Varför låta hästarna bli smällfeta på sommaren???

Re: Wake up and smell the coffee

Ja, jösses ja! Vi har en stackare i stallet, en 5-årig valack som är sååå mager (och omusklad), eftersom han inte fått gå på bete i sommar. Han är ju "TÄVLINGSHÄST" (NOTICE THE SARKASM), hon har varit med i 2 lokala clearrounder och vägrat ut sig på första hindret i båda... jaja, det hör inte så mycket hit.

Han går i en liten hage med gräsbotten förvisso, men där har det gått hästar i 4 år utan uppehåll, så det är ju HELT nedbetat. Men får han hö? Ja, säkert 2 kg om dagen... :crazy:

Det är bara revben på häststackaren, och han kan ju därmed inte heller sätta muskler... ser ut som benrangel!
Det roliga är att han fick inte gå ute förut, och i så fall bara i en liten puttehage med täcke på, även om det var 30+ i solen. NU går han ute dygnet runt UTAN täcke ens på natten..av ren snålhet.

Var bara tvungen att vädra! ;)
 
Usch ja det är hemskt! Smällfeta hästar överallt, varför låter man det bli så? :( Våran ena häst gick på bete ca 2 månader med mkt gräs och hästarna runt omkring blev tjocka och feta, våran blev bara lite rund. Men varför låter man hästarna gå så länge om de har lätt att lägga på sig? :confused: Vår andra häst gick i vanlig hage med lagom mycket gräs och var minst lika glad för det och inte ett dugg tjock.
 
Jadu, en anledning kan ju vara att det inte finns hagar utan gräs att tillgå. Våra vinterhagar har vilat när de gick på sommarbete så att släppa över dom där löser inga problem - om man anser sig ha några. Och ska jag släppa övet tjockisen ensam dit då? Och låta honom höra sin bästa kompis stå och skrika från sommarhagen på andra sidan vägen?

Och "lagom mycket" gräs finns inget som heter för min tjockis.
 
Självklart finns det hästar som inte fixar det betet som växer upp i Sverige och det är inte alltid det lättaste att bara hitta en perfekt mager hage och dessutom hagkompisar med samma problem. Själv har jag sett en perfekt sådan hage när jag tittade på foderhäst en gång, den bestod mest av mossa och sandig mark, fanns både öppna "fält" och skog, jättefin hage och inga feta hästar.

Ibland kanske nerbetade hagar erbjuder mer mat än vi tror eftersom pållarna ändå lyckas gå upp?? Jag vet inte.. Dock vet jag att innan jag köpte min häst så gick hon varje sommar 5 år i rad på bete ihop med 20 andra hästar och såg alltid ut som hon var dräktig när de stallades in (efter ca 6 veckor!), det var hemskt så fet hon och de andra hästarna var. Hon brukade bli lagom i hullet lagom till nästa sommar.. :smirk:

Efter jag köpt henne har jag haft henne 2 somrar och första sommaren var jag orolig för att släppa henne på för mkt gräs pga hur jag sett henne bli alla andra år, men hon stod i ett stall där alla hästarna gick ute dygnet runt i en stor härlig hage med ganska mycket gräs och min häst kan inte gå ensam, så hon fick gå där. MEN, hon höll sig jättefin, gick bara upp lite grand, men blev inte en tiondel så fet som på det andra betet. Gräs är ju inte gräs, det skiljer sig ju massvis från hage till hage även om man knappt kan se det själv.

Visst jag kan förstå er frustration som har hästar som blir feta på 3 grässtrån, men OM de blir som riktiga tunnor och verkligen går upp ohälsosamt mycket så mår de ju inte bra av att gå på bete. Det är lättare sagt än gjort, jag vet, men har ni hört er för runtomkring er om det finns nån som har ett riktigt magert bete? Om det nu kräver att ni måste stödfodra -so be it. Varför måste sommaren vara semester för hästägarna? Förlåt om jag sårar någon, men jag tycker faktiskt det är synd om hästarna som blir smällfeta, även om ägarna har svårt för att undvika det, jag lider mer er som måste bekymra er med detta om somrarna. Det ÄR svårt med såna hästar.
 
Alltså - måste en häst må dåligt för att den är tjock? Jag har fött upp min häst själv och alltså haft honom i 13 år och det är samma visa varje år - han blir tjockast. Men - han är glad, frisk, snäll och trevlig.

Och om jag nu skulle få för mig att flytta honom på sommaren (från det hem han haft i 10 år) för att släppa honom på magert bete - ska jag då lämna den andra bästa kompisen (som är finfin i hull efter att ha gått på samma bete) kvar? Ska jag åka till 2 ställen varje dag?
 
Jag tillhör väl den katergorin med väldigt fet häst just nu. Men jag skulle allvarligt talat hellre låta henne äta ihjäl sig än stå i jordhage alt. torteras med GreenGuard på sommaren! Man får ju anpassa ridningen lite efter hästen kondition. Inte hoppa 130 när hästen är fet...
 
Ja, det är väl en bra idé, då får du en lugn och harmonisk häst! MYCKET bättre än att den blir lite knubbig.... :crazy: :confused: (OBS notera sarkasmen)

Nej, då skulle JAG tycka det var mindre dåligt att den knubbade på sig några kilon! :)
 
Du sitter ju självklart i en jobbig situation, men sen är det ju omöjligt att avgöra om din häst lider av sin fetma eller inte, för "fet" och "fet" är ju inte alltid samma sak.. Men inte kan det väl vara nyttigt för en häst att gå upp massa kilon under några få månader och sedan behöva banta, egentligen? Tror du inte?

Tänk om man kunde ha sån tur att man kunde göra ett "utbyte" med nån granne så att du fick hem en häst som behövde gräs och lämnade din häst hos nån som också hage "tunna-häst" och kunde erbjuda magert bete. Men världne är ju inte perfekt som sagt, alla problem kan inte lösas på bästa sätt. Men du är ju inte ensam om att ha tunna-häst och tyvärr tror jag inte att alla ens försökt hitta nån bättre lösning (talar uppenbarligen inte om dig).

Min hovslagare och jag diskuterade detta med beten en gång och han tyckte egentligen att det var vansinne att vi i dagens hästhållning släpper våra hästar på grönbete om somrarna... visst behöver psyket det men de flesta hästmagar tar stryk av det. Kanske behöver vi börja tänka annorlunda när vi stängslar upp nya hagar, massvis av gräs till fullvuxna hästar är nog inte idealet längre. Det bästa för hästmagen vore nog ett magert bete och stödfodring av samma hö som hästen äter resten av året.

Tyvärr ser man ju väldigt många hästar bli enormt feta över sommaren och det ÄR synd.
 
Grejen är att jag inte alls tycker att jag sitter i en jobbig situation. Det är inte JAG som har problem med att min häst är fet utan människor på Bukefalos uppenbarligen.
 
ussa jordhage och greenguard är jag inte heller nån vän av :( Inte heller tycker jag att hästar ska gå ensamma, varken på sommaren eller vintern. Men nog måste det väl, nånstans gå att stängsla upp en hage med magert bete utan att det behöver vara en liten jordig fyrkant?

Men som sagt, alla problem kan inte lösas på bästa sättet, men nog måste man väl fortsätta diskutera och försöka hitta nya lösningar?
 
Då är det nog ingen fara ;) Jag har ju aldrig träffat din häst så jag kan ju inte uttala mig om honom, jag försöker bara säga att i allmänhet är det SYND att hästar ska gå och bli smällfeta på betet, tycker du inte det? För mo du fått bestämma, hade du inte hellre sett att din häst höll sig lika fin i hullet som den yngre? :)
 
Jo kanske, men jag vill inte missunna honom sommarmånaderna på bete ihop med dom andra i flocken. Det spelar mig ingen större roll att han är tjock så länge han verkar må bra och är glad. Jag bantar honom aldrig. Han är inte den smala typen av häst. Han går ner automatiskt till hösten i takt med att betet försvinner och jag rider mer - men han är nästan alltid rund även om han inte är fet som nu.

Jag tycker som jag sa mer synd om dom som inte får gå på bete alls för att en del är så himla rädda att hästen ska bli TJOCK. Det finns värre saker. Faktiskt.
 
Nu ska vi se om jag kan få fram vad jag menar.

Alltså, jag TROR att en hel del av de hästar som blir tunna-tjocka om sommaren skulle kunna undvika det om man tänkte annorlunda när man stängslade hagar. Dock inte ALLA hästar pga att alla omständigheter inte kan lösas.

KAN inte alla omständigheter lösas så tycker jag att det är värre att tvinga hästen att gå ensam i jordhage (eller dylikt alt) några timmar om dagen och sedan stå inne på årets finaste tid. Det är värre med en olycklig häst i fint hull än en lycklig häst i rimlig övervikt, gissar jag.

Skulle dock vara intressant att höra en agronom eller dyliks åsikt, ngn som kunde forska i hur betet/övervikt egentligen påverkar hästens kropp på lång sikt.

:)
 
Här var det visst många som tog åt sig! :confused: Är det kutym att ha hästen så fet som möjligt efter betet? Rejäl övervikt jämställer jag med djurplågeri, men det verkar som om inte alla är överens med mig på den punkten. Men å andra sidan kan man inte komma överens med alla.

Om ni läser om mitt första inlägg, så skriver jag faktiskt att jag inte pratar om några kilos övervikt, för det kan man ta. Men om man har ett matvrak som lägger på sig ohälsosamt mycket tycker jag faktiskt att man måste göra något åt det. Och till råga på allt är jag hemsk nog att tycka att det faktiskt är värre med en smällfet häst med fri tillgång på bete (oavsett hur "glad" husse/matte tycker att hästen verkar) än en häst som får stödfodras i mager hage. Jag är dessutom hemsk nog att tycka att om alternativet är sjukligt fet häst efter bete eller uppstallning, så får det bli uppstallning.

;) Krocket
 
Isf tror jag inte ens att din häst tillhör de hästar jag syftar till, för det är dem som blir så smällfeta på sommaren att de kanske blir lagom i hull till nästa sommar -om de går på bant-kost. DET är inte snällt. Det tror jag de flesta tycker är jättesynd.

Klart det finns värre saker, men varför därför inte bry sig om detta problem? Jag tycker också det är synd om hästar med ägare som är panikrädda för att låta dem äta minsta grässtrå och de blir magra istället. Jag har hellre min häst några kilon över "normalhull" för hon mår bättre då, men fet mår hon inte bra av att vara.
 
Jag tycker det finns värre saker i dagens hästhållning att reta upp sig på än hästar som blir feta på bete.

Kanske det. Men därmed inte sagt att detta ämne är oviktigt. Tvärtom tycker i alla fall jag att det är en högintressant fråga att besvara. Vore trevligt om någon profesionell person kunde uttala sig om riskerna med kraftig övervikt.
 
Jag är lite sugen på att bli husdjursagronom och inrikta mig på att forska om hästfoder, kan jag återkomma om 5-6 år? ;)

Jag håller för övrigt med dig.
 
Men vilken är frågan?

Hästar som är feta året om pga av överutfodring borde rimligen kunna få samma problem som en överviktig människa (försöker tänka tillbaka på dom dryga 20 år jag haft häst men jag tror aldrig jag träffat en häst som varit så fet att den tagit skada av det).

Eller är frågan om hästar som blir feta under betesperioden utsätts för hälsofara?
 
Tyvärr är det väl ofta så att ägarens bekvämlighet går före hästens välbefinnande. Hästen tycker att det är så skönt att gå på bete när det i själva verket är ägaren tycker det är skönt att ha hästen på bete.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 104
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 626
Senast: Lobelia
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 842
Senast: NotlikeI
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp