Varför låta hästarna bli smällfeta på sommaren???

krocket

Trådstartare
Runt omkring mig börjar nu hästar stallas in, och jag måste säga att jag tycker det många gånger är anskrämligt feta hästar som tas in från betet.

Senast igår fick jag se ett skräckexempel på halvblod som såg högdräktig ut (buken var enorm), och där ägaren käckt sa att hästen nog vägde minst 100 kg för mycket, men å andra sidan var ju hästen 17 år. :o(Just den här hästen har dessutom upphakning i ena bakknäet.)

Jag undrade vad sjutton åldern hade med det hela att göra, men fick inget svar på den frågan. Har själv en 17-åring, men inte är han fet bara för att han råkar ha fyllt 17. :confused:

Jag tycker i alla fall att det är direkt oansvarigt att låta hästen äta så att den är smällfet (och nu pratar jag inte om några få påläggskilon efter betet)! Vad sjutton är det för mening med att låta hästen äta upp sig, för att sedan ha världens bekymmer med ridning, sadeltillpassning och påfrestning på hästens ben. :mad: Och var sjutton kommer påfundet att svälta hästen i nedbetat paddock i några månader ifrån??? (Och jo - detta förekommer på åtminstone fyra stall i min direkta omgivning.) :mad:

Suck - jag blir så illa berörd av att se hur vi tar hand om våra djur. :cry:

:( Krocket

P.S. Tips till er som vill släppa på bete hela sommaren utan motion: välj om möjligt ett lite magrare bete. Annars finns det faktiskt ofta möjlighet att begränsa betesytan!
 
Undrar jag med. Mina håller sig fina på betet (hrm, den ena får jag ju tillskottsfodra visserligen). Dock är ponnyn rätt fet då jag övergödde honom när jag trodde han skulle åka till himlen... det gick ju inte att banta bort sen när han bara vilade.

Faktiskt är ingen av hästarna på vårt bete fet, utan riktigt fina i hullet!
 
Jag tycker inte heller att hästarna skall bli smällfeta, men jag tycker det verkar mycket mer humant att låta dem gå ute på bete än att ha dem inne under hela sommaren bara för att de inte skall bli tjocka. Det är faktiskt deras naturliga miljö att få gå ute och äta och röra sig under alla dygnets timmar. Det är hemskt med alla stackars hästkrakar som går med täcken och lindor i hagen och som blir tvungen att komma in i boxen klockan tre på eftermiddagen när vädret är helt ljuvligt utanför. Då tar jag hellre och bantar min häst litet när han kommer in än att tvinga honom att gå i en hage utan gräs, stå inne om nätterna och dessutom ha täcke på sig när det är 30 grader!!!
 
Jo, det är ju inte bra för hästen att bli smällfet på sommaren eller låta den gå i en nebetad hästhage heller.Om möjligheten finns är det ju naturligtvis önskvärt att hästen får gå i en stor luftig hage med magert bete. Men...de är ju inte alla hästägare som har möjligheten att välja. Om man har hästen inackorderad så får man ju anpassa sej till de möjligheter som finns, och välja det minst sämsta alternativet. Men menar du att hästen har gått upp 100 kg på en sommar, lät mkt tycker jag, kanske var hästen fet redan innnan ?
Vi har två islandshästar och jag kan lova dej att de blir feta även på magert bete i paddock (om de inte motioneras riktigt mkt). Appro på hästhållning så tycker jag att det finns värre saker än att hästar blir feta på sommaren, och det är hästar som vansköts genom att stå instängda i en box 20 timmar av dygnets 24 timmar (och ägarna inte förstår varför hästen börjar väva, svullnar i benen och nästan sparkar sej ut ur boxen, men det är ju en annan diskussion.
....
:o
 
Ja visst, det är ju bara att välja. Nästa år ska jag låta min ena smällfeta häst, som blir fet redan på vägen till betet, gå själv i en annan hage medans alla andra går i sommarhagen. Och joo, han rids under sommaren.

Jag tycker det finns värre saker i dagens hästhållning att reta upp sig på än hästar som blir feta på bete.
 
Men VAD BRA! Då kan du Krocket kanske hjälpa mig med min häst då, du som verkar kunna så mycket! Så slipper jag oroa mig och andra reta sig på min feta häst!

Jag har haft min häst sedan 1996 och varenda sommar har vi samma problem. I sommar har jag t ex ridit 6 dagar i veckan i kuperad terräng, minst en timme om dagen. Min häst har gått på ogödslat bete i en stor hage där han även gått hela vintern. Där finns gott om gräs som räcker till att mätta de två som går där, men det är grovt och uppväxt så det borde inte vara så fettgivande. Han har förutom betet en gång om dagen fått mineraler/vitaminer och en näve havre för att få ner dem. Om nätterna har han och hans beteskompis gått i en nerbetad gräspaddock (dit de söker sig självmant varje kväll!). ÄNDÅ är han smällfet.

Förra året fick han en greenguard-betesmask som han gick med hela sommaren för att han skulle kunna gå med sina kompisar. Resultat: Han lärde sig att äta genom att repa gräs med underkäken (= nerslitna tänder på vänster sida, vassa på höger). Dessutom kunde han inte klia sig, nagga sina kompisar eller försvara sig om ngn bet honom. Min sociala häst blev en ensling. Aldrig mer!

Att stå inne på stall hela sommaren är en omöjlighet. Dels har vi inte tillgång till stall, dels kan han inte till bringa alla nätter ensam.

Jag har helt gått ifrån total semester på somrarna för att han ska få så bra utgångsläge som möjligt, men det hjälper föga.

Så, experten, vad ska jag göra för att slippa folks kommentarer och den ständiga oron för hans ben?

Jag väntar...
 
Här är samma sak, smällfeta djur som inte borde fått gått på obegränsat bete under sommaren. Visserligen har en del ridits under tiden, men uppenbarligen har födan vida överstigit behovet...
 
Wake up and smell the coffee

Exakt. Självutnämnda experter som uttalar sig utan att veta fakta kryllar det av. Även här. Är det inte det ena så är det det andra. Och så får man så himla många bra förslag - gör si och gör så - bara det att förslagen oftast bara fungerar om man har obegränsat med egna marker och tid, och allra helst föräldrar som betalar så ekonomin inte är några problem.

:mad:
 
Re: Wake up and smell the coffee

tur att ens häst inte blir särksilt fet på bete isåfall..

Då måste jag tillhöra The good girls???
Men sen ruinerar hon mig via hökontot... :crazy:
 
Re: Wake up and smell the coffee

Ja, min dam lägger lätt på sig på sommarbetet, även om jag rider 4-6 dagar i veckan. Hon får jättemage. I vårt stalls sommarhagar, som är ca 18 hektar tillsammans, har det gått 12 hästar från mitten av april och fortfarande. Alla, framförallt stona, är jätteknubbiga om magen, ser nästan dräktiga ut. Jag och en tjej till tog in våra hästar ca 6 timmar om dagen ett tag i somras när sadelutpassaren såg att sadeln på min kompis häst inte låg så bra längre..., så fick de gå i en liten hage som var helt nedbetad. Till slut tog vi in dem på nätterna, men det hjälpte inte. De åt desto mer när de sedan kom ut.
Visst, det är inte alls bra för hästarna att bli så smällfeta, det vet man ju, men som sagt, vad gör man? Jag tänker INTE låta min häst gå i en paddock eller stå inne hela sommaren. DEt är faktiskt värre. Hästarna njuter ju av sommarbetet, ska man röva bort det ifrån dem?
Jag påstår inte att det är bra att de blir feta, tvärtom, men vissa hästar fläskar faktiskt på sig nästan hur man än gör!
 
Re: Wake up and smell the coffee

Att MAGEN blir stor har ju inget med fetma att göra. Utan alltså rent fett, kolla på hur hela hästen ser ut.

Dessvärre vet jag de som har betesFETA hästar men ändå ger kraftfoder "för de rids ju"...
 
min pålla blev inte tjock på betet. kanske för att jag red henne var tredje eller varannan dag.
dom andra hästarna blev inte heller speciellt tjocka, bara treåringen, som bara gick hela sommaren typ.
 
Det där är ju helt individuellt. Min ena valack, 13 år, som ridits någorlunda regelbundet hela sommaren är fet som en tunna - det är samma sak varje sommar. Medans min femåring som knappt ridits alls är finfin i hull. Eftersom dom väldigt gärna vill gå tillsammans har jag redan där ett problem. Ska jag låta tjockisen gå ensam? I vilken hage isf? Ska jag göra en egen hage och hur länge räcker betet i den? Ska jag börja stödfodra när betet i den hagen är slut?
 
Re: Wake up and smell the coffee

Jag håller med "Elektron", det är så mycket självutnämnda experter här så att man blir trött ibland....Kan man inte ge vettiga förslag på hur/vad man kan göra så kan man väl lika bra vara tyst.
 
Re: Wake up and smell the coffee

Det är ju ett ganska vanligt fenomen att de blir feta även här.

Men jag kan faktiskt se BÅDA sidorna av problemet.

Jag har BRA bete. Riktigt extremt bra. Bete + mjölk fick fölet att växa alldeles för fort och få problem att få senorna att hänga med. Stoet som gav di var både fet och mjölkade bra på bara bete. Valacken blev inte fet, men en rejäl mage och blev lite trindare både här och där.

ÄNDÅ så stod de inne 6-12 h per dag. (Med begränsad högiva). Inget kraftfoder ALLS till någon av dem.

Och det enda jag kunde göra var att släppa dem i vinterhagen (dvs nedbetad hage) eller stalla in halva dygnet. Nu är det förvisso ingen som blev FET så man skulle reagerat, men betänk att det var digivande sto under perioden när de ger som mest di, växande föl och etts tycke svårfödd valack som dessutom jobbades. Så inser man snabbt vad som hänt om det gått en hobbyhäst på sommarbete där.

Och vad ska man göra då. Flytta? Låta hästen bli fet men försöka begränsa så gott det går (dvs stalla elelr flytta till nedbetad hage hlva dagen), eller vad?

Som jag ser det så kan man ju försöka begränsa omfattningen, men det går liksom inte helt att undvika alla gånger.

Sen har vi ju de här intressanta individerna (jag har haft två) som är FETA i nedbetad gräshage med stödfodring med bara hö (analyserat så det var inte därifrån de blev smällfeta).

Så, jag tycker man ska göra vad man kan för att begränsa skadan, men det går inte alltid att helt undvika att de blir feta!
 
Re: Wake up and smell the coffee

Fast nu stod det ju faktiskt förslag på hur man kunde göra för att motverka tjockishästar i första inlägget...även om det kanske annars kändes ganska hårt skrivet...för alla oss som känner oss träffade :crazy:

Min pålla blir mest fet om magen, inte så mycket annars, i övrigt är hon jättefin och musklad.... Men man kan ju glömma att man känner revbenen... hon har gräsfoster i magen... :o

Varför blir de så bukiga? Lägger sig gräset som en sten i magen, eller? Alla hästarna är bukiga, både de som står inne om nätterna och äter hö, och de som står ute dygnet runt och bara äter gräs, och så har det varit hela sommaren. Det finns ju en del bete, även om det nu inte är så mycket näring i. För några veckor sedan började min dam smalna av lite grann iallafall, men då skulle vi flytta upp de till "vinterhagen" som har stått och växt hela sommaren...och POFF sa det så var damen högdräktig igen.
Tilläggas bör att jag rider mycket!
 
Re: Wake up and smell the coffee

Jag betackar mig för "lösningar" som inte är praktiskt genomförbara utan de förutsättningar jag tog upp ovan.

Måste säga att jag tycker det är värre med magra hästar som inte får gå på bete öht av rädsla för att de ska bli tjocka.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 515
Senast: Lobelia
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: NotlikeI
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp