Varför radhus?

karamelldrottningen

Trådstartare
Varför väljer man boendeformen radhus?

Tänker att det oftast är lite längre från stan än tex en lägenhet. Och så småttiga tomter plus att grannarna nästan känns närmare en själv än i en lägenhet? Iaf så är min upplevelse.
Jaha nu kom grannen mitt emot in lite senare än vanligt och oj vad grannens ungar för liv igen.
Så varför inte en villa om man nu vill ha tomten?

Mest nyfiken hur ni som bor i radhus tänker :)
 
Varför väljer man boendeformen radhus?

Tänker att det oftast är lite längre från stan än tex en lägenhet. Och så småttiga tomter plus att grannarna nästan känns närmare en själv än i en lägenhet? Iaf så är min upplevde.
Jaha nu kom grannen mitt emot in lite senare än vanligt och oj vad grannens ungar för liv igen.
Så varför inte en villa om man nu vill ha tomten?

Mest nyfiken hur ni som bor i radhus tänker :)
Nu lever jag inte så längre, men: mindre tomt såg jag som en fördel. Det är trevligt att ha en egen tomt (åtminstone delar av året), men en stor tomt är bara jobbig. Upplevde inte att jag stördes mer av grannar än jag gör när jag bor i lägenhet.
 
Min syster bor i radhus som är en bostadsrätt. Det är ett himla bra mellanting tycker jag. Sen, i området jag bor, 600 m från Uppsala C är det blandat med småhus (egna hemshus från 40-talet), stora villor, lägenheter och radhus. Så inte längre från stan.
 
Varför väljer man boendeformen radhus?

Tänker att det oftast är lite längre från stan än tex en lägenhet. Och så småttiga tomter plus att grannarna nästan känns närmare en själv än i en lägenhet? Iaf så är min upplevelse.
Jaha nu kom grannen mitt emot in lite senare än vanligt och oj vad grannens ungar för liv igen.
Så varför inte en villa om man nu vill ha tomten?

Mest nyfiken hur ni som bor i radhus tänker :)
Hade alla gånger valt radhus om vi flyttar från lägenheten. Är ensam mycket och vill gärna ha grannar vägg i vägg och någon typ av samfällighet. Bodde i kedjehus i bilfritt område när jag var liten (sen villa) och hade gärna bott så nu med små barn.
 
Flyttar vi från lägenheten blir det till radhus på samma ort.
Trivs kanonbra här!
Vill bo på max 70 kvm, inte ha någon stor och jobbig trädgård som ingen av oss är intresserad av. Skönt med färre grannar och egen ingång, en altan som vi kan näta in åt katterna.
Lättskött och trivsamt 😊

Uppväxt i stort hus på landet och har haft eget hus på mindre ort, det är inte min grej alls.
Trivs i lägenhet men har gärna en uteplats.
Min första lägenhet var ett litet parhus med två lägenheter på 50 kvm i varje hus. Liten gräsmatta på fram och baksida samt altan, förråd utanför i eget litet hus.
Supercharmigt 😍
 
Varför väljer man boendeformen radhus?

Tänker att det oftast är lite längre från stan än tex en lägenhet. Och så småttiga tomter plus att grannarna nästan känns närmare en själv än i en lägenhet? Iaf så är min upplevelse.
Jaha nu kom grannen mitt emot in lite senare än vanligt och oj vad grannens ungar för liv igen.
Så varför inte en villa om man nu vill ha tomten?

Mest nyfiken hur ni som bor i radhus tänker :)

Jag bor i radhus (hyresrätt). Även om vi har många grannar nära så respekterar alla varandra och det är oftast lugnt och tyst här. Jag märker inte när de kommer hem eller vad de gör förutom när de borrar för att hämga upp tavlor eller liknande. Jag kan cykla till centrum på 10 min. Samma avstånd till badstranden.

Liten trädgård är för mig en fördel. Vill absolut inte ha en stor villaträdgård!

Mina fördomar om villaområden är att alla skiter i sina grannar och klipper gräset när de vill och har skrikande ungar och skällande hundar i trädgården jämt och ständigt för att de minsann äger sitt hus och sin trädgård och därmed får gör vad de vill för när de vill. Här har jag aldrig blivit störd av en gräsklippare eller skällande hundar. Skrikande barn får jag leva med då jag bor granne med en lekplats.

En stor fördel med radhus istället för lägenhet är att man slipper trapphuset! Där kan man tala om att folk för oväsen i tid och otid!
 
Bra fråga, är uppvuxen i ett och kan inte se några fördelar alls med det. Alla hus ser likadana ut, full insyn, jag får lite ångest bara jag tänker på det.

I den längan jag bor ser inte alla likadana ut. En del är traditionella radhus i två våningar (mitt) och andra lägenheter i längan är enplans med ytterdörren på loftgång. Gissningsvis allt från 2-rums till 4-rums i samma länga.
 
Jag bor i radhus (hyresrätt). Även om vi har många grannar nära så respekterar alla varandra och det är oftast lugnt och tyst här. Jag märker inte när de kommer hem eller vad de gör förutom när de borrar för att hämga upp tavlor eller liknande. Jag kan cykla till centrum på 10 min. Samma avstånd till badstranden.

Liten trädgård är för mig en fördel. Vill absolut inte ha en stor villaträdgård!

Mina fördomar om villaområden är att alla skiter i sina grannar och klipper gräset när de vill och har skrikande ungar och skällande hundar i trädgården jämt och ständigt för att de minsann äger sitt hus och sin trädgård och därmed får gör vad de vill för när de vill. Här har jag aldrig blivit störd av en gräsklippare eller skällande hundar. Skrikande barn får jag leva med då jag bor granne med en lekplats.

En stor fördel med radhus istället för lägenhet är att man slipper trapphuset! Där kan man tala om att folk för oväsen i tid och otid!
Jag hör aldrig något från mitt trapphus.

Däremot massor av skällande hundar och gräsklippare sent på kvällen i området där jag växte upp.
 
Jag har bott i radhus och tänker att det är lite som varför man kan vilja hyra istället för köpa, att det är bekvämt. Visserligen är det en extra avgift till föreningen, men å andra sidan så behöver man inte fixa de "stora sakerna" som tak, värmesystem, fiber, garage m.m. själv. Och för många är det snarast en fördel med en liten tomt som inte innebär så mycket jobb.

Insyn gillar jag inte, men det har med mer utformning av hus och tomt att göra, än radhus/inte radhus. Jag har bott länge i Stockholmsområdet och här är det många fristående hus som också har mycket insyn pga liten tomt, nära till gata eller gång- och cykelväg och får inte ha hög häck eller plank nära vägen.

Jag tänker lite tvärtom när jag hör det som jag hör jätteofta, par 30+ som letar hur med trädgård för att de ska bli föräldrar...varför skaffa sig så mycket extrajobb precis samtidigt 😱🤣
 
Jag har bott i radhus och tänker att det är lite som varför man kan vilja hyra istället för köpa, att det är bekvämt. Visserligen är det en extra avgift till föreningen, men å andra sidan så behöver man inte fixa de "stora sakerna" som tak, värmesystem, fiber, garage m.m. själv. Och för många är det snarast en fördel med en liten tomt som inte innebär så mycket jobb.
Fast detta är ju olika. Min samfällighet har endast garagen, hålla ordning vid soptunnorna och upphandling av snöröjning gemensamt. Så ganska billig avgift, och inte alltför mycket diskussion vid årsmötena.
Men värme, tak, fiber m m får varje husägare fixa med själva.
 
Jag hör aldrig något från mitt trapphus.

Däremot massor av skällande hundar och gräsklippare sent på kvällen i området där jag växte upp.
Sällan jag heller, vi har så tjocka dörrar. Men imorse kl 6.55 på väg till förskolan med motvillig treåring hade jag nog inte velat vara en sovande granne 🙈
 
Fast detta är ju olika. Min samfällighet har endast garagen, hålla ordning vid soptunnorna och upphandling av snöröjning gemensamt. Så ganska billig avgift, och inte alltför mycket diskussion vid årsmötena.
Men värme, tak, fiber m m får varje husägare fixa med själva.

Ok, jag har mest sett radhus som har genomgående tak och sammankopplat värmesystem och tänkte mig att det var det vanligaste (och den stora skillnaden mot kedjehus), men det kan säkert variera då.
 
Varför väljer man boendeformen radhus?

Tänker att det oftast är lite längre från stan än tex en lägenhet. Och så småttiga tomter plus att grannarna nästan känns närmare en själv än i en lägenhet? Iaf så är min upplevelse.
Jaha nu kom grannen mitt emot in lite senare än vanligt och oj vad grannens ungar för liv igen.
Så varför inte en villa om man nu vill ha tomten?

Mest nyfiken hur ni som bor i radhus tänker :)
Det har jag också funderat på, jag ser det mest som att det har alla nackdelar med att ha hus men rätt få av fördelarna.
För att citera ett ex "ska man ha ett hus så ska man kunna pinka på tomten utan att nån granne kan se" typ. Ska jag ha grannar vägg i vägg och regler för vad man kan/inte kan göra på tomten osv kan jag lika gärna bo bekvämt i lägenhet
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 914
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 298
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 441
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 480
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp