Varför ratas Espaniola sadlarna?

Skolli

Trådstartare
Flera AR-tränare så ogillar skarpt Espaniola sadlarna... men kan någon förklara vad det är som skiljer Espaniolan från de andra sadlarna som ofta används inom AR.
 
Sv: Varför ratas Espaniola sadlarna?

Jag gissar på att Espaniolan är för mjuk, att den blir mer otydlig än de andra.
 
Sv: Varför ratas Espaniola sadlarna?

Skulle ju vara bra om den "bara" var för mjuk - låter ju inte skadligt i alla fall.
 
Sv: Varför ratas Espaniola sadlarna?

Nä, men det blir väl inte samma kontakt liksom, med sittbenen.
Skulle vara intressant om någon som vet svarade :)
 
Sv: Varför ratas Espaniola sadlarna?

Finns säkert flera olika anledningar beroende på vilken tränare man frågar. Om det är standardutförandet kanske det kan vara att man sitter för brett och har svårt att sitta bra. Om man vill ha sadlar som hjälper ryttaren väldigt mycket kanske den blir för mjuk och inte tillräckligt stötdämpande (själv har jag en sadel som är mycket mindre dämpande än españolan så jag håller inte med, men jämfört med en del andra så) andra kanske bara inte gillar kvalitén i förhållande till pengarna eller risken att man råkar slita sadeln sned när den är formbar.
Nu blir det mycket negativa saker, men huvudsaken är väl huruvida man gillar den själv och hur den funkar för varje individuellt ekipage!
 
Sv: Varför ratas Espaniola sadlarna?

På våra kurser är det flera som rider i Espaniola och jag har aldrig hört någon av tränarna säga något negativt om dem. Intressant.
 
Sv: Varför ratas Espaniola sadlarna?

Hm, intressant att det tydligen inte är som jag trodde en "allmänn" åsikt bland AR tränarna. Har tränat för två helt oberoende av varandra AR tränare (dvs den ena har inte vetat att den andra ratat Espaniolan) och båda tränarna ogillar Espaniolan. Inte bara min sadel utan Espaniolan över huvudtaget. Kanske jag med gott samvete kan använda min Espaniola ett tag till trots allt...
 
Nu har jag ridit tränarlöst i ett antal år men jag känner såhär, tränarens jobb är att coacha mig och hästen från vår nuvarande situation och framåt. Den har inte att göra med vad vi väljer att använda för utrustning, förutom om den är skadlig så klart! Sen kan det naturligtvis vara intressant med återkoppling om de har en åsikt men då måste man ju också förklara varför!
 
Hej!

Fast om tränaren ser att utrustningen hindrar dig eller hästen från att jobba optimalt är det då inte tränarens jobb att påpeka det?

/Lavinia, vars tränare påpekar om sadlar inte är 100% eller om häst kanske borde testa annat bett. Hon tipsade om det bettlösa vi rider med jämt numera :-).

Nu har jag ridit tränarlöst i ett antal år men jag känner såhär, tränarens jobb är att coacha mig och hästen från vår nuvarande situation och framåt. Den har inte att göra med vad vi väljer att använda för utrustning, förutom om den är skadlig så klart! Sen kan det naturligtvis vara intressant med återkoppling om de har en åsikt men då måste man ju också förklara varför!
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
620
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 609
Senast: JohannaB
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
939
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 308
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp