag haft koll på under alla dessa år! :love:
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 070
Senast: Otherside
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 543
Senast: LovingLife
·
Tjatter Covid-19 vaccin.... Sambo och jag hade en diskussion ikväll om vi ska vaccinera oss eller ej.... Skillnad på oss är Jag har Facebook...
87 88 89
Svar
1 766
· Visningar
75 971
Senast: honung
·
Gnägg Jag hoppas den får ligga här, tycker den kan passa in på flera ställen men kanske bäst här. Jag är absolut inget proffs på hästar...
Svar
6
· Visningar
927
Senast: Vinterbad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp