Varför leker inte hundar själva som katter?

Min sheltie leker inte själv. Tar dock initiativ till lek genom att börja leka själv genom att "stjäla" något. Penna, klicker, fästingplockare. I undantagsfall någon hundleksak.

Nyköpta strumpor triggar till lek, är inte det lite lustigt? 😅
 
Lek för mig är en väldigt viktig resurs som jag vill koppla till mig och det jag och hunden gör tillsammans så mycket det bara går. Därav uppmuntrar jag lek med mig på olika sätt redan från början trots att jag har en förig ras (collie). Det jag inte vill är att hunden ska självbelöna sig själv med leksaken eller sticka iväg med leksaken och leka på egen hand, utan den ska välja att komma med leksaken till mig därför att det är roligare att leka ihop. Självklart får hundarna leka själva eller med varandra, och de gör det ibland också, men efter ett tag kommer de till mig eller annan människa och vill att vi ska vara med. Min yngre hane hade tendenser till att vilja ha leksaker för sig själv när han kom som valp, så med honom har jag tränat mycket på att lek sker med mig, och att om han springer iväg med leksaken så gör jag nåt annat mycket roligare (utan honom). Det har gjort att han nu som 10 månader gammal i princip har slutat "dra ärevarv" med leksaken utan istället kommer direkt till mig.

Så skillnaderna handlar nog om flera saker: individuella egenskaper, skillnader mellan raser (alla hundraser leker inte likadant), fostran och träning, och djurens ursprung. Det finns ju också kattraser som är mer sociala än andra när det kommer till lek, och gärna vill leka tillsammans, så även bland katter finns det ju variation, tänker jag.
 
Min leker ofta själv, speciellt med sina bollar.
Visserligen går leken oftast ut på att leta efter bra ställen putta in bollen så man inte kan komma åt den :cautious::rofl:
Men han kan även kasta den så den studsar iväg så han får springa och fånga den.
 
Min leker gärna själv. Ibland får han riktiga valpryck trots sina 9 år.
Men skojigast är när hans personal (vi) kastar leksaker eller ställer upp på dragkamp :)
 
Jag har Pekingese, en ras som är väldigt självständig och egensinnig till sin natur.
Han leker mycket själv och har alltid gjort. Han leker med oss också men de lekarna går mest ut på att vi ska försöka ta hans saker så han får bita oss 😂
Will to please saknas helt.

Den ena katten leker helst själv, den andra är mycket mer social och intresserad av människor och leker helst med oss.
 
Föredrar att hundarna inte leker själva. Tycker det för ofta innefattar att gräva hål där jag inte vill ha hål i gräsmattan eller rabatt😅
 
Mina tidigare hundar har lekt själva. De har letat upp ett projekt opch satt igång. Gärna ute å gården.
Nuvarande pappis gör det inte. Han ligger vid mig och gnäller ömkligt. Det betyder att jag ska ta en leksak eller ett tuggben och kasta så han få springa efter. Sedan gnäller han eller skäller och vill att jag ska komma dit och kasta igen, Han har ALDRIG burit något till mg för att leka. :D

Han har nog nån störning :D

Den enda lek han inbjuder till är att man ska jaga honom på gräsmattan. När avkomma med sambo kommer hit är h an lycklig för sambon gillar att springa efter honom. Själv kan jag inte springa alls. Inte ens ett par steg, så stackars hunden får aldrig ha kul med matte....
Testa att göra utfall som om du skulle jaga honom och sedan klappar du bara i händerna fort. Det fungerar här :p Hunden blir galen av lycka :love:
 
Våra bayrare kan leka tafatt själva ute på tomten, men de leker sällan med leksaker själva.

När de är ute i hundgårdarna själva så sitter de oftast på sina bord och spejar, men de leker inte där trots att de både har horn, leksaker och kan gräva i gruset. Är vi däremot ute på tomten, eller allra helst i hundgården själva, då kan de leka med leksakerna själva, kasta runt och attackera bollen eller tugga på hornen för glatta livet, men så fort vi människor lämnar så släpper de grejjerna och ser besvikna ut.
 
Mina leker gärna själva med leksaker eller annat de hittat. Nu senast hade Jixen skitkul med en bit kakel hon snott. Hon tycker även det är lajbans att bara springa ibland, speciellt utomhus.
 
Mina chinese crested leker själva 5-10 gånger om dagen. Antingen går dom iväg till ett eget rum just för att få vara helt ensamma med leksaken eller så leker dom här hos mig så jag kan titta för dom är så söta. Om man säger till dom hur busiga dom är med glad röst vill dom visa upp sig lite extra och ibland vill dom ha in mig i leken. Men ofta är dom bara i sin värld. Eller leker tillsammans, det busas en hel del här.

Min äldsta hund Alvin är ju över 11 år men han är busigast när det gäller att leka för sig själv. Milou leker också själv men han är mer mattig och vill gärna ha med mig. Han är nog den hund med mest prägling på en specifik person som jag träffat i alla sammanhang och vi är så sammansvetsade att han vill göra allt med mig. Även om han också leker mycket själv. Ibland börjar dom båda två var och en för sig och kommer på att matte vore roligt att ha med så då springer dom in dit jag är och visar upp en leksak och springer tillbaka. Då är tanken att jag ska följa med. Och det går ju inte att stå emot.

När Alvin leker med leksaker slår han på dom med tassarna, skakar på dom, slänger iväg den och morrar jätte gulligt. Och lägger sig på mage med bakbenen rakt ut och ålar runt på golvet. Han leker gärna en stund med mig sen springer han iväg så ingen ska kunna sno hans saker. Är vi borta hos någon familj eller vänner måste dom undersöka alla mattor och alla tänkbara lekställen. För det går ju inte att inte leka på flera timmar:eek:
 
Mina hundar oavsett ras jag haft, Bordercollie, malle, flat, har både lekt själva och givetvis varit jätteduktiga på att leka med mig som förare.
 
Jag har märkt att katterna kan få för sig att slänga iväg med sina leksaker utan att någon annan (människa eller djur) leker med den. Och om jag kastar något så kan de fortsätta lång stund själva att leka. Men de hundar jag träffat värkar det inte alls vara samma med. Om det inte är någon annan som får för sig att kasta något så rör dom det i stort sätt inte, eller så kommer dom till närmaste människa eller djur och ber dom kasta eller drar i den, men ingen gör det eller slutar så försöker de få igång något att göra det så slutar de och ser besvikna ut. Så är det någon som har en förklaring Varför leker inte hundar själva som katter? Förstår att det är olika hur olika hundar och katter beteer sig också förstås, berätta gärna era erfarenheter:)🐈🐕
Hundar är programmerade mer eller mindre att älska oss, leka med oss och att göra saker för oss så att de kan få sin belöning=lek, klapp eller gottis :D
Jag tror det beror på att hundar är mer sociala än katter (inom flocken + vänner/släkt med ev hund)
Som valpar så tycker jag våra hundar har kunnat leka själva och flera av våra hundar har lekt "special"lekar själva och inte med leksaker så mycket utan trädgrenar. stockar och vedträn - dom kan bära stora 2 m stockar eller gamla vedträn, stora jätte pinnar och sen stå och krafsa hoppa och bita på dom ute och tog/tar i smyg in vedträn nu får dom inte ta med sig sånt in, men dom försöker om dom kunde så skulle dom leka med såna inne...det blir bara så skräpigt:bump:
 
Jag kan bidra med det motsatta då, med en katt som helst inte leker ensam utan i så fall bär runt på leksaken och gnäller tills någon vill leka med honom. Han skulle vilken sekund som helst vara redo för att träna tillsammans, men leka själv, det är i yttersta nödfall och under protest. Han är även tämligen inkallningssäker, och släpper både mat och andra resurser för att komma när matte ropar.

(Hans mor och mormor är ur den synvinkeln helt normala katter som bär bollen till badkaret om ingen vill vara med och spela hockey. I yngre dagar apporterade de allt möjligt, men det är ju inte speciellt ovanligt för sociala katter.)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
588
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
806
Senast: escodobe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp