Varför rider vi med bett?

Jag upplever ju ett problem i att folk tror att hästen ska svara korrekt på hjälper som den inte är skolad till att förstå. Och i en del fall inte förmår utföra fysiskt.

En häst måste skolas till att svara korrekt för hjälper, alla hjälper. Den måste skolas för att arbeta i en sund arbetsform för att bära ryttare. Inget av det är naturligt.
Sen kan man med olika verktyg arbeta på olika sätt för att få hästen dit man vill.
Alla verktyg kan missbrukas.

Men kandaret tex eller tom en blank stång är i sig inget dåligt verktyg om det används till det det är skapat för. En stång ska ridas på i eftergift. Den är inte gjord för att ridas med kontakt på. Då faller liksom hela dens funktion och faktiskt fina finess med om hästen är korrekt skolad kunna länga överlinje och lyfta underhals ngt. Den underlättar jobb med piaff och vidare samling över det en hel del.
Men en stång är inte gjord att användas på en häst som behöver ställas och böjas med handen. I det skedet av utbildningen ska man rida på tränsbett eller liknande bettlöst.
Man behöver inte svartmåla stången eller kandaret i sig.
Kandaret kan du ha när hästen är mellan tränsbett och ren stång i utbildning. Då sker det böjande och ställande på bridongen och överlinjen kan längas med stången.

Sen ÄR olika redskap skapta för olika syften. Det finns skäl till varför man har viss betsling inom vissa grenar.

Inom dressyren så vill man ju formge hästen(oavsett om du tävlar eller gör rehabjobb). Då får man olika effekt av olika bett, bettlösa etc beroende på var pivoteringspunkten blir när man applicerar tryck i tygeln och kombinerar det med energin från bakkärran genom kroppen.
Vissa verktyg ÄR mer lämpade för formgivning än andra.
Det är ingen slump att vissa verktyg använts i flera hundra år, oavsett inriktning.

Och utan huvudlag öht får du inte till samma kvalitet som med.
Jag rider och undervisar dressyr. Till det finns det ett gäng redskap som lämpar sig bättre än andra.
Jag är utbildad i frihetsdressyr, trickträning och NR och har sysslat med det både som hobby och professionellt.
Så jag är inte emot bettlöst eller okunnig i utförandet.
Men för att få riktig kvalitet i samling tex bör du ha huvudlag av något slag. Och jag föredrar bett.
Jag jobbar en del bettlöst på min egen. Men inte endast.
Jag har just nu en häst i träning som har en sån tungskada samt artros i käkled att den inte bör ha bett. Den jobbar jag i kapson. När vi hade första träff var min första fråga varför den hade hack. För de flesta svarar då "ja, den gillar inte bett". Detsamma gäller de på stång, de "gillar inte tränsbett". Det sitter i 99% av fallen i ryttarens bristande förmågor.
Nu svarade ägaren: "öppna munnen och titta". Jag kikade och vi körde utan snack på bettlöst, även om vi bytt till en kapson som mer är ämnad för dressyr.
I de flesta andra fall får vi utbilda ryttaren och häst och sen kan de välja betsling helt fritt.

Jag har aldrig sett ett ekipage som inte är utbildat på bett göra en duglig show med rörelser ur svårklass dressyr. Och då är det inte ens vid given bokstav i program utan mer flytande när det känns bra.
Det betyder inte att jag impas av all tävlingsdressyr eller ens mycket av den rent kvalitativt om man ser till hur uppbyggande/stärkande/inte slitande den är. Men bettlöst gör det sällan mer uppbyggande/mer bra ur ett biomekaniskt perspektiv.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 827
Senast: villhöver
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 467
Senast: tuaphua
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 851
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 055
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp