Varför låta hästarna bli smällfeta på sommaren???

Måste det ena utesluta det andra? Kan det inte vara så att både häst & ägare tycker att det är skönt? Det är inte ovanligt nu för tiden när det är så populärt med "naturlig" hästhållning att det propageras för utevistelse året runt - något som jag personligen ställer mig rätt tveksam till.

Källa till det där med ryggproblem tack. Inte för att jag tycker det låter otroligt utan för att jag tycker det är väl mycket "så är det" här på Buke men det är sällan det visas några källor.
 
Kan bara hålla med, källa tack! Min häst har t ex som sagt alltid haft problem med överhull (främst mage) på somrarna, men har ALDRIG haft ryggproblem. Han kollas varannan månad av en skicklig kiropraktor så det vet jag. Men det låter ju logiskt så jag undrar vad det baseras på?
 
Jag har full förståelse för att det kan vara jobbigt att få en häst att gå ner i vikt om den tex varit skadad eller så, men sedan finns en kategori människor som inte bryr sig och det tycker jag är slött. Köper man en häst har man ändå tagit på sig ett ansvar.

Har ingen referens det var bla en veterinärartikel om hästens rygg i Ridport för en herrans massa år sedan.
 
Det är väl allmänt känt att hästarna kan få problem med senor och leder om de blir för feta? Det är ju otroligt påfrestande? DEtta om man får tro flera veterinärer och kiropraktorer.
Jag har en häst med stoooor mage, hon har säkert gått upp ca 20 kg MAGE under sommaren, trots att jag ridit nästan varje dag, haft henne inne etc. Jättetråkigt, det vill man ju inte, eftersom det känns inte alls hälsosamt.
Det känns ändå som om man gjort vad man kunnat, det som står i ens makt.

Sen tycker jag det är jobbigare att ha häst ibland på sommaren! Jag rider nog mest på sommaren (bra väder), och det är en bit att gå till hagen, man måste svampa av och ta på myggmedel och smörja hovar och :devil: och hans moster! Så jag har inte hästen ute för att jag är lat eller sniken, utan för att det verkar som om de mår bra av det.
 
Kan inte annat än att hålla med dig. Har sett sjuklig fetma på 2 hästar nu i sommar. Ägaren rider dem inte alls så de bara äter och äter..
Hästarna har säkert 100 kg övervikt och båda rör sig som om de har problem med benen.
Den ena hästen är dessutom 23 år. Ägaren fodrar i hökakor resten av året och då varierar foderstaten från dag till dag. Resonemanget är att hon inte "orkar" väga upp hö utan det är mycket lättare att fodra i kakor.
Ingen analys finns heller..
Dessa hästar har valkar när de böjer sig åt sidan. Kraftiga sådana.

Tycker att man kan ha hästar på bete utan att få sjuklig övervikt, men då krävs motion!
Har haft en massa hästar på bete själv i sommar (inackorderingar) och de har varit jättefina i hullet tack vare att deras ägare varit ute regelbundet och ridit.
 
Det verkar vara en väldig skillnad på hästar i olika delar av landet (hmmmhm) för hos mig så har de flesta hästarna ätit och ätit utan att ridas men ingen har blivt direkt överviktig - förutom min ena då.

Och nonchalanta männsikor verkar ni omges av också. Jag har nog aldrig träffat på en människa som av ren okunnighet gött upp sin häst till ohälsosam övervikt.
 
jag tror aldrig jag träffat en häst som varit så fet att den tagit skada av det

Var glad för det. Jag känner TVÅ hästar som bokstavligen matats ihjäl... överviktiga hela livet, de blev inte så värst gamla heller. Dock var det inte sommarbete som var boven, utan en massa kraftfoder och hö (bl.a även när hästarna gick på bete...).
 
Och du tog upp det med ägaren i n n a n hästarna exploderade antar jag?

Man kan ju faktiskt prata med människor ist för att beklaga sig över deras hästhållning på nätet.
 
Inte är den fet inte! Ngt överviktig. Sådär ser min ponny ut (jäkligt lik faktiskt!!) och han har kanske 35 kg för mycket.
 
Tyvärr går det inte att tala med människan(orna) ifråga. Den ena var det dessutom inte hästägaren som stod för överfodringen, utan stallägaren.

Det är dessutom lite svårt att säga något när man inte längre har närmare kontakt med personerna ifråga.

Jag beklagar mig inte, utan beskriver fakta, precis som du gjorde när du sa att du inte träffat på nån sjukligt fet häst.
 
Jag kan bara instämma med Er som inte orkar med alla "besserwissrar"...

Jag har två halvblod som är halvsyskon: den ena måste ha tillskottsfoder får att hålla sig ens i normalhull över sommaren, om han går på bete. Den andra Har näringsbehov som en shetlandsponny ungefär och blir fet bara hon SER gräset växa... :crazy: Hon föder sig lätt även i en hårt nerbetad hage.
Är för tillfället utlånad och hgar ridits regelbundet hela sommaren. Men likförbenat ser ho ut som en tunna eller två... GRYMT smällfet :crazy: Och ännu värre just nu, när det är sånt GRYMT krut i gräset... (ALLA mina pållar har gått upp i vikt de senaste veckorna, till och med ponnytravaren som gått på 2 kg kraftfoder hela sommaren och tränas relativt hårt och dessutom ALDRIG tidigare i sitt liv haft ett enda kilos överskottshull... :crazy:)

Men hörrni, ni glömmer ju faktiskt en ganska viktig sak i sammanhanget!
Hästar ÄTER till sig hull på sommaren för att kunna klara de magra vintrarna när det inte finns någon näring alls kvar i det lilla de kan hitta att knmapra på... Hur sjutton ska de kunan veta att vi faktiskt har för avsikt att försörja dem med hö och kraftfoder hela vintrarna?

JAG lider inte av att mina hästar är feta och inte de heller!
Jag är tvärtom glad att de faktiskt är välmående och att de kan få tillbringa hela somrarna tillsammans med sina flockar.

Sen en sak till - i år har det, åtminstone här, varit EXTREMT gynnsamma förhållanden för grästillväxt. Dvs, det har inte varit någon torrperiod mitt på sommaren när betet varit=0 och näringsinnehållet likaså. Därför har de ju kanske i år haft EXTRA lätt för att lägga på hullet, eftersom den naturliga "pausen" i näringstillförseln uteblivit..
 
Min ena häst har varit alldeles lagom i hull hela sommaren och den andre är lite mer som en silltunna men hellre det än att jag ska kunna "spela" på revbenen. För några år sedan hade jag problem med "silltunnan" då hon hade väldigt svårt att hålla hullet så jag är överlycklig att se henne med lite mer hull.
 
Måste få komma in här.
Vi har en 17åring i mitt stall.Han går ute från 1/6-31/8
han är smalare på sommaren än då han står installad.
Mitt halvblod behöver bara gå ute ett par dygn sen är som en tunna.Och jag försäkrar hon är som en tunna.Hon rids regelbundet.Visst är det ett problem med feta hästar,vad det nu kan leda till för sjukdommar.
Men vad jag vill säga är att hästar är individer.En del är lättfödda.En del är svårfödda.Trots allt när installning kommer och det blir ordning på foderstaten så blir tjockissarna som dom varit innan betet.
 
Själva diskussionen går väl ändå ut på att det finns personer som låter sina hästar bli sjukligt feta så att de frestar på leder och hjärta?
Att man har en häst som kan gå på bete hela sommaren utan att bli fet och till och med måste tillskottsfodras hör inte denna diskussionen till.
Tycker att det är djurplågeri att ha hästar som blir så feta att de knappt kan gå pga sin egen tyngd!
Det är, i mina ögon sett, lika oansvarigt som att inte fodra upp en mager häst.

När dessa feta hästar sedan kommer från betet och stallas in så tror ägarna till dessa hästar att man:
A. Antingen bantar ner dem genom att inte fodra tillräckligt eller
B. Rider hårda pass så att hästen skall gå ner i vikt.

Om en häst då redan är sjukligt fet och har ont av detta, skall den verkligen behöva utstå ryttarens tyngd också??
Nej då är det enda rätta att atälla dessa på stall och i magra beteshagar + hö för att korrigera vikten.
 
Aha, jag har nog aldrig sett en så sjukligt fet häst att den knappt kan gå trots att jag haft hästar sen 1981. Men tydligen kryllar det av dom eftersom det upprör så många.

Och jag har inte pratat om att jag har nån häst som måste tillskottsfodras under bete. Jag har en smällfet och en finfin.
 
Skrev inte bara till dig även om en del var riktat till dig.

Tror inte att det är såå vanligt med dessa smällfeta hästar. Har hållit på med hästar sedan -76 och dessa 2 som jag sett nu i sommar är det mest groteska jag någonsin sett.

Du har väl inte sett alla hästarna i sverige bara för att du hållit på med hästar länge? Det handlar inte om att det kryllar av dem,men de existerar..
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 943
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 608
Senast: Lobelia
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 837
Senast: NotlikeI
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp