Varför retas man?

Mischmasch

Trådstartare
Har en person i min närhet som inte delar mina feministiska åsikter och (som jag uppfattar det) stört sig rätt kraftigt när jag pratat om frågor som ex fördelning av föräldraledighet, jämställt föräldraskap osv. och jag försöker därför undvika att prata om sådana frågor med honom/när han hör. Men det händer att han försöker retas (?) med mig och min lösning hittills har varit att inte svara och bara byta ämne/ignorera honom.

Det kan exempelvis vara kommentarer som "hö hö, har inte Pride gått för långt nu?" när han hör att man pratar med någon om Pridefestivalen. Eller som senast, ett skämt om att kvinnan i hemmet (hans fru) inte gjort sitt jobb eftersom han var utan matlåda. Uppenbart riktat till mig för att få en reaktion.

Jag har så svårt att förstå vad man får ut av det, vad är det för reaktion man vill ha?
Jag har svårt att tro att man faktiskt tror att mottagaren (i det här fallet jag) tycker det är roligt?
Eller så är det bara jag som är humorbefriad som inte kan ta skämt om ojämställdhet från någon som jag vet inte delar mina feministiska värderingar.

Hur hanterar man det?
 
Har en person i min närhet som inte delar mina feministiska åsikter och (som jag uppfattar det) stört sig rätt kraftigt när jag pratat om frågor som ex fördelning av föräldraledighet, jämställt föräldraskap osv. och jag försöker därför undvika att prata om sådana frågor med honom/när han hör. Men det händer att han försöker retas (?) med mig och min lösning hittills har varit att inte svara och bara byta ämne/ignorera honom.

Det kan exempelvis vara kommentarer som "hö hö, har inte Pride gått för långt nu?" när han hör att man pratar med någon om Pridefestivalen. Eller som senast, ett skämt om att kvinnan i hemmet (hans fru) inte gjort sitt jobb eftersom han var utan matlåda. Uppenbart riktat till mig för att få en reaktion.

Jag har så svårt att förstå vad man får ut av det, vad är det för reaktion man vill ha?
Jag har svårt att tro att man faktiskt tror att mottagaren (i det här fallet jag) tycker det är roligt?
Eller så är det bara jag som är humorbefriad som inte kan ta skämt om ojämställdhet från någon som jag vet inte delar mina feministiska värderingar.

Hur hanterar man det?
Min lösning är inte att rekommendera. Jag skulle högst sannolikt bli tvärförbannad till slut och läsa lusen av vederbörande.
(det har funkat i de sammanhang där jag totalt tappat det....:angel: )

Hoppas nån annan har bättre tips.


/mvh noll-diplomatisk
 
Men varför vill man provocera folk? Det är det jag har så svårt att förstå eftersom jag aldrig gör det själv (medvetet). Tror dom man tycker det är roligt eller bryr dom sig inte om det utan att det snarare handlar om att dom måste få utlopp för något (att dom stör sig på en?)?
För att man tror att man är rolig. För att man behöver uppmärksamhet. Finns många anledningar antar jag, men framför allt så är han nog dum i huvudet :)
 
Lär dig ”slänga käft”.

Hur du ska lära sig vet jag inte men kanske kör Trump-stil, dvs ”attackera”.

Kanske kommentaren om Pride, ” inte förrän du kommit ut ur garderoben har Pride gått för långt” eller liknande. Släng käft. Käfta med gubbfan.

Matlådan .. ”ja din fru gör väl inte matlåda när du inte presterar i sänghalmen....”

undra om jag är så här van i verkligheten men rättså släng i att slänga käft är jag. Fast det är jobbig social stämning när man måste slänga käft jämnt.
 
Senast ändrad:
Men varför vill man provocera folk? Det är det jag har så svårt att förstå eftersom jag aldrig gör det själv (medvetet). Tror dom man tycker det är roligt eller bryr dom sig inte om det utan att det snarare handlar om att dom måste få utlopp för något (att dom stör sig på en?)?
Jag skulle snarare tro att det handlar om att rättfärdiga sin egen ignorans/brist på förmåga att rannsaka sig själv. Retar man upp de mer ”korrekta” så att de blir förbannade och säger dumma saker (vilket man ju lätt gör när man blir riktigt irriterad) så kan man ju fortsätta gå runt i tron om att de har knäppa åsikter och ha en anledning till att slippa fundera kring ens egna åsikter och hur man lever.

Kan säkert finnas andra anledningar också, men generellt när folk har behov av att klanka ned på andras livsval/åsikter på det sättet tror ju jag att det i grunden handlar om oförmåga/ovilja att rannsaka sig själv. Lättare att hävda att någon annan gör fel, helt enkelt.
 
Kom på att jag har en erfarenhet till.
en äldre arbetskamrat som jag glatt munhöggs en hel del med. Han tyckte dessutom om att retas.

Jag undrade varför det var nödvändigt att göra andra ledsna -han blev häpen.
Han hade inte tänkt alternatiuvet att den han retade skulle kunna ta det som annat än kul. Han blev betydligt mindre brötig efter det.
 
Lär dig ”slänga käft”. Hur du ska lära sig vet jag inte men kanske kör Trump-stil, dvs ”attackera”. Kanske kommentaren om Pride, ” inte förrän du kommit ut ur garderoben har Pride gått för långt” eller liknande. Släng käft. Käfta med gubbfan. Matlådan .. ”ja din fru gör väl inte matlåda när du inte presterar i sänghalmen....” undra om jag är så här van i verkligheten men rättså släng i att slänga käft är jag. Fast det är jobbig social stämning när man måste slänga käft jämnt.
Fast man kanske inte vill fortsätta i hans stil genom att göra unkna skämt på det sättet....
 
Det som fungerat absolut bäst när jag hamnat med någon som uttryckt sig så, har varit att be personen förklara sig ännu mer, "tvinga" personen att argumentera - och därmed visa vilken extrem brist på argument personen har. De där personerna brukar sällan ha någon kunskap om det de babblar om, och brukar älska när man till sist blir arg och fräser ifrån. Om man själv då lugnt och sansat ber dem förklara sig, be dem förklara vad som var så roligt (om de hävdar att det var roligt) osv, då brukar de inse att det inte är värt att göra så igen.
 
Lär dig ”slänga käft”.

Hur du ska lära sig vet jag inte men kanske kör Trump-stil, dvs ”attackera”.

Kanske kommentaren om Pride, ” inte förrän du kommit ut ur garderoben har Pride gått för långt” eller liknande. Släng käft. Käfta med gubbfan.

Matlådan .. ”ja din fru gör väl inte matlåda när du inte presterar i sänghalmen....”

undra om jag är så här van i verkligheten men rättså släng i att slänga käft är jag. Fast det är jobbig social stämning när man måste slänga käft jämnt.
When they go low, we go ... lower? :grin:

Det du föreslår är ingen jargong som hör hemma på en arbetsplats överhuvudtaget.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 987
Senast: mars
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 109
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp