Varför retas man?

Kom på att jag har en erfarenhet till.
en äldre arbetskamrat som jag glatt munhöggs en hel del med. Han tyckte dessutom om att retas.

Jag undrade varför det var nödvändigt att göra andra ledsna -han blev häpen.
Han hade inte tänkt alternatiuvet att den han retade skulle kunna ta det som annat än kul. Han blev betydligt mindre brötig efter det.

Det där var både tänkvärt för egen del och givande hur man kan bemöta folk som kastar ur sig random saker. Tack! :heart
 
Det där kallar jag inte för att 'retas', snarare trigga, provocera.
Känner du dig inte manad till diskussion, så låt bli, ignorera bara? Funkar inte det så stå för dina åsikter och svara på vad människan säger.
 
Jag älskar att retas och kan vara en riktig retsticka. Men han verkar ju mest vilja provocera och vara dum i huvudet?
Nästa gång svara, "oj vilken sunkig/ osympatisk kommentaralt. "nu tar jag illa upp/ nu tycker jag du är otrevlig" och sätt honom på ett mentalt ignore. Tror dessvärre det är det enda som funkar.
 
Det där kallar jag inte för att 'retas', snarare trigga, provocera.
Känner du dig inte manad till diskussion, så låt bli, ignorera bara? Funkar inte det så stå för dina åsikter och svara på vad människan säger.

Det känns som att all form av respons som är ett försök till något slags bemötande skulle ses som en "vinst" av personen eftersom jag antar att det är en reaktion man är ute efter. Så det känns som att alternativen är att antingen ignorera (som jag gör) eller konfrontatera och göra klart att jag inte uppskattar det (och bli obekväm). Det senare alternativet är jag för feg för.
 
Det känns som att all form av respons som är ett försök till något slags bemötande skulle ses som en "vinst" av personen eftersom jag antar att det är en reaktion man är ute efter. Så det känns som att alternativen är att antingen ignorera (som jag gör) eller konfrontatera och göra klart att jag inte uppskattar det (och bli obekväm). Det senare alternativet är jag för feg för.

Hörde en ganska klok grej i en film som gick på bio nyligen och kontentan var väl att det bara är "fienden" som tjänar på att man blir arg. Värt att tänka på i all form av konflikt. Om motståndaren får en att bli arg så har de rubbat en och då har de övertaget.
Varför någon gillar att retas? De kanske tycker att du är pretentiös eller försöker verka bättre än andra. Så fort det är någon som vill något så finns det någon som vill riva ner den personen, det är livet. Varför? Jadu... För att människor är olika och det är inte meningen att motsatser ska förstå varandra.
 
Om det är en kollega du måste träffa vrje dag så hade jag nog lugnt sagt "du, jag vet att du försöker provocera fram en reaktion hos mig med dina skämt och du lyckas bra också. Men jag tycker faktiskt inte det är roligt så nu ber jag dig att inte haspla ur dig sådana här saker när jag är i närheten. Det är ok att tycka olika. Ok?"
 
@Seabaz ger exempel på rätt vettigt bemötande tycker jag, om man vill konfrontera och inte bara ignorera.
Oavsett tycker jag att personen beter sig illa på arbetsplatsen och att det borde åtgärdas på något vis. Vi "retas" också ibland på jobbet..... Fast skojar är nog närmare sanningen - men då handlar det om saker som att trycka på alla knapparna i hissen så att den stannar på varje våning eller gömma sig bakom dörren (nivå femåring! :angel:), inte personangrepp eller matkommentarer.
 
Jag har haft en del sådana "retstickor" som arbetskamrater förr om åren. Det är jättesvårt att inte bli arg.

Det bästa för min del (som inte vill ödsla dyrbara rastminuter på att prata med en idiot) är att bara säga Ok - utan att lyfta blicken ens, på liknande kommentarer (den om matlådan).

Då brukar personen förstå att jag inte är det minsta intresserad av samtal om vad det än gäller.

Fortsätt ignorera alltså, det är mitt tips, om du inte känner dig manad att omvända honom , men det är frågan om det är värt all din rasttid framöver.
 
Har en person i min närhet som inte delar mina feministiska åsikter och (som jag uppfattar det) stört sig rätt kraftigt när jag pratat om frågor som ex fördelning av föräldraledighet, jämställt föräldraskap osv. och jag försöker därför undvika att prata om sådana frågor med honom/när han hör. Men det händer att han försöker retas (?) med mig och min lösning hittills har varit att inte svara och bara byta ämne/ignorera honom.

Det kan exempelvis vara kommentarer som "hö hö, har inte Pride gått för långt nu?" när han hör att man pratar med någon om Pridefestivalen. Eller som senast, ett skämt om att kvinnan i hemmet (hans fru) inte gjort sitt jobb eftersom han var utan matlåda. Uppenbart riktat till mig för att få en reaktion.

Jag har så svårt att förstå vad man får ut av det, vad är det för reaktion man vill ha?
Jag har svårt att tro att man faktiskt tror att mottagaren (i det här fallet jag) tycker det är roligt?
Eller så är det bara jag som är humorbefriad som inte kan ta skämt om ojämställdhet från någon som jag vet inte delar mina feministiska värderingar.

Hur hanterar man det?

Jag hade velat markera på liknande sätt som föreslagits i tråden (hur menar du? Eller ”jag uppskattar inte dina kommentarer”) men känner jag mig själv rätt hade jag inte orkat/vågat utan bara ignorerat. Jag hade absolut INTE sänkt mig till samma nivå och gett igen med samma mynt. Dels känns det för mig ofräscht och dels för att personen kanske tycker det blir ännu roligare eller tror att jag tycker det är roligt...
 
Jag brukar markera tydligt ett par gånger för att om inget om min vilja respekteras i att diskutera på det viset, fullständigt ignorera.

Jag tycker uppmaningarna att gå lägre i samma skitspår är motbjudande och sannolikt väldigt kontraproduktiva.

När andra går lågt och inte vill hjälpas upp, låt dem vara där och skrika från botten.
 
När jag träffar på såna människor så sätter jag ner foten omedelbart, och säger uttryckligen att sånt där tänker jag inte acceptera. De brukar inte försöka fler gånger efter det, så i en del fall är det nog så att de försöker vara roliga men inte inser att de bara uppfattas som dryga förrän jag trycker ner dem i skosulorna :devil:.

Skulle de mot förmodan försöka dra igång nåt igen så brukar jag bara ignorera dem och gå därifrån och lämna dem ensamma med sina fånigheter. Jag har i hela mitt liv råkat ut för idiotiska kommentarer, mycket pga att jag har ett jäkla humör - det blir helt enkelt en sport för vissa att försöka få en reaktion ur mig. Att bara gå därifrån utan att säga flaska blir alltså ett effektivt sätt att ta ifrån dem det roliga.
 
Jag tror det är bäst att fråga vad personen vill ha för respons på sina kommentarer, och samtidigt påpeka att man tycker att de är plumpa och inte roliga någonstans. Att gå på hårt kommer nog bara leda till upptrappning, jag förutsätter liksom att en person som agerar så inte är särskilt duktig på att reflektera över varför andra människor reagerar som de gör. Det brukar helt enkelt vara bättre att förutsätta att man har att göra med en idiot, och därmed förklara pedagogiskt så att även en idiot förstår.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 992
Senast: mars
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 122
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 520
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp