Varför raskatt ?

B

bibban

Ser att det är många som har raskatter av olika slag, och jag blir lite nyfiken på varför ?
Vad är det som är annorlunda med en raskatt jämfört med en "bondkatt" ?
Vad är det uppfödarna vill ha fram med sina katter ?
Är det värt att betala så mkt pengar för en katt, när man kan få en bondkatt helt gratis ?
Jag vill absolut inte hoppa på er som har raskatter, jag är bara nyfiken på varför ?

bibbi- med två rashästar och två bondkatter
 
För mig handlar det lite om att veta vad man får. Inte bara utseendemässigt utan även vad gäller temperament. Att man sedan kan släktforska är för mig viktigt. Jag vill veta vilka eventuella sjukdomar som finns bakom min katt. Att sedan veta att kattungarna har fått en bra start i livet är värt en hel del det också.

Är det värt pengarna? Ja.
 
Jag ville vara säker på att jag fick en katt som blivit uppfödd på bästa sätt, samt så tycker jag att rasen ragdoll är både mycket vacker och har ett underbart temperament.
Det kanske låter ytligt att välja husdjur efter utseende, men det gör jag faktiskt (men inte bara givetvis). Jag vill ha en katt som jag tycker är vacker.
Givetvis kan många huskatter vara vacka de också, men inte lika vackra som ragdolls, tycker jag!
Sedan känns det säkrare att köpa raskatt, eftersom raskattuppfödare måste följa vissa regelr, tex gällande vaccinationer, avmaskningar etc. Det är inte alls säkert att en huskatt har fått samma goda start i livet.
Jag anser absolut att mina katter är värda de pengar jag har lagt ut på dem, även om "man kan få en katt gratis".
Sen tycker inte jag att några katter, oavsett ras, ska vara gratis.
 
Jag började också med ett antal bonnisar. Men efter att ha betalat en massa dyra veterinär räkningar pga bla skabb, löss, tarmproblem i hela livet för att kattungen inte var avmaskad m.m. Då insåg jag att det kanske inte var så tokigt att betala för att slippa dessa räkningar. Sen hade jag sett på en utställning en kattras som jag ville veta mer om. Sen efter några år vart jag uppfödare av en ras. Under tiden hittatde jag en ras till som just imoprterats till sverige. Så nu föder jag upp katter av 2 olika raser. Som registrerad uppfödare av raskatter oavsett vilken organisation du tillhör, måste du följa vissa regler angående hur många kullar varje hona får ha under en viss period, att kattungarna är avmaskade, vaccinerade registerade, besiktigade m.m. Dessutom bör dom vara försäkrade mot dolda fel i 2 år och chipsmärkta. Jag har 1 gång haft en kattunge som blev sjuk i ett virus hos sina nya ägare, och trots att kattungen varit i det nya hemmet i ca 4 månader, fick dom en ny kattunge ur nästa kull och dom ställde då upp och avvärjde allt skitsnack om att jag inte skulle vara en bra uppfödare. Kattungen var självklart besiktigad vid försäljningen. Visst du kan åka till en bonde och hämta en kattunge. Men vad gör du om det visar sej att den har tex kattsnuva och veterinärräkningen går på ca 5 000:-? Och att den dessutom smittat ner hushållets andra katter, som kan bli så sjuka att dom dör eller aldrig blir riktigt friska igen? Sådant kostar mer än vad folk tror. Men hade du köpt en försäkrad raskatt hade läget varit ett helt annat...
 
För mig är det samma sak som att välja mellan en häst med bra stam, och en med okänd...
Raskatter är selekterade på både fysiska och psykiska egenskaper, och chansen att man får en katt som är som man vill att den ska vara är ju mycket större.
Dessutom har raskattungar fått den bästa starten i livet, med rätt foder, vaccinationer, och hantering.
När jag köpte min katt var jag inte intresserad av avel eller utställning, men jag blev det med tiden, och nu kan jag inte tänka mig att avstå från "kattlivet".
 
Jag valde raskatt för att jag vill ha en innekatt, och raskatter är avlade för just det livet. Flyttar jag någon gång ut på landet, blir det nog huskatter också, men sålänge jag är lägenhetsboende så håller jag mig till raskatter.
Dessutom har jag helt andra garantier när jag köper en raskatt, och jag vet vad hon bär på för gener, färger och till viss del utseende.
 
Inte abyssar :mad:
o inte maskade siameser heller....... :mad:
o inget är så vackert som en alert viltfärgad aby! :p

enligt mig!!! :devil:
 
För min del handlade det om utseendet enbart.Vi var å tog bort våran hund och då sa jag att blir det nå mera djur så ska jag ha en katt, och en katt som jag verkligen vill ha...hade länktat efter just denna ras sen jag var runt 14,och nu när man tjänar egna pengar vart det av!Men så finns det ju en massa bondkatter att få till skänks,så man får lite dåligt samvete över dessa stackare som ingen vill ha?...(sommarkatter,djurskyddets mm)Men jag är nöjd med min misse å e sugen på en till! :p
 
Kattungen är ju besiktigad innan leverans, och då skulle parasiter upptäckas... och katten få stanna hemma tills den är behandlad.
 
Stanna hemma tills den är behandlad? Och sen då?
Få katten gå ut är risken stor att den får skabb o löss igen. Som för den delen inte är svårt att behandla. Fast raskatter får väl aldrig gå ut.
 
Risken att få hem en parasitangripen kattunge från en regostrerad uppfödare är liten då kattungen måste veterinärbesiktigas innan leverans. Intyget får ej vara äldre än 7 dagar gammalt. Parasiter (förutom mask möjligen och registrerade uppfödare måste avmaska kattungarna innan leverans) upptäcks oftast av en veterinär. Uppfödaren betalar för behandlingen även om köparen väljer att ta hem den angripna kattungen. Att en katt sedan lätt kan dra på sig parasiter utomhus igen är väl självklart men jag känner ingen uppfödare som låter sina kattungar gå utomhus. De jag känner låter heller inte utomhusgående katter komma i kontakt med kattungarna.

Om köparen sedan bestämmer sig för att släppa ut katten får denne helt enkelt ta med i beräkningen att katten kan bli parasitangripen eller bli smittad av någon sjukdom och det är köparen som får avgöra om man vill ta den risken eller inte.

Men genom att köpa en raskatt kan man "sjukdomsforska" med hjälp av kattens stamtavla och man ska få med intyg på att katten är vaccinerad, avmaskad samt veterinärbesiktigad. Jag vet att det finns huskattuppfödare som är lika noggranna men de är en minoritet och det går ju inte "sjukdomsforska" i en katt släkt när den har okänt ursprung.
 
Jag skaffade raskatt för att veta mer säkert hur den skulle vara temperamentsmässigt. Har cornish rex. Dessutom har rexen en speciell päls som du knappast kan hitta på bondkatter. När man köper raskatt får man alltså en garanti på hur den ser ut och hyfsat garanti på temperament redan från början. Man vet mer om det finns sjukdomar i släkt eller ras. En raskatt är alltid (hoppas jag!) veterinärbesiktigad, registrerad, vaccinerad osv. vilket sällan de gratis bondkatterna är. Ett fåtal bondkattungar kan vara det, men då är det också ofta ett pris på dessa. (vilket jag tycker är idealet!!)

Jag har även en bondkatt så jag gillar både och! Men vill man ha en rex med all deras karaktär så får man vacker betala för det också! Liksom när det gäller hundar...

Om du vet skälen till att du valde en viss ras av häst så vet du också varför jag valde att ha en viss ras av katt! :)
 
Stanna hemma tills den är behandlad? Och sen då?
Få katten gå ut är risken stor att den får skabb o löss igen. Som för den delen inte är svårt att behandla. Fast raskatter får väl aldrig gå ut.

Många inte. När jag bor i stan vill jag ha levande katter och vill heller inte att andra ska få "lida" av mina katters bajs, kiss o kloande. Därför är katterna innekatter (en bondkatt o en rex) Däremot kan man gå ut i sele med dem. När jag bodde på landet släppte jag ut mina katter pga mindre risk för att de skulle bli överkörda och där fanns inga grannar som kunde riskera bli störda.
 
Va?? En raskatt säljs INTE med parasiter. Släpper man ut den får man väl skylla sig själv.
Personligen säljer jag inte till någon som ska ha katten som utekatt, och såvitt jag vet finns det inga uppfödare i min ras som gör det.
 
Jag frågade palle, inte dig.
Har inte sagt att dina fiiiiina katter säljs med parasiter. Vad jag tycker om innekatter kan ni lista ut!
 
Att en katt kan få parasiter är väl en anledning att hålla den inne... Oavsett ras!
Klart en raskatt kan FÅ parasiter lika gärna som en huskatt, om den hålls som utekatt (jodå, det finns folk med raskatter som ha dem som utekatter också), men det är inte lika troligt att den har det (liksom några andra sjukdomar) vid köpet.

Får jag fråga, hur många innekatter har du haft/träffat? Och av dem, hur många har mått dåligt av detta?
Enligt min erfaranhet så brukar de som är emot innekatter sällan ha några egna erfaranheter av detta, de bara antar att det är på ett visst sätt.
Faktum är att man skyddar sin katt mot en stor del faror och smittorisker med att hålla den inomhus.
Sen finns det givetvis en del negativa bieffekter som kan uppstå; fetma tex, men det kan motverkas med rätt foder och stimulering och aktivering.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 642
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 635
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp