Varför läser/skriver man bättre med penna och papper?

Ainon

Trådstartare
Ja varför läser (och skriver) man bättre när man håller på med något i pappersform än elektroniskt?

Har nämligen precis skrivit ut min rapport och fy fasiken vad många stavfel (inte att man halkat på tangenterna) och konstig meningsuppbyggnad det är, säkert i snitt 2 korrektioner per full A4 (totalt drygt 50 sidor så blir endel). Det konstiga är dock att jag inte märkt dem öht alla de gånger jag läst igenom texten på datorn men upptäcker de direkt nu när jag sitter med papper :meh:
Tror inte heller att jag skulle skriva så många fel i Engelska om jag suttit med penna och papper, men det kan jag mer förstå för man känner ju om man skriver ordet fel, som någon sorts "rörelseminne"

Eller är detta kanske en vanesak?
 
Sv: Varför läser/skriver man bättre med penna och papper?

Du har uppenbarligen inte sett något jag skrivit för hand :-)
 
Sv: Varför läser/skriver man bättre med penna och papper?

Jag har också märkt att det blir så för mig och jag tror det beror på att det för mig går väldigt mycket snabbare att skriva på datorn än för hand. När jag skriver för hand funderar jag över meningsuppbyggnaden, suddar, skriver om. Skriver jag elektroniskt har jag andemeningen i huvudet och sen jobbar fingrarna på bäst de kan :D Sen korrigerar jag meningsbyggnader och formuleringar i efterhand.
 
Sv: Varför läser/skriver man bättre med penna och papper?

För mig är det tvärtom, jag både läser och skriver bättre på dator. Dels för att jag har en helt förfärlig handstil och dels för att jag när jag läser gärna markerar det stycket jag håller på med för tillfället.
 
Sv: Varför läser/skriver man bättre med penna och papper?

Sambon föredrar att läsa och skriva på dator/platta.
Själv föredrar jag att läsa vanliga böcker och om jag skrivit något på datorn behöver jag också skriva ut det för att gå igenom det ordentligt.

Så det är nog olika.
 
Sv: Varför läser/skriver man bättre med penna och papper?

För min del är det tvärt om!

Kan inte ens läsa mina egna anteckningar ett tag efter jag skrivit dom.

För min del beror det med sannolikhet på att jag är dyslektiker.
 
Sv: Varför läser/skriver man bättre med penna och papper?

Det är en teknikfråga. Dvs lästeknik.

En god hjälp är det tips jag fick av ett proffs. Ändra allt till courier 14 punkter och spara under annat namn. Courier är inte proportionellt så det är inte så förlåtande. Man ser allt. :)

En annan bekant som lever på att skriva brukar ha ungefär 200% visningsläge. Det gör också felen mer lätt upptäckta.
 
Sv: Varför läser/skriver man bättre med penna och papper?

Jag skriver mycket fortare och battre pa dator ... Jag tanker battre nar jag skriver pa dator:p Sarskilt pa Engelska, jag skriver bara Svenska har pa Buke sa det kanns lite eftersatt. For att lasa igenom och ratta det jag skrivit printar jag helst ut det ... annars spelar det ingen roll om jag laser pa papper eller anvander elektronik.
 
Sv: Varför läser/skriver man bättre med penna och papper?

Det är nog mest en vanesak. Nu skriver jag väldigt mycket så det är ingen större skillnad på dator eller papper, däremot älskar jag att skriva för hand!
 
Sv: Varför läser/skriver man bättre med penna och papper?

En god hjälp är det tips jag fick av ett proffs. Ändra allt till courier 14 punkter och spara under annat namn. Courier är inte proportionellt så det är inte så förlåtande. Man ser allt. :)

Smart ska pröva!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp