Varför mkt i handen?

Wysiwyg

Trådstartare
Alltså, jag har fått förklarat för mig att ju mer kusken har i handen (ju mer hästen ligger emot bettet), ju bättre är det.
Är det verkligen så? :mad: Låter helskumt för mig som ryttare, plus att det måste göra skitont i munnen på hästarna..
 
Sv: Varför mkt i handen?

De ska inte pulla och de ska inte ligga på så mycket att de får ont i munnen . Lagom är bäst !
Risken om de ligger på för mycket är att antigen blir de trötta för fort eller så finns risken att de kväver sig.
 
Sv: Varför mkt i handen?

Jag tycker personligen det är mycket trevligare med en pigg häst som ligger lagom på bettet och verkligen är löpsugen, än en slöfock man måste jaga på stup i kvarten. Men det finns ju självklart en gräns, superheta hästar som pullar bort all energi är inte heller önskvärt.
Skulle nästan vilja påstå att man vill samma sak med en travhäst som en ridhäst; ha den pigg, alert och framåt när den arbetar, utan att den för den sakens skull blir het och dryg att rida/köra.

I övrigt stöder ju sig travhästar till skillnad från ridhästar på bettet.
 
Sv: Varför mkt i handen?

Okay, men hästen jag rider just nu (travhäst), hon är jättehård i munnen, eller hon har blivit bätte i ridningen, men förut vad hon nästan omöjlig.

Hennes kusk kunde knappt hålla henne i ett vanligt tränsbett, och han drog ändå allt vad han kunde. (Eller drar.)
Förstå vad ont det ska göra i munnen på henne! :eek: :eek:
Riktigt så ska det väl inte vara..?
 
Sv: Varför mkt i handen?

Så ska det inte vara. Man vill ha framåtbjudning och ett lätt stöd.

Det låter som att hästen är både het och "död" i munnen, sådana hästar är hemska att köra.
 
Sv: Varför mkt i handen?

Jo, jag tror att dom har kört henne lite fel, eftersom att hon är ganska mjuk o fin i munnen när man rider.. Jaja det går ju ändå inte särskilt bra på travet ändå, så hon "pensioneras" nog snart :banana:
 
Sv: Varför mkt i handen?

så är det verkligen inte. Man vill ju inte att hästen ska "pulla" för mkt då de gör slut på sina krafter i förväg. Sen fattar jag inte hur alla proffs kan sitte o köra med såååååå långa tömmar, galopperar hästen har de inte en chans att få ner dem utan att slå huvudet i backen och med så långa tömmar kan man inte heller hålla en het häst...ne nu blev de lite off topic...sorry. Men åter till fråga, jag vill att hästarna ska var framåt men de ska absolut inte tokdra. GÖr dom de så är det något som inte stämmer, de ska springa fortare när jag ber dem inte så fort de får på sig selen
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 670
Senast: __sofia__
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 738
Senast: Guldaskig
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp