Varför låta hästarna bli smällfeta på sommaren???

Ja det gör det säkert och det existerar en hel del annan misskötsel av hästar och andra djur också. Och jag har väl aldrig påstått att jag sett varenda häst i Sverige men jag har hört talas om det mesta eftersom det intresserar mig.

Och jag tycker inte tråden handlar om hästar som är så grotest feta som du beskriver - utan att det finns dom, som jag, som låter sina hästar bli feta på bete.

Jag undrar vad ni som stöter på dessa fetton gör? Mer än att förfasas på Internet. Om människor nu gör så här av okunnighet kan man ju upplysa dom om dom ev. skadorna.
 
Vad jag tycker är "intressant" är ju vad som är en fet häst ? Jag har bekanta med benrangel till hästar som ojjar sig över (och skrattar lite) att mina hästar är så feta !
Mina hästar är INTE feta. De är lite runda ibland som nu i slutet av sommaren men de är definitivt inte feta.
 
Kan ingen lägga in en bild på en mager, en normalhullad och en fet häst, så kan vi jämföra med våra egna? DEn som "kan" sådana här saker, vill säga....
ELler om det går att hitta någonstans, att "såhär är det, denna är si och denna är så". SKulle vara intressant att se var gränsen går..
 
Jag kan bidra med en bild och ge min åsikt om den... Tant Brun Har här gått på bete i 3 månader, ingen stödfodring. Hon är "bukigt tjock" men inte övergödd. Med tanke på hur hästen ser ut i normalkondition (relativt bukig då också pga sin kroppsbyggnad) så tycker jag det är okej. Revbenen går att känna men ej se.
 
Nej, inte ett enda föl... Och det finns inget däri heller.
Hon var bukig redan som liten fölunge *letar desperat efter en fölbild där magen syns*.
 
Och det tror du inte att jag har gjort? Jag har informerat ägaren om de skador som blir samt att hon bör byta hage på dem till en skogshage, men det är som att prata för döva öron..
Tro det eller ej, men det finns fortfarande folk som inte vet hur de skall ta hand om sina djur utan är övertygade i sin egen tro om att de gör rätt.

Jag kan ju knappast flytta hästarna själv eller hur? Jag kan försöka ta kort på dessa hästar så ni kan få se hur skadligt feta de är.
Har dessutom erbjudit mig att ta hand om den ena av hästarna och flytta denne till mitt stall för att banta hästen, men eftersom ägaren som sagt inte ser något problem med fetman så antog hon inte erbjudandet.

Forum ser jag som ett ställe där man kan ventilera sin frustration när man har försökt resonera med andra men inte fått gensvar. Om man inte gjorde det så skulle inte t ex du veta att det faktiskt förekommer sjuklig fetma hos häst lite här och var.

Jag upplevde det som att trådskaparen, precis som jag, hade upplevt groteskt feta hästar och att det var vad tråden handlade om!
Att det finns "klädsamt" runda hästar efter sommarbetet med en övervikt på 30 kg ser jag inte som skadligt.
 
Det är ju skitbra att du är en av dom som g ö r nåt och inte bara babblar.

Och jag sa alldeles nyss att jag i n t e tvivlar på att det finns hästar med sjuklig fetma. Det behöver man inte läsa Bukefalos för att lista ut. Jag kan berätta om ännu konstigare saker.

Och fortfarande har vi uppfattat tråden olika. Eller fetma olika.
 
Sen kan man ju göra som jag. Råka varna en bekant till en som tänkte flytta in i stallet ifråga. Glömde bort att stallägarens släkting och inflyttaren är goda vänner sen långt tillbaka... så det KOMMER slå tillbaka på mig. Det är inte alltid kul att bo på liten ort. Det går nämligen inte in att problemet ligger i utfodringen, oavsett hur många som säger det och på vilket sätt.
 
Jag har också väntat och väntat på att gräset skulle sluta växa i raketfart. :crazy: Men, det växer så det knakar fortfarande. Så mina tre är nu rejält runda. Hoppas att hösilaget har lite sämre värden. Har köpt in halm utifall att det skulle bli samma stuterivärden som i fjor.

Tröstar mig i alla fall med att shettisen som hade patellaupphakning när han flyttade hit i slutet av april nu med rejält med protein i maten blivit av med det helt! :eek: Så då får han hellre vara lite rund! :love:
 
Varför måste alla "duktiga" hästägare lägga sig i vad som händer med andras hästar??? Om det inte är djurplågeri eller dålig skötsel så är det ju en fråga om tycke och smak, eller hur... Det du tycker är en fet häst kanske någon annan tycker är normalviktig. Om jag skulle ta seriöst på någonting som någon sa om min häst, så skall den vara en veterinär eller liknande som verkligen vet vad den talar om, inte någon "förståsigpåare" som bara tror att den vet vad den talar om. :mad:
 
Som hästägare måste man vara öppen för nya infallsvinklar och förslag från andra. Det spelar ingen roll om en person inte har ridit speciellt länge, den kan ha vettiga åsikter och lösningar ändå.

Om jag skulle vara så inbilsk att jag trodde mig veta snäppet under en veterinär så hade jag inte lärt mig det jag kan under vägens gång.
Sen får man naturligtvis sålla, men aldrig att jag stänger öronen för andras förslag!
 
fast det finns MKT okunskap "där ute" också! Inte bara folk som har försökt göra sitt bästa för att hästen INTE ska rulla fram och få ont i benen.
En kompis till mig tex, hade en D-ponny. Hästen såg ut som en fästing varje höst (släpptes på bete och reds knappt på sommarne). Det var nästan synd om hästen.. Men efter ett par år kom de på att de kunde vänta med att släppa hästen ett par veckor, så att de andra hästarna hade betat en del av allt gräs (och näringsvärdet sjunkit). Efter det mådde hästen mkt bättre på betet :-) (de andra hästarna fick oftast stödfodras mot slutet av sommaren)
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 123
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 634
Senast: Lobelia
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 843
Senast: NotlikeI
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp